Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 18:28

Ja echt grappig he. Kijk je op je verlanglijst denk je naja zeg, had ik dat nodig hahaha.

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:36

De eerste 300 euro zijn naar de spaarrekeningen gegaan...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:40

*\o/* goed bezig purny!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:47

Prairy schreef:
*\o/* goed bezig purny!

Voelt idd heel goed

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:49

VanHuisUit schreef:
@Fitzroy het laatste gedeelte van mijn hypo is ook aflossingsvrij. Dat stuk nog afbetalen heeft mijns inziens geen meerwaarde, ik heb liever dat stukje geld vrij besteedbaar. Dus ik zit er hetzelfde in als jij (denk ook zo dezelfde leeftijd schat ik in ;) ).

Het aflossingsvrije deel is juist waar ik het eerst vanaf wil. Dat lost zichzelf niet af en aan het einde van de looptijd staat dat bedrag nog steeds. Het andere deel is afgelost aan het einde van de looptijd. Dus het aflossingsvrije deel los ik steeds zelf een beetje af. Wat ik kan dan. Het andere deel gaat ‘vanzelf’.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:54

Ja maar jij bent nog een een stuk jonger dan VHU en ik, Suzanne. Als mijn hypotheek afloopt ben ik behoorlijk bejaard. Daarbij verwacht ik ook niet dat mijn vader 110 wordt, hoewel ik hem dat van harte gun in goede gezondheid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:00

Fitzroy schreef:
Ja maar jij bent nog een een stuk jonger dan VHU en ik, Suzanne. Als mijn hypotheek afloopt ben ik behoorlijk bejaard. Daarbij verwacht ik ook niet dat mijn vader 110 wordt, hoewel ik hem dat van harte gun in goede gezondheid.

Ja snap ik wel. Ik wil eigenlijk gewoon ‘sparen’ zodat ik ooit kan verhuizen naar mijn laatste huis zeg maar. Daar zal ik dan weer hypotheek voor nodig hebben bovenop de waarde van mijn woning nu.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 19:06

Zo zat ik er tot een jaar of 10 geleden ook in hoor, vwb dat aflossingsvrije gedeelte. Maar dat is op enig moment gedraaid. Bovendien kan je volgens mij op enig moment niet meer aflossingsvrij krijgen, als je niet al voor 2012 zoiets had of zoiets. Weet niet meer hoe het precies zat maar ik had zoiets van bij mijn huidige woning, ik neem nog maar ff wat mee :+

Top gedaan @Purny!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:15

Ik los helemaal niet extra af op onze hypotheek.
Hoef nog maar 15 jaar en dan ben ik nog lang niet met pensioen.
Spaar liever op mijn spaarrekening haha.

Ben wel echt blij met mijn budgetplan nu. Excel werkt top.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:19

Je kunt nog wel aflossingsvrij afsluiten maar tot Max 50 % van de taxatiewaarde en als je deze hypotheekvorm voor 2012 niet had, is de rente niet aftrekbaar.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 19:39

Oja, zo zat het!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:00

vvvbon van het werk van mijn vriend goed besteed ;)
Een 'schilderij' gekocht van Rogier Kwikkers bij werkaandemuur.nl
Wel jammer dat je nog maar 50 euro kan besteden met een cadeaubon met de nieuwe regels.

Gaat denk ik geweldig mooi passen bij de groene Chinese kast.

Afbeelding
Afbeelding

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:09

Lastig. Hier zal ik niet veel erven en veel kinderen om mee te delen. We hebben wel uitzicht dat ons huis over 29 jaar aflossing vrij is en dat zou mooi zijn op m'n 62e. M'n man is 5 jaar ouder en mij geeft het een fijn gevoel dat ik dan eventueel wat minder kan werken als ineens bijna 1100 euro weg valt. Ik ben niet een type dat altijd maar groter of meer wilt.

