Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:53

Alja schreef:
Persoonlijk leef ik in het hier en nu en idd wat heb je aan een berg geld als je op je sterfbed ligt en je hebt er nooit van genoten?

Ik probeer hier een balans in te vinden. Ik wil de dingen doen die ik nu graag wil maar spaar ook wat. Ik wil niet nu kromliggen voor een toekomst die misschien niet komt. Maar ik ga ook niet roekeloos alles verbrassen en carpediem en YOLO enzo. Ik wil ook ooit met pensioen als me dat gegeven is.

fokfanaat

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:10

Ik zoek ook een balans, sparen en lekker leven. Scheelt dat beide ouders een (vrij) eigen huis hebben, waardoor er op een gegeven moment er een flinke erfenis zal zijn, dus het afbetalen van mijn hypotheek heeft voor ons geen prioriteit

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:11

Ik spaar al jaren niet meer omdat ik ervoor heb gekozen om er nu te zijn voor mijn kinderen en dus weinig te werken…
Daarin tegen heb ik wel een mooi bedrag op mijn spaarrekening staan en als ik er al eens wat van gebruik lukt aanvullen tot hetzelfde bedrag ook zeker wel…

Maar wanneer is het genoeg?
Het meer is nooit vol of blij zijn met wat je hebt?

Nu spaart de vader van mijn twee kinderen wel elke maand 100 euro voor hun dus als bijna 5 jarige en 1,5 jarige is dat toch al een leuk bedragje wat je eigenlijk niet heel hard voelt in je beurs

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:36

Wat een interessante discussies hier weer! Prachtige bedragen gezien en mooie plannen. Fijn om zo’n open platform te hebben om over geld te praten, ik merk dat dat IRL toch vaak een beetje taboe is.

Alja schreef:
Ik spaar al jaren niet meer omdat ik ervoor heb gekozen om er nu te zijn voor mijn kinderen en dus weinig te werken…
Daarin tegen heb ik wel een mooi bedrag op mijn spaarrekening staan en als ik er al eens wat van gebruik lukt aanvullen tot hetzelfde bedrag ook zeker wel…

Maar wanneer is het genoeg?
Het meer is nooit vol of blij zijn met wat je hebt?

Nu spaart de vader van mijn twee kinderen wel elke maand 100 euro voor hun dus als bijna 5 jarige en 1,5 jarige is dat toch al een leuk bedragje wat je eigenlijk niet heel hard voelt in je beurs

Spaar je zelf helemaal niks meer? Er kan toch wel een middenweg zijn tussen “er nu zijn” en een buffer te blijven opbouwen?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:59

Nee ik spaar helemaal niks meer.
Heb een mooi bedrag op mijn spaarrekening ( wat ik hier niet wil delen)en vind dat zelf wel genoeg.

Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor iemand een mooi bedrag is :)
Kijk sommige zijn blij met 500 euro op de spaar en sommige vinden een ton nog niet genoeg

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:04

Ik wil wel kijken of ik vanaf volgende maand 200 euro per maand kan gaan sparen. 100 gaat dan naar de onzichtbare rekening en de andere 100 met de zegelboekjes naar de zichtbare spaarrekening.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:09

Heel interessant om dit mee te lezen, staan echt handige dingen tussen :j (en eens met Eapy hierin :j )

maar... Wat is een onzichtbare rekening? :+

Dat bedrag wat je op je rekening hebt staan aan spaargeld, gaan mensen dan bijv over die 50.000 belastingvrij heen? Is dat handig? Kan je het overschot beter in je hypotheek stoppen.. ?
(vooralsnog moet je dat eerst hebben natuurlijk.. ik vind het een flink bedrag voor mensen om te sparen, vooral in deze tijd.. )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:25

Cer schreef:
Heel interessant om dit mee te lezen, staan echt handige dingen tussen :j (en eens met Eapy hierin :j )

maar... Wat is een onzichtbare rekening? :+

Dat bedrag wat je op je rekening hebt staan aan spaargeld, gaan mensen dan bijv over die 50.000 belastingvrij heen? Is dat handig? Kan je het overschot beter in je hypotheek stoppen.. ?
(vooralsnog moet je dat eerst hebben natuurlijk.. ik vind het een flink bedrag voor mensen om te sparen, vooral in deze tijd.. )

Ik heb een spaarrekening bij mijn gewone bank en een spaarrekening bij centraal beheer. Daar krijg ik meer rente dan bij de bank.
Ik zie dus niet wat ik bij centraal beheer heb en wel bij de rabobank. Vandaar dat ik het zo noem.
50.000 euro spaargeld. Had ik het maar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:32

Oh handig :j

Nou ja ik zie hier mensen die pittig kunnen sparen :) en wat al aangegeven wordt, sommigen vinden 500 genoeg, en sommigen kunnen dat misschien net aan bij elkaar sparen..
Anderen kunnen geld uitgeven en daarmee besparen..

