[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miepmier26

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 06:53

Hoe is het nu met Nilay?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 08:31

Hij heeft eindelijk een beetje gemest, wil heel graag eten en toont wakkerder. Hij mag alleen een beetje slobber, dus dat ben ik nu aan het maken. Later deze ochtend belt de dierenarts voor een update en hoor ik wanneer ze weer langs komt om hem te controleren.

Ik heb een sprankje hoop maar ben ook nog voorzichtig want gistermiddag ging hij ook goed en viel hij uiteindelijk zo enorm terug.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 16:12

Hij gaat nog steeds goed! Dus hij mag weer wat hooi eten. Vandaag 5kg. Morgen 10 en overmorgen de gebruikelijke 15. Telkens verdeeld over kleine porties dus ik ben blij dat ze aan huis staan. Hij krijgt nu elk half uur een plukje. Ik ben heel opgelucht en de dierenarts ook. We dachten gister beide dat het over was. Natuurlijk zijn we er nog niet maar we zijn hoopvol.

Nu moet ik weer even voor mezelf zorgen want ik voel me echt belabberd. Maar dat komt ook wel weer goed.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:56

Super!
Lekker even je bed induiken, dat hakt er flink in zulke momenten.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:01

Fijn dat het de goede kant op aan het gaan is Malenka! Fingers crossed!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 19:28

Goed... We zijn bij juli 2023 gebleven. :')

Dat gaan we even anders doen nu. Een echte inhaal post zonder bloemetjes updates. Alleen grotere dingen.

Juli
De stam van een van de bomen scheurde met een storm. We hebben hem gespalkt. Roos kreeg een boomloos zadel op en was heel braaf. We gingen eens kijken bij een handelaar in tweedehands bouwmateriaal. <3 Super mooie spullen. Wel even sparen. :')
Ik tekende mijn ontwerp voor de trap, vensterbank en serre uit. En kreeg een bestelling struiken binnen!

Afbeelding

Augustus 2023
Het neerzetten van een bureau in mijn 'atelier' zorgde er voor dat ik even de tijd nam om een tekening af te maken en direct een nieuw experiment te beginnen en ook af te maken binnen de maand!

Onze lokale bomen kweker verkocht ook aardbeien plantjes. Die kwam hij wel even langs brengen. :D en ik kreeg er ook nog een zak appels bij. De knoflook oogst was prachtig, er werd een bouwtrap geleverd en tussen de spullen van mijn vader vond ik antieke kraantjes. Daar ga ik iets leuks mee doen. Al weet ik nog niet wat...

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 19:58

September 2023

De tijdelijke trap ging er in! *\o/* Uiteindelijk komt er een andere in. Maar Jeetje wat een verademing om gewoon de trap op te kunnen lopen!

Het antieke bed boven maar in elkaar gezet. Helaas is het fineer niet te redden, maar er kunnen zo gasten blijven slapen. Mooie gebruikte bakken gevonden voor in huis. En ontdekt dat een van de jonge koolmezen elke dag in een van de mandjes in een van onze bomen slaapt. <3 En in het midden een tekening van een mogelijke ruimte in de tweede loods (waarvoor we de fundering al hebben liggen) want een vriendin zoekt een huis/appartement en vind hier wonen ook wel leuk...

Afbeelding

Oktober 2023

We kopen een houtgestookt fornuis. Een Rayburn die een beetje opgeknapt moet worden maar due uiteindelijk ons in de winter kan voorzien van warm water, verwarming en een plek om te koken en bakken. (Hopelijk deels op paardenmest briketten). Nog geen idee hoe we hem in huis gaan krijgen. Hij weegt iets van 600kg...
We zetten frames voor binnenmuren, maken een nieuwe batch appelcider, het is tijd om pompoenen te oogsten want er is vorst aan de grond en de ratten beginnen er aan. ;(
Om beter uit te zoeken wat er met mij aan de hand is doe ik slaaponderzoek (niks gevonden). Roos krijgt een echt zadel met boom op en ik leg een nieuwe lading paddock platen. Nu is de hele track voorzien! Geen tot over je enkels in de modder meer. *\o/*
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 21:53

