Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:39

Nou ik heb dus ook een tegeltuin achter en idd, hoe daar door mensen op gereageerd wordt is idd een reden om daar niets van te plaatsen verder hier. En dat vind ik best jammer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:51

Zeker jammer, Needje. Ik heb nu een super leuke strandtuin, maar ook daarvan zal het commentaar wel zijn dat er te weinig biodiversiteit is. Dus ik voel ook niet de behoefte om een foto te plaatsen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:02

Vind ik jammer! Ben juist benieuwd naar verschillende soorten tuinen. Of het mijn smaak nou is of niet. Ik vind ook lang niet alle 'biodiversiteit tuinen' mooi en die komen hier ook vaak voorbij. Prima toch?
Dus, laat maar zien hoor! :)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:26

Fitzroy schreef:
Zeker jammer, Needje. Ik heb nu een super leuke strandtuin, maar ook daarvan zal het commentaar wel zijn dat er te weinig biodiversiteit is. Dus ik voel ook niet de behoefte om een foto te plaatsen.

Goh ben ik toch niet de enige. Hier ook tuin-tuin, maar met mediterraans tintje. Dus wij hebben palmen en olijven, ik wil gewoon graag een tuin die ik mooi vind om naar te kijken en in te zitten. Maar ik durf hier nog geen tips meer te vragen of dingen te posten over een Palm omdat die niet inheems is... Jammer want ik heb ook echt wel iets gehad aan dit topic!

Goed dan, heeft iemand tips om zo definitief mogelijk van paardenbloemen en veel, heel veel ander onkruid af te komen? Onze voorganger hebben echt niks gedaan waardoor het een jungle van onkruid en dus vooral veel paardenbloemen is. En tsja, ik houd daar gewoon niet van.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:30

Ik ben in alle soorten tuinen geinteresseerd (maar vind uiteraard het ene mooier dan het andere). En hoewel ik er zelf niet snel voor zou kiezen vind ik dat er erg mooie moderne/strakke/betegelde tuinen bestaan. Daar kan ik ook van genieten.

Wel ben ik van mening dat iedereen met een tuin er best goed over nadenkt hoe hij/zij op zijn eigen manier en naar eigen smaak wat voor de natuur terug kan doen. Dat zijn we, vind ik, onszelf en ook de komende generaties verplicht. Maar het één sluit het ander niet uit. Een tegeltuin gecombineerd met bloemen die voor insecten aantrekkelijk zijn, met inheemse planten in potten, met insectenhotels, met een haag, met een waterpartijtje, met een regenvat, een drainagesysteem,... noem maar op. Er zijn diverse mogelijheid om binnen je stijl te blijven en toch iets aan duurzaamheid en natuurbescherming te doen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:04

soesita schreef:
Ik ben in alle soorten tuinen geinteresseerd (maar vind uiteraard het ene mooier dan het andere). En hoewel ik er zelf niet snel voor zou kiezen vind ik dat er erg mooie moderne/strakke/betegelde tuinen bestaan. Daar kan ik ook van genieten.

Wel ben ik van mening dat iedereen met een tuin er best goed over nadenkt hoe hij/zij op zijn eigen manier en naar eigen smaak wat voor de natuur terug kan doen. Dat zijn we, vind ik, onszelf en ook de komende generaties verplicht. Maar het één sluit het ander niet uit. Een tegeltuin gecombineerd met bloemen die voor insecten aantrekkelijk zijn, met inheemse planten in potten, met insectenhotels, met een haag, met een waterpartijtje, met een regenvat, een drainagesysteem,... noem maar op. Er zijn diverse mogelijheid om binnen je stijl te blijven en toch iets aan duurzaamheid en natuurbescherming te doen.

Exact dit.

Complete parkeerplaatsen, eventueel met een strook kunstgras voor de kinderen om op te spelen hebben voor mij ook echt weinig te maken met een tuin. Tegels horen gewoon bij de bebouwing. Vaak staat er niks, soms twee potten met een citrusboompje. Helaas zie ik dit soort parkeerplaatsen in mijn buurt ook veel en steeds vaker. Het besef dat je ook een groenere onderhoudsarme tuin kunt hebben, is er ook nog niet altijd bij deze mensen.

