[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:08

Corelli schreef:
Mag ik me hier ook melden?

Vriendlief en ik wonen ongeveer 2,5 jaar samen in een huur appartement en nu ik een "grote mensen baan" heb sinds 01-01-15 hebben we besloten om op zoek te gaan naar een koophuis. We zijn nu een week of 4 rustig aan het bezichtigen en hebben een gesprek gehad met 1 onafhankelijke hypotheek adviseur.

Afgelopen week hebben we een huis bekeken dat toch wel heel erg goed voelt :D Twee keer bekeken; tweede keer ook wat mensen meegenomen. Het huis staat nog niet lang te koop, is erg gunstig geprijsd en er zijn meer kapers op de kust, aldus de makelaar. Snel handelen is voor ons gevoel dus enigsinds handig maar we willen ons ook niet op laten jagen :)

Alleen...
Dit huis komt best wel snel! We zijn nog niet echt voorbereid om stappen te gaan zetten en moeten ineens nu over veel dingen na gaan denken. Twijfelen bijv over het wel of niet nemen van een aankoopmakelaar (en zo ja: die moeten we dan nog vinden), we willen eigenlijk nog naar een andere onafhankelijke adviseur en dan een keuze maken en ik heb geen beeld van wat nu de goeie volgende stap is. Daarnaast hadden we er eigenlijk op gerekend dat we langer zouden kunnen sparen; ons spaarvarken is op dit moment gewoon niet vet genoeg :\ (achteraf misschien te zeggen dat het dom is om dan al te gaan bezichtigen, maar we hadden niet gedacht dat het zo snel zou kunnen gaan)

Vanavond gaan we om de tafel om eea uit te zoeken en koers te bepalen. Alle tips en meningen zijn welkom, want ik paniek stiekem wel een beetje hahaha

Ik ben absoluut geen expert, maar ik weet wel dat makelaars dat vaak zeggen juist zodat jij nu gaan stressen en snel gaat handelen. Zou ik dus zeker niet doen, vooral omdat jullie net pas zijn begonnen met kijken en eigenlijk nog geen dikke spaarpot hebben.

Heeft een van jullie een contract voor onbepaalde tijd? Anders kom je voor zover ik weet erg moeilijk aan een hypotheek...

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:17

Dat is gelukkig niet zo Sperziemone, op basis van een jaarcontract is het ook mogelijk om een hypotheek af te kunnen sluiten :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:43

Sperziemone: ja mijn partner heeft een vast contract :j Ik zelf heb een jaarcontract en kan een intentieverklaring krijgen. We zijn ook bij een hyp adv geweest en neem aan dat als het niet zou kunnen, we het dan ook wel gehoord hadden toch? Of ben ik naief?

Wat je zegt over het "opjutten", klopt natuurlijk ook :j Ik wil me ook zeker niet laten opjagen, maar het voelt ook wel als een buitenkans qua prijs-kwaliteit verhouding, dus zou me zeker kunnen voorstellen dat het een gewild huis is..
Lastig!

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:50

Dan zou ik het zeker gewoon lekker proberen natuurlijk :D Als het kan, dan kan het! Is idd wel even stressvol om in zo'n korte tijd alles moeten begrijpen en weten wat je moet doen. Vind het persoonlijk erg lastig allemaal en ondanks héél veel Googlen vind ik het erg onduidelijk wat de precieze stappen zijn en waar je allemaal op moet letten. Daar kreeg ik erg stress van: niet snappen hoe of wat en wanneer, geen overzicht hebben.

Op http://www.eyeopen.nl hebben ze een hoop PDF'jes met handleidingen en stappenplannen, daar had ik wel een hoop aan! Geeft iig een leidraad van wat je te wachten staat en wat de volgorde ongeveer is :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:52

Onthoud wel dat het ondanks dat de huizenprijzen weer iets aan het stijgen zijn het nog steeds wel een kopersmarkt is hè. Makelaars zijn er heel handig in om de druk wat op te voeren juist omdat kopers snel op een roze wolk belanden en zich mee laten slepen. En onthoud dat mocht dit het niet worden er vast wel een andere leuke woning voor jullie op de markt komt! ;-)

Wij hebben het ook gehad, wezen kijken en het leek ook echt een buitenkansje. Scherpe prijs en voldeed aan onze eisen, maar wij wouden ons niet op laten jagen en het huis was binnen nog time ook aan een ander verkocht. Achteraf heel erg blij dat we het niet hebben gekocht, er is een nu een veel mooier project op ons pad gekomen en hopen dat dat gaat lukken. :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:53

Hoe staat het eigenlijk met jullie afwijzing Sperziemone? Is dat weer goed gekomen?

