Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:56

xSwanHeart schreef:
Pfff, mag ik even zeuren... := Gisteren hebben mijn vriend en ik een heel leuk huis bezichtigd. Voldoet aan al onze eisen, heeft karakter en we kunnen er nog onze eigen stempel op drukken (maar de belangrijkste klussen zijn al wel gedaan). Kortom: helemaal leuk, en eigenlijk waren we wel een beetje verliefd.

Maar... mijn ouders vinden het huis echt 3 keer niets. Er staan vrij veel sociale huurwoningen omheen, dus de buurt vinden ze 'slecht'. Ze zijn bang dat we veel overlast zullen hebben en dat we het huis, mocht de markt instorten, nooit meer kwijt zullen raken. Dat er ook koopwoningen omheen staan, vergeten ze voor het gemak. (En het feit dat aso's echt niet altijd in een sociale woning wonen ook.) Zojuist hebben ze min of meer iedere centimeter van het huis bij me lopen afkraken.

Ik baal daar enorm van, want wij vonden het huis juist zo leuk! En de buurt eigenlijk geen (groot) bezwaar. Maar deze reactie maakt voor mij wel dat ik het moeilijk vind om nu een bod op dit huis te doen. Natuurlijk hoeven mijn ouders er niet te wonen, maar ik vind het wel belangrijk dat ze achter de keuze voor ons eerste koophuis staan. En dat ze hier zo op tegen zijn, maakt me echt een beetje verdrietig...

Ben wel benieuwd wat jullie vinden van een buurt met een iets hoger percentage sociale huurwoningen. Vinden jullie dat bezwaarlijk, of let je er niet op? En waar ligt dan de grens? En als het wel bezwaarlijk is, waar vinden jullie dan al die huizen in pure koop-wijken? Ik ben ze namelijk nog niet tegengekomen en dat stemt me weinig hoopvol dat we ooit een huis in een 'goede' buurt kunnen kopen... -O-

Sorry voor de egopost, maar zit er echt even doorheen. Ben het huizen zoeken en al het gedoe eromheen zó zat...

Wij wonen in een straat waar op dit stuk een stuk of 4 koopwoningen zijn (ex woningbouw) en de rest nog steeds huur (stuk of 10 woningen). Het is een ontzettend gezellige, prettige straat waar iedereen voor elkaar klaar staat. Ja, er is wat meer sociale controle dan ik vanuit mijn oude buurt (merendeels koop, maar ook wel wat huur) gewend ben, maar ik vind het niet storend en zelfs, als ik op vakantie ben bijv wel prettig. De ouderen die hier sociale huur wonen zijn ook altijd bereid een pakje aan te nemen als we toevallig noet thuis zijn. Overlast hebben we zelden, als we iemand horen is het van een van de omliggende koopwoningen zelfs (meestal de straat hier achter, die uit alleen maar koopwoningen bestaat). Dus een buurt met deels sociale huur zou mij absoluut niet tegenhouden. Ga zelf een beetje sfeer proeven, kijk of je er eens langs kunt rijden en een buurtbewoner kan spreken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:48

xSwanHeart schreef:
Pfff, mag ik even zeuren... := Gisteren hebben mijn vriend en ik een heel leuk huis bezichtigd. Voldoet aan al onze eisen, heeft karakter en we kunnen er nog onze eigen stempel op drukken (maar de belangrijkste klussen zijn al wel gedaan). Kortom: helemaal leuk, en eigenlijk waren we wel een beetje verliefd.

Maar... mijn ouders vinden het huis echt 3 keer niets. Er staan vrij veel sociale huurwoningen omheen, dus de buurt vinden ze 'slecht'. Ze zijn bang dat we veel overlast zullen hebben en dat we het huis, mocht de markt instorten, nooit meer kwijt zullen raken. Dat er ook koopwoningen omheen staan, vergeten ze voor het gemak. (En het feit dat aso's echt niet altijd in een sociale woning wonen ook.) Zojuist hebben ze min of meer iedere centimeter van het huis bij me lopen afkraken.

Ik baal daar enorm van, want wij vonden het huis juist zo leuk! En de buurt eigenlijk geen (groot) bezwaar. Maar deze reactie maakt voor mij wel dat ik het moeilijk vind om nu een bod op dit huis te doen. Natuurlijk hoeven mijn ouders er niet te wonen, maar ik vind het wel belangrijk dat ze achter de keuze voor ons eerste koophuis staan. En dat ze hier zo op tegen zijn, maakt me echt een beetje verdrietig...