November 2023

Ik bouw muurtjes van cellenbeton in de keuken. Bedenk hoe ik de trap wil hebben en dat daar de Rayburn voor moet gaan komen (tegen het gele vlak) omdat de waterbuffer dan onder de trap kan komen. We krijgen de Rayburn daadwerkelijk binnen! Simpel met geduld, pallets en metalen buizen. Eindelijk wordt begonnen aan de aanleg van de weg! _/-\o_ Ik doe een cursus tot moestuincoach en mag een gastles geven. We gaan aan de slag met rode kool als indicator. We halen de kippen naar binnen in verband met overstroming in hun ren. De platen gaan tegen de frames. De kamers krijgen steeds meer vorm! En ik maak nog een tekening. <3

Afbeelding

December 2023
Ik vind een goed betaalbaar en op te knappen oud gietijzeren bad. Die hebben we vast binnen! We komen nog steeds achter lekkages bij de kozijnen nu we meer tijd in het huis doorbrengen. Het is echt een opgave om daar achteraan te blijven zitten bij het bedrijf dat ze heeft geplaatst.
Buiten is echt de hele tuin overstroomd. Het water kan geen kant op. |(
Om mezelf af te leiden schilder ik een paar beelden die ik jaren terug op een rommelmarkt heb gevonden zo dat ze er uitziet alsof ze van gietijzer zijn gemaakt. Ze zijn aan het straten... Het zou af zijn voor de kerst. Helaas is dat niet het geval en duurt het nog een stuk langer voordat we onze kavel weer op kunnen met de auto of iets kunnen laten bezorgen.. lastig als je aan het bouwen bent. Gelukkig heb ik genoeg ruwvoer op het terrein staan.

Afbeelding

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:19

Heel gaaf!! Leuk zo'n inhaal post. Ik ben zo benieuwd waar jullie nu staan, een jaar later...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:26

Leuk om te lezen wat jullie allemaal voor elkaar krijgen. Een mooi project. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 22:47

Ik ga mijn best doen morgen nog zo'n inhaalslag te maken. Ik houd jullie veel liever 'live' op de hoogte. Dan kan ik ook veel meer uitleggen.

Bijvoorbeeld over hoe de keuze voor de weg tot stand is gekomen en wat dat met duurzaamheid en bewuster leven te maken heeft. Want achter bijna elke beslissing zit zo veel meer dan je op het eerste oog zou denken.

Dus ik ben blij dat jullie nog meelezen. :j Kan ik weer wat delen. :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:55

Wat leuk wat inhalen. En ruk van die kozijnen zeg!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 23:02

Zo je hebt er al even voor gezeten! Wat zuur van de kozijnen, ik hoop dat het al gefixed is nu.
Roos wordt steeds knapper!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:45

Tof om weer updates te lezen!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 11:20

Ik blijf ook graag meelezen en vind het boeiend om juist die achtergronden en gedachten te lezen! Wat rot dat je gezondheid nog niet mee wil werken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 11:50

Hier nog een meelezer!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 13:03

:D Als jullie meer willen weten over een bepaald iets dat ik genoemd heb, geef dat dan vooral aan. Ik vertel graag.

Januari 2024

We zijn goed door oud en nieuw heen gekomen maar op 2 januari gebeurt er hier een naar ongeluk waarbij een van mijn lieve buurmeisjes met de ambulance naar het ziekenhuis moet. Het heeft enorme impact op dat gezin en ook op mij. Ik heb erna meerdere paniekaanvallen gehad. Gelukkig is het buurmeisje er goed doorheen gekomen.

We had wederom nieuwe lekkage. Gelukkig namen ze het serieus en kwam er een bedrijf om de boel echt goed te onderzoeken. Ze hebben zelfs de luchtdruk in huis opgevoerd om tests uit te voeren.

Ik ben ondanks de lekkage wel zo ontzettend blij met die enorme ramen. Wat een licht komt er zo in de winter binnen!

We kochten een mooie oude gietijzeren radiator om uiteindelijk op de Rayburn aan te sluiten om overtollige warmte kwijt te kunnen, ze maakten de weg in onze bocht af (al mochten we er nog niet op met meer dan heel licht verkeer) en ik ontving een prachtige hand gedraaide magnolia houten kom due ik had gewonnen.

