[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:34

Spannend Maarten en Tineke! Hopelijk is het wat en krijgen jullie voor elkaar wat je wilt :j

Als ouders borg staan... ik vind het gewaagd hoor, denk dat niet veel ouders dat zien zitten want je weet nooit wat de toekomst brengt. Of wordt het toch nog regelmatig gedaan Berdien? :)

Bwah, ik zit hier echt te balen...huis is verkocht en 29 mei bij de notaris gepasseerd dus dat is fijn *\o/*

Maar afgehandeld is het nog niet want om destijds de hypotheek te kunnen krijgen moest ik een bedrag in een beleggingsrekening stoppen. Nu heb ik al een maand of 2 geleden aan de bank doorgegeven dat ze die beleggingen moeten verkopen zodra de hypotheek afgelost is, maar het is nog steeds niet gebeurd... weer gebeld, formulier ingestuurd en ik moet maar afwachten wanneer ze het wel eens gaan doen ergens in de komende weken _-:(

En inmiddels is de waarde al 500 euro minder geworden sinds de week na de overdracht en wie weet gaat het nog wel een stuk meer zakken door dat gedoe met die Grieken...

Is toch eigenlijk belachelijk oneerlijk dat ik dan straks weer de dupe ben door dat trage handelen -O-

Ben ZO blij als al die ellende rond dat huis achter de rug is, bah!!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:39

Gewoon de bank aansprakelijk stellen voor de schade die je daardoor loopt, ik neem aan dat je dat verzoek schriftelijk hebt ingediend met een dagtekening?

Ik heb ook een flinke hoeveelheid aan rente kwijtgescholden gekregen omdat de bank bij mij te laks was, bij mij ging het om totaal een bult geld meer maar dan nog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:49

Ik zal wel cynisch zijn maar denk dat weer typisch zoiets is waar je niks aan kan doen...

Ik vind het vooral zo storend dat ik geen IDEE heb wanneer ze die zooi verkopen... want ik krijg de waarde op het moment van verkoop uitgekeerd maar heb hier zelf dus geen enkele invloed op -O-

Ze kunnen dan eigenlijk net zo goed al verkocht hebben toen het nog 500 euro meer was en dan gewoon afwachten tot het steeds lager wordt en dan tegen mij zeggen dat de waarde lager was en de rest lekker in hun zak duwen....bij wijze van spreken.

Het zal heus wel weer protocol-zus en protocol-zo zijn maar ik vind het echt een belachelijke situatie weer _-:(

Vooral omdat er ook een knop op het overzicht van de site zit waarmee je de zooi kan verkopen...maar ik mag dat niet en moet contact opnemen met de bank.

Snap ik gezien het aan een hypotheek vast zat...maar met de nadruk op zàt want die hypotheek staat al 2 weken als "afgelost" online dus die aandelen kunnen allang wieberen :\
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-06-15 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:51

Heb je geen aanspreekpunt bij de bank die je kan bellen voor dit soort zaken?
Niet te lang mee wachten hoor, het blijft uiteindelijk jou geld.

Heb wel geen benul van hoelang zo'n verkoop procedure duurt maar staat er in je overeenkomst met de bank nergens iets over de duur van afhandeling en de waardebepaling die ze aanhouden?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:54

Bianca, stuur mij even je gegevens dan ga ik voor je kijken :)

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:56

Beleggingen...brrrr. Ik heb er ook één en heb op 2 juli een afspraak bij hypotheeknet staan om dat deel om te zetten naar een annuïteit. Kan niet wachten tot ik er vanaf ben. In dit geval gaan ze het verkopen, van het saldo aftrekken en dan omzetten naar annuïteit. Ik hoop dat het wel een beetje vlot gaat.

Vorig jaar hebben we een stuk extra afgelost. Die verwerking kon 6 weken duren, maar ik had binnen een week een brief dat het verwerkt was. Dus dat geeft hoop.

Als het allemaal naar verwachting gaat dan gaan we daarna misschien ook nog wel oversluiten. We zijn na de omzetting waarschijnlijk weer boven water en kunnen dan bij oversluiten volgens onze adviseur waarschijnlijk wel NHG krijgen. Als dat zo is, dan gaat onze rente gewoon door de helft *\o/* .

