Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 15:57

Thanks dames <3

Je eigen bos hebben is echt heerlijk, allemaal vogeltjes, het ruisen van de wind door de bomen.. maar soms he >;)

Afbeelding

Afbeelding

Deze nacht gevallen, gisteren lag hij er nog niet. En natuurlijk weer recht op een paal. Weet alweer waarom ik zelf heb leren kettingzagen :))

palousa_boy

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:08

Haha ja bomen kunnen soms goed mikken. Hier vallen ook regelmatig bomen om (maar wij hebben ook 140ha waar bomen omheen staan) en soms nemen ze helaas hele stukken hekwerk mee zeker als ze met wortel en al omvallen.
Vaak zijn het dode bomen die vaak al jaren dood zijn. Soms hebben die een diameter van een meter dus dat is wel wat werk om op te ruimen.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:19

Het hout voor je pyrografie valt gewoon bij je binnem ;)

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 18:24

Haha Karin, dat is nog eens optimisme :') :D

palousa: moet er niet aan denken, hier maar twee hectare en ben voor mijn gevoel al om de haverklap bomen van de omheining aan het halen. Deze was inderdaad ook dood, en zeker populieren knappen dan echt als twijgjes.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:35

Voordat ik een stuk hek ga opknappen haal ik vaak ook eerst de dode bomen om :+ dat scheelt weer een beetje risico

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 18:52

:)* slim. Heb ook twee twijfelgevallen staan op dit moment.. beetje twijfel tussen gecontroleerd neerhalen of rustig afwachten. Na de vorige storm stonden ze al een beetje scheef. Maar het zijn zo'n grote bomen, die gaan sowieso niet neer (gecontroleerd of niet) zonder schade... daarom twijfel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 19:07

Vandaag was echt prachtig weer en een ideaal moment voor ons 'gazononderhoud'. Tussen haakjes, want wij maaien ons gazon maar twee keer per jaar :') Dat doen we bewust om het gras en de planten kans te geven volledig uit te groeien en bloemen/zaad te zetten, wat weer goed is voor de insecten. We hebben veel soorten vlinders, bijen, enz maar ook rupsen die bepaalde specifieke planten nodig hebben in hun levenscyclus (als waardplant).

In de zomer maaien we met de zeis een padje naar het terras en naar het tuinhuis, dan kunnen we de tuin wel blijven gebruiken. De rest wordt een bloemenzee <3 er staan al erg leuke plantjes, de leukste vind ik de Brede wespenorchis (een inheemse orchidee) en verschillende soorten zegges. In het najaar mogen de paarden erop, zij eten het gras tussen de planten uit. In het voorjaar (nu dus :D ) maaien we alles één keer kort met zeis en grasmaaier. Dan kan alles terug fris starten zonder verstikt te worden door plantenresten van het voorbije groeiseizoen.

Een beetje zoals in het natuurbeheer dus, maaien met nabegrazing :P Vind het echt een win-win, in de zomer een mooie bloemenzee en goed voor de insecten, in het najaar als de weides kort gegeten zijn, hebben de paarden nog een hap gras. En een extra voordeel, weinig werk voor ons :D

13 kruiwagens tuinafval (dat gaat allemaal op de takkenwal) en een rondje met de grasmaaier later. Laat de bloemenwei maar komen nu *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat foto's van het biodiversiteitsmuurtje in aanbouw, aan de ene kant opgebouwd met stukken stam van de omgevallen treurwilg. Bedoeling is dat die nog wat overgroeid wordt met klimplanten en in de stukken stam wil ik nog gaatjes boren als bijenhotel :)

Afbeelding

En het andere stukje muur, hier afwisselend takkenwal, stukken stam en kasseien. Daartussen meidoorn en kardinaalsmuts gepland. Alles moet nog wel een pak hoger opgebouwd worden natuurlijk :D nog een work in process. De kasseien liggen er voor de salamanders en kikkers, kunnen ze goed tussen schuilen. De takkenwallen voor wezel, egel, muisjes, ... en de stammen ook om gaatjes in te boren voor de solitaire bijen. Wat ik ook wel superleuk vind is dat op alle stammen al veel paddenstoelen groeien, dood hout doet leven <3

Afbeelding

En de arme treurwilg heeft terug wat takken en blaadjes gekregen. Hoop echt dat hij het haalt.

