Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:26

Neonlight stomme vraag misschien maar hoe snoei jij de lavendelhaag? Heb ik hier vorig jaar ook geplant.. horstensia's hier hebben ook weinig knoppen, wel weer nieuwe uitlopers van onder zag ik, maar volgens mij komen daar het eerste jaar nog geen bloemen in toch?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:35

Ik snoei de lavendel compleet kort, liefst zo kort mogelijk. In de praktijk zijn het nog sprietjes van een cm of 2. Loopt weer mooi uit en krijg je geen verhouting.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:38

Hortensia's bloeien op oud hout, dus als je die helemaal kort haalt dan moet je inderdaad een jaar wachten. Mijn hortensia's hebben allemaal dikke knoppen, ben benieuwd.
Bedankt voor je tip over de lavendel, zal ik morgen gelijk doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:42

Mijn hortensia's hadden dus dikke knoppen. :') Ik meende ook echt dat deze dood zou zijn, want de andere 6 hebben nergens last van.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:30

Ik wil zo graag planten halen vanavond, maar ik ben bang dat het 's nachts nog te koud is. Ik heb geen mogelijkheid om ze binnen te zetten...
Wat zouden jullie doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:33

Ik heb sinds zondag mijn bakken gewoon laten hangen. Ze doen het nog steeds.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:38

Hmm, kijk ik net naar buiten, schijnt de zon helemaal niet :')
Zie al dat het volgende week doordeweeks wel zonnig wordt. Dan moet ik nog even geduld hebben!
Bevallen de bakken, Von?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:42

Gisteren ook nieuwe planten gehaald, onverwachts eigenlijk, was nog helemaal niet de bedoeling. Maar aangezien het in de aanbieding was, en het toch vaste planten zijn, maar meteen meegenomen. Lavendel en aardbeien. :D Lavendelhaag was onderbroken omdat 4 planten dood waren gegaan, aardbeien die we hadden waren geen doorbloeiers. Verder nog graszaad, meteen bijgezaaid op het gazon. Laat de regen en de hogere temperaturen nu maar komen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:44

Ik vind het zo gezellig al die planten...
Dit is nu mijn verlanglijstje:
2x lange smalle bak: roze/witte petunia & witte spaanse margriet
2x emmer klein: calibrachoa blauw
1x emmer groot: lichtroze franse geranium
2x Stapelbak: van die kleine tray plantjes wit/roze (6 hoeken te vullen)
2x elho grijs: hortensia’s (roze / wit)
2x garden: Oleander & Sundaville (rose)
Lage rieten mand: Platycodon / campanula (blauw)
Vierkante bak: Passiebloem of vlinderstruik
2x hangbakje: Lavendel.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:57

Mooi lijstje Mootje.

Aardbeien moeten bij ons ook vervangen worden ben ik bang. Daar zat vorig jaar bijna geen vrucht meer aan.

Vanmorgen de olijfboom (weer) uitgepakt. Nu moet het maar kunnen.
De mezen zijn er blij van, die zitten er meteen al de hele ochtend in. Ook meteen weer het nestkastje wat er boven hangt geïnspecteerd. Benieuwd of hij weer bewoond wordt dit jaar.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:05

Jaaa bijna zon! Leuke plantjes hierboven.

Gister beetje tuinplan gemaakt, vriendje gaat t weekend al t gras wegsteken voordat t gaat groeien.
Beetje zitten nadenken over de overkapping, hoe we dat stuk moeten verstevigen tegen wegzakken/verzakken. Hebben jullie daar ervaring mee? Rechts vd hoek is nl het stukje ah water dat ongeveer 1m lager is.

Schutting gaan we wsl toch helemaal vervangen, hoop dat de clematis en kamperfoelie dat overleven.

Links komen de clematissen tegen de schutting. En ik denk ook een budleja, en miss wil ik die ookbijt water. Hier wil ik ook wat lage(re) vaste plantjes, beetje extra kleur. Buxus blijft of staan, of weg en ook dat benutten voor vaste plantjes.
Rechts dan de kamperfoelie, frambozen en hortensia. En evt ook wat vaste plantjes.

Qua vaste plantjes wil ik proberen een mix te maken van vroeg en laatbloeiers, wil zo lang mogelijk kleur id tuin hebben!
Evt nog een extra hortensia voor de kleur. en heb meerdere potten van mn balkon over, die zou ik evt kunnen vullen met 1 jarig kleurspul en op t terras, en/of bij de overkapping kunnen zetten.

Mochten jullie tips hebben voor het maken vd de loungehoek (met overkapping, of gewone tuintegels, of vlondertegels),
Voor t vervangen van een schutting en bestaande planten terugplaatsen,
En voor vaste plantjes, die veel en lang bloeien, paars/blauw, paars/roze.

Oeh leuk een nestkastje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:11

Mootje schreef:
Hmm, kijk ik net naar buiten, schijnt de zon helemaal niet :')
Zie al dat het volgende week doordeweeks wel zonnig wordt. Dan moet ik nog even geduld hebben!
Bevallen de bakken, Von?

Goed!! zal morgen eens een foto plaatsen hoe ik ze gezet heb.
Durf ze aan een kant van de schutting niet goed te hangen, daar komt 0,0 zon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:12

ben jaloers op jullie met zoveel kennis!

