Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:48

Een rieten dak is misschien nog wel een optie.
Maar dan moet je wel rekening houden met een fors hogere brandverzekering.
Daarentegen is het wel heel mooi en goed isolerend.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:09

Niet alleen een hogere brandverzekering, maar ook met regelmatig terugkerende onderhoudskosten...
En als de bliksem inslaat, ben je je huis dus kwijt -O- http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en ... -1.6400571
Natuurlijk is die kans klein, maar die hogere brandverzekering is op zich niet vreemd.

mirim

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:17

De hogere brandverzekering is zeker niet vreemd.
Je kunt het riet ook laten impregneren, dan is de kans op fik al een stuk kleiner.
Met blikseminslag ben je vaak je huis ( of een deel ervan ) kwijt, met of zonder riet, maar die kans is natuurlijk vrij nihil.
De onderhoudskosten vallen enorm mee.
Natuurlijk moet een rieten kap wel eens doorgestoken of vernieuwd worden, maar dan praat je wel over jaren. Afhankelijk van de invloeden van zon en water doe je met een rieten vlak rustig twintig jaar tot veertig jaar.
Wij hebben in het verleden ook wel een boerderij met dakpannen gehad. Deze kap was bijna nog bewerkelijker als de rieten kap. Een stolpboerderij beweegt op het vierkant . Bij harde storm gebeurde het regelmatig dat er wind onder de pannen kwam en er een pan loskwam waardoor de hele boel naar beneden rolde :x

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:21

Onderhoud is idd wel een terugkomend iets. En ja de brandverzekering is idd hoger. Het kan een optie zijn. Daarom droeg ik het aan. Mocht ts er vragen over hebben dan zal ik mijn man vragen of hij ze wil beantwoorden. Maar misschien denkt Mariska er wel anders over en is het gewoon geen optie.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 22:14

Ik vind riet erg mooi, maar de nadelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen. Een ik vermoed dat het prijstechnisch ook wel flink duurder zal zijn? Zou je je man eens kunnen vragen wat voor bedrag het ongeveer zou zijn voor 175 m2 dak? In ieder geval wel tof dat jullie zo mee denken!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:41

Mariska_28 schreef:
Ik vind riet erg mooi, maar de nadelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen. Een ik vermoed dat het prijstechnisch ook wel flink duurder zal zijn? Zou je je man eens kunnen vragen wat voor bedrag het ongeveer zou zijn voor 175 m2 dak? In ieder geval wel tof dat jullie zo mee denken!

Rieten dak bij een goede rietdekker zit je op ongeveer 95 euro per m2. Let wel op want er zijn zat die er op het oog een mooi dak van lijken te maken maar niet het goede riet gebruiken en ook qua dekken nogal wat "steekjes" laten vallen. Dit is inclusief riet en manuren. Mocht je nog meer willen weten dan kun je me altijd een pb sturen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 22:31

Bedankt voor de info Mellow. Valt mij op zich mee, maar denk dat het beter is voor pannen te gaan omdat we her en der nog kantelramen willen plaatsen.

Nou Gerard is de hele dag druk geweest, en de vloerverwarming staat aan! De aansluiting zoals hij nu zit is tijdelijk, als we de badkamer onder handen gaan nemen komen de buizen boven het plafond en achter een voorzet wandje. Gerard heeft ook meteen de nieuwe radiator opgehangen, is dat roestige ding ook meteen weg..

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:34

Verwarming die werkt is altijd fijn :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 22:53

Ja helemaal als zoals nu de temperatuur 's nachts al flink daalt, en we natuurlijk geen isolatie op het dak beneden meer hebben..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:43

:brr:
Wat een prachtige radiator!
Ik kan mij het geluk voorstellen van zo'n mooi warm nieuw ding!
Ik hoop dat jullie snel wat vorderen met dak/isolatie en de vloer beneden. Hoe zien jullie de winter voor je?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 08:29

Top ts. En met die buizen extra warm in de badkamer :)* :Y)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:45

Ook kantelbare ramen kunnen in een rietendak verwerkt worden. Je kan altijd eens een rietdekker langs laten komen, dit is vaak kosteloos. En dan hou ik er nu over op hihi ;-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:49

Mellow schreef:
Mariska_28 schreef:

Rieten dak bij een goede rietdekker zit je op ongeveer 95 euro per m2. Let wel op want er zijn zat die er op het oog een mooi dak van lijken te maken maar niet het goede riet gebruiken en ook qua dekken nogal wat "steekjes" laten vallen. Dit is inclusief riet en manuren. Mocht je nog meer willen weten dan kun je me altijd een pb sturen.