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 19:35

Ja die blijft het gewoon doen hoor, hij is alleen een beetje uit vorm :Y)

Zon grote boom heeft een hoop wortels en wilg is al lastig stuk te krijgen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 21:35

Daar hoop ik op! :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:26

Wat leuk zoals jij het gazon beheerd. Heb je foto's van hoe het er uitziet in de zomer? Als het gras hoog is en er bloemen staan?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 08:42

Ben even door al mijn foto's gegaan, maar vond alleen maar enkele close-ups. Zal deze lente/zomer het groeiproces en alle verschillende bloemen op de foto zetten :)

Afbeelding

Afbeelding

En dat is mijn uitzicht als de grasmaaiers hun werk doen :D

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 20:47

De voorbije dagen was het heerlijk weer, dus hebben we nog wat klusjes in de tuin gedaan.

Ons biodiversiteitsmuurtje verder gebouwd, met de stenen een extra Frankrijk gevoel :D en een beginnetje voor de moestuin gemaakt en verschillende soorten frambozen geplant. Telkens maar kleine klusjes tussendoor, maar het ruimt lekker op en voorkomt dat we helemaal doordraaien elk achter ons laptopscherm.

Vensterbank in de berging gemaakt, was al drie jaar beton en purschuim := plank op maat gezaagd en geschuurd, was op een kwartiertje gefikst.

Afbeelding

Muurtje verder gebouwd, ruimt de berg kasseien ook goed op. Waar de berg kasseien lag moet de houten paddock omheining komen.

Afbeelding

Frambozen de grond in <3

Afbeelding

En begin van ons mini moestuintje :D mijn vriend is ook overstag gegaan voor kippen (en wil er stiekem ook eenden en ganzen bij O:) ), dus dat wordt het speeltuig nog verbouwen tot kippenkot. De hooiboer kwam gisteren nog drie nieuwe pakken voordroog leveren en met hem de mogelijkheid tot inzaaien van bepaalde stukken weiland besproken. Omdat onze paddock niet af was, is het wel heel erg kaal geworden op het weiland. Inzaaien vind ik eigenlijk zonde, bang dat de bodem kapot getrokken wordt... maar is nu even kiezen tussen twee kwaden vrees ik.

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:51

Jullie zijn weer lekker bezig geweest is die lockdown toch nog ergens goed voor in combinatie met het prachtige weer! <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 17:54

Dankje Mer!

Dat merken we inderdaad wel goed, door de lockdown kunnen we nergens naartoe. Normaal gezien hebben we enkel in het weekend enkele uurtjes tijd voor klussen, we werken allebei ook 40u per week en dan nog hobby's, vrienden, etc.. Nu kunnen we fijn doorwerken :D

Vandaag al het rondslingerende hout en takken verzameld. Na de stormen redelijk wat hout al in stukken gedaan, maar nog niet volledig verwerkt.

Een voor:

Afbeelding

en na:

Afbeelding

Er lijkt zo amper wat gedaan, maar we hebben er toch een mooie stapel hout van gekregen dat nog gekliefd moet worden := zijn we nog wel even zoet mee haha. De oude betonnen omheining wordt ook nog afgebroken en vervangen door een houten omheining. Het gekliefde hout gaat in houthokjes, die moeten we nog even in elkaar knutselen. Nog werk genoeg :D

Afbeelding

Tussendoor wat paardjes knuffelen, Hansje stond zijn barbie-looks te showen:

Afbeelding

En deze leukerds onder het hout gevonden, die zijn meteen maar even verhuisd naar het biodiversiteitsmuurtje, heeft dat ook z'n eerste bewoners ;) Gewone pad en Alpenwatersalamander (in landfase):

Afbeelding

Afbeelding

Te herkennen aan de oranje onderkant zonder stipjes!

