[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:57

Mmm... ik ga toch maar eens checken hoe en wat
..
Kadaster is komen inmeten voor/tijdens de verkoop, wij zijn daar niet bij geweest maar er is niets te vinden van piketjes, paaltjes of wat dan ook... geen idee hoe wie wat waar hier en alle directe buren(beide zijden naast en de twee aangrenzende achterburen)
Ik vermoed dat ze alle schuttingen als zijnde "op de erfgrens" hebben genomen...

Het globale kaartje wat we hebben worden we ook niet wijs uit, dan zouden we een halve meter van onze buurman mogen innemen, maar dat doenne we dus niet. De ene achterbuur heeft ooit een schutting gezet die volgens hem 30 a 35 cm naar zijn kant toe staat(maar dat klopt sowieso al niet met het stukje schuttig van de andere achterbuur staat(stukje verder naar achter tov dat stuk)
Zootje :+
we gaan dus een nieuwe schutting plaatsen, werkt lekker soepel zo... eens zien of ik de woningbouw te werk kan stellen wat betreft info (hebben wij het huis van gekocht en dat is de verhuurder van de aangrenzende woningen)

Symbeami

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:45

Ach jee Sonja wat een gedoe, als het over erfgrenzen en schuttingen gaat dan lopen bij mij de rillingen alweer over de rug.
Ze moesten hier wel paaltjes zetten omdat het bij ons een nieuwe situatie is. Er zijn nieuwe grenzen, dus ja.
Maar ook bij het huis dat we vorig jaar verkocht hebben, hebben we het kadaster bij gehad omdat er alsmaar gedoe was over de erfgrens. Kadaster heeft toen wel paaltjes geslagen, waar het kon. Op sommige plekken kon het niet. De paaltjes zijn uiteindelijk weer door het gekke wijf verwijderd, maar ja... we deden er toch niets meer mee. PFfff wat ben ik blij dat we van dat huis af zijn!

Hier zijn we nu druk aan het bouwen. We wonen nog gehuurd in de boerderij op het erf. Deze staat te koop, het schoot niet op met belangstelling. Toch afgelopen week twee 2e bezichtigingen geweest. De eigenaar is afgelopen zondagnacht overleden. Rare situatie. Hoop voor zijn kinderen en partner dat het wel gauw verkocht wordt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:14

nou...dat is het typische, hier zijn twee rijden huizen met de tuinen tegen elkaar van oorsprong 1 groot perceel , woningbouw voor verhuur door gemeente, dit is ooit eens overgekocht door de woningbouw.
nu is het zo dat bij verkoop een deel van het perceel ingemeten word en dat stuk+huis word een nieuw perceel...
je zou dus verwachten dat er paaltjes zouden staan, maar niks, nakkes, nada

oh ja, ik was echt zo ontzettend bij voor jullie dat jullie daar weg konden :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:17

Anouk, gefeliciteerd! Fijn dat het nu dan eindelijk ook afgerond is.

Kadaster zet inderdaad nog paaltjes. Wij moeten ze ook laten komen, hier klopt ook niets van de erfgrens. Paal van de poort op de oprit staat dus voor 75% op de grond van de buurman, tenminste, dat zegt hij (helemaal zegt hij), wij hebben nagemeten aan de hand van de kadastertekeningen en wij komen op 75% uit. Aangezien we de garage nog uit willen bouwen willen we wel precies de erfgrens weten.

Wij wonen deze week een jaar in ons nieuwe huis. *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:09

Ik ga kadaster maar eens een mailtje sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:14

Het bod op het huisje waar we willen wonen is geaccepteerd. *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:22

Joh goed zeg! +:)+

Toch wel een bod met voorbehoud van een goede aankoopkeuring zeker?

Niet jullie zelf gek laten maken door de tijdsdruk en dat je er dan later pas achter komt dat het spul op een oude vuilnisbelt staat en van de asbest en scheuren aan elkaar hangt ofzo :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:29

Voor de NHG is sowieso een aankoopkeuring nodig, dus mocht daar sprake van zijn dan krijgen we de financiëring niet rond.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:26

een taxatie is geen aankoopkeuring ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:37

Daar zijn we ons van bewust. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:46

Is een taxatie ook niet vrij grondig (zowat een aankoopkeuring) voor de NHG dan?

Kan me voorstellen dat ze wel graag zeker willen zijn van de waarde van een huis :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:58

Heb 3 huizen met een 'maar' , weet alleen niet zo
goed of dat gewoon een gevolg is van ons budget. Of dat ik toch moet wachten op het perfecte huis. Had het perfecte huis gevonden en dat was binnen 2 dagen verkocht :+

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:11

wij hebben recent een huis gekocht en alleen taxatie hoeven doen voor NHG we hebben voor onszelf wel 'n vriend met bouwbedrijf meegenomen die alles nagekeken heeft. Maar geen bouwtechnische keuring verder.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:11

taxatie duurt 'n kwartier, btk minimaal 'n uur.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:57

Btk vind ik alleen nuttig als je een oud huis koopt of als je over zaken twijfelt. Mijn huis is van begin jaren 80 en heeft overal betonnen vloeren. De kruipruimte is droog, het dak is prima, goten e.d. zien er ook allemaal keurig uit. Staat van de kozijnen kan ik ook zelf wel beoordelen. Badkamer en meterkast zijn recent professioneel aangepakt en ketel is van vorig jaar.

