Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:30

asjemenou schreef:
Fleurtje100 schreef:
dan zit je nu onder dekens met de verwarming aan,

Heerlijk! :D

Hehe ik bedoelde met de verwarming uit ;). Al vind ik het 's ochtends serieus lekker onder de warme dekens liggen in een koude kamer, helaas moet ik er dan toch altijd uit.
Mijn auto-tje is 20 jaar oud. Hij was maar €700,- en met een kleine reparatie had ik 'm in december voor 100€ door de keuring. Ik woon 5 km van mijn werk af, sleep iedere dag een laptop mee, en fiets alleen als dat in het daglicht kan en het droog is. De vaatwasser staat met van dat reinigingsspul te draaien. Ik geloof dat ik in 2013 zonder E met mijn trailer zou mogen rijden. Misschien dat ik dan iets anders wil wat de trailer kan trekken, hoeft mijn vader niet meer op te draven. Hopelijk zit vriendlief over een paar jaar een leaseklasse hoger, dan kan hij een leaseauto nemen die de trailer kan trekken en kan ik weer in een superoude auto gaan rijden. Heb ook weleens gedacht aan zo'n oldtimer-jeep die de trailer kan trekken en dan zelf onderhouden (vriend van mijn moeder kan dat goed dus die zou kunnen helpen). Scheelt wel veel in verzekering en wegenbelasting.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:46

Ik heb het geluk dat mijn ouders een extra autootje hebben waar alleen ik zo goed als in rijd, daarom betaal ik de jaarlijkse verzekering en de benzine en mijn ouders de wegenbelasting. Naar mijn werk is 8 a 9 kilometer en aangezien de kinderen om half 9 naar en om half 3 uit school komen en ik van 9 tot 2 werk is het voor mij eigenlijk geen optie om met de fiets/brommer/scooter te gaan (heb alleen een fiets overigens) aangezien ik dan gewoon te laat op werk en te laat op school kom. Vooral dat laatste risico loop ik liever niet.. Alhoewel ik als alleenstaande moeder een hoop geld zou kunnen besparen aan benzine/verzekering en apk, die ik ook betaal over het algemeen (en soms paps als hij een goede bui heeft :D)

Maar goed... volgensmij was dit een bespaar op je boodschappen topic en gaan we daar nu heel ver offtopic :o

Marije_jiplover

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:55

Ik heb een lease-auto, rij 800 tot 1000 km per week, zakelijk gezien. En voor iets van 200 euro per maand rij ik dat ding ook privé en dat gaat rechtstreeks van mijn salaris af, vanaf het begin dat ik deze baan heb. Ik weet dus niet beter dan dat wat ik te besteden heb, hetgene is zonder die kosten voor de auto. En dan heb ik een auto met tankpas. Voor 200 euro rijd ik geen eigen (nieuwe) auto incl. wegenbelasting, verzekering én brandstof (en onderhoud).
Besparen op brandstof doe ik dus niet, ik tank alleen bij voorkeur bij de Esso vanwege de zegeltjes, daar koop ik dan weer wat leuks voor voor mijzelf :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:06

grappig flicka,ik noem mijn autotje ook altijd toetje.... :')
de mijne moet ook naar de keuring,begin maart moet hij gekeurd wezen.
dingetje is al 18 jaar oud.

on topic.
afgelopen week was ik toch veel centjes kwijt aan de boodschappen.
bijna 80,- bij de liddle en net geen 20,- bij de em-te.
heb ik nog geen shag of dierenvoer meegerekend.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:09

Ik ben 40 euro aan wegenbelasting kwijt in de 2 maanden en 20 euro verzekering in de maand tank hem 1x in de 2 weken vol, gebruik hem alleen als ik naar pony ga of naar familie hier in het dorp doe ik zoveel mogelijk met de fiets.

