Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:54

Ik heb zeker geen hekel aan hedera (we hebben zelf ook best aardig wat meter in de tuin) maar ik zou het niet bewust tegen het huis laten groeien. Wij hebben overwogen om wilde wingerd tegen een muur te laten groeien maar daar met het oog op het in de hand houden toch maar vanaf gezien. Muur is nu wit geverfd.
Mooie ideeën en weer Makenka!
Het tuinhuis zou ik een iets minder in het oog springende kleur geven. Zonde om een goed tuinhuis weg te halen.

LaPluche

Berichten: 2021
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:06

En is het een idee om hedera over de schutting te laten groeien? Al is het alleen maar voor het beeld. Ik heb dit huis gekocht met schuttingpanelen en van die betonpalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:21

Morganlefay schreef:
Moet eerlijk bekennen dat de schade van Hedera nog steeds zichtbaar is na 22 jaar |( [ [url=m/8OOj6m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schade? :D

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:40

Zou na mijn ervaring ook nooit hedera tegen een muur laten groeien op de moestuin zou ik het helemaal niet willen hebben.

Had in de kas dat er ineens plantjes sierbes omhoog zijn gekomen (rubus familie van de aalbes) vermoedelijk iets gezeten in de compost.

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:41

idinn schreef:
Morganlefay schreef:
Moet eerlijk bekennen dat de schade van Hedera nog steeds zichtbaar is na 22 jaar |( [ [url=m/8OOj6m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schade? :D

Mijn stenen muurtje is lelijk en bij een huurhuis mag je niet zeuren }>

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:43

Ik ga hier meelezen :) ik had hier al eens foto’s geplaatst met vragen. Sinds dit jaar ben ik eigenaar van 1800m2 oerwoud waar al drie jaar niets aan gedaan is behalve grasmaaien. 80 % van de tuin is gras. Ook staan er appelbomen, tamme kastanjes, eiken, Amerikaanse eiken, lijlindes, bramenstruiken, pruimen, rododendrons, vlinderstruiken en momenteel vooral veel brandnetel :Y) Dit alles is omzoomd door een beukenhaag van +- 30 jaar oud <3 vandaag een bos- en zitmaaier aangeschaft om het oerwoud te kunnen gaan temmen. Waarschijnlijk wordt het gazon compleet vernieuwd. Dat is zo heuvelachtig... de lijlindes laten we compleet terugsnoeien. Die hebben al drie jaar geen onderhoud gehad en zijn net als de rest van de tuin een beetje wild :+

Hier komen zulke mooie tuinen voorbij! En volgens mij zitten hier ook mensen met veel verstand van groen. Dat mis ik nog, dus ik leer graag van jullie! :D

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:46

Ik zie het niet aan je muur :+

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:55

@996981: Oeh dat klinkt als een leuk project. Je hebt vast foto's voor ons? *D
Voor mij klinkt het nu al tof zoals het is, maar ik snap uit je post dat je een andere richting uit wil. Iets getemder, zeg maar?

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:42

Klinkt als een gaaf, maar ook groot project. Ben ook benieuwd naar foto’s van nu.

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:51

Echt goede foto’s heb ik niet :o zal morgen even een paar maken.

Links van het huis is ook nog tuin. Daar staan nog 4 appelbomen
Afbeelding

Het is inderdaad nogal een project, maar in principe vooral achterstallig onderhoud. We vinden de tuin an sich geweldig. Het is alleen momenteel nogal wild door gebrek aan onderhoud

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:19

Oh nu al een fijne sfeer, ondanks het ‘wilde’. <3

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:23

Ceetje_bokt schreef:
Oh nu al een fijne sfeer, ondanks het ‘wilde’. <3

Vinden wij ook! De meeste bomen zijn ouder dan 30 jaar, die blijven allemaal! Misschien dat er een paar struiken uit gaan, maar hoe tijd er voorbij gaat hoe meer we eraan denken om enkel het gras opnieuw in te zaaien en verder alles hetzelfde te laten :D

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:35

Het zijn toch leilindes?

Daar kun je inderdaad iets heels moois van maken. Vanaf de foto lijkt het gras nog mee te vallen, maar je ziet natuurlijk niet hoe hobbelig het is. Is het na het maaien redelijk egaal, dan kun je overwegen het (in een natte tijd) te verticuteren en door te zaaien. Is het echt slecht, kun je het ook laten plaggen, maar daar verarm je het ook mee.