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:56

Ja :j nouja van die afwijzing niks meer gehoord, ook gewoon zonder opgaaf van reden (zijn we ook niet meer achteraan gegaan). We hebben een offerte ontvangen van Delta Lloyd en vandaag gaat de aanvraag er officieel uit. Vanaf dan is het alleen nog wachten op hun goedkeuring :) Deadline 1 juli en 15 juli sleuteloverdracht. Starterslening is ook bijna afgerond. Die is positief beoordeeld en ook al teruggekomen van de gemeente. Dus daar krijgen we binnenkort een offerte van, die moeten we ondertekenen en dan gaat het naar de notaris.

Baal alleen keihard dat het Delta Lloyd moest worden volgens de adviseur. Meest dieronvriendelijke bank :n

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:58

Ah, gelukkig maar :)

Waarom moest het perse DL worden dan? Een bank/verstrekker waar je je enigszins goed bij voelt is wel belangrijk. Je zit er toch een hele tijd aan vast :))

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:09

Ja, maar als gezien je omstandigheden daar de rente en voorwaarden het gunstigste zijn en ze bovendien normen hanteren waardoor jouw financiering (in tegenstelling tot andere banken) wel haalbaar is, heb je weinig keuze.

Mijn hypotheek wordt een BLG-hypotheek. Gelukkig voel ik me daar wel goed bij.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:11

Ja precies... Daarom had ik wel meteen gemaild welke bank er op nr 3 stond op haar lijstje.
Ze had ons ook geen keuze in banken gegeven, alleen keuze in 3 hypotheekmodellen bij HypoTrust. Toen we 's ochtends hoorden dat dat hem niet ging worden, hoorden we dat het Delta Lloyd werd. Die dag zelf is de offerte al gekregen en pas 's avonds vroeg ik of een andere bank nog een optie was. Omdat we zo'n haast hebben i.v.m. de deadline zei ze dat dat geen optie meer was.

Ik denk dat ze er vanuit ging dat wij puur de goedkoopste bank willen hebben en daarom niet met opties kwam... Toen ik er eenmaal naar vroeg was het blijkbaar al te laat :(

Het is wel realistisch om te zeggen dat we voor 1 juli een goedkeuring krijgen als zometeen de aanvraag verstuurd wordt toch? Mits er geen gekke dingen meer zijn natuurlijk ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:12

Wij zitten aan de Rabobank vast door omstandigheden :') Het maakt ons eigenlijk niet zoveel uit welke geldverstrekker we hebben, als de voorwaarden en de kosten maar gunstig zijn en zij een hypotheek hebben die aansluit bij onze wensen.
Qua klantvriendelijkheid en omgaan met onverwachte situaties is het toch allemaal een pot nat.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:13

Oef, dat vind ik nogal wat, dat er zonder uitleg of overleg gewoon voor een bank gekozen wordt. Niet prettig, en ook niet netjes.

Ik ken de aanvraagprocedure en de doorlooptijden van DL niet, dus daar kan ik je geen antwoord op geven.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:06

Vind ik ook niet echt nee :( Ik dacht toen natuurlijk ook van "Nouja zo zal het altijd wel gaan" maar achteraf... :n Ik denk echt dat zij handelde onder het mom van "We hebben haast, we moeten de deadline halen, het gaat erom dat het de goedkoopste is dus hoppakee". En m'n vriend zegt dat ik dat dan maar bij het introductiegesprek had moeten melden. Maar in mijn ogen mag een adviseur daar zelf ook wel naar vragen. Of je een voorkeur of afkeer hebt qua banken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:08

Die vraag heb ik nooit gehad hoor, niet toen we met dit huis bezig waren, maar ook niet bij het huis ervoor (en toen zijn we bij meerdere adviseurs geweest).