Wat een geld :oo Daar kun je heel wat dakpannen voor leggen :j

@mariska: fijn een goede radiator in de badkamer, het wordt steeds minder overleven zo :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:18

Het zal wel 'vloeken in de kerk zijn' maar je hebt ook kunststof rieten daken; meer 'lusten' en minder lasten :D

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:21

Wendy schreef:
Mellow schreef:

Wat een geld :oo Daar kun je heel wat dakpannen voor leggen :j

@mariska: fijn een goede radiator in de badkamer, het wordt steeds minder overleven zo :D

Inclusief manuren is dit en inclusief riet. Dakpannen leg je ook niet zo even op het dak. Daar komen ook manuren overheen plus dat er nog isolatie onder moet enz.

Wat jullie wel kunnen doen met pannen leggen is zelf voor een groot gedeelte mee helpen. Dat scheelt weer in manuren.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:23

DubbelDun schreef:
Het zal wel 'vloeken in de kerk zijn' maar je hebt ook kunststof rieten daken; meer 'lusten' en minder lasten :D

Weet je hoe lelijk dat is hihi :').
De optie rieten dak sneed ik aan omdat als je voor een traditioneel dak kiest je niet nog eens hoeft te isoleren. Ik weet niet hoe dat zit bij de optie die jij aandraagt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:29

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:34

DubbelDun schreef:
Ik vind dit er toch echt niet lelijk uit zien
http://pape-riet.com/portfolio/

Ah dat bedoelde je. Ik dacht die platen. (Soort lego blokken maar dan in "rietstijl")

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:37

Je moet geen appels met peren vergelijken :D
Die dunne platen zijn idd niet mooi, overigens heb je die ook van echt riet ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:45

dat is cool... kunststof riet.. dat wil ik later ooook

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:39

DubbelDun schreef:

Kunststof riet. ''Denkt aan grote metalen bak bij mac met witte rietjes met rood en geel streepje...'' :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:24

Dat wordt iig een heel kleurrijk dak :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:37

:# _O-
In ieder geval niet saai.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 21:18

senna21 schreef:
:# _O-
In ieder geval niet saai.

En de grondstoffen kun je gratis verzamelen bij de Mac. Wil iedereen voor mij een greep rietjes meenemen bij een bezoek? :D :D

Keuzes keuzes....
Vandaag is de klusman die de vloer gedaan heeft lang geweest voor zijn visie over het dak.
Hij heeft het schoftig druk, dus dit jaar het hele dak vervangen werd hem niet. Wel kon hij de balken die doorhangen stutten, zodat we binnen verder kunnen met de muren en het plafond enzo..

Hij had een paar mooie ideeën, die betaalbaar (zouden) zijn.
Afbeelding
Deze balk hangt door. Hij wil hem recht drukken en er dan een rondhout van een lariks stam naast leggen. Die stam kan dan deels in het zicht blijven. Dit moet dan ook in wat de mancave moet worden gedaan worden.

Afbeelding
Hier wouden we eerst gewoon deze ramen houden, maar hij kwam met het idee om ramen tot de rand, en dan een stukje schuin omhoog. Dus een grote glaspartij waardoor je ook naar buiten kunt. Ik ben een beetje bang voor de prijs, maar hij zei dat het best meeviel.

Denk wel dat we dit gaan doen, en dan van binnenuit isoleren. Daardoor kan de dakkapel en de goot gewoon blijven zitten. Duurt alleen wel iets langer voordat alles klaar is..
Dat het dak gedaan moet worden bleek gisteren ook nog toen we voor het eerst boven het plafond op de eerste verdieping keken..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als we boven aan de slag gaan dan gaan we de hele ruimte daar benutten, zal meteen een stuk ruimer zijn dan!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:43

Gelijk heb je! Dat hebben we bij ons vorige huis ook gedaan... daar moest de zoldervloer helemaal opnieuw gelegd worden omdat die opgegeten was door de houtworm. Toen de vloer er uit was, had je ineens een zee van ruimte.
Dus die hebben we in de slaapkamer er uit gelaten, supermooi effect had dat. Een kleine kamer leek ineens heel groot :D :j