Ben wel benieuwd wat jullie vinden van een buurt met een iets hoger percentage sociale huurwoningen. Vinden jullie dat bezwaarlijk, of let je er niet op? En waar ligt dan de grens? En als het wel bezwaarlijk is, waar vinden jullie dan al die huizen in pure koop-wijken? Ik ben ze namelijk nog niet tegengekomen en dat stemt me weinig hoopvol dat we ooit een huis in een 'goede' buurt kunnen kopen... -O-

Sorry voor de egopost, maar zit er echt even doorheen. Ben het huizen zoeken en al het gedoe eromheen zó zat...

Wie betaalt, bepaalt. En wie moeten er eigenlijk wonen, jij en je vriend of je ouders :?

Loei

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:52

precies, wie betaald de woning? De huizenmarkt valt de komende 10 jaar niet ineen hoor en raak je ook daarna wel weer kwijt. Als jullie verliefd zijn op de woning, dan lekker doen!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:16

xSwanHeart schreef:

Ach jeetje, ik kan me je gevoel héél goed voorstellen als jullie zo verliefd zijn!

Ik zal antwoord op je vragen proberen te geven. Ik woon al jaren in wijken met sociale huurwoningen erbij, de 1e een goedkope wijk met 50-50, de 20 iets duurder voor koop, maar meer sociaal en jongerenwoningen, en nu een wijk met meer koop dan huur, middenklasse, iedere straat heeft een mix aan koop en huur. De 1e 2, never nooit niet meer. Deze wijk, zou kunnen, maar dan nog moet je geluk hebben met de huurders. In huurhuizen zit gewoon een veel groter verloop, en toch ook regelmatig overlastgevers, al is dat in mijn blok minder. Maar het is wel een reden dat ik naar een wijk wilde met enkel koop (hiervan zijn er een aantal in mijn stad) en een paar particuliere appartementen, gewoon het gezanik zat. En natuurlijk heb je ook daar rotte appels, maar wij hebben dan ook kritisch gekeken hoe de huizen van buiten onderhouden waren kwa tuin en houtwerk (huizen deels van hout), waar je vaak veel uit kan opmaken. Bij huurhuizen kun je dit enkel vanaf de tuin afleiden, mits die er is. De wijk waar wij nu naar toe gaan is een rustige en kindvriendelijke wijk waar ik zelf ook ben opgegroeid en dus bekend ben. Hoe we er zijn gekomen, bizar veel geluk dat mensen niet door de woning heen konden kijken waardoor hij al 4 maanden online stond, gunfactor en gewoon een flinke pot met geluk an sich.

Dat gezegd hebbende, dit is ónze voorkeur. Als jullie verliefd op het huis zijn en je er goed bij voelen, doe het dan. Jullie ouders zijn natuurlijk gewoon bezorgd om jullie en gunnen het állerbeste. Maar het afkraken is niet oké en niet fijn, want zo te horen worden jullie er heel blij van. Dat zij het anders zouden doen is hun recht, vragen stellen mag ook, maar volg echt jullie gevoel!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:40

Gewoon doen Swanheart. Ik snap dat je het poedersuiker vindt, maar uiteindelijk zijn jullie diegene die er moeten wonen. Het is altijd balen als je ouders ergens niet achter staan, maar probeer dat te verwerken en er lekker voor te gaan. Deze kans krijg je anders niet snel weer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:48

Wij woonden hiervoor in een volksbuurt en nu in een buitenwijk van de stad. Doe mij de gezelligheid van die volksbuurt maar hoor! Tuurlijk er was wel eens mot maar mensen zijn veel meer met elkaar begaan. Tip loop s avonds eens door de wijk. Veel herrie of niet, bel eens aan bij buren

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:53

De ene sociale huurwoningwijk is de andere niet. Ik ken wijken waar je prima kunt wonen, maar ook wijken waar je niet zou willen wonen en waar er continue ellende en overlast is. Hoe zien de tuintjes er uit bij iedereen beetje onderhouden of volledig onverzorgd? Vraag rond, ga desnoods een paar keer met mooier weer even langs staat dan de muziek keihard te galmen of niet,

Jullie moeten er wonen niet je ouders. Ik snap hun zorgen wel een beetje maar het wordt jullie huis niet het hunne.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:56

Misschien ook een tip: laat je ouders eens een huis voor je zoeken waarvan zij denken dat het wel goed genoeg is. Ik heb namelijk het idee dat heel veel mensen geen helder beeld hebben van de huidige huizenmarkt. Als ze zelf moeten zoeken dan worden ze met vergelijkingsmateriaal geconfronteerd en heb je kans dat ze hun mening bijstellen. In de tussentijd zou ik lekker verder gaan met het proces en dit huis niet zomaar laten schieten.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:07

xSwanHeart schreef:

Troost jezelf, mijn hele familie heeft geduimd dat we het huis wat we nu hebben gekocht niet konden kopen :')

Ook ons eerste koophuis trouwens. Nu we aan het klussen zijn en ze merken hoe serieus we ons hebben ingelezen vinden ze het ineens helemaal leuk.

