Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flying_Angel

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:34

Dat stukje zand dat je ziet willen we inderdaad gras. Kan ons dochtertje daar spelen. Zou dat om een boom heen kunnen? We hebben NL een boom in de tuin, geen idee welke :+ maar er stond een berk, maar die is gelukkig weggehaald door de gemeente en er moest verplicht een boom voor terug. Iets van een prunus?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:47

We hebben meerdere volwassen ruwe berken in de tuin. Het gras (en de moestuin) doen het er prima onder.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:08

Even kort, ik moet eigenlijk werken :+

Goed idee @ Malenka die derde border in het ontwerp! Een oneven aantal staat ook mooier :) En dan nog wat bijenplantjes erbij!

@Flying_Angel: Klimmers inderdaad zoals al genoemd. Bij de Aldi zijn ze er vandaag voor €3,49. Voor een schutting (niet zo hoog) kan ik je de Piilu aanraden. Prachtige clematis die op het oude hout dubbel bloeit en dan nogmaals (of tegelijkertijd) enkel op de nieuwe scheuten. Hij wordt niet zo hoog, dus vandaar ook die als aanrader. Dat is wat makkelijker met aanbinden enzo...

Grote potten zijn wel een betere keuze dan kleine, die drogen minder snel uit. Als het een zonnig terras is niet voor hortensia kiezen, die zuipen water! Leuk zijn langbloeiende ooievaarsbekken, kattenkruid, salvia, campanula, vooral die met lange ranken die over de pot gaan hangen. Verder zomerbloeiers, die blijven zeker doorbloeien tot aan de vorst. Voor ook iets bijvriendelijks daarbij is bijvoorbeeld Bacopa erg leuk.

Ook erg leuk: dwergvlinderstruiken of een kleiner blijvende vlinderstruik in een grote pot.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:01

Een boom kan in het gras, je moet alleen een cirkel eromheen vrij laten, bomen vinden gras direct bij de stam niet fijn.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:23

Ontzettend bedankt voor de tips! Ook met de soort planten en bloemen. Tuin is op het zuiden dus in de middag keihard in de zon. Geen hortensia’s dus!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:40

Ik heb dit ontwerp alleen aangevuld en niet veranderd. Er even vanuit gaande dat dit met opzet en goed doordacht is gedaan.

Over de eettafel heb ik balken getekend. Hier kun je klimmers tegenaan zetten. Dat maakt het een wat intiemer plekje en een leuke doorkijk naar de rest van de tuin.

Om de zithoek als een aparte kamer te zien heb ik er een planrenbak tussen gezet. Dit kan een vaste zijn waardoor je laag bij de grond geraniums etc kunt hebben en er tussen wat hogers maar wel luchtigs zoals venkel. Je kunt dit ook een verhoogde bak op wielen maken zodat je het terras voor feestjes weer een open ruimte kunt maken.

Voor de kinderen heb ik een levende tipi gemaakt van wilgen ingetekend. Deze helpt om de tuin interessanter te maken en voegt een 'boom' toe die je naar believen kunt snoeien.

Verder rondom een rand met beplanting. Dat zorgt voor meer interessants om te zien, een meer natuurlijk en geborgen gevoel. Juist omdat het naast het speelgras is zou ik kiezen voor interessante texturen en geuren in de beplanting. Ook in die schaduwrand zijn er planten die gelukkig zijn.

Maar zo te zien heb je die kennis al binnen bereik met een hovenier in de familie die tuinen vol planten wil zien. Vooral gebruik van maken!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:57

Als je een tuin op het oosten hebt moet je oppassen met vorstgevoelig planten. Want een zon op een bevroren blad of bloem terwijl de grond nog bevroren is geeft veel vorstschade.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:01

Malenka schreef:
Ik heb dit ontwerp alleen aangevuld en niet veranderd. Er even vanuit gaande dat dit met opzet en goed doordacht is gedaan.

Over de eettafel heb ik balken getekend. Hier kun je klimmers tegenaan zetten. Dat maakt het een wat intiemer plekje en een leuke doorkijk naar de rest van de tuin.

Om de zithoek als een aparte kamer te zien heb ik er een planrenbak tussen gezet. Dit kan een vaste zijn waardoor je laag bij de grond geraniums etc kunt hebben en er tussen wat hogers maar wel luchtigs zoals venkel. Je kunt dit ook een verhoogde bak op wielen maken zodat je het terras voor feestjes weer een open ruimte kunt maken.

Voor de kinderen heb ik een levende tipi gemaakt van wilgen ingetekend. Deze helpt om de tuin interessanter te maken en voegt een 'boom' toe die je naar believen kunt snoeien.

Verder rondom een rand met beplanting. Dat zorgt voor meer interessants om te zien, een meer natuurlijk en geborgen gevoel. Juist omdat het naast het speelgras is zou ik kiezen voor interessante texturen en geuren in de beplanting. Ook in die schaduwrand zijn er planten die gelukkig zijn.