Vooralsnog eerst maar eens omzetten. Dan hoef ik me niet elke ochtend meer zorgen te maken over wat die beleggingen nou weer gedaan hebben. En dan maar verder kijken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:02

Anouk; Ik heb er al verschillende keren over gebeld, expres al een behoorlijk tijd voor de overdracht omdat de bedoeling in eerste instantie was om die beleggingsrekening de nek om te draaien en zodoende dat bedrag te kunnen gebruiken om een deel van de restschuld bij de notaris mee af te betalen.

Maar dan moest ik per papieren brief toestemming geven om die zooi te verkopen, en dan maar afwachten eigenlijk, daar kwam het in mijn beleving op neer.

Ik vond dat nogal omslachtig en gevoelig voor problemen dus heb besloten om dan toch maar zelf die restschuld bij de notaris te voldoen zodat we daar niet zouden zitten en dat geld van die beleggingsrekening er niet zou blijken te zijn en de overdracht in het geding kwam :=

Zoals ik het begreep was de optie dus hetzij vantevoren toestemming geven om de fondsen te verkopen, hetzij de hypotheek aflossen waarna zij dan de boel zouden verkopen als ik het niet door wilde laten lopen (nee dus).

Dacht dat ik expres al alles zo vantevoren geregeld had zodat het z.s.m. allemaal afgehandeld zou zijn, maar ik zag maar geen verandering online dus maar weer gebeld en alsnog formulier ingestuurd...zucht. En nog nagebeld of formulier nu wel ontvangen was want je hoort nergens wat van en moet maar afwachten blijkbaar wat ze uiteindelijk (en wanneer) op je rekening storten.

Ik vind het echt een belachelijk klantonvriendelijke gang van zaken dat je maar zo hangt te spartelen, volledig afhankelijk van weet-ik-wie die voor jou dan die boel de nek omdraait wanneer die daar eens zin in heeft, en misschien op een heel ongelukkig moment...

Maargoed ik zal het wel weer verkeerd en te negatief zien allemaal :P

Mensen aan de telefoon doen overigens heus hun best, maar dat logge en totaal on-transparante gebeuren....brrrr.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:07

Dat aflossen ging hier ook vlot volgens mij :j

Rente door de helft, poeh zeg!

Als ik ook hoor wat anderen nu voor rente gaan betalen....wij zitten nog ergens in de 5% volgens mij.
Maargoed is ook een spaarhypotheek (of hoe noem je dat) waarbij het ene gelijk is aan het andere en omzetten naar lagere rente eigenlijk helemaal niet zo voordelig is schijnt het :)

Ik vind het allemaal een beetje hocus-pocus, snap het in grote lijnen wel maar heb ernstig het gevoel dat ik het hele plaatje mis en er nog veel meeer omheen verstopt zit waar je ook rekening mee moet houden := :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:11

Bij een spaarhypotheek is een lage rente inderdaad niet zo interessant :)

Houdt bij een oversluiting naar NHG wel rekening met een nieuw toetsmoment en forse kosten. Soms kan het uit, maar het kan ook voorkomen dat het niet uit kan. Maar daar kan je adviseur je ongetwijfeld bij helpen :j

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:33

Als het niet uit kan, dan zijn de niet NHG rentes op dit ook nog steeds erg aantrekkelijk.

Qua advieskosten vraagt hij niks extra voor de NHG. En die 1% inleg wordt ook wel terug verdiend.
Maar goed eerst maar eens omzetten..

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:44

Ik zie nu trouwens dat ik nooit meer een update heb gegeven :)
Bij ons is sinds 13 juni alles dan eindelijk afgerond.

Niet te geloven 27 februari hebben wij de sleutel van onze nieuwe woning gekregen en 13 juni hebben ze pas de rekening van het flexibele krediet opgeheven :')

We hebben het totale uitstaande dispuut saldo kwijtgescholden gekregen.

Hebben 3 klachten behandelaars versleten. Ze hebben zelf de rekenfout nog niet boven water gekregen. Het heeft te maken met de aanschafkosten van onze nieuwe woning en de inbreng van onze eigen middelen en daarnaast de regelgeving die tussentijds is veranderd.

