Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:33

Marcella schreef:
Aan welke kant is de voortuin, maar iets van een fruitboompje (soort fruitbomen verslaving O:) ) met lavendel.

De zon komt er op tot een uur of 2 iig veel zon, daarna draait hij weg.

Lavendel vind ik idd leuk, heb er al een paar gekregen dua die wil ik er wel voor plaatsen!
Begravenisstraat :')

Marcella

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:39

Appel, peer of pruim. Perzik/abrikoos moeten een beschutte plek op een zuid muur hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:51

Ja sorry, zo ziet het er voor mij echt uit... Allemaal grind met een of twee grafzerken erop.

Ik mis alleen nog de opschriften :

Hier rust Biodiversiteit

:+

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:16

Afbeelding
Iemand suggeties voor plant in de kruik? Grote pot/kruik gekregen, bodem kapot gevroren. Heb hem ietsje ingegraven, maar nu even geen idee wat ik erin zal zetten

Wensen; Vaste plant, winterhard, krijgt alleen ochtend zon. Iets om stam vind ik ook leuk.

Nog wat sfeerplaatjes van de rest van de tuin..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:27

Ik zou in die pot geen boompje zetten maar steeds andere dingen, dus bollen in de lente, eenjarigen voor de zomer/herfts en iets wintergroens voor jawel de winter.
Prachtige pot trouwens.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:29

Prairy schreef:
Ja sorry, zo ziet het er voor mij echt uit... Allemaal grind met een of twee grafzerken erop.

Hier rust Biodiversiteit

Wat naar dat je hier niet zonder afgezeken te worden je tuin kan laten zien.. Je moet blijkbaar dezelfde ideeën hebben om te mogen posten zonder beoordeeld te worden. Vind ik raar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:31

Prairy schreef:

Hier rust Biodiversiteit

Je kan ook zeggen, ik hou niet zo van tegeltuinen ofzo.

De manier hoe je het nu zegt, is beledigend en daarmee jaag je mensen weg in dit verder fijne topic.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:32

Electra63 schreef:
Prairy schreef:

Hier rust Biodiversiteit

Je kan ook zeggen, ik hou niet zo van tegeltuinen ofzo.

De manier hoe je het nu zegt, is beledigend en daarmee jaag je mensen weg in dit verder fijne topic.

Prima. Ik hou niet van stukken grond waarop alleen grind en tegels liggen. Dat heet voor mij geen tuin.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:34

Prairy schreef:

Hier rust Biodiversiteit

Is duidelijk ik denk dat je kan leren om anderen keuze te accepteren, respecteren zal brug te ver zijn.
Maar je kunt haar misschien ook helpen met advies van een hele kleurrijke en volle struik aan te bieden.
Wellicht kan ze het ooit waarderen maar niet iedereen houdt van tuin

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:37

Ceetje_bokt schreef:
Ik zou in die pot geen boompje zetten maar steeds andere dingen, dus bollen in de lente, eenjarigen voor de zomer/herfts en iets wintergroens voor jawel de winter.
Prachtige pot trouwens.

Heb dat op andere plek ook al, al zoveel potten, haha, vandaar dat ik dacht aan vaste plant. Enige wat ik kon bedenken was Hosta. Heb ik er nog maar 1 van, ook in pot. De rest is opgegeten door de slakken.

Maar vond de pot ook te mooi om weg te laten gooien

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:39

Ah ok, dan zo’n salix (geen idee meer hoe die heet) een soort wilgje op stam met een beetje roze blaadje. Ik heb m ook in een grote bak langs de weg tegen automobilisten die niet kunnen rijden ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:48

Ik meen dat ik dat er in mijn eerste post ook in gezet had, maar dat schijnt dan weer moeilijk te lezen te zijn.

Een Lagerstroemia, kleine boom /struik die prachtig bloeit. Met een lagere plant, zoals bijv lavendel, en daaronder een bodembedekker. Campanula zou bijvoorbeeld kunnen, in wit voor contrast.

