Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:47

Suzanne F. schreef:
Fitzroy schreef:
Poeh van 15000 zou ik wel zenuwachtig worden. Als je auto het begeeft en je paard moet geopereerd ben je het al kwijt :=

Ik ook. Zelfs zonder paard word ik hier nerveus van.

Ik vond het eerst al heel wat als ik 500 op mijn spaarrekening had staan en even niet rood haha.

Nu hebben wij in een paar jaar tijd wel een flinke buffer opgebouwd maar dat is meer omdat we er nog iets mee willen gaan doen. Ik heb niet het gevoel dat we er een dikke buffer op na 'moeten' houden, het is meer dat het in lijn ligt met onze plannen voor financiële onafhankelijkheid.

Ik heb wel steeds meer het gevoel dat nu ik meer te besteden heb, ik het lastiger vind om het uit te geven aan 'onzin', dus dat is alleen maar goed :P

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:47

Ik heb gelukkig geen paard dat mogelijk geopereerd moet worden. En we zijn in de gelukkige positie dat we altijd wel iets kunnen lenen als echt nodig. Die 15.000 is alleen spaargeld, kan altijd wat uit beleggingspotjes terugkomen bijvoorbeeld Misschien wordt het wel iets meer ook. Maar het is meer een bedrag waarboven ik het prima vind om ook geld in een dure vakantie oid te stoppen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:48

Oh ja met een groot huisdier is een grotere buffer zeker handig.. hoewel, een operatie voor een hond kan ook al in de papieren lopen ..

MissAnnemijn

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:50

Ik moet zeggen dat als zelf dierenarts zijnde mijn kosten op dat punt ook vaak goed te doen zijn. Maar dat is zeker een luxe die weinig hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:02

Vandaag voor €134 boodschappen gedaan (en eigenlijk hebben we echt niet veel bij) en maar €0,45 zelf moeten betalen. De rest van het bedrag ging via maaltijdcheques. Blijft toch aanvoelen als goedkoop winkelen :D en een fijn bedrag dat niet van de gezamenlijke rekening af gaat.

Vroeger was ik dolblij met €2500 op mijn spaarrekening, omdat ik dan in geval van nood geld genoeg had om een borg voor een huurhuis/appartement te betalen (aan €700-€750 huur per maand x3 was dat indertijd). Nu zou ik daar echt doodsbenauwd mee zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:19

Wat is een maaltijd cheque?

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:30

Cer schreef:
Wat is een maaltijd cheque?

Maaltijdcheques zijn cheques die werknemers in België maandelijks kunnen ontvangen als extralegaal deel van hun salaris. Het is een van de fiscale en parafiscale vrijstellingen in het Belgisch fiscaal stelsel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 13:34

Citaat:
oeh van 15000 zou ik wel zenuwachtig worden. Als je auto het begeeft en je paard moet geopereerd ben je het al kwijt :=

Hier dus geen paard meer en die auto mag gewoon de deur uit mocht het met te duur worden :+

Mag ik hier toegeven dat ik jaren en jaren vrijwel geen spaargeld heb gehad, ja een paar honderd Euro soms, maar dat was ook snel weer weg als er weer eens iets gebeurde... stond bijna continue rood op mijn betaalrekeningen... had ook een credit card, stond ik ook vaak negatief op (of strategisch 1x per maand weer een paar dagen in de plus, nadat het salaris was gestort, waarna het weer op negatief ging...).
15.000 Euro was toen echt totaal onbereikbaar.
Mede door het bizarre bestedingspatroon van mijn ex maar goed, ik was er wel bij... :o

Ik denk dat als je uit een situatie komt dat je elke dag / week / maand in gevecht bent met de rode cijfers je al blij bent als je überhaupt ook al is het maar een paar tientjes is overhoud op enig moment...

Ook om degenen die dit topic volgen en in bovenstaande situatie zitten, elke Euro die je niet uit geeft is er een en die kan bijdragen aan meer gerust gevoel over je financiën. En dat is echt fijn :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:39

VHU, dat was tot 5 jaar geleden ook mijn situatie hoor, zonder de creditcard dan. Als ik 990 euro rood stond, kon ik nog steeds 10 euro uitgeven.

Een wijziging in hoe we naar geld kijken is gestart toen ik me ben gaan verdiepen in financieel onafhankelijk worden en sindsdien is het echt hard omhoog gegaan. Kijken naar de inkomsten hoe die omhoog kunnen en minder uitgeven, vooral aan Action bagger etc, heeft hier voor een prettige financiële situatie gezorgd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:48

Nou ja, het paard was maar een voorbeeld, niet te letterlijk nemen. Ik laat die van mij sowieso niet meer opereren :+ Ik heb hetzelfde als Suzanne. Ik voel me daar niet comfortabel bij. Door persoonlijke omstandigheden vind ik het fijn om nu een grote buffer te hebben en mijn financiën in de gaten te houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:48

Nou ja ik vind de dreft, de wc rollen en de keukenrollen bij de Action vandaan wel handig hoor, scheelt toch geld :o

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:50

Ik had het over bagger ;) ik haal er ook schoonmaakmiddelen, kwasten etc hoor. Maar het zoveelste kopje, frutseltjes, dingetje, kleurpotlood etc (en niet alleen bij de Action) kostte gewoon onnodig veel geld. Daar geef ik nu veel minder aan uit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:51

Ik koop wel echt teveel bij de Action. Dit jaar om precies te zijn € 426,- uitgegeven bij hen. Echt niet allemaal toiletpapier en schoonmaakdoekjes :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:53

Oh zo, ja idd. :j
En sowieso minder spullen .. maar goed, als dan toch, dan ofwel duurzaam, ofwel toch goedkoop ..