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:55

996981 schreef:
Ik ga hier meelezen :) ik had hier al eens foto’s geplaatst met vragen. Sinds dit jaar ben ik eigenaar van 1800m2 oerwoud waar al drie jaar niets aan gedaan is behalve grasmaaien. 80 % van de tuin is gras. Ook staan er appelbomen, tamme kastanjes, eiken, Amerikaanse eiken, lijlindes, bramenstruiken, pruimen, rododendrons, vlinderstruiken en momenteel vooral veel brandnetel :Y) Dit alles is omzoomd door een beukenhaag van +- 30 jaar oud <3 vandaag een bos- en zitmaaier aangeschaft om het oerwoud te kunnen gaan temmen. Waarschijnlijk wordt het gazon compleet vernieuwd. Dat is zo heuvelachtig... de lijlindes laten we compleet terugsnoeien. Die hebben al drie jaar geen onderhoud gehad en zijn net als de rest van de tuin een beetje wild :+

Hier komen zulke mooie tuinen voorbij! En volgens mij zitten hier ook mensen met veel verstand van groen. Dat mis ik nog, dus ik leer graag van jullie! :D



Mijn tuin is kleiner, 1000 m3, maar ook veel achterstallig onderhoud. Ook jaren niet gesnoeid, behalve de heggen. We hebben inmiddels 2 tuinmannen voor de verschillende dingen die gedaan moesten worden. Omdat wij er geen verstand van hebben en ook wel uit tijdsgebrek. De één heeft de eerste 5 x dat hij kwam, alleen maar gesnoeid en struiken en planten weggehaald, die de groei van andere planten in de weg zaten.
In maart heeft hij veel bodembedekkers geplaatst, om ook het onkruid wieden een beetje tegen te aan. Daarna hebben we zelf ook nog wat bodembedekkers gekocht en geplaatst.
De ander heeft een hek om de vijver geplaatst en komt dit van de week afmaken.
Hij gaat ook een ijzer hek vervangen door een houten schutting en in het najaar de blokhut vervangen.

Ik vind het toch wel tegenvallen, wat een werk er bij komt kijken.
Ik vind het wel leuk om een beetje in de tuin te werken. Je hebt eer van je werk als je een stukje onkruid vrij hebt gemaakt. :D
Wij hopen door de veranderingen, straks een stuk minder werk te hebben.

Matheno

Berichten: 7975
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:40

Cabelona schreef:
Malenka schreef:
Dank jullie wel wat lief.

Ik had even afleiding nodig en zo snel met een screenshot gaat het dan wel. Echt afspraken kan ik er niet over maken helaas. Want hoe leuk ik tuinen ontwerpen (met beplanting plan en al) ook vindt, ik heb heel beperkte energie en tijd.

Dus met een duidelijke foto of plattegrond zoals hier wil ik best helpen op deze schets basis. Meer zou ik niet verwachten nu. :)


Ik zal al heel blij zijn met een snelle schets.
Afmetingen van het gras zijn 28 meter lang bij 9.5 meter breed.

[ [url=m/ScYnnl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hpODbk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de situatie nu ongeveer. De border gaat eruit. De fruitbomen kunnen/mogen verplaatst worden, maar liever niet... De heg is er inmiddels uit. hier staat nu een schutting met bijna volledig lage delen.


Oh, ik kan weleens foto's maken van mijn voortuin. Die is iets van 50 bij 15, dus ook lang en diep. Ik heb naast de oprit een grote golvende bloemen border, en in het gazon ook verschillende grote borders en een vijver

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:12

Kaka schreef:
Het zijn toch leilindes?

Daar kun je inderdaad iets heels moois van maken. Vanaf de foto lijkt het gras nog mee te vallen, maar je ziet natuurlijk niet hoe hobbelig het is. Is het na het maaien redelijk egaal, dan kun je overwegen het (in een natte tijd) te verticuteren en door te zaaien. Is het echt slecht, kun je het ook laten plaggen, maar daar verarm je het ook mee.

O dat zou goed kunnen! Het is echt heel hobbelig :o zitten ook flinke gaten in.

Nog voor ik foto’s kon maken heeft mijn vriend de bosmaaier al getest :))


Afbeelding

Afbeelding

De leilindes aan de zijkant ook een beetje gefatsoeneerd. Morgen is de voorkant aan de beurt. Is de verbouwing binnen bijna klaar, kun je buiten je lol op :Y)

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:13

Ziet er wel erg leuk uit !!