Morgen weer boodschappen doen ben benieuwd wat ik kwijt ben

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:11

Mijn vriend moet bij de Shell tanken met zijn tankpas, en wij tanken altijd v-power voor de dubbele airmiles, haha. Een lease-auto van de zaak is echt ideaal. Mijn vriend heeft zo'n kleine eco auto en betaalt €70,- bijtelling per maand en dan kunnen we onbeperkt prive rondsjezen in dat ding, dat ben ik kwijt met één keer tanken. Als het even kan wacht ik totdat hij thuis is en pak ik zijn auto. Maargoed het ging idd over boodschappen. Toch zie ik een verband want als je niet naar de brandstof hoeft te kijken ga je wel vaker en verder voor je boodschappen en met auto kun je groter inslaan.
Mijn strijkijzer is trouwens gesneuveld dus nu zit ik naar een nieuwe te zoeken en ben ook strijkwater tegengekomen, wist niet eens dat het bestond, iemand die dat gebruikt? Lijkt mij maar duur,maar ben nu naar een stoomsysteem te kijken (even een investering maar 2 keer zo snel strijken klinkt als iets fantastisch) en als zo'n stoomding van 80 euro dan twee keer zo lang mee gaat omdat het niet verkalkt....

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:20

ik heb een stoomgenerator strijkijzer en wil nooit iets anders meer!
in de handleiding staat dat er alleen kraanwater in mag, dus daar houd ik me maar braaf aan :)
voorheen had ik nog weleens dat robijnspul met een geurtje in mn strijkijzer maar dat doe ik ook niet meer
overigens strijkt mijn vriend meestal, dus die heeft het meeste profijt van het stoomgenerator ding haha

ga nu mijn boodschappenlijstje maken en morgen boodschappen doen voor de week
hoop dat het aankomende week beter gaat, want de afgelopen 2 weken veel zooi bij gekocht.... soms heb je weleens zo'n periode dat je geen zin in koken hebt hahaha
moet wel verjaardagsboodschappen doen dus duurder wordt het wel, heb al wel in de aanbieding wat drinken aangeschaft enzo dus scheelt weer iets :))

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:23

Jee Marije, jij rijdt veel voor je werk. Shell zou weer een hoop air miles geven. Ik heb nog veel punten van vroeger en krijg daarvoor ieder jaar 6 nieuwe (bad)handdoeken voor.

Maris heeft ook oud toetje :) Zolang die gaat hè! Jij hebt volgens mij wel handige man. Scheelt ook.

Ik heb regelmatig politie achter me aan merk ik, kijken ze denk ik of richtingaanwijzers en achterlichten het nog wel doen whahahaha. Die doen het nog.... Uitlaat hangt niet los en alle deuren sluiten nog.

Ik heb echt krap aan moeten doen, heb nog 5 euro. Moet morgen naar het z'huis en daar is betaald parkeren, hopelijk duurt het onderzoek niet lang anders kan ik er niet meer uit ;)

Dinsdag komt er weer wat binnen, tijd voor nieuwe brokken. Ik heb nog genoeg in de vriezer, ga ik eerst opmaken.

By-the-way: we hadden het over noten en dat die zo gezond maar duur zijn.

Heb ik een grote zak doppinda's gekocht, krijg ik te horen dat mijn cholestorol veel te hoog is. Mag ik eigenlijk geen noten eten ;( Alle lekkere dingen staan op de dieetlijst. Nou, ik neem wel een paar weken overgangstijd in acht om af te kicken.

Marley, mag ik je vriend af en toe lenen? :P

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:27

flicka, wel gewoon je voorraadje opeten hoor, die cholesterol verlaagt toch ook niet binnen een dag hahaha
en sterkte nog t/m dinsdag.... kun je niet klein stukje verder gratis parkeren? dat je een stukje naar zh loopt?

mijn vriendje doet dat niet graag hoor ;) maar als hij strijkt / vaatwasser vult en leeghaalt / vuilniszakken weggooit dan doe ik de rest in huis hahahaha dus daar is hij dan wel weer blij mee ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:32

haha,nee maris heeft wel een oud toetje maar geen handige man.
[mannetje heeft monteursdiploma maar weet net aan de accu te vinden. :P ]
ik heb hem over genomen van mijn buurman die WEL een goede auto monteur is en het dingetje is daardoor erg goed onderhouden.
je geeft hem om te zien hooguit 10 jaar en daarom geen last van zwaailichten achter me. :D
ik hoop dat hij nog 10 jaar mee gaat.
we hebben ook nog een andere auto i.v.m. trailer mestkar ect.
die is een stuk minder leuk in gebruik.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:35

Deze week is er volgens mij bij de blokker zo'n stoomstrijkijzer-generator-geval in de aanbieding :)
Strijkwater heb ik 1x gebruikt, was benieuwd en voor 50 cent vond ik het wel ok om uit te proberen. Ik gebruik het met een plantenspuit ipv in mijn strijkijzer! Bij mijn ouders kwam er altijd zulke gore prut uit die gaatjes.... Strijkwater werkt beter dan kraanwater maar het stinkt zo..
Ik stond laatst 2x in week stil met mijn auto, beide keren op een gevaarlijk kruispunt :Y) De leeftijd van een auto zegt dus weinig :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:41

