Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:48

Lekker Prairy!!!

Ben zo blij dat ons contract nog loopt tot oktober 2024!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:13

Ik meld me terug in dit topic.
Ik zat toen even financieel in een dipje.
Ondertussen ben ik gebruik gaan maken van 'to good to go' en heb een kleine supermarkt gevonden met veel en een ruime verscheidenheid aan producten.
Mijn koelkast en diepvriezer zitten overvol.Winkelen doe ik nog heel weinig.Wat een besparing en we eten luxueuzer dan voorheen.

Mijn energierekening is gedaald,ik kreeg geld terug bij de afrekening,allerlei toeslagen heb ik opgespaard,bijna de helft van mijn loon spaar ik maandelijks.Trots op mezelf.
Vandaag heb ik eindelijk een nieuwe (occasion) auto gekocht.
Doel is nog meer sparen,kijken of ik een andere woning kan aankopen en de huidige woonst in de verkoop zetten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:15

Wat fijn Merlen! Wat heerlijk dat je er uit gekomen bent!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:20

Wat goed Merlen, gefeliciteerd :)

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:27

Ik schrik er wel van hoeveel jullie uitgeven aan je paarden maar ik heb natuurlijk de kosten van stalling niet en heb het geluk gehad weides aan te kunnen kopen 10 tot 15 jaar geleden toen de prijzen voor hooiland nog niet torenhoog waren.
Die weides liggen dus in het gebied achter de woonst die ik op het oog heb.Ik kan er dus te voet naartoe,flinke besparing in tijd en benzine.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:31

Klinkt goed Merlen!!

Wij hebben ook nog een pony maar een stukje land en stal kunnen kopen zo'n 5 jaar geleden. 3 pony's erbij van anderen en daardoor sta ik volledig voor niets. We voeren allemaal om de beurt en zo is het goed te doen! Ik doe eigenlijk niets met mijn pony maar ik heb hem al zo'n 18 jaar, dus hij mag op deze manier lekker blijven!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:36

Netjes Merlen, knappe prestatie!

Energie, tja....wij verbruiken ontzettend veel stroom. Deels door de vijverpompen van 2 vijvers. Die hebben we 2 maanden half draaiend gehad, nu de vorst kwam helemaal afgesloten (manlief is ze nu aan het schoonmaken, was eerder nog niet gelukt). Maar in de zomermaanden zullen ze wel weer aan moeten. Verder best wel wat apparatuur staan, onder andere 3 diepvriezers. Stroom de afgelopen maanden van 630 kWh naar 430 kWh terug kunnen brengen (een 100 kWh kunnen we overigens nog altijd niet verklaren, alles is doorgemeten), en dat zal deze maand nog minder zijn. Gas verbruiken we ook veel, hoewel de verwarming lager staat staat hij wel de hele dag aan ivm thuiswerken. En zolang we het kunnen betalen ga ik niet op warmte bezuinigen.
Waar ik wel enorm van baal is dat zonnepanelen hier niet kunnen. De voorkant van het huis niet vanwege de gemeente bomen, de zijkant van het huis en schuur niet vanwege het woonbos waar we aan grenzen.

Paard kost me net zoveel als de hond. := Zo'n 150 euro per maand. Gratis stalling en ik rijd niet, is een fokmerrie. Met de hond "sport" ik daarentegen wel en dat kost 16 euro per week aan les, plus een hoop snacks die tijdens de les gebruikt worden. :+

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 00:25

Ik kom er maar niet uit. Aan de ene kant sparen voor een gezonde buffer en aan de andere kant kunnen/willen aflossen op de hypotheek. Wat heeft voorrang? Waar doe ik het beste aan?

We willen over een jaar of 5/6 gaan verhuizen naar een kleinere woning, omdat we dan waarschijnlijk ook onze paarden niet meer hebben. Dan heb ik natuurlijk geld nodig voor verbouwen/meubels/kk etc. Daarnaast 2 kinderen waar we voor sparen en aankoop nieuwe auto.

Hoeveel buffer moet je daar toch voor hebben? Hoeveel moeten we sparen of los je af zonder in de problemen te komen straks? Ik weet het echt niet meer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 00:31

Aflossen pas wanneer je een goede buffer hebt. Het Nibud geeft hier goed advies in.

Een goede buffer is zo moeilijk te bepalen.
- Ga je overwaarde hebben op je woning?
- Ga je een vele lagere hypotheek hebben?
- Ga je een bouwdepot gebruiken voor je verbouwing?
- Hoe wil je je huis inrichten, tevreden met basic of moet het super de luxe?
- Nieuwe auto van 10k of een van 50k?

Dat zijn dingen waar je aan moet denken om aan een gezonde buffer te denken en die is voor iedereen verschillend.
Waar de een met 5k op de bank een prima buffer heeft, heeft de ander 100k nodig omdat ze grote dromen hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 01:27

Binck8 schreef:
Ik kom er maar niet uit. Aan de ene kant sparen voor een gezonde buffer en aan de andere kant kunnen/willen aflossen op de hypotheek. Wat heeft voorrang? Waar doe ik het beste aan?

