Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Fitzroy schreef:Zeker jammer, Needje. Ik heb nu een super leuke strandtuin, maar ook daarvan zal het commentaar wel zijn dat er te weinig biodiversiteit is. Dus ik voel ook niet de behoefte om een foto te plaatsen.
soesita schreef:Ik ben in alle soorten tuinen geinteresseerd (maar vind uiteraard het ene mooier dan het andere). En hoewel ik er zelf niet snel voor zou kiezen vind ik dat er erg mooie moderne/strakke/betegelde tuinen bestaan. Daar kan ik ook van genieten.
Wel ben ik van mening dat iedereen met een tuin er best goed over nadenkt hoe hij/zij op zijn eigen manier en naar eigen smaak wat voor de natuur terug kan doen. Dat zijn we, vind ik, onszelf en ook de komende generaties verplicht. Maar het één sluit het ander niet uit. Een tegeltuin gecombineerd met bloemen die voor insecten aantrekkelijk zijn, met inheemse planten in potten, met insectenhotels, met een haag, met een waterpartijtje, met een regenvat, een drainagesysteem,... noem maar op. Er zijn diverse mogelijheid om binnen je stijl te blijven en toch iets aan duurzaamheid en natuurbescherming te doen.
ontherun schreef:Fitzroy schreef:Zeker jammer, Needje. Ik heb nu een super leuke strandtuin, maar ook daarvan zal het commentaar wel zijn dat er te weinig biodiversiteit is. Dus ik voel ook niet de behoefte om een foto te plaatsen.
Goh ben ik toch niet de enige. Hier ook tuin-tuin, maar met mediterraans tintje. Dus wij hebben palmen en olijven, ik wil gewoon graag een tuin die ik mooi vind om naar te kijken en in te zitten. Maar ik durf hier nog geen tips meer te vragen of dingen te posten over een Palm omdat die niet inheems is... Jammer want ik heb ook echt wel iets gehad aan dit topic!
Goed dan, heeft iemand tips om zo definitief mogelijk van paardenbloemen en veel, heel veel ander onkruid af te komen? Onze voorganger hebben echt niks gedaan waardoor het een jungle van onkruid en dus vooral veel paardenbloemen is. En tsja, ik houd daar gewoon niet van.

Fitzroy schreef:Zeker jammer, Needje. Ik heb nu een super leuke strandtuin, maar ook daarvan zal het commentaar wel zijn dat er te weinig biodiversiteit is. Dus ik voel ook niet de behoefte om een foto te plaatsen.
xMayo schreef:Heerlijk topic!!
Toch maar eens de gok wagen en onze voortuin plaatsen hier in de hoop op nog wat leuke ideetjes.
Dit was de voortuin toen wij het kochten 3 jaar terug. Een enorme verbouwing achter de rug dus nu eindelijk de tuin aan de beurt.
[ [url=m/ljjFHZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Inmiddels aardig aangepakt en een hek er omheen geplaatst. We wonen met een hond en 2 kleine kindjes aan de doorgaande weg dus dat was wel echt een must. Ik wilde veel plantjes, maar ook de mogelijkheid voor de kindjes om extra speelruimte te hebben dus vandaar de keuze voor bloembakken met tegels er omheen.
[ [url=m/34L6Rp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Inmiddels zijn de grote bakken iets gevuld. Ben de namen al weer kwijt maar het zijn bodembedekkers.
[ [url=m/pxoQbS.jpg]Afbeelding[/url] ]
En in de voorste en achterste bak ook een salix integra.
[ [url=m/Oyiu5D.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat denken jullie, meer plantjes er in of niet? Ik houd weg van tulpen en wil graag ook steeds weer wat eenmalige plantjes erin stoppen en de bodembedekkers die erin staan schijnen hard te groeien.
Wel hebben we de bakken onder de ramen nog, links op de foto. We dachten zelf aan iets van siergrassen oid maar wellicht hebben jullie nog leuke ideeën
In de achtertuin is m’n man momenteel planken aan het zagen etc. Dus die volgt nog

soesita schreef:Ja, daar zijn de smaken gewoon heel verschillend. Maar ik vind het wel belangrijk om elkaar in zijn waarde te laten en elkaars keuze te respecteren. Als je goed kijkt hebben de meeste tuinen wel wat moois en vaak ook wel hoekjes die mooier zouden kunnen.
Stukje van onze tuin:
[ [url=m/GwBgIO.jpg]Afbeelding[/url] ]
xMayo schreef:Dit vind ik bijv. Echt schitterend! En wil dat ook heel graag alleen nu met de kleintjes gekozen voor veel speelruimte zonder dat ze meteen vol met blub zitten. Achter in de tuin hebben we alsnog een flink gras veld en gelukkig alsnog genoeg mogelijkheden voor beplanting, maar wanneer ze groter zijn hoop ik toch ook weer zo’n mooie tuin tuin te krijgen hoor
Toen wij het huis kochten, met de tuin in de bovenstaande oude toestand, waren de kinderen hier ook nog klein. Dus in de loop van 15 jaar is het beetje bij beetje ontstaan, elk jaar een paar vaste planten/ een perkje meer. Eerst wil je een overzichtelijk tuin om de kinderen in het oog te kunnen houden. Een vijver was toen ook gewoon nog een no-go, maar het stond voor mij wel vast dat die er zou komen. Na het zwemdiploma van de kinderen.soesita schreef:Ja, daar zijn de smaken gewoon heel verschillend. Maar ik vind het wel belangrijk om elkaar in zijn waarde te laten en elkaars keuze te respecteren. Als je goed kijkt hebben de meeste tuinen wel wat moois en vaak ook wel hoekjes die mooier zouden kunnen.
Stukje van onze tuin:
soesita schreef:Ja, daar zijn de smaken gewoon heel verschillend. Maar ik vind het wel belangrijk om elkaar in zijn waarde te laten en elkaars keuze te respecteren. Als je goed kijkt hebben de meeste tuinen wel wat moois en vaak ook wel hoekjes die mooier zouden kunnen.
Stukje van onze tuin:
.

Morganlefay schreef:Een blauwe bieslelie of graslelie. Je heb ze in wit, geel en blauw.
Electra63 schreef:Dit lijkt erg op mijn tuin![]()
Zelfs de vijver.
. Staan nu 2 wilgen in, een moeraseik en een appelboom. Die moeten nog wat bijgroeien.