Wij hebben met oog op de gezinsuitbreiding over een paar maand toch eens bekeken wat er nou precies in- en uitgaat qua geld. Jeetje wat een vaste lasten zeg, we kwamen uit op een dikke E2000 aan vaste lasten, incl. de dieren en boodschappen. Heb eens gekeken op de bank wat ik allemaal bij de supermarkten heb gepind, want ik betaal nooit contant. Kwam ik voor januari uit op E255, dus E63,75 per week gemiddeld. Dat is wel excl. kattenvoer want dat wordt hier eens in de zoveel tijd bezorgd (KVV). Wel incl. kattengrit en hondenvoer. Ben bang dat we dus op de boodschappen weinig zullen besparen aangezien we hier in januari nog niet echt mee bezig waren en we de afgelopen twee weken 50euro en 70euro kwijt waren aan boodschappen, dus gemiddeld 60euro.
Gaan wel kijken waarop we nog meer kunnen besparen :=

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:46

ik heb weleens geprobeerd in en uitgaven bij te houden maar ik houd dat niet vol.... volgens mij schrik ik me rot wat wij aan alle lasten iedere maand kwijt zijn..... om nog maar niet over onze spontane aankopen te spreken, die zijn nog het ergst denk ik......
zou wel willen besparen (zodat we meer op vakantie kunnen en sneller de nieuwe auto kunnen kopen) maar we zijn er geen sterren in :')
als ik alleen al denk aan het uitpluizen van zorgverzekeringen haak ik al af, om nog maar van de overige verzekeringen /gwl te zwijgen..... te laks zijn we en we hoeven niet per se, dat zal ook meewerken denk ik
we zullen vast wel anders piepen als het echt nodig is.....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:48

Mar, Ik kan jou dus niet blij maken met een kasboek op je verjaardag volgende week :') :D

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:49

neh niet echt!
of je moet het ook maandelijks voor me willen invullen?! dan is het een ander verhaal bwhahaha :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:19

Ik heb een Ford KA (liefkozend: poedersuiker KA alias Kan Alles) <3 Ik ga elke dag (4x pw) met de auto naar mijn werk en natuurlijk rij ik er ook mee naar stal.
Mijn vriend had tot 1 januari een lease auto, maar helaas is hij ontslagen. Hopelijk vindt hij spoedig een nieuwe baan -bij voorkeur met lease auto-, anders gaan we voor de zomer zelf een auto kopen (we zitten te denken aan Volkswagen Passat).

Vandaag was mijn zoontje jarig en ik heb gisteren alles van het rood witte basismerk van C1000 gekocht, was 32 euro kwijt :+ Écht een lachertje!!!! 3 flessen cola light, 2 flessen lemon, 2 flessen sinas, 1 fles cassis, 3 zakken spek, zak borrelnoten, 2 pakken Taksi (is zelfs nog goedkoper dan appeldrink rood wit), 6 pakken toastjes, 3 verschillende salades, brie, camembert, kruidenkaas, Gelderse worst, leverworst, koffiemelk, suiker, 2 zakken chips, 6 grote blikken bier, 2 potjes met hyacinten, blikje RedBull (voor mezelf tijdens het inpakken :D ) en vast nog wel dingen die ik nu vergeet :) Was echt verbaasd bij de kassa!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:45

Zo, de halve vloer ligt onder de pindadoppen. Heb ongegeneerd zitten vreten tijdens Koot%Bie. Heerlijk.

Ik heb ook een handige buurman die zelf zo'n enorme 4x4 heeft waarmee hij op zijn tijd puzzeltochten e.d. doet. Hij kan mijn toetje opladen en andere hand- en spandiensten verrichten. Als ik mijn oliestokje niet kan vinden of zo ;)

Stilstaan op een kruispunt is vreselijk, Mootje. Hopelijk heb je je er met een lieve verbijsterende lach uitgered en ben je geholpen door aardige medeweggebruikers :)

Ik ben niet eens lid van de wegenwacht.....