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:05

Ik heb voor de grap een de Nibud advies buffer berekend. Advies voor ons is tussen de 30-50.000 :+
Zat eens te kijken waar het uit bestaat, maar vind het best hoge bedragen. Bijna 20.000 voor inboedel, 21.000 voor onderhoud aan huis. We hebben een inboedelverzekering, dat scheelt misschien iets. Auto vervangen rekenen ze dan maar weer 7.800 voor, maar zou liever een beter model kopen als deze vervangen moet.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:09

Alja schreef:
[ [url=m/SaiSlV.png]Afbeelding[/url] ]
Ik heb dit jaar maar overgeslagen maar wie weet heb jij geluk :)

Dankjewel voor het delen. Dit spaart me weer een paar euro uit doordat ik geen lot hoef te kopen :')

Fitzroy

Nibud baseert je autobudget op je huidige auto.

_Floortje

50k :wow:! Hier adviseert NiBud een buffer van 6.000 euro. Maar dat is zonder auto en in een huurwoning. Dat vind ik redelijk realistisch, maar dan zou niet je inkomen weg moeten vallen oid.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:18

Fitzroy schreef:
Nibud baseert je autobudget op je huidige auto.

Ik kon helaas geen kenteken invullen aangezien onze auto officieel geëxporteerd is momenteel. Middenklasse was de hoogste die je kon doen zonder. We hebben een Mazda CX-5 van nu 10 jaar oud, misschien was het anders inderdaad meer geweest.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:21

Dais_ schreef:
Alja schreef:
[ [url=m/SaiSlV.png]Afbeelding[/url] ]
Ik heb dit jaar maar overgeslagen maar wie weet heb jij geluk :)

Dankjewel voor het delen. Dit spaart me weer een paar euro uit doordat ik geen lot hoef te kopen :')

Alstublieft ik bied graag een helpende hand ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:28

Ik heb hem net ook even gedaan en er wordt bij mij 17000 geadviseerd. En voor vervanging auto 7000,- voor een auto met een waarde van 35.000,- Vind ik ook bijzonder, maar ik denk dat ze er vanuit gaan dat je allrisk verzekerd bent? Dus dat dat het bedrag is wat je bij moet leggen bij een vervangende auto.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:38

Hm ja liever zou ik meer hebben en ook zon 30k op de rekening ofzo maarja moet wel realistisch zijn nu in deze tijden. Meer lukt gewoon niet in zo'n kort tijdsbestek met gewoon een standaard salaris. Ik heb geen paard. Dat scheelt enorm. Wel een sta caravan haha. En het is niet dat er geen geld binnen komt hier natuurlijk. Als de nood aan de man is dan kan overig geld aan kleding of uitjes wat nu besteed wordt doorgeschoven worden.
We hebben een goede degelijke passat gekocht en gaat hopelijk nog jaren mee bij goed onderhoud. Ook all risk verzekerd omdat idd ophoesten bij een ongeluk nu gewoon moeilijk is.
En qua inboedel enzo... bijna alles is nieuw. Dus mocht er eens wat sneuvelen. En desnoods doen we het met iets tijdelijks af te halen. Geld voor een wasmachine enzo hebben we wel.
En mocht er echt problemen komen verkopen we onze sta caravan wel.

Vriendin heeft dan weer een klushuis. 2 kleine Kids. 0 spaar geld en laat dan met lening van de bank een badkamer plaatsen. Dat zou ik echt niet durven....

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:02

Wij hebben 10k op de spaar en de rest in beleggingen, we hebben een leaseauto en als het moet kunnen we geld uit de beleggingen halen. We zouden onze vaste lasten van 1 salaris kunnen betalen als het moet. Als we geld willen uitgeven dan sparen we even wat omhoog van die 10k.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:08

Steenbok12 schreef:
Vriendin heeft dan weer een klushuis. 2 kleine Kids. 0 spaar geld en laat dan met lening van de bank een badkamer plaatsen. Dat zou ik echt niet durven....

Is er dan niemand zegt dat ze dit niet moet doen? Ze heeft alleen maar schulden dus? En geen spaargeld? Ik heb een oude badkamer maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om te gaan lenen voor een badkamer.
Wat onverantwoord met 2 kleine kinderen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:11

denice schreef:
Wij hebben 10k op de spaar en de rest in beleggingen, we hebben een leaseauto en als het moet kunnen we geld uit de beleggingen halen. We zouden onze vaste lasten van 1 salaris kunnen betalen als het moet. Als we geld willen uitgeven dan sparen we even wat omhoog van die 10k.

Wat krap Denice. Maar als je zoveel kunt wegzetten elke maand dan is het niet zo’n probleem. Dan zou je in nood gewoon niet wegzetten voor een tijdje. Als er genoeg binnenkomt dan kan je hier misschien iets relaxter over denken. Ikzelf zou hem ruimer willen, zeker met 2 kinderen.