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:04

Mijn zoon zit hier naast me te genieten van je foto’s, die is dol op beestjes <3

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:11

Jullie schieten op! Wat kijkt die pad heerlijk groggy :') was er vast niet zo blij mee dat hij verplicht moest verhuizen haha. Al vind ik het muurtje echt heel tof zo met het hout en de kasseien afgewisseld :j Heel benieuwd wie en wat daar allemaal in komt wonen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:13

Ik vond de voor en na foto eigenlijk best een verschil :))

Wat een buik, die salamander :wow: Heeft dat nog een doel? En waar kun je dit soort salamanders vinden (regio, maar ook biotoop)?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 20:00

Maartje: ah wat leuk :D

Eelmo: ja, heel erg happy was hij niet :') dankje, ben ook benieuwd, als het zich echt goed gezet heeft allemaal, is een keertje de cameraval erop.

Hilary: heeft afschrikeffect als doel :j Oranje en geel zijn doorgaans een waarschuwing voor giftig of slechte smaak, of een hoop dat het zo werkt. Sommige dieren met felle kleuren zijn zelf niet giftig, maar profiteren ervan dat roofdieren weten dat kleur = giftig. Zo zijn ze (hopelijk) beschermd zonder dat ze zelf moeten investeren in gif-aanmaak!

Alpenwatersalamander is niet super zeldzaam, maar ook niet heel erg algemeen. Op deze kaart kan je de verspreiding in België zien: https://waarnemingen.be/species/438/map ... pe=grid10k hoe roder van kleur het hok, hoe vaker de alpenwatersalamander daar gezien werd. Verder houden de diertjes van enerzijds (visvrij) water, voor de voortplanting, en beschutting (takkenhopen, stenen) om onder te kruipen in de landfase :) Hoe de verspreiding in Nederland zit weet ik helaas niet.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:04

Volgens mij ook "niet super zeldzaam, maar niet erg algemeen". Maar pin me daar niet op vast. In de botanische tuin van de RU zijn speciaal boomstammen e.d. neergelegd voor dit soort beestjes om te overwinteren. Wij zijn er eens geweest met iemand van RAVON en toen hebben we de Alpenwatersalamander gevonden, maar ook de oranje-buik-met-stippen (amfibieën zijn niet mijn area of expertise :o ).

Even snel opgezocht: ze komen voornamelijk voor in het zuiden van Nederland: https://www.ravon.nl/Soorten/Soortinfor ... salamander

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:12

Dank jullie wel voor de info!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 10:26

Eelmo schreef:
... en toen hebben we de Alpenwatersalamander gevonden, maar ook de oranje-buik-met-stippen (amfibieën zijn niet mijn area of expertise :o ).

de Kleine watersalamander misschien? Die heeft een oranje buik met stippen :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:09

Zou goed kunnen :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:50

Oh wat zijn de nieuwe bewoners leuk zeg <3 prachtig. maar heb je dan ook water vlakbij je muurtje?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 16:50

We hebben vreemd genoeg nergens water. In het bosje zijn wat kuilen die met veel goede wil voor poel kunnen doorgaan. Vorige herfst heb ik larven van salamanders in de waterbak van de paarden gevonden. Er is dus wel voortplanting. Wil dus graag nog één of meer echte poelen graven om hen wat te helpen :D

(hemelsbreed zijn pad en salamander maar zo'n twintig meter verhuisd, van oude houtstapel naar muurtje, dus ze kunnen nog altijd terug als het hen niet bevalt :P )

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:49

Wel heel grappig dat ondanks 'gebrek' aan water ze toch een lekker leven hebben zo :D