Vwb aflossen op de hypotheek... tegen mij is regelmatig verteld dat geld wat in de stenen zit, kan je niet uitgeven.. (met het oog op als je er ineens niet meer bent en leuk leven/rekeningen betalen).. Dus hou dat apart zodat je het kunt uitgeven als je het nodig hebt.. alles boven een bepaald bedrag kan je dan in je stenen stoppen.. Ik vind geldzaken vnl erg lastig.. ik durf heel weinig risico te nemen ook

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:37

Aan die 57.000 euro die je belastingvrij mag hebben kom ik niet. Maar ik zorg sowieso altijd dat ik onder dat bedrag wat niet belast wordt blijf. Ik ga niet de belastingdienst spekken. Dan stop ik het wel in mijn huis dus los af op de hypotheek. Maar het bedrag wordt elk jaar hoger en aan die 57.000 euro zal ik nog niet zo snel komen. Maar mocht het zover zijn dan gaat alles wat ik meer heb voor 1 januari eraf en naar de hypotheek.

En Cer: het klopt, het zit in stenen en je kan het niet meer uitgeven. Maar het is en blijft een schuld. Als je het huis verkoopt komt het uit de stenen en is het vermogen. Het lijkt me heerlijk om ooit nog eens te verhuizen en dan een compleet huis als eigen geld in te kunnen brengen.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 30-12-22 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:39

Prairy schreef:
Floor, welkom! Ondanks dat je nog zo jong bent, zou ik je willen aanraden om nu al met kleine bedragen te gaan beleggen, wederom, kijk niet naar een bedrag maar naar een percentage van je inkomsten wat je zou kunnen beleggen, al is het maar 1-2%. Hoe eerder je begint, hoe eerder je gebruik maakt van het rente op rente effect en dat kan serieus impact hebben. Het makkelijkste is Index (etf's) beleggen vind ik. Maar zorg dat je jezelf informeert :)

En nog een tip, zoek het pay yourself first principe op. Je betaalt je vaste lasten, je spaart voor je doel en pas wat er daarna overblijft kun je uitgeven ipv sparen aan het eind van de maand.

Goede tip om ook eens te kijken naar het beleggen :j. Heb je toevallig een boek of website oid waarvan je zegt: dat is echt een goed startpunt? Ik vraag me dan ook wel af hoe dit zit ivm mijn studielening, waar uiteindelijk ook rente overheen gaat. Is het slimmer om te beleggen, of om alvast te beginnen met sparen voor het aflossen?

Het pay yourself first principle vind ik lastig, omdat ik niet elke maand even veel verdien. Ik mag in principe zoveel uren maken als ik wil, maar de tijd ervoor vinden is lastig. Voor nu is het doel met de hoeveelheid geld die ik verdien eigenlijk rondkomen :o, wat betekent dat ik zodra ik loon binnenkrijg, ik meteen mijn vaste lasten voor de volgende maand opzij zet (dit gaat wel automatisch). Daarna vul ik mijn maandelijkse leef potje aan tot een vast bedrag, en de rest (als die er is) boek ik dan over naar mijn spaar rekening.

Zijn er nog mensen die aanraders hebben voor het bijhouden van inkomsten en uitgaven in Excel?

Ik vind het erg leuk om al een beetje meer te leren over hypotheken en hoe jullie dit aanpakken, maar dat is voor nu nog wel een ver van mijn bed show, haha! Ik herken wel wat jij zegt Cer, dat ik van mijzelf merk dat ik vrij risico-avers ben wat betreft geld. Ik denk dat dat zowel een prettige als een minder prettige eigenschap kan zijn.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:40

Alja schreef:
Nee ik spaar helemaal niks meer.
Heb een mooi bedrag op mijn spaarrekening ( wat ik hier niet wil delen)en vind dat zelf wel genoeg.

Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor iemand een mooi bedrag is :)
Kijk sommige zijn blij met 500 euro op de spaar en sommige vinden een ton nog niet genoeg

Dat ligt aan je persoonlijke situatie, natuurlijk. En het gaat er uiteraard niet om wat een ander vindt van jouw spaarrekening maar wat je er zelf van vindt. In die zin zijn alle bedragen mooi, toch?

Ik heb een vrij laag inkomen en een bejaard paard die alles krijgt waar ze haar neusje naar wijst. Daar budgetteer ik ook voor. Daarbij kan ik wel sparen, maar betekent het dat ik een heel laag bedrag heb voor persoonlijke uitgaven. Daar kan ik mee leven omdat ik weet waar ik het voor doe — ik heb een specifiek spaardoel wat veel voor me betekent. Gelukkig ben ik ook bezig met het evalueren van mijn eigen consumentenleefstijl en past mijn lage budget daar goed bij.

Aan de andere kant hebben we gehoord van mensen die meer verdienen en daardoor veel kunnen sparen. Dat is dan toch net zo mooi als iemand die met veel moeite €350 opzij kan zetten? :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:42

Inderdaad _Floortje, en dat houdt mij ook tegen om te beleggen.. maar als ik lees hoe mensen hun oude dag regelen, dan denk ik ook weer 'ik mis wat, ik doe het nu niet goed, en straks heb ik een probleem' :o

Wel hou ik alles bij in Excel, en zou je kunnen zeggen dat dat ook het Pay Yourself First principe is.. Ik zet automatisch geld weg naar potjes, bij ING kan je dat makkelijk aanmaken.. Dus ik kijk verder echt wat naar er op mn betaalrekening staat, de rest is er niet zeg maar :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:43

Cer schreef:
Oh handig :j

Nou ja ik zie hier mensen die pittig kunnen sparen :) en wat al aangegeven wordt, sommigen vinden 500 genoeg, en sommigen kunnen dat misschien net aan bij elkaar sparen..
Anderen kunnen geld uitgeven en daarmee besparen..

Vwb aflossen op de hypotheek... tegen mij is regelmatig verteld dat geld wat in de stenen zit, kan je niet uitgeven.. (met het oog op als je er ineens niet meer bent en leuk leven/rekeningen betalen).. Dus hou dat apart zodat je het kunt uitgeven als je het nodig hebt.. alles boven een bepaald bedrag kan je dan in je stenen stoppen.. Ik vind geldzaken vnl erg lastig.. ik durf heel weinig risico te nemen ook

Ik durfde lange tijd geen grote uitgaven te doen.
Vond het eng om bijvoorbeeld een wasmachine te kopen. Maar tegenwoordig heb ik daar niet zoveel moeite mee. Misschien omdat ik tegenwoordig een goede baan heb in mijn positie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:08

Ik heb een behoorlijke buffer gelukkig maar ik noem geen bedragen. Dat vind ik niet heel handig op een vrij toegankelijk forum.

Annemiek, ieder het zijne ;) . Maar Zeeland is voor mij leuk voor een weekend weg ( begin december nog gedaan) maar niet voor vakantie. Ik ben dan nog steeds in Nl. Niet mijn ding.

Ik houd ook niet van risico nemen dus heb nu onder het garantiestelsel van de EU een deposito en een spaarrekening in andere landen, met een gunstiger rente dan in Nl.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:10

Dat met die bedragen snap ik helemaal fitzroy….

UWV en belastingdienst lezen hier ook mee als ze iemand op de korrel hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:12

"in een ander land" klinkt voor mij al als een risico.. :') Maar dat komt omdat ik én een bange poepert ben (en een piekeraar) en ik er gewoon niet genoeg vanaf weet...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 13:15

Fitzroy schreef:
Ik heb bewust gekozen voor een aflossingsvrij hypotheek. Daardoor zijn de maandlasten laag en kan ik gewoon lekker leven.

Ik ben al wat ouder en wil nu mooie dingen doen. Over 10 jaar kan ik wel dood en begraven zijn. Dus over een maand ga ik lekker cruisen door de Caribbean en luieren aan een tropisch strand. Daar heb ik meer aan dan geld op de bank zonder kinderen.

Dat is inderdaad waar ik nu over aan het lezen ben, deels in ieder geval.