Maar zo te zien heb je die kennis al binnen bereik met een hovenier in de familie die tuinen vol planten wil zien. Vooral gebruik van maken!

[ [url=m/ufaaQd.png]Afbeelding[/url] ]

Oh wat een slimmigheidjes dat! Ga ik zeker meenemen, thanks!

@Morganlefay: thanks, onthou ik! Ga er ook wel vanuit dat schoonvader dat weet, maar just in case zal ik het doorgeven :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:32

Malenka, wat een ideeën zeg! Ik krijg altijd weinig inspiratie als ik zo'n plattegrond zie, ook niet echt met foto's, ik moet er altijd in staan. Vind je ontwerp ook erg apart en leuk bedacht.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:57

Malenka schreef:

[ [url=m/ufaaQd.png]Afbeelding[/url] ]

Jij mag ook wel los gaan op onze voortuin <3 leuke ideeën!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:10

Dank jullie wel wat lief.

Ik had even afleiding nodig en zo snel met een screenshot gaat het dan wel. Echt afspraken kan ik er niet over maken helaas. Want hoe leuk ik tuinen ontwerpen (met beplanting plan en al) ook vindt, ik heb heel beperkte energie en tijd.

Dus met een duidelijke foto of plattegrond zoals hier wil ik best helpen op deze schets basis. Meer zou ik niet verwachten nu. :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:08

Ik hoop dat je gezondheid het toe gaat laten om er professioneel mee aan de slag te gaan, want je hebt gevoel voor tuinontwerp +:)+

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:19

Malenka schreef:
Dank jullie wel wat lief.

Ik had even afleiding nodig en zo snel met een screenshot gaat het dan wel. Echt afspraken kan ik er niet over maken helaas. Want hoe leuk ik tuinen ontwerpen (met beplanting plan en al) ook vindt, ik heb heel beperkte energie en tijd.

Dus met een duidelijke foto of plattegrond zoals hier wil ik best helpen op deze schets basis. Meer zou ik niet verwachten nu. :)

Ik zal al heel blij zijn met een snelle schets.
Afmetingen van het gras zijn 28 meter lang bij 9.5 meter breed.

Afbeelding

Afbeelding
Dit is de situatie nu ongeveer. De border gaat eruit. De fruitbomen kunnen/mogen verplaatst worden, maar liever niet... De heg is er inmiddels uit. hier staat nu een schutting met bijna volledig lage delen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:46

Is de bovenkant van de plattegrond ook echt het noorden? En wat wil je kunnen doen in de tuin? In die andere plattegrond stond bijvoorbeeld al een tuinset en speeltoestel waar ik die informatie uit kon halen. :D

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:55

Ik kom ook maar eens mee kletsen in dit topic ipv mee lezen en inspiratie opdoen.
We hebben sinds begin april een ander huis, een best groene "volwassen" tuin, daar houd ik wel van.
Echter wil ik er wel het één en ander aan veranderen.

Er staat een behoorlijk opzichtig tuinhuis, wat we gebruiken als schuur voor de fietsen. Ding is eigenlijk te groot. 3 meter diep en 4 meter lang met daaraan vast 2 meter veranda. Dan staat het ding nog ruim 120 cm van de achtergrens. Zonde van de loze ruimte er achter.

De achterburen hebben hun schuur ook tegen de achtergrens staan over de volle breedte van 9 meter. We zijn niet zo handig om het af te breken en op te schuiven, dus of we halen hem weg en laten er wat kleiners en minder opzichtig neer zetten of we we willen dat tuinhuis camoufleren / minder opzichtig hebben.

Maar ja wat en hoe? Laten begroeien met hedera zien we niet zitten, want hedera vreet alles kapot. Betimmeren met zwart rabat hout? Of weg halen en iets kleiner er voor in de plaats?

De schutting moet ook vervangen worden. Zo wiebelig en provisorisch vast gezet. Mijn man heeft het aan de buitenkant wat gesnoeid en een stuk tot op het hout, nou ja hout, het was helemaal versplinterd en aan het vergaan. Hij wordt dus dit jaar nog vervangen.

Ook hier weer de vraag waarmee? Ik vind een wilgentenen schutting erg mooi en natuurlijk. Echter met een levensduur van maar 8 tot 10 jaar kijk ik toch maar verder. Op dit moment spreekt de zweeds zwarte rabit hout het meest aan. Die is wat minder strak.

Ik zet even foto's van het tuinhuis neer, misschien hebben jullie ideeën.
De tuin is 11 meter diep, en 9 meter breed. Waarvan het tuinhuis 6 meter breed is en 3 meter diep, maar dus vanaf achtererfgrens gezien 4 meter plek in neemt. Afbeelding
Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:07

Oeps, nee :o
Links is pal op het oosten, bovenkant zuid, Rechts west en onder noord :)
Het gaat echt om de uittekening van de borders. We willen er lekker kunnen zitten met een bakje koffie of thee. Er komt dus een bankje en/of picknicktafel in te staan. Verder is het echt siertuin. Spelen, moestuin en het verdere relaxen gebeurd achter het huis en in de achtertuin. Wel moet de zitmaaier er nog makkelijk kunnen maaien.

