Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:21

Prima bakken zo te zien. De pompoenen die de slakken overleefd hebben gaan hier ook als een gek. Ik heb er een waar nu al 15 vruchten aanzitten. En volgens mij is het de spaghetti pompoen. Die rijpe ook van de plant af nog goed na en is super lang te bewaren. Ik heb er nu namelijk nog drie van de oogst van vorig jaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:27

Oh dat is zeker lang. Ik had vorig jaar Hokkaido, ergens in oktober geoogst, koel bewaard en in maart of mei de laatste gegeten. Was wel tijd dat die op ging. Erg lekker in de soep vind ik die, makkelijk ook want die hoef je niet te schillen :D

Ik hoop dit jaar ook wat spaghetti pompoen te hebben en naakte zaden pompoen. Erg benieuwd wat er uiteindelijk aan komt. Ik heb hier tot nu toe alleen bloemen. Maar heb ze ook pas laat uitgeplant.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:30

Ik heb dit jaar alleen saaie normale oranje. Dat was het enige zakje wat ik nog had en wilde het eerst even testen. In onze vorige tuin groeide het bagger slecht. Maar hier zijn ze ENORM, er zitten ook al 2 pompoenen van voetbal maat aan en dan nog een stapel golf en tennisballen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:34

Ik had vorig jaar van de herenboeren een pompoen mee genomen, ding eruit woog 15 kilo :wow:

Ik heb er soep van gemaakt en nog eens en nog eens en toen had ik nog de helft over :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:38

pien_2010 schreef:
Dat zijn dan nieuwe inzichten. Ik doe dit al 40 jaar en heb er echt nog nooit problemen mee gehad en ook nog nooit 1 pot jam gehad die niet goed is gegaan. Ook nog nooit een deksel gehad die losgelaten heeft en mijn potten gebruik ik vaker als 1x.

Je foto's zijn geweldig Malenka!

Probleem zit in de huidige nieuwe deksels. Zo kwam ik erachter dat de nieuwe deksels die ik heb liggen ook niet uitkookt mogen, want dan trekken ze krom.

Heb toen flink wat geweckt spul weg kunnen gooien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:42

Als deksels niet goed sluiten zodat het eruit kan kopen trekken ze toch ook niet vacuum :o?
Wij hebben jampotten met metalen deksels, die blijven heel lang goed. Echter zet mijn man ze geloof ik ook niet op de kop (hij is de keukenprinces).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:55

Klopt en daardoor een groot deel uiteindelijk weg kunnen gooien. Ze waren eerste instantie wel vacuüm. Meestal zet ik ze na 5 dagen in de voorraadkast en doe dan gelijk laatste deksel controle.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 08:42

We zetten ze ook altijd weg op de kop en pas als we gaan eten draai ik ze om en met een speciale opener die ik over de deksel kan zetten moeten we altijd ons best doen om ze te openen. Zo vacuuüm zijn ze. Dus voorlopig ga ik zo door. Deksels waar ik over twijfel, die potten doe ik wel weg.

Hier ook voetballen en tennisballen in de oranje pompoenen en de flespompoen zien we alleen bloemen. De meloenen en aubergines en de kolen gaan ook als een tierelier.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:23

Geloof ook dat Weck artikelen in Frankrijk heel makkelijk te krijgen zijn dan hier in Nederland. In Duitsland ook.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:11

Zo blij als een kind als het stompje prei met wortels dat ik in het water had gezet ineens een nieuwe prei begint te worden ;).
Ik heb in de uitverkoop 2 pakketjes gekocht met boontjes en paprika. Zaadjes in zo’n klein klompje aarde. Te laat om nu nog te planten maar met de hoop dat ik het volgend jaar toch nog kan proberen.
Wanneer en waar kan prei geplant worden?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 17:34

Marcella schreef:
Geloof ook dat Weck artikelen in Frankrijk heel makkelijk te krijgen zijn dan hier in Nederland. In Duitsland ook.

Dat klopt. Zelfs in de kleine supermarkten hebben ze de potten, rubbers en deksels staan. Ik ben daar echt heel blij mee!