Ik spaar voor m'n zoon nu 50 euro per maand. Klinkt niet veel maar met 18 is het een mooi bedrag + valt nog onder de sns regeling van 10% rente bij minimaal 10 jaar vast laten staan.
Dit is mijn eerste koop huis en we hadden de maandelijkse lasten lager geschat. We konden met 4 uur meer werken en mijn ORT toen een hypotheek van 150k. Meer aan. Blij dat we dat niet hebben gedaan met het idee dat ik toch nu wat minder wilde en minder weekenden.

En we komen wel rond hoor en ben nu niet van plan nog meer te werken. Voor nu vind ik 3 dagen kdv zat. Maar als mijn zoon en eventueel nog een broertje of zusje minder afhankelijk zijn wil ik weer 32 uur werken en eventueel weer wat weekend en feestdagen en krijgen we sowieso meer lucht. Maar ik vind alles enorm duur ineens. Boodschappen tanken energie kinderopvang. Alles stijgt zo explosief. Onze jaar plek van sta caravan stijgt zo ff 10%.... zijn behoorlijke kosten. Dus voor nu leg ik de lat maar lager. Ja we betalen netjes de hypotheek.

Sparen lukt gewoon even minder. Maar we komen rond en hebben geen schuld. Ik wil minimaal 10k. op de rekening als buffer. We hebben nu airco laten plaatsen a 3000 euro vanwege de gekke prijzen. Nu zitten we weer op 14k. Ongeveer en grote wens is in het voorjaar toch de tuin tegelen. Maar wil dus wel proberen die buffer op 10k te houden. Verwacht dan in mei sowieso weer een mooi bedrag van belasting en vakantie geld. Maar echt maandelijks nu ben ik blij als het er niet af gaat of zo eens 200 euro erbij komt.
Soms maakt het mij wel zenuwachtig. In onze vorige woon situatie vloeide het geld. (Sociale huurwoning flat, beide veel werken, ORT beide, geen onderhoud en geen kind). Maargoed we wonen nu in een kind vriendelijke wijk met tuin en we zijn helaas niet gezegend met rijke schoon familie en beleggen met zo weinig geld wat over is zonder kennis vind ik ook maar niks.
Toen was sparen wel belangrijk voor het kopen van het huis. Ons huis is gelukkig best in goede staat op hier en daar wat kleine dingen. Verwacht geen enorme kosten posten op korte termijn zoals dak keuken of kozijnen.

Nu pak ik sinds november weer af en toe een zondag erbij. Dat tikt wel aan. Deze maand 3 zondagen betaald gekregen. Volgende maand 1 en de maand erop 3 en dan weer 2 geloof ik.
Als ik dan toch m'n uren draai dan maar even zo. Maar als m'n zoontje naar school gaat vind ik de weekenden ook heilig. Dan maar minder centjes. Maar het is wel echt even welkom.

Maar hey. We hebben een staatslot voor morgen... haha

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 08:44

Afbeelding
Ik heb dit jaar maar overgeslagen maar wie weet heb jij geluk :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 09:31

Ik zit erbij! Hahaha

Wel raar dat we allemaal de hoofdprijs winnen :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 09:59

Oh gelukkig, mijn naam staat er niet bij dus dan hoef ik ook geen lot te kopen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:05

In België mag je tot 100k op de (spaar)rekening hebben voor de belastingdienst komt aankloppen. En had deze week een berichtje in de app dat de rente gestegen is naar 0,6%.
Zoals het er nu uitziet kan ik deze maand +/- 1700 opzij zetten, waarvan grootste deel naar de reispot en kleiner deeltje naar de gewone spaar.

Wat voor mij comfortabel voelt als buffer is dat ik ongeveer een jaar kan rondkomen zonder op een houtje te bijten. Dat is momenteel het geval, en als ik zuinig tot heel zuinig doe is dat 1,5 tot zelfs bijna 2 jaar. Nu met de zoektocht naar een nieuwe job is dat echt wel een verademing, het vermijdt heel erg veel stress en zorgen. Ook voor mijn vriend, want voor ons verandert er niks.

Mijn voornemen voor 2023 is besparen op kledij kopen en in de toekomst eerst op vinted kijken. Heb net voor €50 3 hele mooie items gevonden, nieuw met prijskaartje, waar ik anders voor 1 stuk al ruim €120 kwijt zou zijn in de winkel.

