[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:52

oke, ik ga even teruglezen...

veel succes met je bezichtiging, ik zal duimen!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:52

Ik verhuur mijn huis dus al 3 jaar en bevalt prima eigenlijk.

Maar dan wel voor een vaststaande periode en volledig gemeubileerd verhuren aan expats (aan een bedrijf verhuren voor het huisvesten van personeel), dan heb je veel meer zekerheid en geen gedoe met mensen die je er niet meer uit kunt krijgen bij verkoop :=

Je hebt dan mooi de kosten eruit, huis blijft bewoont en er zijn allerlei bedrijven die de verhuur en contracten e.d. voor je kunnen regelen en ook bvb. verplichtingen in kunnen bouwen zoals een wekelijkse inspectie- / schoonmaakbeurt van het hele huis en het overnemen van contracten van bvb. electra, kabel, telefoon enzo. Maar net hoe gek je het zelf wilt maken qua wat zo'n bedrijf van je overneemt :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:13

Lolleke succes met de bezichtiging!

Ik had gisteren even ons huis op facebook verspreid en mensen hebben de link ook weer gedeeld. Grappig te zien hoe vaak het dan wordt bekeken, gisteren 348 keer!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:48

Ik persoonlijk geen ervaring mee. Familie wel en die waren nogal slecht.
Zorg dat je het juridisch enorm goed dicht timmert, zitten veel haken en ogen aan.

Zorg dat je bijv. zo'n vergunning hebt om te verhuren (vaak mag het niet eens zonder van je bank.... die moet toestemming geven voor de verhuur). Gewone verhuur is voor zowel koper als verkoper een risico.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:25

Ik verhuur mijn te koop staande huis naar volle tevredenheid via dit bureau:
http://www.overbruggingsverhuur.nl/
Met toestemming van de bank, vergunning van de gemeente en dus ook een huurcontract op basis van de Leegstandswet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:31

veerledec schreef:
Ik verhuur mijn te koop staande huis naar volle tevredenheid via dit bureau:
http://www.overbruggingsverhuur.nl/
Met toestemming van de bank, vergunning van de gemeente en dus ook een huurcontract op basis van de Leegstandswet.

Ja in dat geval zou ik het wel aandurven idd.
Geeft ook een goeie zekerheid voor je koper :j :j +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:56

Wel vrij duur, dat heb ik er niet voor betaald hoor :)

Mijn huis is momenteel voor de 2e periode verhuurd, eerst ca. 2 jaar via een makelaar aan een Italiaanse dame en nu alweer een jaar via http://www.nuwonen.eu aan een Belgische man , tot eind van het jaar. En dan maar weer bekijken wat we er verder mee doen. Maasvlakte is nog niet klaar dus in oktober zal ik wel weer eens wat energie erin gaan stoppen om hem in 2013 ook weer verhuurd te krijgen :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:28

Maar zit jij dan ook vast aan die 2 jaar?? Of 1 jaar huurcontract??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:37

Welnee, gewoon in overleg :)

Bijvoorbeeld voor een half jaar, een jaar, anderhalf jaar of andere periode, ze stellen gewoon een begin- en einddatum voor en ik kan zelf bepalen of ik het huis aan diegene wil verhuren en voor die periode :)

Periode is dan ook met wederzijds overleg te verlengen of eventueel te verkorten, maar verkorten komt zelden of nooit voor volgens mij omdat de mogelijkheid tot verlengen er is en de bedrijven het dan liever op safe spelen.

Bij deze 2e huurder was de afspraak een jaar lang huren, met een optie om de termijn te verlengen als het huis dan nog beschikbaar zou zijn. En een poosje geleden is de verhuur dus nog verlengd tot 31 december.

Ergens in oktober ga ik dan navragen of het dan ook echt voorbij zal zijn, en of ze alweer zicht hebben op een nieuwe huurder.

Zo niet, dan ga ik ook bij andere makelaars / verhuurders aangeven dat mijn huis weer vrij komt en hopen dat ze weer een huurder kunnen ronselen :P

Tussen de eerste en 2e huurder heb ik dat ook gedaan en ik dacht dat er 2 weken tussen zaten, waarin ik mooi nog even het huis kon doorlopen, ketel laten keuren en klein onderhoud enzo :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:52

Nee, maar ik bedoel dus dat als jij een jaar overeenkomt van te voren dat je er dan ook een jaar aan vast zit??? Lijkt me lastig als je een koper vindt aan het begin van die periode.