Goed geregeld, erg benieuwd wat je van het cruisen vind, ik zie alleen hordes Amerikanen van de boot komen op Curaçao.

En wat gaan we lekker hard :D Heel goed, open over geld kunnen praten vind ik toch belangrijk, ook voor educatie doeleinden.

Annemiek, ik zit bij Next energy. Omdat ik gas en elektra wilde. Bij Tibber kon alleen elektra, ANWB was nog niet zo ver en Frank energie deed alleen aan dubbele voorschotten wat ik onzin vind met ons gebruik en risico. Nadeel is dat de prijs die je in de app ziet staan, zonder belastingen etc is, en dat je totaal kosten ook niet in de app staan, maar soit. Ze zijn nog in ontwikkeling dus dat neem ik maar voor lief op het moment.

We krijgen in Q2 2 thuisbatterijen van Sessy, hebben ze zakelijk gekocht, voordeel: geen btw, KIA en EIA aftrek dus een heel stuk goedkoper en te verantwoorden omdat we de elektrische auto zakelijk geleased hebben.

Floortje, ik vind de site van Porterenee heel erg informatief, niet alleen voor beleggen maar eigenlijk voor je hele financiële gebeuren. Ze hebben sinds kort ook wat cursussen als je dat fijner vindt, en een moneyplanner.

Mijn advies zou zijn om al je vaste lasten op een rijtje te zetten en te kijken hoeveel het is en wanneer het afgeschreven wordt. In een afvinklijstje in een app zetten kan handig zijn om te zien wat er nog af gaat van je rekening. En 2 rekeningen,1 waar je salaris op binnenkomt en je vaste lasten vanaf gaan en eentje voor de rest van je betalingen.

Als je een soort buffer kunt opbouwen voor wat je elke maand echt nodig hebt, dan kun je dat steeds aanvullen. De rest spaar je dan direct zodra je salaris beginnen komt. Bij voorkeur naar een rekening die niet in je bank app staat zoals volgens mij purny al zei. Ik heb er eentje bij leaseplanbank, die geeft nu 0,75%.

Een taxatie via calcasa zal misschien inderdaad ook prima zijn, als je een redelijk standaard huis hebt. Dat is bij mij absoluut niet het geval, dus ik zit sowieso vast aan een taxateur. Voordeel is dan ook dat ik hem ondertussen goed ken en wat kan 'onderhandelen' zeg maar ;)

Cer, op de site van mijn pensioen kun je zien wat op dit moment je verwachtte inkomen is en wanneer je dat krijgt. Misschien helpt dat een beetje? Tenzij je nu begin 30 bent, dan heeft dat niet zo veel nut :P

Wij zitten nog niet aan het maximale belastingvrij. Maar we maken bijvoorbeeld ook gebruik van pensioen beleggen, op dit moment vooral voor mijn man die zelfstandige is. Kun je ook niet meer aankomen. Aflossen op hypotheek kan handig zijn, maar je kunt ook denken aan andere investeringen die je met dat geld kunt doen.

En ja, op een gegeven moment moet je misschien belasting gaan betalen, maar zeker als je er net boven zit, valt dat best mee. En als je het investeert in iets dat meer opbrengt dan dat je er belasting over moet betalen, heb je toch nog gewonnen ;) Het is maar net wat voor jou goed voelt om te doen. Besteden aan ervaringen is ook zeker een goed idee zoals Fitzroy doet. Je kunt het uiteindelijk toch niet mee je graf in nemen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:00

Wij hebben dus gekozen voor een klushuis. Daarmee is de hypotheek heel laag. Het klussen doen we zelf dus daarmee spreid je de kosten omdat je toch niet alles in 1x kunt doen.
Daardoor houden we genoeg over om leuke dingen van te doen. Seizoenspas voor skiën, allebei een paraglider en zo nog wel meer dingen.

Iemand die dichtbij me staat kreeg 1 week nadat hij met pensioen ging een hartinfarct. Dat zet je aan het nadenken, zo kan het ook en dan heb je dus je hele leven alleen maar gewerkt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:17

JudithO schreef:
Wij hebben dus gekozen voor een klushuis. Daarmee is de hypotheek heel laag. Het klussen doen we zelf dus daarmee spreid je de kosten omdat je toch niet alles in 1x kunt doen.
Daardoor houden we genoeg over om leuke dingen van te doen. Seizoenspas voor skiën, allebei een paraglider en zo nog wel meer dingen.