Voor een redelijk klein blijvende fruitboom zou je ook naar een pawpaw kunnen kijken. Mooi blad, heerlijke vruchten en die houdt ook niet zo van zon op zijn bast. Heeft ook aparte kleur bloesem.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:37

Ceetje_bokt schreef:
Ah ok, dan zo’n salix (geen idee meer hoe die heet) een soort wilgje op stam met een beetje roze blaadje. Ik heb m ook in een grote bak langs de weg tegen automobilisten die niet kunnen rijden ;)

Oh salix soort is inderdaad nog idee! Heb al een kleine in andere pot, vind de katjes altijd zo leuk. Gaat op mn lijstje.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:56

Hier in de voortuin ook grind :+
Dit lag er al. Ooit komt er iets anders maar heeft geen prioriteit.

Achter tuin zijn we dus wel mee bezig.
Een border gemaakt en vandaag de hortensia’s er in gezet. Ik weet dat dit nu niet verstandig is.
Maar we hadden 20+ specikuipen met planten staan. Stonden er al 2,5 jaar in en stonden vort gruwelijk in de weg :=

Afbeelding
Hier kijk je ook nog tegen de carport aan (andere kant van mijn vorige foto). Die gaat dus zsm plat.

Ik weet dat veel mensen het saai en recht toe recht aan vinden.
Maar is voor nu wel het gemakkelijkste met onze dochter. Komen ook nog wat speeltoestellen uiteindelijk.

Mochten er tips zijn voor kleinblijvende kleurrijke bloemen/planten voor voor de hortensia’s zou dat leuk zijn. :D

Edit. Klopt onze seringen hebben het niet gered. Ze zijn ofwel verbrand of te weinig water gehad ?
Geen flauw idee wat er gebeurd is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:46

Prairy schreef:
Prima. Ik hou niet van stukken grond waarop alleen grind en tegels liggen. Dat heet voor mij geen tuin.

Misschien is het dan aardiger om niet te reageren? Ik vind de manier waarop je nu voor de tweede keer reageert op een grind-tuin echt mega onvriendelijk.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:50

Ahja iedereen zijn mening en smaken toch? De 1 houd van strak, de ander van weelderig. Dat wil niet zeggen dat het andere lelijk is. Mijn overburen zijn allemaal seniorenwoningen, ik snap hun wel. Hele dagen op de kop staan tuinieren is ook niet alles.

Dan kunnen ze straks zo in de voortuin erbij liggen, enkel nog hun eigen grafsteen :+

Ik heb er 0 verstand van dus ik advies vragen kan toch altijd? En met wat van de tips en google heb ik toch al een beetje een idee nu :j

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:11

Ik denk dat de afwijzende mening van Prairy op zich weinig met smaak te maken heeft, maar vooral met de ecologische consequenties van de overvloed aan steen in tuinen.

Dat gezegd hebbende: ik zou kiezen voor zoveel mogelijk inheemse beplanting waar vogels en insecten ook nog iets aan hebben. Rode meidoorn als sierboompjes en inheemse planten eromheen: https://www.homeandgarden.nl/kiezen-uit ... e-borders/

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:38

Kaka schreef:
Ik denk dat de afwijzende mening van Prairy op zich weinig met smaak te maken heeft, maar vooral met de ecologische consequenties van de overvloed aan steen in tuinen.

Dan nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:43

Dames het is geen discussietopic ieders meug.
Moge duidelijk zijn dat ik voor een tegeltax ben }>

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:46

Morganlefay schreef:
Dames het is geen discussietopic ieders meug.
Moge duidelijk zijn dat ik voor een tegeltax ben }>

Zo lang ieders meug niet afgezeken wordt is er niks aan de hand :)
Tegels, grind, gras.. ieder zijn ding en dat is prima.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:50

Gewoon iedereen in zijn/haar waarde laten.
Je kan adviezen geven, maar iemand (bewust) beledigen, is niet nodig.
Dit is zo'n leuk topic, met vooral goede adviezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:56

:D
Mijn tuin is dankzij de overvloedige regen een oerwoud aan het worden.
Groen, groener, groenst en wat kleurtjes.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:11

Voor in de pot; volgens mij is het een zuurkoolpot. Ik zou het heel grappig vinden om dat er bij te verwerken. Dus een (sier)kool plant. Eeuwig moes is een vaste soort waar je van kunt blijven oogsten bijvoorbeeld.