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:55

Wij hebben vandaag weer kijkers gehad, waren enthousiast.
Alleen ze hadden het nog niet helemaal rond met hun eigen huis.

Ze zijn speciaal bij ons komen kijken vanuit Terschelling, de makelaar zei nog: 'Is het erg als het pas in Januari word verkocht?'
We duimen ervoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:00

Nee, zoals ik al eerder uitlegde, is opzegging (met een fatsoenlijke termijn) tussentijds mogelijk en sowieso ook in overleg de mogelijkheid dat de huurder via het verhuurbedrijf een andere woning krijgt aangeboden zodat je verhuurde woning helemaal vrij snel kan komen als dat beter uitkomt voor de verkoop.

De bedrijven die woningen huren voor hun personeel weten heel goed dat het om te koop staande huizen gaat en hebben gewoon fatsoenlijk onderhouden geheel gemeubileerde woningen nodig waarin hun mensen met alleen een koffertje kleren en tandenborstel naar binnen kan en dan alles heeft, als het ware.

Als er een koper voor een huis is dan is het normaal gesproken geen probleem om de huurder gewoon een andere sleutel van een andere woning te geven, en de woning is weer vrij :)

Kijk als je echt ultiem pech hebt dan kunnen ze je die opzegtermijn uit laten dienen, maar het is hier in de buurt een samenspel tussen die bedrijven en makelaars (enzo) dat toch ook alleen werkt als de bedrijven niet te moeilijk doen, want dan krijgen ze natuurlijk ook minder huizen tot hun beschikking omdat verkopers er dan niet zo snel aan beginnen als het de verkoop stagneert :)

Het gaat hier toch ook wel vaak om aantallen, degene van een bedrijf die ermee belast is wil bvb. 10 nieuwe mensen plaatsen en gaat dan gewoon een rondje langs beschikbare woningen doen en wijst er een paar aan.

Het is geen gezinnetje dat zich ergens wil vestigen, maar het gaat echt om personeel dat onderdak nodig heeft, en huizen huren is dan goedkoper dan allerlei hotels afhuren. En daarom willen ze dus ook volledig gemeubileerde huizen waar ze zo met het koffertje in kunnen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-09-12 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:01

pmarena schreef:
Kijk als je echt ultiem pech hebt dan kunnen ze je die opzegtermijn uit laten dienen, maar het is hier in de buurt een samenspel tussen die bedrijven en makelaars (enzo) dat toch ook alleen werkt als de bedrijven niet te moeilijk doen, want dan krijgen ze natuurlijk ook minder huizen tot hun beschikking omdat verkopers er dan niet zo snel aan beginnen als het de verkoop stagneert :)

Dat is dus antwoord op mijn vraag ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:02

Nee dat is het niet, maar iets anders wil je niet lezen geloof ik :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:03

Nee, ik vraag me af wat je rechten zijn.

In samenspraak kan namelijk ALLES ;) Dat is altijd zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:05

Je hebt praktijk en theorie manzano.

Hier gaat het in de praktijk zo dat je geen last hebt van verhuur omdat de hurende bedrijven goed meewerken, maar jij wil blijkbaar vasthouden aan de drama-scenario's van gezinnetjes die hun gehuurde woning niet willen verlaten en er nooit meer uit te krijgen zijn :P

Ik ken die verhalen hier niet en er wordt enorm veel op deze manier verhuurd.

Het werkt ook alleen maar door een plezierige houding van de huurders, die moeten ook wel want anders kunnen ze hun mensen niet meer huisvesten.

Maargoed, denk er van wat je wilt :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:06

Tja, ik ben jurist he......... praktijk is altijd mooi...... tot er dingen fout gaan ;)
Als we uitgingen van hoe het in de praktijk 9 van de 10x goed gaat zou half notarisland thuis zitten omdat niemand meer contracten afsluit etc.