Marley: ik ben er nooit geweest. Ik neem niet aan dat ik er úren kwijt ben, anders loop ik weg ;)

Er is ook dichterbij een ziekenhuis maar ze sturen je waar het eerste plaats is.

For Ka is ook heel leuk, handig zo'n compacte auto. Ik heb dan een Daihatsu Cuore, kleiner kan al bijna niet of je zit opgevouwen. Hiervoor had ik Renault Expresse, dat is zo'n opgehoogde bestelauto, was handig ivm paard. Paard verkocht en auto ook goed kunnen verkopen. Had er trouwens ook wel kosten aan gehad, dus wat is goed.

Voor een kasboekje moet je discipline hebben. Echt alle kassabonnetjes bewaren. Je hoeft dan niet alles op te schrijven maar bij uitgaven bijv. de datum/supermarkt/bedrag vermelden. Kassabonnetje vastnieten.

Je kan voor de vaste lasten een vast overzicht maken. Ik heb het dan over huur/hypotheek/gas, licht en water, verzekeringen, belastingen, telefoon/internet. Voor dierenbenodigdheden een apart overzicht: hooi, stro, voer, grit etc.

Als je dan een beetje grip hebt op je boodschap-uitgaven kun je ook inschatten wat je per maand kunt overhouden om te sparen/onvoorziene uitgaven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:49

het ging mij er met name om, om te zien of het financieel nog haalbaar is om mijn paard te houden als de kleine er straks is en we dus extra kosten hebben en ik 16uur minder ga werken.
zoals het nu lijkt moet het gewoon lukken, dus we zullen zien.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:53

Ik heb alle rekeningen en bankafschriften erbij gepakt en 1 maand in http://www.simpelhuishoudboekje.nl ingevuld. Moet je zelf wel even nog wat vaste lasten invullen die er niet bijstaan.
Geld wat overbleef verdeeld over de boodschappen en leuke dingen, dat pin ik elke maand, en maar dan is het op=op. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:58

Het snelst kun je besparen door je wasdroger gedag te zeggen; dat kost zo'n 2 tot 3 euro per beurt!!!

Stap 2; voorlopig niet meer gaan winkelen. En als je naar de supermarkt gaat eerst een lijstje maken en niets buiten dat lijstje kopen.

En kijken of je echt wel al die tijdschriften leest; zeg er een paar af.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 23:00

Tijdschriften heb ik niet ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:00

Dat zijn kostenposten waarbij ik er niet eens op kwam dat mensen die hadden :')

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:08

Wasdroger hebben we ook niet, al lijkt het me best fijn, niet meer de was ophangen, vooral met sokken en ondergoed, gatsie wat is dat veel werk. Tijdschriften hebben we niet, en ook geen krant. Net de vaatwasser uitgeruimd *\o/* ding doet het goed, zeker voor die €60,-. De vaat komt er schoner uit dan wanneer ik zelf afwas :o . Meteen droogrekje opgeruimd en wat scheelt dat veel in plek zeg.
Zal eens het blokker krantje op internet opzoeken, mijn moeder zei ook al dat er een bij de aldi in de aanbieding kwam, maar zonder antikalksysteem en dan moest je weer van die anti-kalk tabletten kopen die bijna nergens te krijgen waren.
Fijn dat er hier ook positieve ervaringen zijn met zo'n stoomsysteem, al scheelt het maar 25% van de tijd, dan is dat toch wel zo'n half uur per week.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:14

Haha die kostenpost van tijdschriften was ik ook niet opgekomen....heb wel de Veronica gids en mijn lidmaatschap van het NRPS.
Laatste zou ik op kunnen zeggen, aangezien onze NRPS-er is verkocht en we nu een Holsteiner hebben.
Maar ja was te laat met opzeggen voor dit jaar :Y)

Ik heb ook een auto, Ford Fiesta van ca. 13 jaar oud. Probeer er zo weinig mogelijk in te rijden maar naar stal gebruik ik hem wel en als ik naar mijn werk ga, dan pak ik de fiets. Ik vind het wel erg prettig om een auto te hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:16

Ik was lid van 'levende have' van de nvvr die de 'vrijruiter' uitgeeft en ook nog van Parelli. Ok het is maar 30 euro per jaar per tijdschrift, maar ja....

Alleen 'wetenschap in beeld' nog.

De krant lees ik online via de inlog van mijn paps...

Verder; word lid van de BIEB!! Dan kun je heel veel tijdschriften lezen voor heel weinig geld :j