Afbeelding

Februari 2024
Het ongeluk van de maand er voor had veel met mij gedaan. Ik moest echt even een stap terug. Februari was rustig. Ik maakte brandnetel soep van jonge brandnetels, vroeg of ik de resten straatstenen mocht hebben en begin die te stapelen, we begonnen met de aanleg van een rookkanaal en ik ontving een schommel voor in huis van het weggeef topic van Steffie.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 13:37

Maart 2024

De wereld begint echt wakker te worden. Het is druk met hommels. Dat inspireert mij om een voorjaars schildering van een hommel te maken. Ik huur een vrachtwagen om Roos weg te brengen naar een trainer. Thuis, zo der bak, lukt het me niet om verder te gaan met haar en dus laat ik het nu toch aan een ander over. Nilay blijft alleen achter, een week heeft hij daar echt moeite mee maar hij past zich snel aan en ik neem hem bijna dagelijks mee uit wandelen. De voorbereiding voor het zaaien zijn ook in volle gang.

Afbeelding

April 2024

Ik kom nog een geweldige gietijzeren pan tegen. Dit keer een tomaat. Voor de uitreiking van de groene speld (die ik ontvang voor mijn bijdrage aan een groene stad) maak ik met de hand wat visitekaartjes. Ook bouw ik aan een website voor mijn bedrijfje in opbouw. Roos gaat goed bij de trainer. Ze heeft even tijd nodig om te wennen maar past zich goed aan. Nilay gaat nog steeds met mij mee uit wandelen . De voodoo lelie bloeit voor het eerst, er kunnen eindelijk weer spullen geleverd worden, ik krijg de vraag of ik weet wat iemand met een dode vis moet doen. Dierenambulance en Staatsbosbeheer komen hem niet halen... Ik besluit het dier op te halen en onder een composthoop te begraven. Hopelijk houden we uiteindelijk een mooie schedel over voor educatie. Ik help als vrijwilliger mee op een school in de buurt bij een theatervoorstelling en krijg lieve bedankjes van de kinderen. Het is fijn om een bijdrage te kunnen leveren. Al deze dingen zorgen er wel voor dat we in huis niet echt vooruit gaan. We maken wel planken in de kast waar uiteindelijk ook onze wasmachine in gaat komen. Voor nu is het fijn om een voorraadkast te hebben.

O! En we kopen deze maand onverwacht een verbrandings toilet!

Afbeelding

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:50

Jeepie wat is er veel gebeurd zeg, hopelijk gaat het nu ( bijna 6 maanden later) beter met je. Is je vriendin nog bij jullie komen wonen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 14:51

Ik heb me er aardig bij neergelegd dat ik ziek zal blijven en zeer waarschijnlijk ook niet meer echt vooruit ga. En als ik uiteindelijk een balans weet te vinden met voldoende inkomen om nor aal te kunnen leven dan ben ik heel tevreden.

Die vriendin bleek uiteindelijk het allerliefste in de buurt te blijven van waar ze is opgegroeid. Dus toen daar, tegen alle verwachtingen in, een huis beschikbaar kwam heeft ze die kans gegrepen. Ergens jammer want de plannen waren echt leuk, maar ik ben heel blij voor haar.

Mei 2024
Er staan al een paar keer zomaar mensen (die ik niet ken) midden op ons terrein en zelfs bijna in de woonkamer. Dat voelt voor mij helemaal niet fijn. Ik deel onze plek heel graag. Maar wel op mijn voorwaarden. Dus ik besluit tijdelijk een hek van oude pallets in elkaar te knopen en een oproepje te doen in de buurtapp of iemand misschien nog wat hekwerk over heeft. Uiteindelijk krijg ik gaas, palen en zelfs wat kastanje hekwerk van mensen uit de buurt. <3
Ik mag deze maand ook plantgoed ophalen via MeerBomen. Prachtige bessenstruiken. Dus die kunnen mooi langs dat hek. Het belangrijkste deel zet ik nu neer. De pallets staan ook nog wel even prima op het 'bouwplaats-deel' van onze kavel.
Ik kan deze maand ook een hele lading gebroken witte metro tegels ophalen in ruil voor een stek van onze vijg. En vrienden bieden me ook nog wat leuke jaren 30 stijl tegels aan. Uiteindelijk zeker genoeg voor ons toilet!
Ook krijgen we een partij oude(re) paneeldeuren geleverd die uit 1 huis komen. Twee type deuren. We besluiten ze even te laten staan en zien vanzelf waar we ze precies voor gaan gebruiken. Ik heb ze wel allemaal gemeten en de maten op elke deur gezet. Wel zo gemakkelijk met het vinden van de juiste deur.
Deze maand maak ik ook vlierbloesem limonade en organiseer een feestje waar die graag gedronken wordt. :D
Voor mij verjaardag krijg ik onder andere een picknicktafel! Super leuk!
Inmiddels slapen we zelf in het huis. Na de eerste lekkage in de caravan was ik de caravan helemaal spuugzat. Nu moet ik dus wel heel bewust tijd met de katten doorbrengen die nog wel in de caravan wonen want die kunnen nog niet naar het huis.
Een zwerfkat brak snachts in de ren in en dode een van onze nog twee overgebleven kipjes. Ik was nog net op tijd om de laatste te redden. |( We begroeven haar en stapelde een muurtje van gebroken straatstenen om een boompje boven haar te kunnen planten.