Ik heb nog 2 grote potten staan, zou je daar aardbei in kunnen zetten?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:18

Aardbeitjes in een bak kan goed. Zou ze dan of aan de rand zetten of stro draperen, zodat de aardbeitjes straks de grond niet raken.
Ik heb 0,0 kennis, maar ben nogal goed met Google O:)

Ik heb trouwens wel uitgevonden dat ik beter de bakken in de berging kan vullen dan op het terras. Vloer in de berging is gestort beton en op het terras van die speeltuintegels die poreus zijn. Stuk makkelijker schoon te maken!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:50

Bij ons zitten de palen van de overkapping op een metalen pin en die zijn in beton gestort van ongeveer 1m2. Hier zakt het normaal ook erg (nieuwbouw in weiland) hoewel het inmiddels aardig uitgezakt lijkt na 16 jaar. Dan zou het goed moeten gaan en niet snel verzakken. De liggers zitten aan de schuur vast bij ons.

Onder de overkapping liggen natuurstenen tegels ingelegd tussen rijen klinkers.
Maar als ik dat opnieuw zou doen zou ik voor betontegels gaan. Ten eerste worden ze spekglad als ze nat zijn, zeker met sneeuw. En bij ons staat de tuinset er onder en de stoelpoten maken toch wel krassen in de tegels. Door deze ervaring hebben we in de voortuin daarom ook voor grote betontegels gekozen.

Veel kennis valt hier ook wel mee hoor Vonneke. Is meer een kwestie van ervaringsdeskundige :+

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:38

mijn mini vlinderstruik heeft het helaas niet overleefd....de laatste vrieskou heeft het plantje de das om gedaan.
jammer hoor was er echt reuze blij mee in mijn budget tuintje

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:54

Zonde van de vlinderstruik, gelukkig zijn ze niet duur :).

Ik heb net mijn vlinderstruiken en gazonnetje maar even gesproeid, kurkdroog is het nog en zie het ook nog niet gaan regenen hier :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:08

als ik buienradar mag geloven komt er verrekte weinig regen aan

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:39

Hier 'regent' het vanaf de middag maar het is minimaal wat er valt.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:42

hier wel wat regen, maar niet veel. Helaas moest ik wel op de fiets, in de miezer naar de dokter om urine te brengen voor blaasontsteking ellende...

Heb net een tekeningetje zitten maken van de tuin. Krijg er helemaal zin in!

Afbeelding
De border aan de linkerkant van de tuin komen 2 clematissen en een lading vaste plantjes/groenblijvers voor in de winter.
De border aan de rechterkant komen vooraan de frambozen, mijn hortensia, de huidige kamperfoeli en grote andere struik.
Achterin de tuin komt een steigerhouten loungehoek, waarschijnlijk op houtenvlonder tegels, met overkapping, zodat wel lekker droog en in de schaduw ook kunnen zitten.
Het kleine stukje rechts is een verlaging, dat ligt aan het water, aan de vijver :) Daar komt wsl ook vlonder tegels oid.

Qua plantenkleur zal alles blauw, paars, paars/roze en wat wit worden. Tegels gewoon standaard grindtegels, maar dan omgedraaid, schoongespoten en met betonverf verven.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:06

Ziet er goed uit Michelle dat krijg ik dan weer niet voor elkaar op de computer. Ik ben nog ouderwets van tekenen met de hand.
O en kamperfoelie < 3 , die mis ik wel in deze tuin. Die geur is heelijk !

Sterkte met je blaasontsteking :(:)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:14

Kamperfoelie staat hier al in de tuin, die wil ik ook echt laten staan! Die schutting gaan we niet vervangen, dus komt zeker goed.

Wordt iig een semi strakke tuin, met veel kleur en veel gezelligheid! Als het aan mij ligt ;) Misschien dat er een mooie canvas in het loungehoekje komt volgend jaar :)

Zo willen we ongeveer de overkapping, alleen dan is de schutting een andere kleur, wsl vlondertegels en ander dak _O- haha
En in de toekomst hoop ik dat mijn klimop rondom de pilaren en het dak klimt :) (wil 2 klimops rechts na het dak zetten, 2 links en 1 rondom de voorste paal. Tja, heb er 5 en moet ze toch ergens kwijt haha
Afbeelding

Moet zeggen dat het tekenen me meestal ook niet lukt, intratuinprogramma was een ramp, deze is dan wel alleen maar 2d, maar best wel makkelijk.
Garden Planner heet ie.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:26

Intratuin ding werk idd ook niet gebruikers vriendelijk.
Pas je wel op met klimop. Het is soms lastig in toom te houden en bij een afdak ben je misschien niet blij met de luis. (Spreek uit ervaring door de klimop op de pergola in de vorige tuin) het is prachtig maar wel een woekeraar.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:27

Hmm, daar heb ik nog niet aan gedacht. Zou er iets anders zijn om zo'n houten gevaarte kleur te geven? Wat ook in de winter groen blijft...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:29

Goh groenblijvende klimmers zou ik even moeten verzinnen. Ik zeg: gooi het in de groep :D