We willen over een jaar of 5/6 gaan verhuizen naar een kleinere woning, omdat we dan waarschijnlijk ook onze paarden niet meer hebben. Dan heb ik natuurlijk geld nodig voor verbouwen/meubels/kk etc. Daarnaast 2 kinderen waar we voor sparen en aankoop nieuwe auto.

Hoeveel buffer moet je daar toch voor hebben? Hoeveel moeten we sparen of los je af zonder in de problemen te komen straks? Ik weet het echt niet meer.

Buffer volgens Nibud begint bij 6 maanden inkomen.
Ja, verhuizen kost geld, maar daar zit ook een stuk hoe duur wil je het maken bij.
Nieuwe auto idem, wat wil je en zeker zonder (grote) dieren en dus geen trailer hoeven trekken.
Zet voor de kinderen de kinderbijslag/toeslag/hoe dat inmiddels heet opzij.
Vraag anders bij de bank na hoe het zit met aflossen en eventueel lagere rente/herberekening, etc. afhankelijk van je hypotheek zijn er nogal eens mogelijkheden om door flink aflossen je maandbedrag naar beneden te krijgen. Laat je dus goed voorlichten.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 08:14

Weer sparen maandelijks 100 voor de kinderen. Heb een noodpotje voor de dieren van 2500 euro. We hebben een vakantie-potje en sigaren maandelijks voor een nieuwe auto (2de hands elektrisch, hebben er vorig jaar april 1 gekocht, dus geen haast hopelijk voor weer een nieuwe).
Daarnaast dus nog een spaarrekening voor allerlei kosten aan bv het huis.
We hebben gisteren weer gebeld met de bank, zijn er iets beter op de hoogte.
Ik hoop dat we dit de woz weer een stapje kunnen maken in het verlagen van rente en rente-percentage als we weer wat aflossen, maar dan moeten er nog even wachten.

We wonen nu vrijstaand, met grond en paarden aan huis. Als mijn eigen paard overlijdt en de kinderen hun middelbare school erop hebben zitten willen we kleiner gaan wonen, kleinere tuin ook een geen paarden meer. Ook dichter bij ons werk want nu fietsen we flinke afstanden allemaal.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 08:35

Een andere optie voor het verlagen van de rente risico opslag is het laten maken van een taxatie rapport. Kost een paar honderd euro maar dat kun je er heel snel uit hebben, want die waarde ligt zeer vermoedelijk een stuk hoger als de woz waarde.

Welke bank zit je? En bij welke stappen gaat de rente omlaag en hoe veel? Hoeveel is je huidige hypotheek en rente, en hoe lang loopt de rentevaste periode nog?

Mag ook in pb. Ik heb dit trucje al een paar keer uitgehaald ;) Ik wil je hier best mee helpen als je nog wat vragen hebt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:29

Ik heb bewust gekozen voor een aflossingsvrij hypotheek. Daardoor zijn de maandlasten laag en kan ik gewoon lekker leven.

Ik ben al wat ouder en wil nu mooie dingen doen. Over 10 jaar kan ik wel dood en begraven zijn. Dus over een maand ga ik lekker cruisen door de Caribbean en luieren aan een tropisch strand. Daar heb ik meer aan dan geld op de bank zonder kinderen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:32

Wat komen er een hoop interessante discussies voorbij!
Denice, waaw goed bezig, en wat fijn dat jullie voor liggen op de planning!
Prairy, ik zie steeds vaker jaloersmakende dynamische tarieven voorbij komen! Bij welke leverancier zitten jullie? En welk merk thuisaccu heb je? Super interessant allemaal!
Ik probeer al een tijdje de huiseigenaar om te praten een accu te nemen :+

En ik zie een hoop knappe spaar-bedragen voorbij komen! Petje af hoor, zeker voor de mensen die ook nog kinderen hebben.
Ik houd eigenlijk niet zo bij wat we samen sparen, dat staat allemaal in onze tabellen. Zelf zit ik meestal rond de 1000 euro per maand.
En hier ook ‘pay yourself first’ :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:35

daar heb je ook gelijk in Fitzroy, dat is ook een afweging die wij maken, om ook nu fijn te kunnen leven en veel leuke dingen doen en niet alleen maar keihard werken en zoveel mogelijk besparen om over tig jaar hypotheekvrij te zijn en vroeg te kunnen stoppen met werken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:05

Je hebt een website, calcasa.nl, daar kun je online een taxatie laten doen van je huis en die accepteert je bank. Dat kost daar iets van 70 euro ipv 600 bij een taxateur die langskomt. Werd mooi op waarde geschat en zo dingen we van de hoogste naar de laagste rentecategorie!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:06

Fitzroy schreef:
Ik heb bewust gekozen voor een aflossingsvrij hypotheek. Daardoor zijn de maandlasten laag en kan ik gewoon lekker leven.