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:14

Electra63 schreef:
996981 schreef:
Ik ga hier meelezen :) ik had hier al eens foto’s geplaatst met vragen. Sinds dit jaar ben ik eigenaar van 1800m2 oerwoud waar al drie jaar niets aan gedaan is behalve grasmaaien. 80 % van de tuin is gras. Ook staan er appelbomen, tamme kastanjes, eiken, Amerikaanse eiken, lijlindes, bramenstruiken, pruimen, rododendrons, vlinderstruiken en momenteel vooral veel brandnetel :Y) Dit alles is omzoomd door een beukenhaag van +- 30 jaar oud <3 vandaag een bos- en zitmaaier aangeschaft om het oerwoud te kunnen gaan temmen. Waarschijnlijk wordt het gazon compleet vernieuwd. Dat is zo heuvelachtig... de lijlindes laten we compleet terugsnoeien. Die hebben al drie jaar geen onderhoud gehad en zijn net als de rest van de tuin een beetje wild :+

Hier komen zulke mooie tuinen voorbij! En volgens mij zitten hier ook mensen met veel verstand van groen. Dat mis ik nog, dus ik leer graag van jullie! :D



Mijn tuin is kleiner, 1000 m3, maar ook veel achterstallig onderhoud. Ook jaren niet gesnoeid, behalve de heggen. We hebben inmiddels 2 tuinmannen voor de verschillende dingen die gedaan moesten worden. Omdat wij er geen verstand van hebben en ook wel uit tijdsgebrek. De één heeft de eerste 5 x dat hij kwam, alleen maar gesnoeid en struiken en planten weggehaald, die de groei van andere planten in de weg zaten.
In maart heeft hij veel bodembedekkers geplaatst, om ook het onkruid wieden een beetje tegen te aan. Daarna hebben we zelf ook nog wat bodembedekkers gekocht en geplaatst.
De ander heeft een hek om de vijver geplaatst en komt dit van de week afmaken.
Hij gaat ook een ijzer hek vervangen door een houten schutting en in het najaar de blokhut vervangen.

Ik vind het toch wel tegenvallen, wat een werk er bij komt kijken.
Ik vind het wel leuk om een beetje in de tuin te werken. Je hebt eer van je werk als je een stukje onkruid vrij hebt gemaakt. :D
Wij hopen door de veranderingen, straks een stuk minder werk te hebben.

Het is inderdaad veel werk! We hebben gelukkig vooral gras en bomen. Het plan is om inderdaad ook een tuinman te vragen mee te helpen met onderhoud. Wij zijn ook geen rasechte tuinierders

Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:26

Oh geweldig als je al zulke prachtige oude(re) bomen hebt! Mazzelaar!

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:59

Malenka schreef:
Oh geweldig als je al zulke prachtige oude(re) bomen hebt! Mazzelaar!

Daar zijn we inderdaad heel blij mee! :D

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 06:57

Ik zou er sowieso een hangmat tussen hangen. Droom al jaren van een hangmat tussen oude bomen. Onze bomen zijn daarvoor nog te jong of onhandig geplaatst.

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 07:19

Ceetje_bokt schreef:
Ik zou er sowieso een hangmat tussen hangen. Droom al jaren van een hangmat tussen oude bomen. Onze bomen zijn daarvoor nog te jong of onhandig geplaatst.

Dat is een goeie! Tussen twee appelbomen heb ik al waslijnen. Heerlijk om beddengoed zo eenvoudig buiten te kunnen hangen en het voelt zo lekker kneuterig :))

Cabelona

Berichten: 1705
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:25

Matheno schreef:
Oh, ik kan weleens foto's maken van mijn voortuin. Die is iets van 50 bij 15, dus ook lang en diep. Ik heb naast de oprit een grote golvende bloemen border, en in het gazon ook verschillende grote borders en een vijver


O, ja dat mag zeker!

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:27

996981 schreef:
Malenka schreef:
Oh geweldig als je al zulke prachtige oude(re) bomen hebt! Mazzelaar!

Daar zijn we inderdaad heel blij mee! :D


Inderdaad! Echt een prachtige tuin heb je <3

Een 'hobbelig' gazon kan ook wel voordelen hebben, dan heb je microreliëf en dat is voor kleine beestjes en verschillende plantjes altijd wel interessant. Moest je overwegen om niet te frezen/opnieuw in te zaaien: dat zou echt goed zijn voor je bodemleven en met maaien krijg je ook een nette grasmat, met als pluspunt veel diversiteit (veel bloemetjes) en niet enkel gras. In België loopt het project 'maai mei niet', misschien vind je daar nog leuke tips voor het meer 'wilde gazon'? https://maaimeiniet.be/hetproject/

anca

Berichten: 1820
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:22

Wie weet wat dit is? Onkruid of plant? Komt op in een hoekje tuin waar het nooit stond of gestaan heeft in mijn tuin die 2 jaar geleden opnieuw is aangelegd
Afbeelding


Ik heb geen idee als ik zoek zegt obsidentify lampionplant maar ik vind dat niet erop lijken.