Omdat er zo veel mogelijkheden zijn loop ik vast en blijf ik vastgepind op 1 idee waar ik eigenlijk nog niet heel blij van word.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:10

Even een misverstand over hedera de wereld uit helpen; Hedera vreet niks op, tast voegen niet aan, zorgt niet voor waterschade en wurgt geen bomen. Tenzij voegen al zo slecht zijn dat er gaten in vallen voordat je Hedera plant. Hedera groeit namelijk snel. Zeker in zijn jonge jaren en zoekt dus alle mogelijke ruimte op. Daarbij maakt hij gebruik van kleine worteltjes die hij maakt langs zijn takken.

Het beschermt je muren tegen regenwater, geeft extra isolatiewaarde, geeft als inheemse en groenblijvende plant insecten en vogels voedsel en leefruimte en als extra bonus kun je de bladeren gebruiken als zeep. Net als de wasnoten die je tegenwoordig kunt kopen. Als je niet wil dat Hedera gaat kruipen en zo door je hele tuin wortelt kun je hem tussen bestrating en muur planten. Dan heb je er weinig werk aan om hem in toom te houden.

Je hoeft natuurlijk geen Hedera te planten. Maar de negatieve vooroordelen zouden wat mij betreft verleden tijd moeten zijn.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:54

Even een eerste idee. Er van uitgaande dat de fruitbomen laag of eventueel halfstam zijn.

Ik zou langs het pad een gemengde haag planten van ongeveer een meter hoog. Dat zorgt voor een mooie achtergrond voor de rest van de beplanting en houd de bestrating van de oprit uit het zicht. Daarachter, in zigzag met de bestaande fruitbomen nog drie hoogstam bomen.

Langs de zuidkant komt een deels verhoogde border. Het rode is gewoon een grasrand, blauw is geleidelijk omhoog en paars is hoog en breed genoeg om op te zitten. Dat zal dus zo'n 50cm hoog zijn. Zo heb je een flexibele zitplek in het zuidoosten. Heerlijk ochtend en middagzon met je vrije uitzicht.

Door de beplanting vakken/borders op bepaalde punten dicht bij elkaar te laten komen krijg je een soort tuinkamers. Een daarvan krijgt echt een boomgaard gevoel met alle fruitbomen en ten midden daarvan is plek voor de picknicktafel (geel).

Door de hoge bomen op het noorden te plaatsen blijft het een vrij zonnige tuin. In de border aan het zuiden zul je wel met name planten moeten zetten die het wel willen doen in de schaduw. Ik heb daarom expres het gras daar ok niet laten liggen. Want het zal al snel meer mos e.d zijn (als het nat genoeg is).

Omdat je deze tuin niet nodig hebt als verkeersruimte heb ik de paden vrij brede graspaden gelaten. Dat is mooi landelijk en heerlijk onder blote voeten.

Wees niet bang om in dit soort diepe borders ook hogere planten te gebruiken. Als je langs het gras maar laag spul en/of pollen hebt staan.

Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:16

Wauw, ik vind het echt knap dat je dat zo uit je mouw schudt Malenka! _/-\o_

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:22

Wauw dankje!
Die extra bomen maken het wat dynamischer icm met een onderborder.
Ik wil inderdaad ook met hoge beplanting aan de gang. O.a. een vlier staat op het wensenlijstje net als een Engelse roos. Schaduwbeplanting met hosta's, astilbe, skimmia en varens maken een mooie overgang naar de schaduwrand langs het huis en de achtertuin.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:35

Ik kan het zo voor me zien, heel gaaf :j

Hier heel blij met mijn hedera schuttingen, prachtig groen en heel veel beestjes. Met af en toe de uitlopers aan de onderkant goed wegsnoeien houd ik ze prima in toom.
Afbeelding

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:20

Ik wilde graag hedera tegen mijn huis, maar ik woon in een rijtjes huis... En heb hoogtevrees dus ben bang met het snoeien...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:27

Wij moesten juist alles van de muren aftrekken van de woningbouw omdat het Noet goed voor de muren zou zijn.
(Wat van de schuttingen er op gekropen was zeg maar)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:43

Needje,
Dat is omdat ze geen idee hebben helaas. Het is een hardnekkig standhoudend verhaal. Het is wel zo dat het tussen goten en dakpannen kruipt als het de kans krijgt. Dus daar moet je hem door snoeien wel bij weg houden. Daar is hij overigens niet de enige in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:44

Moet eerlijk bekennen dat de schade van Hedera nog steeds zichtbaar is na 22 jaar |( Afbeelding