Gewoon jezelf goed inlezen en misschien in de avond een keer een rondje door de buurt rijden met je ouders. Je zou ook eens bij de buren kunnen aanbellen, zoals wij altijd zeggen: familie kan je niet kiezen, je buren wel! Gewoon kijken wat voor mensen het zijn en vragen hoe hun woongenot is.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:10

Goh dat is echt een hele goede tip Malenka! Wij zagen bij onze ouders inderdaad ook dat die nog in het onderbieden en eisen stellen vast hingen tot ze wat inzicht kregen

Houdt ons op de hoogte Swanheart!

Fijn dat het bij jullie goed is gekomen MavanTos! Toch lastig om zo'n keuze te maken zonder die support

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:26

Hier ook een huis gekocht in een 'wat mindere' buurt. Wij hebben 's avonds een keer een rondje gedaan en overdag een aantal keren om de sfeer te proeven. Het is zeker anders dan waar we eerst woonden, maar nog steeds een leuke buurt en wij hebben absoluut geen spijt. We ervaren ook eigenlijk vrijwel geen overlast, ondanks dat we drie stappen van het 'winkelcentrum' vandaan wonen. Vrienden van ons hetzelfde verhaal (een andere buurt, maar ook eentje die minder goed bekend staat).
Ik zou vooral aanraden om in de avond een keer langs het huis te gaan als je die mogelijkheid hebt. Ik denk ook dat het per straat veel kan verschillen. Jullie moeten er uiteindelijk wonen, maar ik kan me voorstellen dat het minder fijn voelt als je ouders het enthousiasme niet delen. :j

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:29

Malenka schreef:
Misschien ook een tip: laat je ouders eens een huis voor je zoeken waarvan zij denken dat het wel goed genoeg is. Ik heb namelijk het idee dat heel veel mensen geen helder beeld hebben van de huidige huizenmarkt. Als ze zelf moeten zoeken dan worden ze met vergelijkingsmateriaal geconfronteerd en heb je kans dat ze hun mening bijstellen. In de tussentijd zou ik lekker verder gaan met het proces en dit huis niet zomaar laten schieten.

Klopt. Mijn vader zei bij een huis van 250k al..veel te duur! En hadden we het over een nette ruimte 2 onder 1 kap. Die dacht ook dat ze nog wel voor een ton minder weg gingen tegenwoordig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:32

Tja, swanheart, ik zou toch op je eigen gevoel afgaan. Zo vonden mijn ouders ons eerste huis veeeel te duur en waren we gek dat we dat deden. Maar hetzelfde huis verkochten wij 12 jaar later weer voor hetzelfde bedrag, maar dan in euro’s. En daarna weer. Ouders hebben echt geen idee van de woningmarkt, zeker als ze jaren geleden al ingestapt zijn.
Mijn vader zat pas nog te vertellen dat de huizen die hij destijds voor 56000,- gulden had gekocht nu voor bijna 5 ton weggingen en hoe belachelijk dat was. :+

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:21

Snap dat niet leuk is als je ouders zo negatief zijn.
Al goeie tips gelezen. Kijk ook eens op https://www.politie.nl
Dan kun je zoeken (via het menu) in je aanstaande buurt.
En ik heb toen ook gebeld (via nummerzoeker) met een paar aanstaande buren en de wijkagent.
Want de buurt waar ik (vorige huis) ging wonen werd ook afgeraden.
Kijk ook even in de buurt naar onderhoud, raambekleding, hoe liggen de tuintjes erbij enzo. En neem samen die beslissing.
Laatst bijgewerkt door paars op 18-08-21 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:23

Ik heb ook gekeken naar het gemiddelde stemgedrag van de laatste verkiezingen. Kun je ook wel aardig aan zien of het je type volk is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:27

paars schreef:
Snap dat niet leuk is als je ouders zo negatief zijn.
Al goeie tips gelezen. Kijk ook eens op https://www.politie.nl
Dan kun je zoeken (via het menu) in je aanstaande buurt. .

Lang niet alles staat daarop.
Er staan alleen procesverbalen op vermeld en niet hoe vaak de politie is gebeld voor bv (buren)overlast.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:50

Wij hebben ook een huis gekocht wat onze ouders en vrienden en eigenlijk gewoon iedereen een heeul slecht idee vonden.
Nu we de bouwval hebben omgetoverd tot prachtig droomhuis, vinden ze het ineens allemaal geweldig.