Ik zit er ook niet tussen, dus geen lot voor mij :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:10

Ik heb 2 postcodeloterij loten, vanuit mn kerstpakketten, maar heb eigenlijk niet zo’n zin om ze aan te melden want daarna speel je automatisch betaald mee en dat wil ik absoluut niet, want is behoorlijk duur. (Volgens mij kan je wel op tijd zelf afmelde, maar dat weet ik niet zeker)
Maar als ik ze niet aanmeld, zul je zien dat die hier valt hahaha, vast niet maar vind t wel zo’n typisch iets.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:38

Qua buffer, ik denk dat 15.000 voor ons prima is. Momenteel is die er niet, 1.5 jaar buitenland is duur. Maar komt wel weer ooit :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:47

Poeh van 15000 zou ik wel zenuwachtig worden. Als je auto het begeeft en je paard moet geopereerd ben je het al kwijt :=

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:02

Varekaj schreef:
In België mag je tot 100k op de (spaar)rekening hebben voor de belastingdienst komt aankloppen.

Nee hoor. Voorlopig is spaargeld in België nog altijd volledig onbelast. Enkel het inkomen dat je haalt uit die gelden (interesten of winsten uit beleggingen) zijn belast (en dan nog is de eerste 1000€ vrijgesteld). Boven de 100k is je geld wel niet meer verzekerd.

Ik zit met mijn spaargeld voorlopig heel safe (als in - ik heb een paar jaar loon staan), maar ik wil wel voorzien zijn op worstcase (stel: ik ga uit elkaar met mijn vriend, wil ik hem wel kunnen uitkopen uit het huis en hier alleen blijven wonen). Dus ik leef vlotjes, koop dingen die ik echt graag wil zonder veel nadenken, afgelopen jaar drie keer op vakantie geweest (twee keer een midweek, één keer bijna drie weken), maar ik let ook wel altijd een beetje op. Ik koop niets overbodigs, ik kies alles voor de vakanties bewust uit, kook regelmatig goedkope grote porties om in te vriezen, neem altijd mijn lunch/maaltijden mee naar het werk.... Ik ben denk ik ook op die manier opgevoed, dus ik heb niet het gevoel dat ik mezelf iets tekort doe. Ik spaar nu iets van een 6000/7000€ op jaarbasis geloof ik. Als ik echt zuinig zou gaan leven, zou ik dat kunnen optrekken naar 9000/10000€ per jaar denk ik. Maar gezien dat voorlopig niet nodig is, doen we dat ook niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:09

Fitzroy schreef:
Poeh van 15000 zou ik wel zenuwachtig worden. Als je auto het begeeft en je paard moet geopereerd ben je het al kwijt :=

Ik ook. Zelfs zonder paard word ik hier nerveus van.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:23

Waar voelen jullie je dan ongeveer wel safe bij?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:38

Ik vind 15.000 echt een hoop geld en ik denk dat veel mensen dat echt niet hebben :o

En ik denk dat t voor veel mensen steeds lastiger wordt om zoiets te sparen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:42

Het hangt toch ook per paard en per operatie af hoor. En niemand zegt dat je moet opereren, je kan altijd opteren voor geen behandeling of een alternatieve weg, of inslapen. Zit je krap, is het erop of eronder qua ingreep maar geen garanties of goede prognoses of nadien alsnog veel kosten, dan zou ik neigen naar inslapen ipv jezelf erop leeg te laten lopen.

Ik zie op FB bijvoorbeeld best vaak van personen acties voorbij komen om snoepzakjes te kopen, een fundraising, crowdfunding etc "voor de ingreep van poesie/woef/paardjelief". Dan stel ik me toch echt wel de vraag of er een aflossingsplan is en waarom er überhaupt geopteerd is voor de ingreep als het financieel niet haalbaar was. Ook al heeft het dier het nadien nog goed. Uiteraard is oordelen makkelijk en gun ik iedereen van harte hun dier, alleen heb ik soms wel twijfels bij of de eigenaar er zelf gelukkiger van is geworden.