Ik had echt geen idee wat ik nog aan een btk zou kunnen halen en na drie bezichtigingen heb ik dan ook besloten dat dat niet nodig was... :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:31

Iedereen moet het allemaal zelf weten maar een btk kan zeker wel heel veel waarde hebben, ook al lijkt een huis nog vrij nieuw. Zelfs met nieuw gebouwde huizen kan ie een grote waarde hebben, zie het als een controle middel of er geen fouten gemaakt zijn die later voor veel ellende kunnen zorgen. Mijn ouders hebben een huis van eind jaren 80 en zo van de buitenkant en alles ziet het er ook echt allemaal super uit. Ze hebben en houden het huis ook altijd super goed onderhouden enzo (hun zijn zelf de eerste eigenaren) maar toch komen we wel eens dingen tegen waarvan we denken hoe hebben ze dat zo kunnen bouwen. :? |o :x

Tuurlijk kun je niet alles zien met een btk maar wel veel en het kan je wel degelijk veel ellende besparen! Ook bij de vrij nieuwe huizen, kan gewoon iedereen aanraden om een btk te doen. En je verdiepen in de verschillende en meest gangbare manieren van bouwen in een bepaalde periode kan ook echt lonen overigens.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:45

Maar Marinke, zijn dat dan punten die naar boven zouden zijn gekomen bij de btk? Mijn ervaring is dat die niet verder kijken dan de buitenkant (ze mogen immers niks stukmaken) en ze hebben nog nooit iets gezien dat ik zelf nog niets gezien had.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:15

Nee niet alles zou naar boven zijn gekomen met een btk maar zeker wel een aantal. ;)
Nu hebben mijn ouders het destijds als nieuwbouwhuis gekocht, maar ik weet wel dat ik zelf wel degelijk een btk zou willen laten doen ook bij huizen die nog relatief 'jong' zijn. Zaak is om een goede bouwkundige te treffen die wel degelijk verder kijkt dan de staat van de kozijnen zeg maar. Ik ben gewoon van mening dat het een nuttige investering is, weet wat je koopt zeg maar. :D

Maar mijn vriend en ik zitten zelf ook in de bouw wereld, misschien dat ik daarom ook voor een btk ben. We weten immers wat voor gekkigheid je tegen kunt komen en absoluut niet alleen bij die oude krotten maar ook zeker bij nieuwbouw.

Daarnaast zijn er tegenwoordig ook een scala aan technische snufjes beschikbaar waarmee problemen opgespoord kunnen worden zonder te hoeven breken. En een goede bouwkundige beschikt ook over de nodige ervaring en kennis. Je hebt steen en steen, hout en hout, beton en beton, een leek ziet er weinig tot geen verschil in maar voor een goede bouwkundige zit er verschil van dag en nacht in, met de daarbij behorende gevolgen t.o.v. de kwaliteit e.d. ;)

Helaas zijn er ook genoeg bouwkundigen die maar een mager rapportje opstellen en zo relatief makkelijk geld verdienen, tja dan kun je ook net zo goed die ene kennis van de neef van je schoonmoeder die toevallig een aannemersbedrijf heeft even door het huis laten lopen zeg maar. Dan snap ik heel goed dat je zegt van ja hallo ik kan zelf ook wel zien of de kozijnen rot zijn en of het dak lek is. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:57

We hebben vandaag het tweede gesprek bij de hypotheekadviseur gehad. De offerte is aangevraagd en hopelijk voor 30 juni weer terug zodat we nog onder NHG vallen. De verkoopmakelaar is ondertussen bezig met een koopovereenkomst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:06

Spannend zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:08

Inderdaad, we zijn de hele tijd bezig geweest met alles uitzoeken vandaag. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:12

Vreet tijd hè, je wilt ook geen belangrijke dingen over het hoofd zien...stressvol hoor! (:):
Maar tegelijkertijd ook wel leuk spannend natuurlijk!

Wat is het eigenlijk voor iets, zit er nog een stukje grond bij? :)

Ik wil hier ook nog even HEEL hard Berdien bedanken, die heeft even aan wat touwtjes getrokken bij de ING voor me en hopelijk ben ik nu snel van het laatste restje van de hypotheek van het huis af, brrrr wat een lange zit is dat geweest alles bij elkaar, dat gun je niemand :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:17

Berdien heeft ons ook enorm geholpen. :D

Er is genoeg plek voor 3 paarden, zeker als we nog een gedeelte van de tuin ombouwen tot paddock.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:40

Ben wel schieuwnierig :D
Hopelijk alles snel rond Maarten en Tineke :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:50

You guys make me blush :o :D

Nee joh, echt heel erg graag gedaan hoor! :j :)