Ik ben al wat ouder en wil nu mooie dingen doen. Over 10 jaar kan ik wel dood en begraven zijn. Dus over een maand ga ik lekker cruisen door de Caribbean en luieren aan een tropisch strand. Daar heb ik meer aan dan geld op de bank zonder kinderen.

Groot gelijk, klinkt heerlijk!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:17

Ik heb nog een meevallertje in 2022.
Mijn vlucht naar Berlijn was gecanceld en uiteindelijk vertraagd met 10 uur. Hiervoor heeft het reisbureau een claim ingediend en vanmorgen stond er 177 euro op mijn rekening.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:20

Prairy schreef:
Een andere optie voor het verlagen van de rente risico opslag is het laten maken van een taxatie rapport. Kost een paar honderd euro maar dat kun je er heel snel uit hebben, want die waarde ligt zeer vermoedelijk een stuk hoger als de woz waarde.

Welke bank zit je? En bij welke stappen gaat de rente omlaag en hoe veel? Hoeveel is je huidige hypotheek en rente, en hoe lang loopt de rentevaste periode nog?

Mag ook in pb. Ik heb dit trucje al een paar keer uitgehaald ;) Ik wil je hier best mee helpen als je nog wat vragen hebt.

Ik zit bij ing-bank.
De stappen zijn niet bekend geloof ik, of nog niet. Volgens het telefoontje moeten we op de woz wachten en dan kijken of we stappen maken. Misschien al doordat we hebben afgelost eerder en de waarde van de woning hoger zal zijn geworden. Mocht er dan een volgend stapje dichtbij zijn dan kunnen we misschien nog wat aflossen.

Ik stuur je later vandaag pb met de extra info, misschien kun je helpen. Zou heel fijn zijn want ik word hier enkel onrustig van.
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 30-12-22 10:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:20

fokfanaat schreef:
daar heb je ook gelijk in Fitzroy, dat is ook een afweging die wij maken, om ook nu fijn te kunnen leven en veel leuke dingen doen en niet alleen maar keihard werken en zoveel mogelijk besparen om over tig jaar hypotheekvrij te zijn en vroeg te kunnen stoppen met werken.

Precies. Je zal de eerste niet zijn die een dag nadat hij gestopt is met werken dood neervalt.
Daarom ben ik wat minder gaan werken om extra vakantiedagen op te bouwen en nu al lekker 3-4 keer per jaar op vakantie te gaan.
En zodra ik uitgereisd ben ga ik wel weer verder sparen. Mijn buffer op de spaarrekeningen raak ik sowieso niet aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:26

Maar je kan ook prima beide doen; nu veel leuke dingen doen en toch flink sparen.
Een vakantie hoeft bv niet veel geld te kosten, en een weekje aan zee in Zeeland kan net zo leuk zijn als een week in een 4-sterrenhotel aan de andere kant van de wereld.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:38

8nnemiek schreef:
Maar je kan ook prima beide doen; nu veel leuke dingen doen en toch flink sparen.
Een vakantie hoeft bv niet veel geld te kosten, en een weekje aan zee in Zeeland kan net zo leuk zijn als een week in een 4-sterrenhotel aan de andere kant van de wereld.

Of nog leuker ;)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:49

Fitzroy schreef:

Vol verbazing de plannen van sommige gelezen…

Maar idd klinkt leuk om te sparen, over 20 jaar veel geld te hebben maar wat heb je eraan als er geen 20 jaar meer is?

Persoonlijk leef ik in het hier en nu en idd wat heb je aan een berg geld als je op je sterfbed ligt en je hebt er nooit van genoten?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:50

purny schreef:
Ik heb nog een meevallertje in 2022.
Mijn vlucht naar Berlijn was gecanceld en uiteindelijk vertraagd met 10 uur. Hiervoor heeft het reisbureau een claim ingediend en vanmorgen stond er 177 euro op mijn rekening.

Das een leuke meevaller

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:50

Binck8 schreef:

Dat ligt eraan. Het Nibud heeft hier een rekentool voor maar ik vind dat ze het krap aanhouden. Ik ben zelf voor een ruimere buffer. Ik wil nooit in de problemen komen, al moet ik vandaag al mijn apparatuur vervangen en een andere auto. Maar ik heb geen paarden meer en dat scheelt ook, want dan moet je buffer nog ruimer zijn.
Je wilt verhuizen naar een kleinere woning en niet naar een grotere. Dan ga je kijken hoeveel overwaarde je hebt op je huis nu. Als ik dit lees en ik lees dat je spaart voor een nieuwe auto en kinderen dan zou dat voorrang hebben voorlopig en dan zou ik de hypotheek even laten voor wat het is.