De grindtuin is qua afwatering al een stuk beter dan bij dichtgetegelde plaatsen en zoals bovenstaande tuin om ook nog wat siergrassen en lavendel tussen te zetten toch nog niet eens zo gek? Een beetje het idee van een prairietuin, maar dan met grind i.p.v. houtsnippers. Persoonlijk zou ik wel vrezen voor onkruid, want dat zaad ontkiemt vaak ook wel tussen het grind.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:13

ontherun schreef:
Fitzroy schreef:

Goh ben ik toch niet de enige. Hier ook tuin-tuin, maar met mediterraans tintje. Dus wij hebben palmen en olijven, ik wil gewoon graag een tuin die ik mooi vind om naar te kijken en in te zitten. Maar ik durf hier nog geen tips meer te vragen of dingen te posten over een Palm omdat die niet inheems is... Jammer want ik heb ook echt wel iets gehad aan dit topic!

Goed dan, heeft iemand tips om zo definitief mogelijk van paardenbloemen en veel, heel veel ander onkruid af te komen? Onze voorganger hebben echt niks gedaan waardoor het een jungle van onkruid en dus vooral veel paardenbloemen is. En tsja, ik houd daar gewoon niet van.

Er werd een stuk gedeeld op fb over de paardenbloem. Ik heb ze niet heel veel, maar wel wat. Het kwam erop neer; ze komen waar de grond het toelaat en nodig heeft en als je het met rust laat, verdwijnen ze ook weer vanzelf.

Ik doe zelf niet veel aan onkruid. Wat niet oke is, trekken we zoveel mogelijk uit en wat echt teveel is maaien we.

En ik snap mensen echt wel. Voorheen werden mensen met voortuinen die vol stonden echt aangesproken. Bij huur woningen kon je zelfs een brief krijgen dat de tuin netjes moest.

Wij wonen buitenaf. Maar ik heb mn Liguster wat laten woekeren en die zou voor in een woonwijk al niet meer binnen de officiele regels vallen qua hoogte.

Soms is het zeker in een voortuin handiger deze netjes en praktisch te houden. Groen en biodiversiteit zou je met z'n allen moeten doen. Ook de gemeentes kunnen daar veel meer aan bijdragen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:20

Hier ook veel paardenbloemen en het wordt ieder jaar meer. Nu inmiddels ook boterbloemen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:59

Zit te twijfelen om paardenbloem honing (armenluizen honing) te maken schijnt erg lekker te zijn en zo heeft het plantje toch nog wat nuttigs.

Ach sommige mensen hebben niks met moestuin. En ik ben een slakken moordenaar. :')

Boterbloemen dan heb je zure grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:18

Hier een siertuin en heb een bloedhekel aan slakken.
Verder heb ik 3 citrussen en een olijf in pot staan, o ja en ook nog Poncirus Trifoliata in de tuin. De citrussen vanwege hun geurende bloemen.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:14

Heerlijk topic!!
Toch maar eens de gok wagen en onze voortuin plaatsen hier in de hoop op nog wat leuke ideetjes.

Dit was de voortuin toen wij het kochten 3 jaar terug. Een enorme verbouwing achter de rug dus nu eindelijk de tuin aan de beurt. :))
Afbeelding

Inmiddels aardig aangepakt en een hek er omheen geplaatst. We wonen met een hond en 2 kleine kindjes aan de doorgaande weg dus dat was wel echt een must. Ik wilde veel plantjes, maar ook de mogelijkheid voor de kindjes om extra speelruimte te hebben dus vandaar de keuze voor bloembakken met tegels er omheen.
Afbeelding

Inmiddels zijn de grote bakken iets gevuld. Ben de namen al weer kwijt maar het zijn bodembedekkers.

Afbeelding

En in de voorste en achterste bak ook een salix integra.

Afbeelding

Wat denken jullie, meer plantjes er in of niet? Ik houd weg van tulpen en wil graag ook steeds weer wat eenmalige plantjes erin stoppen en de bodembedekkers die erin staan schijnen hard te groeien.