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:40

Wendy schreef:
Die vraag heb ik nooit gehad hoor, niet toen we met dit huis bezig waren, maar ook niet bij het huis ervoor (en toen zijn we bij meerdere adviseurs geweest).

Ik ook niet. Mijn adviseur krijgt van mij de opdracht om de goedkoopste en qua voorwaarden gunstigste bank te zoeken. Ik vind dat je dit heel expliciet zelf had moeten melden.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:54

Tsja, dat blijkt...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:11

Het is mij ook nooit gevraagd, maar ik had er al 2 in mijn hoofd die ik dus pertinent níet wilde... gelukkig wist ik ook al dat die qua tarieven en vw niet bovenaan zouden staan (mede de reden dat ik ze niet wilde), dus het is helemaal niet aan de orde geweest.
Maar de adviseur kan niet weten waar jouw specifieke afkeurpunten liggen. Die geeft je gewoon aan wat de mogelijkheden zijn en als dat er maar ééntje is gezien jullie situatie, dan is het kiezen of delen... alhoewel.. er valt dan niets te kiezen bedoel ik :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:17

Zo, afspraak bij de notaris is gepland. Op de groooooote dag 20-11 om 9:00 uur eindinspectie en om 10:00 uur tekenen bij de notaris. Trouwens: als er iemand zin heeft om eind november te komen klussen, stuur dan gerust een PB'tje :D Vooral mensen die goed kunnen schilderen zijn welkom, net als iemand die keukens kan plaatsen! Bier, wijn en friet kunnen geregeld worden natuurlijk. Wil best in ruil een dagje bij iemand anders in de buurt komen klussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:45

Gefeliciteerd Tink89.

Ondertussen hebben we ons flink ingelezen in alles en zijn we deze week heel veel huizen wezen kijken op funda en hebben al meerdere huizen in het echt bezichtigd. De huizen die we tot nu toe gezien hebben vielen helaas allemaal af, maar vandaag hebben we een bezichtiging bij een huis dat ons beiden wel aanspreekt en waar niet veel aan hoeft te gebeuren. Als we besluiten een bod te doen en dat voor maandag geaccepteerd is dan zouden we nog onder de NHG kunnen vallen. *\o/*

We zijn zenuwachtig. :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:51

Hangt dat NHG niet af van de akkoord van de hypotheekverstrekker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:55

Wat denk je met wie we dit geregeld hebben? :))

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:57

Berdien, weet jij (als hypotheekadviseur) of er mogelijkheden zijn voor een hogere hypotheek dan op basis van het inkomen mogelijk is als je ouders borg/garant staan?

Ik sprak gisteren een hypotheekadviseur van de snsbank, en hij gaf aan dat het bij hem (en de aangesloten zeven banken) niet mogelijk is. Je kunt alleen lenen wat op basis van je vaste inkomen mogelijk is. De enige manier om meer hypotheek te krijgen is door schenking (van je ouders).

Het is frustrerend dat ik op basis van mijn vaste inkomen (bepaalde salarisdelen tellen niet mee voor de hypotheek) maar 80.000 euro kan lenen, terwijl ik de vaste lasten van een hypotheek van 140.000 prima kan betalen. Ik krijg het alleen niet...

Een starterslening heeft gemeente Amersfoort niet meer. Alleen via de Alliantie, maar dan moet je perse een ex-woningbouwwoning kopen (en dat is maar een heeeel beperkt aanbod).

Wat voor mogelijkheden zijn er dan nog?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:01

KoudbloedKim schreef:
Wat denk je met wie we dit geregeld hebben? :))

:+ ik bedoel dat alles rond moet zijn niet alleen wat je ongeveer kunt lenen. Een ccompleet akkoord, incl eventueel taxatierapport.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 19-06-15 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:03

Voor de uiteindelijke hypotheek klopt dat, maar het gaat er nu om dat de hypotheekofferte voor 1 juli binnen is. Hiervoor is een geaccepteerd bod voldoende.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:14

x_spekkie_x: Er zijn wellicht heel beperkt nog mogelijkheden. Wel dien je zelf een groot deel van het benodigde bedrag zelf te kunnen dragen. Het is niet standaard meer mogelijk. Ook dien je er rekening mee te houden dat jouw ouders dan voor de volle 100% aansprakelijk zijn voor de gehele schuld.