Omdat ons dossier blijkbaar zo dermate ingewikkeld en tijdrovend is hebben ze besloten het verlies te nemen.

De bank heeft zijn fout toegegeven, de persoon in kwestie is aangesproken op haar lakse en afwachtende houding ( ik zie haar eigenlijk ook nooit meer op dat kantoor, woon er vlakbij :+ ) en wij hebben niet meer een schuld van enkele duizenden euro's boven ons hoofd hangen dus kunnen eindelijk rustig verder met het klussen in de woning.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:46

Jeetje, wat fijn. Het heeft even geduurd en het is maar goed dat je zelf wist waar je mee bezig was...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:48

De aanhouder wint, goed gedaan! +:)+

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:40

Echt he, heb er een hele lange adem voor nodig gehad maar resultaat mag er wezen :)

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:06

Oooh wat fijn Anouk! :D Super!

Wij krijgen vandaag of maandag hopelijk de goedkeuring van de bank... en dan is alles rond! :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:08

Sperziemone schreef:
Oooh wat fijn Anouk! :D Super!

Wij krijgen vandaag of maandag hopelijk de goedkeuring van de bank... en dan is alles rond! :)

Alles is pas rond als het gepasseerd is bij de notaris. Eerder niet.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:10

En zelfs dan nog niet altijd :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:12

A_nouk schreef:

Maak me even nog banger joh :+

Echt waar, als het bij ons gepasseerd is vier ik een enorm feest, het einde van de ellende en onzekerheid.

Ik moet idd ook nog eens achter dat beleggingsgeld aan, uit onze vorige hypotheek.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:17

A_nouk schreef:

Ik snap deze insteek wel, maar ondanks dat hier ook nog niks gepasseerd is enzo, vind ik toch echt dat het rond is. Enige scenario dat nog roet in het eten gooit, is dat het huis in de tussentijd afbrandt ofzo. Tja, dat risico loop je ook bij je huidige woning...

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:18

Inderdaad Tink. Wij vieren feest zodra we de goedkeuring hebben hoor. 15 juli zitten we gewoon bij de notaris ;)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:23

Of dat je hypotheek verstrekker te traag is met alles en je niet voldoende geld beschikbaar hebt bij de notaris en je een boel ren en vliegwerk krijgt.

Het komt vaker voor als je erg in hebt hoor, dus juich pas maar 24 uur na het passeren als het bij de notarissen en kadaster etc alles is verwerkt en niemand ook maar iets op je te vorderen heeft :)

Niks om bang voor te zijn hoor!
Maar vind persoonlijk dat mensen er soms te makkelijk over denken het zijn maar stenen maar ze vertegenwoordigen een heleboel waarde en bovenal een lange dure toekomst :)

Ik was in ieder geval blij dat ik het in de praktijk vaker zie en redelijk weet hoe de financiële diensten en bovenal de sector enigszins werkt, want je krijgt er toch de bibbers van als je een dag voor het passeren een nota krijgt van de notaris dat je onverwacht nog even meer als 30k moet lappen :')

Maar een nieuw huis kopen blijft een feestje *\o/*

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:53

A_nouk schreef:
Ik was in ieder geval blij dat ik het in de praktijk vaker zie en redelijk weet hoe de financiële diensten en bovenal de sector enigszins werkt, want je krijgt er toch de bibbers van als je een dag voor het passeren een nota krijgt van de notaris dat je onverwacht nog even meer als 30k moet lappen :')

Of dat je een dag of 2 voor het passeren te horen krijgt van je notaris dat er een probleem is wat ze niet opgelost krijgen. Waardoor het 8 maanden later nog steeds niet duidelijk is wanneer het echt geleverd kan worden, zoals in mijn geval :')

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:54

Of dat vlak voor de overdracht blijkt dat je de berging van de buurman hebt gekocht :7

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:16

Weet iemand trouwens of dat als E van het kadaster komen inmeten er nog paaltjws geplaatst worden zoals vroegah?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:51

Sonja_vR schreef:
Weet iemand trouwens of dat als E van het kadaster komen inmeten er nog paaltjws geplaatst worden zoals vroegah?

Ik kom ook weer even binnen vallen, ik lees nog steeds een beetje mee.

Bij ons hebben ze wel paaltjes gezet van het kadaster.