In de grind tuin;
Ik zou een keuze maken tussen eetbare planten of inheemse planten. Uiteraard kan dat ook gemixt.

Een zelfbestuivende laagstam fruitboom kan erg leuk zijn. Of als je iets leuks inheems wil, denk dan eens aan een krentenboompje. Aangevuld met bessenstruiken (inheems zijn zwarte bes, kruisbes en aalbes), aardbeien en of kruipframboos en kruiden zoals rozemarijn en tijm. Wat vaste planten zoals vrouwenmantel en tuingeranium(bloeit de hele zomer) doen het ook goed en zijn heel makkelijk. Bij beide is het een kwestie van kort knippen als ze uitgebloeid zijn en ze komen binnen no time mooi terug. Daartussen kun je dan wat voorjaars bollen zetten. Bijvoorbeeld een mix van krokus, narcis, tulp en sierui. Die bloeien op die volgorde en volgen elkaar aardig goed op. Zo heb je het hele voorjaar al bloemen. De fruitboom/krent is leuk omdat hij bloeit in het voorjaar, fruit levert en waarschijnlijk ook een mooie herfstkleur heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 00:33

Saul schreef:
Hier in de voortuin ook grind :+
Dit lag er al. Ooit komt er iets anders maar heeft geen prioriteit.

Achter tuin zijn we dus wel mee bezig.
Een border gemaakt en vandaag de hortensia’s er in gezet. Ik weet dat dit nu niet verstandig is.
Maar we hadden 20+ specikuipen met planten staan. Stonden er al 2,5 jaar in en stonden vort gruwelijk in de weg :=

[ [url=m/uBPN1S.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier kijk je ook nog tegen de carport aan (andere kant van mijn vorige foto). Die gaat dus zsm plat.

Ik weet dat veel mensen het saai en recht toe recht aan vinden.
Maar is voor nu wel het gemakkelijkste met onze dochter. Komen ook nog wat speeltoestellen uiteindelijk.

Mochten er tips zijn voor kleinblijvende kleurrijke bloemen/planten voor voor de hortensia’s zou dat leuk zijn. :D

Edit. Klopt onze seringen hebben het niet gered. Ze zijn ofwel verbrand of te weinig water gehad ?
Geen flauw idee wat er gebeurd is.

Die gaan het vast doen. Toen wij hier kwamen stonden de hortensia's best hoog, maar echt in de weg. We hebben ze verplaatst naar de voortuin en vorig jaar deden ze het iets. Nu doen ze het alweer veel beter. Maar ik moet leren snoeien..........Daar heb ik altijd moeite mee.

Skimmia ook gered en naar voortuin en die doet het super.

Bij waar de schuilstal moest komen stond buxus. Die ook verplaatst en ruim de helft heeft het gered. paar weken terug de dode eruit gehaald en nieuwe erbij gezet.

Ik vind een grint tuin geen ramp als je het combineert met wat planten. Helemaal steen of grint vind ik ook niks, maar beetje van allebei snap ik wel.
En hoe lelijk ik het zelf vind, snap ik ook dat mensen het makkelijk en netjes vinden. Als je achter dan veel groen hebt, vind ik dat best oke.

Er zijn ook mensen die achter alles vol steen gooien en rustig zeggen; ik heb geen zin, tijd of geen groene vingers en alles vo steen moet. Vaak ook grijs. Dat geeft een bepaald beeld.

Maar goed, ik zag in mn oude woonplaats ook overal d ehelft van de tuin dicht gebouwd met een overkapping.
En buren aan 1 kant hadden kunstgras. Wel hedera en bamboe waar wij dan wel echt last van hadden in de grond en ook wat gedoe over hadden, maar dan de tuin vol leggen met kunstgras.........

En hoeveel mensen kiezen niet voor schutting ipv haag bijv? Dat scheelt ook. Er zitten zoveel vogeltjes in de liguster alleen al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:22

Heb aan de ene kant een schutting waar van alles tegenaan groeit. Aan de andere kant hebben de buren coniferen, klimop en euonymus, van het werkwoord bijhouden hebben ze nog nooit gehoord. }>
Wat betreft iets moois in een stenen voortuin.
Een grote Japanse Esdoorn en dan een Acer Palmatum Dissectum Garnet.