xSwanHeart schreef:Pfff, mag ik even zeuren...Gisteren hebben mijn vriend en ik een heel leuk huis bezichtigd. Voldoet aan al onze eisen, heeft karakter en we kunnen er nog onze eigen stempel op drukken (maar de belangrijkste klussen zijn al wel gedaan). Kortom: helemaal leuk, en eigenlijk waren we wel een beetje verliefd.
Maar... mijn ouders vinden het huis echt 3 keer niets. Er staan vrij veel sociale huurwoningen omheen, dus de buurt vinden ze 'slecht'. Ze zijn bang dat we veel overlast zullen hebben en dat we het huis, mocht de markt instorten, nooit meer kwijt zullen raken. Dat er ook koopwoningen omheen staan, vergeten ze voor het gemak. (En het feit dat aso's echt niet altijd in een sociale woning wonen ook.) Zojuist hebben ze min of meer iedere centimeter van het huis bij me lopen afkraken.
Ik baal daar enorm van, want wij vonden het huis juist zo leuk! En de buurt eigenlijk geen (groot) bezwaar. Maar deze reactie maakt voor mij wel dat ik het moeilijk vind om nu een bod op dit huis te doen. Natuurlijk hoeven mijn ouders er niet te wonen, maar ik vind het wel belangrijk dat ze achter de keuze voor ons eerste koophuis staan. En dat ze hier zo op tegen zijn, maakt me echt een beetje verdrietig...
Ben wel benieuwd wat jullie vinden van een buurt met een iets hoger percentage sociale huurwoningen. Vinden jullie dat bezwaarlijk, of let je er niet op? En waar ligt dan de grens? En als het wel bezwaarlijk is, waar vinden jullie dan al die huizen in pure koop-wijken? Ik ben ze namelijk nog niet tegengekomen en dat stemt me weinig hoopvol dat we ooit een huis in een 'goede' buurt kunnen kopen...
Sorry voor de egopost, maar zit er echt even doorheen. Ben het huizen zoeken en al het gedoe eromheen zó zat...
Wij wonen in een straat waar op dit stuk een stuk of 4 koopwoningen zijn (ex woningbouw) en de rest nog steeds huur (stuk of 10 woningen). Het is een ontzettend gezellige, prettige straat waar iedereen voor elkaar klaar staat. Ja, er is wat meer sociale controle dan ik vanuit mijn oude buurt (merendeels koop, maar ook wel wat huur) gewend ben, maar ik vind het niet storend en zelfs, als ik op vakantie ben bijv wel prettig. De ouderen die hier sociale huur wonen zijn ook altijd bereid een pakje aan te nemen als we toevallig noet thuis zijn. Overlast hebben we zelden, als we iemand horen is het van een van de omliggende koopwoningen zelfs (meestal de straat hier achter, die uit alleen maar koopwoningen bestaat). Dus een buurt met deels sociale huur zou mij absoluut niet tegenhouden. Ga zelf een beetje sfeer proeven, kijk of je er eens langs kunt rijden en een buurtbewoner kan spreken.