Afbeelding

Juni 2024
De picknicktafel blijkt niet in orde te zijn. Ze komen hem omwisselen en ook de tweede is niet goed. We krijgen het geld terug en ik mag de tweede houden. We bestellen ergens anders een nieuwe die wel goed is en degene die we nu gratis hebben liggen pas ik aan zodat het wel werkt. Ontzettend leuk want nu hebben we er een voor onszelf in de prive tuin en een op het openbare wandelpad. Dus ook te gebruiken voor de buurt en wandelaars. Verder stond deze maand vooral in het teken van bessen oogsten en het maken van onze eerste jam! Verder slaan de pompoenen erg goed aan. De lelijke geïmproviseerde compostbakken verdwijnen bijna volledig uit het zicht.
We zijn allebei heel moe en doen dus rustig aan.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 15:23

Juli 2024

Ik wandel nog steeds met Nilay en heel af en toe ook wat verder dan de straat. Ik besluit hem spontaan aan de lange lijnen mee te nemen en hij leeft helemaal op. Hij is 21 en ik denk dat hij een jaar of 6 was dat we dit voor het laatst deden. Maar hij loopt weg alsof het dagelijkse kost is voor hem. Het idee begint te kriebelen om hem op zijn oude dag nog voor de wagen te zetten...

Roos komt terug. Haar training verloopt op zich goed maar erg langzaam. Ze zou eigenlijk meerdere keren per dag kort gepakt moeten worden naar dat kan de trainer niet bieden. Ze stapt inmiddels wel netjes onder het zadel in de bak. We besluiten haar terug naar huis te halen. En ondanks dat we nog niet zijn waar ik wil zijn met haar is het wel heel erg fijn om haar thuis te hebben.

We zijn ook druk bezig om de ren voor de katten in orde te maken. Dat is nu onze prioriteit. Katten uit de caravan en in het huis.

Dat ik in het begin van de maand mijn bril breek is niet erg handig... Gelukkig is dat eind van de maand opgelost.

Afbeelding

Augustus 2024

Het is een drukke maand. Ik geef twee excursies aan kinderen in de Oostvaardersplassen en maak daar allemaal opdrachten en illustraties voor.

Deze maand hebben we ook de ren voor de katten af en verhuizen ze! Het is heerlijk ze weer in huis te hebben. Van een oude krabpaal en een appelboom die ik helaas om moest zagen maak ik een 'nieuwe' krabpaal.

Omdat we ook bezig zijn met het aanleggen van water in huis graag ik de afvoer alvast uit. Daar is flink wat zand in gelopen namelijk.

We krijgen ook een lading afval/kachel hout van een klusser in de buurt. Daar blijkt na wat sorteren super veel bruikbaar klushout in te zitten. Dus voorlopig gaan we dat echt niet verbranden. Ik zie al een mooi hardhouten kruidenrek voor me in de keuken en bedenk hoe ik een nieuw kippenhok kan bouwen.

Ik koop deze maand ook een partij vijgen boompjes op en een paar dagen lang konen alle aal blije buurtgenoten deze ophalen. Een leuke reden om een praatje te maken.

En we hebben nu 25 zonnepanelen op het dak! *\o/*

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 16:00

September 2024

Ik host programma items (een zelf geschreven larp) op een festival, vind verschillende vlinders op ons terrein die hier in eerdere jaren niet waren, we sluiten een kraan aan in de keuken en hebben voor het eerst echt stromend water uit een kraan!

Verder leggen we de kanalen voor het toilet aan en sluiten die aan. Niet meer naar buiten voor de wc! *\o/*

Een buurman heeft puin over en vraagt of we het willen hebben. Super voor de toekomstige paddock uitbreiding. Dus graag!

Nilay krijgt voor het eerst van zijn leven zulke erge koliek dat de dierenarts en ik vrezen voor zijn leven. Gelukkig krijgen we hem er doorheen. Dit was heel erg eng. :( En Nilay is nu extreem mager.

Voor het eerst sinds jaren gaan we een week naar het buitenland op vakantie. Met de trein naar Zwitserland. Het was heel erg fijn om er nu echt helemaal uit te zijn alhoewel ik na Nilay's koliek heel erg heb getwijfeld of ik wel weg wilde gaan. Maar hij at weer helemaal normaal dus eigenlijk was er geen reden om thuis te blijven.

Afbeelding

Oktober 2024

Per 1 oktober heb ik een baan bij een kinderopvang. 10 uur per week. Dat lijkt niet zo veel. Maar het is goed te merken dat dit voor mij nu echt het maximale is. Gelukkig kan ik het vrij indelen.

Inmiddels wandel ik af en toe met Roos. Hele kleine stukjes want ze bouwt snel spanning op. Maar we zullen moeten want ooit wil ik toch echt met haar op pad. Met kleine stapjes vooruit dus. Met Nilay ben ik erg voorzichtig. Hij is zo mager dat hij al een deken op heeft en ik neem hem niet meer mee op lange wandelingen. Hij moet eerst aankomen.

Ik oogst deze maand de pompoenen, sechuan peper en meer in de tuin. Ook breek ik de oude composthopen af en bouw nieuwe op.

Ik val ook nog een dagje in als juf op het schooltje bij ons achter. Dat is nu de tweede keer en het is super leuk. We zijn ook aan het kijken of ik iets met de kinderen in een moestuin kan gaan doen. Mooie ideeën voor volgend jaar. :o

Ik krijg een heerlijke comfortabele stoel cadeau van iemand in de buurt en geef in ruil een van mijn geënte appelbomen weg. Van een vriend krijg ik nog een lamp die zijn ouders weg doen. Die krijgen als dank een potje eigen gemaakte jam. Het gebeurt steeds vaker dat ik via ruilen aan dit soort dingen kom en dat maakt me ontzettend blij. Mensen weten me te vinden, er ontstaan leuke contacten, oude spullen vinden een nieuw leven en ik kan delen wat onze tuin ons brengt. Zo zag ik mijn leven hier wel voor me. <3

En heel toevallig past die nieuwe lamp prachtig bij antieke tegels die ik al had. Maar eens goed bedenken waar die combinatie kan gaan komen.

We hebben nu ook een vrieskist. Dat maakt dat we gebruik kunnen maken van grotere inkoop bij initiatieven als Togoodtogo en Crowdfarming. (Ja we hebben dus diverse stroompunten aangelegd! :D )

Afbeelding

En daarmee zijn we nu weer bij het heden! *\o/* :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:30

Serieuze inhaalslag!

Wat een mooie lamp zeg <3 en koliek is altijd zo eng he, gelukkig is hij erdoor gekomen.

Het mooiste van jouw topic vind ik hoe je alles hergebruikt en oude spullen een nieuw leven geeft. Een hele mooie filosofie en pluspunt, je krijgt er echt een huis/tuin/interieur met karakter van!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 18:38

Dankjewel! Het doet me heel goed dat te lezen. Ik ben er echt van overtuigd, en dankzij dit project ook steeds meer, dat we echt met heel weinig heel erg veel voor elkaar kunnen krijgen.

Als je het zo aan wil pakken als dat wij doen moet je er wel tegen kunnen dat dingen lang duren, je vantevoren niet helemaal kunt bepalen wat de uitkomst gaat zijn en dat het dus nooit keurig zal zijn. Zeker niet zolang je nog midden in het proces zit. En ik begrijp dat dit niet voor iedereen is.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 31-10-24 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:55

Wow wat onwijs gaaf hoe je alles aanpakt! Heel inspirerend! Ondanks alle tegenslagen maak je er echt iets moois van