Balance geen idee, ik deed altijd maar wat :')

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:05

Ik doe alles wecken, maar ik zet ook bvb met jam de potten niet op de kop. Wel doe ik er eerst een waxpapiertje overheen en dan de deksel.
Ik gebruik de glazen potten met rubbers, los deksel en klemmetjes. Maar voor in olie op te maken en jam bvb gebruik ik wel de potten met schroefdeksel.

Goede tip voor alle courgetten:
Lekker op de bbq grillen en dan in olie opmaken met lekker veel knoflook en andere tuinkruiden :j
Ook een paar zakjes vacuum in de vriezer gestoken voor bij de pasta. Mmm lekker smullen van de winter haha.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:03

Durf je olie aan? Ik durf het niet vanwege botulisme. Maar is er toch een manier?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:43

Gebruik van alles heb ook de originele Weck flessen (0,25 l, 0,5 l en 1 liter). Moet er eigenlijk nog wat verschillende maten en soorten bij hebben. Wil ook nog een keer brood en/of cake wecken.

Ik heb voor nu ook pruimen moes over van het ontsappen en wilde daar jam van maken, maar zit dat de warmte slecht kan hebben. Dus twijfel nu om dat gewoon in een pot te stoppen en wecken om later te verwerken. Niet voorledig ontsnapt is ook helder sap.

Kom om in de pruimen in ieder geval.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 08:44

Fijn zoveel pruimen. HIer vroor het op 7 september en alles is kapot gevroren. Zo zonde.
Wecken heb ik geen ervaring mee.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:46

Zit in ieder geval nu te genieten van mijn zwarte bessen/aalbessen siroop door de vanille yoghurt. <3

En ben jaloers dat Weck artikelen zo makkelijk te krijgen zijn in Frankrijk. :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 09:05

Iedereen weckt hier. Ik ben huiverig vanwege botulisme. Vandaar dat ik het nooit heb aangedurfd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:14

Daarom moet je 10 minuten koken voor consumptie dan is de bacterie echt wel dood. Jam en peren en/of appel moes Weck ik ook. Maar is dan veel langer houdbaar en kan dan minder suiker gebruiken.

Sappen Weck ik niet dat gaat bloedheet flessen in en afsluiten. Voeg wel citroenzuur en suiker toe voor conserveren. Drink nu nog sap van vorig jaar.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 13:37

Voor zoete en zure dingen hoef je niet bang te zijn voor botulisme. En andere dingen 10min koken voor je ze eet.
Inmaken in olie is daarom wel een mogelijk risico.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 13:48

Century schreef:
Voor zoete en zure dingen hoef je niet bang te zijn voor botulisme. En andere dingen 10min koken voor je ze eet.
Inmaken in olie is daarom wel een mogelijk risico.

Klopt. Ik was kind en toen is in ons dorp iemand overleden aan botulisme tgv inwecken. Toen is mijn antipathie geboren. Ik zal het gewoon nooit doen. Die vrouw weckte al haar hele leven.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:45

Wij hebben deze beestjes? Op onze maggieplant zitten.
Kunnen we deze gewoon gebruiken na het wassen (met zout?) natuurlijk.
Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:53

Bladluis groene.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:47

Mijn recente aanwinsten, ze moeten nog in grotere potten of in de volle aarde.

Afbeelding
2x blauwe bes

Afbeelding
2x munt

Afbeelding
2x Basilicum

Afbeelding
Viooltje; vraag me af of deze eetbaar is. In elk geval wel vrolijk gekleurd. Ik hoop daar vlinders en bijen mee aan te trekken.

Afbeelding
Naam vergeten… gewoon mooi. Ook maar 2 genomen, verkoper zat duidelijk om geld verlegen.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:45

Mooie aanwinsten balance! Zijn die 2x basilicum niet oregano? Of het een speciaal soort?
Viooltjes zijn opzich eetbaar, lekker vind ik ze niet. Let er wel op dat de grote kwekers spuiten, dus als ik het voor iets eetbaars gebruik, is het altijd het 2e jaar of bloemen van eigen zaailingen.
Die laatste lijkt me een stokroos, maar daar ben ik niet helemaal zeker van..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 19:47

Klopt mooie kleur stokroos zaaien heel goed zelf uit.