Iemand die dichtbij me staat kreeg 1 week nadat hij met pensioen ging een hartinfarct. Dat zet je aan het nadenken, zo kan het ook en dan heb je dus je hele leven alleen maar gewerkt.

Wij ook een klushuis, huis van oma van vriend. Wonen er nu bijna 5 jaar. Hele lage hypotheek, in 20 jaar aflossen.
Maar zit inmiddels al wel 1,5 ton in denk ik aan klussen. Moet er wel bij zeggen dat er een woonkeuken gebouwd is van 28m2 afgelopen zomer.

Nu moeten we nog 2 slaapkamers doen. Nieuw stucwerk, vloeren en deuren voor inbouwkasten en dan is alles binnen nieuw.

Dan nog rondom opnieuw huis voegen, schuur en overkapping ophogen en een nieuwe tuin.
Ben bang dat we dan nog eens 25k kwijt zijn…

Maar lage hypotheek maakt heel veel goed en wonen in een top huis op super locatie in t dorp met 3,5 ton overwaarde l.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:42

Hier ook een klushuis, en de mazzel dat het nooit op Funda heeft gestaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 18:07

Heerlijk iedereen lekker over geld aan het praten, spaargeld, geld in huizen, geld niet in huizen, geld voor jezelf, kinderen, van je ouders / naasten, of juist niet :) en zo zijn er nog wel meer variaties :7

Bedragen voor wat je op je spaarrekening of 'apart' wilt hebben liggen zijn zo afhankelijk van je persoonlijke situatie denk ik. Hoe is je woonsituatie, sta je er alleen voor, kind(eren) die van je afhankelijk zijn (of paarden :P ), verwacht je nog iets te erven (ook altijd maar afwachten trouwens...), etc etc...

Voor mijn gevoel vind ik het fijn als ik één jaar kan overbruggen zonder dat ik iets zou verdienen / binnen harken. In die situatie zit ik nu en dat vind ik dus heerlijk.
Als het boven dat bedrag komt, word ik makkelijker in uitgeven.
Zowel voor een goede fles wijn als een mooi jurkje of een paar dagen weg enzovoort.
Maar als ik het niet heb heb ik gemerkt dat ik ook heel goed terug kan draaien.
En ook dat voelt wel erg goed. Dat je weet dat je met heel weinig toe kan als het erop aan komt :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:14

Een jaar al je kosten kunnen betalen lijkt me een heel mooie buffer ja!

Ik bestel toch echt nog te vaak spullen die ik dan houd en achteraf eigenlijk niets vind, dat is iets wat ik zo graag wil afleren. Soms denk ik, alleen nog maar in echte winkels kopen zou dat verhelpen, alleen dan moet je weer op pad en hebben ze niet wat je zoekt en ben ik er alweer klaar mee.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 18:24

@denice het helpt ook best goed als je met jezelf afspreekt dat je altijd minimaal 1 of 2 dagen moet wachten voordat je het echt koopt. Of een week. Ik spreek uit ervaring :+

@Fitzroy het laatste gedeelte van mijn hypo is ook aflossingsvrij. Dat stuk nog afbetalen heeft mijns inziens geen meerwaarde, ik heb liever dat stukje geld vrij besteedbaar. Dus ik zit er hetzelfde in als jij (denk ook zo dezelfde leeftijd schat ik in ;) ).

Heeft best lang geduurd hoor voordat ik écht die buffer bij elkaar had. Je kent het misschien wel dat je denkt een aardig bedrag op je spaar te hebben en dan heb je weer een of andere grote uitgave, is er weer een hap uit. Maar nu is het zo ver dat ik het echt 'over' heb. Ja of ik moet persé een nieuwe grote auto willen kopen of zoiets, maar dat wil ik niet }:0 sterker nog, wil eigenlijk zonder auto :j
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 30-12-22 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:27

VanHuisUit schreef:
@denice het helpt ook best goed als je met jezelf afspreekt dat je altijd minimaal 1 of 2 dagen moet wachten voordat je het echt koopt. Of een week. Ik spreek uit ervaring :+

Dat is ook mijn strategie! Als ik het niet direct nodig heb zet ik het op een lijstje en laat ik het daar een week staan. Meestal hoef ik het dan niet meer :')