Wel hebben we de bakken onder de ramen nog, links op de foto. We dachten zelf aan iets van siergrassen oid maar wellicht hebben jullie nog leuke ideeën :D

In de achtertuin is m’n man momenteel planken aan het zagen etc. Dus die volgt nog :P
Laatst bijgewerkt door xMayo op 24-05-21 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:15

Fitzroy schreef:

Jammer,
Ik ben zo benieuwd naar jouw tuin!
Ik wil ook zo'n tuin.
Maar mijn tuin is zo groot en groen, daar is geen beginnen aan om dat te veranderen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:53

@xMayo: Zie je, ik vind het stukken beter dan voorheen, al had ik gegarandeerd voor een andere stijl gekozen. Ik vind bijvoorbeeld de gemetselde "put" erg mooi en in stijl bij het hek. Zou er zelf denk ik nog iets van ijzerwerk boven doen zodat het nog meer aan een waterput herinnert (maar er uiteraard wel planten in laten.
Ook het idee van de vele bloembakken met de mogelijkheid om er omheen te spelen vind ik top. +:)+

Bedoelde je nu te zeggen dat je van tulpen houdt? (Het staat er wat raar). Indien ja: die schieten gewoon tussen de bodembedekkers op, dus ga je gang. Staat vast heel leuk. :j

Zelf ben ik een echte groen liefhebber, maar groen hoeft niet per sé een synoniem voor slordig te zijn. Ik ben een grote fan van de engelse cottage stijl.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:04

xMayo schreef:
Heerlijk topic!!
Toch maar eens de gok wagen en onze voortuin plaatsen hier in de hoop op nog wat leuke ideetjes.

Dit was de voortuin toen wij het kochten 3 jaar terug. Een enorme verbouwing achter de rug dus nu eindelijk de tuin aan de beurt. :))
[ [url=m/ljjFHZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels aardig aangepakt en een hek er omheen geplaatst. We wonen met een hond en 2 kleine kindjes aan de doorgaande weg dus dat was wel echt een must. Ik wilde veel plantjes, maar ook de mogelijkheid voor de kindjes om extra speelruimte te hebben dus vandaar de keuze voor bloembakken met tegels er omheen.
[ [url=m/34L6Rp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels zijn de grote bakken iets gevuld. Ben de namen al weer kwijt maar het zijn bodembedekkers.

[ [url=m/pxoQbS.jpg]Afbeelding[/url] ]

En in de voorste en achterste bak ook een salix integra.

[ [url=m/Oyiu5D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat denken jullie, meer plantjes er in of niet? Ik houd weg van tulpen en wil graag ook steeds weer wat eenmalige plantjes erin stoppen en de bodembedekkers die erin staan schijnen hard te groeien.

Wel hebben we de bakken onder de ramen nog, links op de foto. We dachten zelf aan iets van siergrassen oid maar wellicht hebben jullie nog leuke ideeën :D

In de achtertuin is m’n man momenteel planken aan het zagen etc. Dus die volgt nog :P

Smaken verschillen, maar geef mij de eerste tuin maar. :P :Y)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:08

Ja, daar zijn de smaken gewoon heel verschillend. Maar ik vind het wel belangrijk om elkaar in zijn waarde te laten en elkaars keuze te respecteren. Als je goed kijkt hebben de meeste tuinen wel wat moois en vaak ook wel hoekjes die mooier zouden kunnen.

Stukje van onze tuin:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:13

Dat blauwe ziet eruit als als blauwe Sissy. :+

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:15

Haha ja ik houd erg van tulpen. Typfoutje :D

soesita schreef:
Ja, daar zijn de smaken gewoon heel verschillend. Maar ik vind het wel belangrijk om elkaar in zijn waarde te laten en elkaars keuze te respecteren. Als je goed kijkt hebben de meeste tuinen wel wat moois en vaak ook wel hoekjes die mooier zouden kunnen.

Stukje van onze tuin:

[ [url=m/GwBgIO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit vind ik bijv. Echt schitterend! En wil dat ook heel graag alleen nu met de kleintjes gekozen voor veel speelruimte zonder dat ze meteen vol met blub zitten. Achter in de tuin hebben we alsnog een flink gras veld en gelukkig alsnog genoeg mogelijkheden voor beplanting, maar wanneer ze groter zijn hoop ik toch ook weer zo’n mooie tuin tuin te krijgen hoor <3

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:15

Wat is blauwe sissy?