Ik ben gewoon geinteresseerd naar de constructie op papier. Niet dat jullie allemaal blije verhuurders zijn. Dat is een mooie bijkomstigheid. Ben gewoon geinteresseerd in de achtergrond van de constructie. That's it.
Denk overigens dat het maar in weinig regio's toepasbaar is op zo'n schaal.

Overigens was mijn geval niet met "een gezinnetje".
Mensen onderschatten gewoon vaak de rechten van huurders. Dat kan sowieso zuur zijn als gewone verhuurder, maar als verkoper helemaal (en als je pech hebt koop je als koper een huis met huurders die je er niet uit krijgt en zit je met een huis waar je zelf niet in kan wonen). Verhuur drukt hierdoor meestal ook op de waarde van het huis en dat is gewoon van belang om je te realiseren als je het via de normale weg (dus niet via jouw constructie) wil verhuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:11

Tja.

Dan kun je niks meer doen. Gewoon verhuren zou ik ook niet gewild hebben vanwege de grote risico's.
Maar hierbij zijn de risico's zo klein dat ze ook totaal niet opwegen tegen de voordelen ervan, dus tja.

Ik ben echt een zeikerd qua risico lopen en doem-scenario's bedenken maar deze wijze van verhuur daar voel ik me behoorlijk safe bij. Voor korte periodes, net volk, veilige verhuur zo aan mensen die gewoon een slaapplek nodig hebben en niet echt aan het adres gebonden zijn verder....en er gaat geen kudde Polen in ofzo die de boel helemaal uitwonen.

Buren zeggen al 3 jaar lang dat ze maar af en toe iemand zien, het is puur een slaap-adres en zo gaat dat elders vaak ook :)

Niet dramatischer maken dan het is hoor :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:13

Ik maak jouw verhaal niet dramatisch....... ik toon interesse en stel daarom kritische vragen. Wie weet heb ik er wat aan in de toekomst. Ik ken het niet en vraag me dus af hoe dingen op papier geregeld zijn. Toch niks mis mee lijkt me.

Ik heb het over de gewone verhuur (briefje in de supermarkt/marktplaats-idee) wat ik heel onverstandig vind.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:59

Ik ben trouwens blij!!!!!!! Mag dan zelf geen huis kopen/verkopen, maar vriendinnetje gaat haar huis verkopen. Dus mag binnenkort de foto's maken van haar huis en dan gaan we ook samen tekst schrijven en zelf brochure maken.
Zinnin!!!!! :):) :):)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:25

S_a_f_a_r_i schreef:

Ze zijn speciaal bij ons komen kijken vanuit Terschelling, de makelaar zei nog: 'Is het erg als het pas in Januari word verkocht?'
We duimen ervoor.

ow.. spannend!! ik ga voor je duimen!!

manzano, ben je jurist.. leuk haha.. en handig. ik werk op een advocaten/notariskantoor, dus ik zou bij evt verhuur ook wel alles na laten kijken op mn werk, dichttimmeren :)
maar goed, zover is het nog niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:28

Nou ja, hier heb ik er weinig aan, want doe alleen strafrecht, maar ben natuurlijk wel breed opgeleid, heb stage elders gelopen en natuurlijk best wat bekenden die in andere takken werken en waar we het regelmatig over dat soort dingen hebben.

Maar uiteindelijk zijn natuurlijk juristen vooral bezig om te voorkomen dat dingen fout gaan (contracten) of uit te vechten/herstellen wat al fout is gegaan. Dus ja, je ziet vooral de doemscenario's omdat je die wil voorkomen/oplossen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:29

S_a_f_a_r_i schreef:

We duimen ervoor.

Spannend!!!!!! Januari is het voor je het weet!!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:48

Spannend Safari! Mensen wonen nu op Terschelling?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:48

Ik meld me ook als bokker op de woningmarkt.
mijn vriend en ik willen toch wel samen een huis gaan kopen (wonen nu in een huurappartement)
vandaag een 2e bezichtiging gehad samen met een aankoopmakelaar.
volgende week dinsdag gaan we weer bij een ander huis kijken en volgende week zaterdag ook weer bij een huis.
er was alleen nog even onduidelijkheid wat voor hypotheek we konden krijgen i.v.m. de studieschuld van mijn vriend (hij is nu al aan het afbetalen, maar over 2 jaar moet hij pas officieel gaan afbetalen aan het DUO)