We vonden het wel heel spannend met al dat commentaar, maar ik ben zo blij dat we ons van niemand wat hebben aangetrokken.

Het scheelt wel dat wij al iets ouder zijn en dit ons tweede huis is.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:19

Hier hetzelfde.. Onze ouders waren ook allemaal enorm bezorgd. Trekt nu ook allemaal weer wat bij. Ze vonden ook dat we te veel betaald hebben en hebben ons ook aanbevolen om bijna een ton onder de vraagprijs te bieden.

We zijn blij dat we toch ons eigen plan getrokken hebben. Ouders en schoonouders trekken vanzelf wel weer bij :D

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:36

Ik woon momenteel ook in een sociale huurwoning in een wijk met veel sociale huur. Ik vind het er wel gezellig. Aantal mensen in het complex begroeten we en maken we soms een praatje mee.

Er wonen ook wel wat meer mensen met een andere origine maar heb er eigenlijk geen last van. Heb meer last van mijn oer Hollandse buurman met zijn Hollandse muziek smaak die af en toe luid aan gaat haha. Leven en laten leven.

Niet elke sociale huur wijk is slecht. Ga er een rondje lopen. Kijk of er bijvoorbeeld veel afval ligt of dat de huizen grotendeels slecht onderhouden zijn. Daarnaast is je eigen gevoel belangrijk.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 06:52

Malenka schreef:

Deze is een schot in de roos! Vriendlief had dit in het begin zelf, die wilde dan net onder vraag gaan zitten. Heeft ie afgeleerd :P En moeke die het maar raar vond dat we maar 1x konden kijken en daarna direct moesten bieden. Die had ook geen weet van de huidige markt.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:51

Earth schreef:
Gewoon doen Swanheart. Ik snap dat je het poedersuiker vindt, maar uiteindelijk zijn jullie diegene die er moeten wonen. Het is altijd balen als je ouders ergens niet achter staan, maar probeer dat te verwerken en er lekker voor te gaan. Deze kans krijg je anders niet snel weer.

Ik sluit me hier bij aan. Jullie moeten er wonen en als jullie het zien zitten lekker doen! Zeker gezien de huidige markt zou ik een kans niet laten lopen als het een huis is wat je echt ziet zitten.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:29

Lastig hoor met ouders, mijn zusje en zwager hebben ook een huis gekocht waarvan iedereen zei dat het niet slim was. Het blijft ook echt een raar klein huis terwijl ze voor hetzelfde geld of zelfs minder een veel leuker huis konden kopen.

Zij zelf hebben we na twee jaar daar wonen erg getwijfeld om weg te gaan maar wonen er nu nog steeds. Mijn ouders en anderen denken nog steeds hetzelfde over het huis maar omdat hun er blij mee lijken te zijn word er niet meer over gesproken.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:34

Fijn om al jullie reacties te lezen! Heb bewust even niet gereageerd, want wilde mijn gedachten niet nog meer vertroebelen. Maar vind het fijn om te lezen dat ik in ieder geval niet de enige ben bij wie dit speelt.
We hebben besloten om ons hart te volgen en een bod te doen, maar wel iets lager dan we aanvankelijk in gedachten hadden. (Nog altijd flink erover, maar de makelaar verwachtte dat het voor meer weg zou gaan.)
Durf het nu alleen niet aan mijn ouders te vertellen :')

Zelf een huis laten zoeken werkt hier overigens niet. Mijn ouders zijn een aantal jaar geleden zelf ook met 30k overboden, dus ze weten hoe het spel gespeeld wordt. Nadeel was ook dat ik afgelopen woensdag samen met mijn vader (vriend kon vanwege werk niet mee, en ik wilde toch graag een paar extra ogen) een woning heb bezichtigd die wél in hun plaatje past. Mijn vriend en ik vonden hem zelf alleen gruwelijk saai :') Maar wat mijn ouders voor zich zien, bestaat dus wel. Het is alleen niet wat wij graag willen. Dat maakt het wel lastiger...

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:44

Wat is dan het verschil? Wat maakt dat jij dat huis saai vindt (en zij niet)? Even nieuwsgierig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:59

Lekker voor dat ene huis gaan.. je bent volwassen en kan prima je eigen beslissingen maken. Daarbij is het ook hartstikke logisch dat je qua huizen een heel andere smaak kan hebben als je ouders. Jij moet er gaan wonen . zij niet. Ik zou zulk commentaar heel snel afkappen. Het voegt niks toe aan je keuze. Als ze nu met valide punten komen en je van een te roze wolk halen daarmee, prima. Maar niet met alle geweld je maar van die roze wolk af willen duwen..