Trouwens, toen we het huis kochten was het dit:

Afbeelding

Dus we komen van ver, zeg maar. :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:24

xMayo schreef:
Dit vind ik bijv. Echt schitterend! En wil dat ook heel graag alleen nu met de kleintjes gekozen voor veel speelruimte zonder dat ze meteen vol met blub zitten. Achter in de tuin hebben we alsnog een flink gras veld en gelukkig alsnog genoeg mogelijkheden voor beplanting, maar wanneer ze groter zijn hoop ik toch ook weer zo’n mooie tuin tuin te krijgen hoor <3

Snap ik. :j Toen wij het huis kochten, met de tuin in de bovenstaande oude toestand, waren de kinderen hier ook nog klein. Dus in de loop van 15 jaar is het beetje bij beetje ontstaan, elk jaar een paar vaste planten/ een perkje meer. Eerst wil je een overzichtelijk tuin om de kinderen in het oog te kunnen houden. Een vijver was toen ook gewoon nog een no-go, maar het stond voor mij wel vast dat die er zou komen. Na het zwemdiploma van de kinderen.
Toen ze op lagere school leeftijd kwamen ben ik gaan experimenteren met meer paadjes en gangetjes, verstopplekken en gezellige hoekjes achter de struiken, bessenstruiken waar de kinderen zelf aan mee mochten plukken.
Na het zwemdiploma van de jongste heb ik dan de vijver gegraven en aangelegd.

Wat ik bedoel: je tuin kan meegroeien met de leeftijd van de kinderen. Steeds een beetje meer naar jouw eigen smaak. Da's leuk om te zien en te doen, de kosten zijn gespreid en er is altijd wel iets te beleven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:26

soesita schreef:

Stukje van onze tuin:

Schitterend al zou ik zelf nooit willen hebben is het een lust voor ogen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:32

Een blauwe bieslelie of graslelie. Je heb ze in wit, geel en blauw.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:34

soesita schreef:

Stukje van onze tuin:

Dit lijkt erg op mijn tuin :D
Zelfs de vijver.

@Mayo,
In vind het mooi geworden en begrijpelijke keuze met kleine kinderen en hond.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:55

Hier wat foto's van onze tuin, tuin is 6 meter breed en iets van 80 meter diep dus een overzichtelijke foto is wat lastig dus het zijn elke keer delen.
We hebben in de borders verschillende soorten bloemen gepland. We hebben altijd veel bijen en vlinders in de tuin.
Heel veel voor de bestuiving van de fruitbomen :).
De voorste border naast de vijver
Afbeelding
Het eerste stukje gras, erachter staan vlinderstruiken
Afbeelding
Laatste 40 meter is dierenwei
Afbeelding
Middelste stuk tuin richting het huis
Afbeelding
En de andere kant op, tuin loopt bijna tot het appartementencomplex, hun kijken op de kippen en konijnen.
Afbeelding
Laatste stuk dierenwei afgelopen winter.
Afbeelding

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:28

Morganlefay schreef:
Een blauwe bieslelie of graslelie. Je heb ze in wit, geel en blauw.

Ah ja, dat klopt, het is een blauwe bieslelie. Klinkt wat aardiger dan blauwe Sissy. :D

Electra63 schreef:
Dit lijkt erg op mijn tuin :D
Zelfs de vijver.

Grappig! De rest van de tuin ziet er wat anders uit, meer zoals het voorste grasdeel van Elianas tuin.

@Eliana: dat voorste deel van je tuin vind ik super leuk! De dieren ook, maar de weide oogt wat kaal en die appartementen zijn ook geen bijzonder mooi uitzicht. Heb je daar nog plannen mee? Een haag of zo? Of blijft het zo? Ik zou er denk ik in jouw plaats een boomgaardje van maken: schaduw voor de dieren en fruit voor jullie.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:45

We willen de haag nog verder doortrekken.
Er staan nu 4 bomen in de dierenwei, elk jaar planten we er 1 bij geloof ik ;). Staan nu 2 wilgen in, een moeraseik en een appelboom. Die moeten nog wat bijgroeien.
Al wil ik de achterkant ook niet helemaal dicht zetten, de mensen uit het appartementencomplex vinden de dieren zo gezellig dus we moeten de verdere aankleding nog even bekijken.
We wonen er nu ruim 4 jaar, eens kijken of ik een foto kan vinden hoe het was.
De laatste foto is van hoe het was, en erna is het in etappes aangepakt. Er stond geen erfafscheiding op het achterste stuk, en met 1 buur sowieso niks.
Voor
Afbeelding
En na
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding