[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenn

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:33

Wij hebben wel 30 jaar vast met het idee dat de percentages wel weer gaan stijgen, en veel lager wordt het waarschijnlijk ook niet. En 60/40% annuïteir /lineair zodat de maandlasten gelijk blijven en iig niet stijgen :)

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:38

We hebben net de tabel gekregen van 20 jaar vast. Mijn vriend heeft berekend dat het uiteindelijk na 30 jaar aflossen € 10.000 extra kost, en maandelijks netto € 20 meer.

Ik heb het ook aan onze adviseur net via mail gevraagd, maar ben ook benieuwd naar jullie visie:
€ 10.000 klinkt veel, maar klopt het dat je dat er snel uit hebt als de rente ook maar een beetje stijgt? Ik heb echt geen idee hoe snel dat gaat :') Stel de rente is over 10 jaar 4% ofzo, en je gaat dan weer 10 jaar een hypo nemen voor 4% (dus samen weer 20 jaar), ben je dan wel meer dan € 10.000 kwijt?

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:00

Nou já :\ Krijg net een sms van mijn vriend dat onze aanvraag bij Hypotrust is afgewezen zonder reden... Wat is dit nou weer voor iets raars?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:01

Ik heb hem tien jaar vast gezet, omdat ik anders niet genoeg kon lenen.

En ik heb uitgerekend dat de rente behoorlijk wat moet stijgen om halve procentpunt eruit te halen. In het begin betaal je relatief namelijk meer rente en minder aflossing.

Ik vind het prima zo. Over tien jaar heb ik een hoger inkomen en tegen die tijd zien we wel weer. Ik zie de rente niet snel weer naar de 12% gaan waar hij jaaaren geleden op stond en zo lang dat niet aan de hand is, maak ik me niet zo druk. Een procentje of twee extra kan ik prima handelen.
Sperziemone schreef:
Nou já :\ Krijg net een sms van mijn vriend dat onze aanvraag bij Hypotrust is afgewezen zonder reden... Wat is dit nou weer voor iets raars?

Zonder reden kan natuurlijk niet... Wat staat er in de afwijzing?

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:46

Wij hebben onze hypotheek 15 jaar vast gezet.

20 jaar was eigenlijk in eerste instantie het idee, maar dan moesten we veel eigen geld inbrengen.
uiteindelijk gekozen voor 15 jaar vast en een paar duizend euro eigen inbreng.

Onze adviseur heeft alles voor ons berekend en adviseerde om zo lang mogelijk vast te zetten omdat de rentes nu zo laag staan.

Je moet even goed navragen over het verhuizen binnen de looptijd van de hypotheek, bij sommige verstrekkers moet je dan inderdaad een boete betalen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:47

De 'verkocht'-sticker zit erop. Zo'n leuk gezicht!

Afbeelding

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:54

Fijn gevoel hé! :D

Was bij ons ook echt een mijlpaaltje. Het bord is nu al weer ff uit de tuin, over 3 weken krijgen we de sleutel!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:15

Kirstenn schreef:

Was bij ons ook echt een mijlpaaltje. Het bord is nu al weer ff uit de tuin, over 3 weken krijgen we de sleutel!

Njah, de financiering moet nog rond komen, maar daar maak ik me niet zo druk om. Dat is denk ik pas echt het moment dat het allemaal echt wordt. Gisteren wel al lekker gaan meten enzo en dat maakt dat het ook al wel 'eigen' voelt ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:46

Hier hebben we besloten om te kijken of we toch maar alvast de volgende stap kunnen zetten. :)) Met een beetje geluk kunnen we dan voor een huisje NHG gaan, als we een hypotheekofferte kunnen krijgen voor 1 juli. Indien dat zo is gaat het wel druk worden.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:00

Tink89 schreef:
Kirstenn schreef:

Njah, de financiering moet nog rond komen, maar daar maak ik me niet zo druk om. Dat is denk ik pas echt het moment dat het allemaal echt wordt. Gisteren wel al lekker gaan meten enzo en dat maakt dat het ook al wel 'eigen' voelt ofzo.

Dat hadden wij laatst ook :)) Verkoopster van het huis had de sleutel voor ons in de schuur verstopt omdat ze zelf weg was. Best een gek gevoel om zelf met de sleutel het lege huis binenn te stappen :+ Alsof je al thuis komt...

Het was/is erg spannend bij ons, omdat we de deadline van onder voorbehoud van financiën niet gingen redden en de verkopers geen uitstel wilden geven. Wij zouden dan een boete krijgen volgens hen omdat we ons niet zouden hebben ingespannen := Zijn er verdorie élke dag mee bezig geweest, maar die verrekte starterslening is gewoon vreselijk traag, vooral gezien er eerst nog een taxatie gedaan moest worden wat al goed was voor 2 weken vertraging 8)7 Schiet lekker op dan. Maar vind het echt bizar dat inspanning alleen wordt getoetst op 2 afwijzingsbrieven van de bank, i.p.v. alles proberen maar onmacht door traagheid van instanties.

Maargoed, we hebben uiteindelijk 2 weken uitstel gekregen en het ziet ernaar uit dat we de deadline (1 juli) ruim gaan halen, want alles gaat gelukkig erg vlot nu :j De overdrachtsdatum van 15 juli kan daardoor gewoon blijven staan :D Nog maar 4,5 week! *\o/*

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:33

Ah wat leuk, wij hebben 15 juli ook de overdracht!
De starterslening is inderdaad verrekte traag... Daar lopen wij ook een beetje tegenaan.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:41

Anoniem schreef:
Hier hebben we besloten om te kijken of we toch maar alvast de volgende stap kunnen zetten. :)) Met een beetje geluk kunnen we dan voor een huisje NHG gaan, als we een hypotheekofferte kunnen krijgen voor 1 juli. Indien dat zo is gaat het wel druk worden.

Hebben jullie al iets op het oog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:06

Ja. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:12

Misschien een domme vraag, maar als je een taxatierapport laat opstellen voor je een bod wil doen kan de tegenpartij die ook inzien? Is de taxatierapport dan ook geldig voor NHG?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:14

Nee dat eerste zou ik maar ff niet doen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:17

Wat bedoel je precies?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:42

Offerte voor 1 juli kun je denk ik vergeten... Het is rázend druk op het moment, daarnaast hanteren een aantal banken een vervroegde aanvraagdatum voor de hypotheek om te kunnen garanderen dat er nog op basis van de oude normen geoffreerd/gepasseerd kan worden. Hebben jullie al concreet een woning op het oog en is er goed doorgerekend wat jullie kunnen lenen (en dat is niet wat je zelf doet op een website ;) )? Zo nee, dan geef ik jullie vrij weinig kans dat het voor 1 juli nog lukt. Dat is namelijk al over twee weken en voor die tijd moet je een woning gevonden, gekocht én de hypotheek aangevraagd hebben. Dat is eigenlijk niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:53

Doorrekenen gaat woensdag gebeuren bij de SNS en we hebben al een woning op het oog. Maandag willen we nog een afspraak voor bezichtiging maken, waarschijnlijk ook voor woensdag. In mijn eentje zou ik het niet redden, maar met [naam]'s hulp acht ik de kans nog wel reëel dat we alles rond kunnen krijgen voor die tijd. En anders is het ook geen ramp, we proberen het gewoon. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:30

Veel succes in ieder geval! :) Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:39

Wij hebben 29 juni een kennismakingsgesprek bij de hypotheekshop, kijken wat er mogelijk is. Hoe zit dat met starterslening, bestaan die nog ja?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:01

Niet in elke gemeente. Je kunt het bij je eigen gemeente even navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:21

Ja maar ik ga niet in mijn eigen gemeente wonen :+? Moet het dan alsnog daar of via de gemeente waar ik ga wonen?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 07:16

Mag ik me hier ook melden?

Vriendlief en ik wonen ongeveer 2,5 jaar samen in een huur appartement en nu ik een "grote mensen baan" heb sinds 01-01-15 hebben we besloten om op zoek te gaan naar een koophuis. We zijn nu een week of 4 rustig aan het bezichtigen en hebben een gesprek gehad met 1 onafhankelijke hypotheek adviseur.

Afgelopen week hebben we een huis bekeken dat toch wel heel erg goed voelt :D Twee keer bekeken; tweede keer ook wat mensen meegenomen. Het huis staat nog niet lang te koop, is erg gunstig geprijsd en er zijn meer kapers op de kust, aldus de makelaar. Snel handelen is voor ons gevoel dus enigsinds handig maar we willen ons ook niet op laten jagen :)

Alleen...
Dit huis komt best wel snel! We zijn nog niet echt voorbereid om stappen te gaan zetten en moeten ineens nu over veel dingen na gaan denken. Twijfelen bijv over het wel of niet nemen van een aankoopmakelaar (en zo ja: die moeten we dan nog vinden), we willen eigenlijk nog naar een andere onafhankelijke adviseur en dan een keuze maken en ik heb geen beeld van wat nu de goeie volgende stap is. Daarnaast hadden we er eigenlijk op gerekend dat we langer zouden kunnen sparen; ons spaarvarken is op dit moment gewoon niet vet genoeg :\ (achteraf misschien te zeggen dat het dom is om dan al te gaan bezichtigen, maar we hadden niet gedacht dat het zo snel zou kunnen gaan)

Vanavond gaan we om de tafel om eea uit te zoeken en koers te bepalen. Alle tips en meningen zijn welkom, want ik paniek stiekem wel een beetje hahaha

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:38

Beloven schreef:
Ja maar ik ga niet in mijn eigen gemeente wonen :+? Moet het dan alsnog daar of via de gemeente waar ik ga wonen?

Bij de gemeente waar je gaat wonen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:56

Beloven schreef:

Nee, dan daar waar je gaat wonen :j