Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:21

denice schreef:
Ben je alleen Suzanne? Alles alleen betalen is ook echt wel pittig in deze tijd(en).

En dat doen we zeker hoor. Mijn partner werkt hard en heeft een goedbetaalde baan, daardoor kan dit. Ik werk in het voortgezet onderwijs als docent.

We proberen onze vaste lasten zo laag als het kan te houden. We hebben geen televisieabbo bvb, alleen internet. Ik kijk liever wat op Netflix. En in de toekomst zullen onze kinderen ook meer gaan kosten, dus dat zien we dan wel weer..

Ja, ik ben alleen. En heb een middeninkomen. En een dochter van bijna 16 die wil studeren na het VWO.
Dus ben aan het proberen wat te sparen en ook iets extra op de hypotheek af te lossen elk jaar. Maar dat gaat met veel kleinere stapjes dan ik hier lees.

Charaz

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:25

Ik heb vanwege de kosten nu ook geen volledig annuïtaire hypotheek en kan ook geen grote bedragen aflossen per jaar.
Wij hebben er ook rekening mee gehouden dat onze hypotheek met ons pensioen voor een groot gedeelte is afgelost zodat de lasten zullen zakken.

denice

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:28

Suzanne, je doet wat je kunt en we zitten allemaal in zo'n andere situatie, dat valt niet echt te vergelijken. In je eentje toch nog kunnen sparen of aflossen lijkt me al fantastisch. Sorry als je met mijn verhaal ontmoedig..
Als ik er alleen voor kom te staan nu dan wordt mijn situatie ook compleet anders.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:35

denice schreef:
Ik ben al maanden aan het meelezen met jullie, maar mag ik ook meepraten?

Ik ben gek op geld (be)sparen en ons doel is rond ons 50e rond de 800k belegd te hebben en te stoppen met werken. We zijn nu 2 jaar bezig en we liggen voor op schema. We zijn geen krenten en vinden op vakantie gaan en een fijn leven nu ook heel belangrijk.

We zijn allebei 34 en hebben 2 jongens en ben nu 24 weken zwanger van een meisje, en dan is ons gezin wel meer dan klaar :=

Hebben jullie weleens van de app woolsocks gehoord? Door die te koppelen aan een rekeningnummer krijg je steeds cashback als je reguliere aankopen doet bij bvb de AH, jumbo, eigenlijk alle winkels doe je kunt bedenken.

Net als airmiles sparen, gratis geld. Heb het pas een maand geleden ontdekt hoor :')

Ik heb de app wel, maar snap er niets van. Dus als je wat uit kunt leggen, graag!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:37

Suzanne F. schreef:
En het rendement dan? Wat als dat tegenvalt? En wat wil je doen van die 8 ton als je 50 jaar bent? Dan ben je met zijn 2-en en studerende kinderen. Wil je dan je hypotheek aflossen of wil je van die 8 ton nog 35 jaar leven met zijn 2-en?

Daar ben ik ook benieuwd naar, want 3 studerenden kinderen en en nog ongeveer 40 jaar te leven, dan is 8 rond nog niet zo veel geld...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 21:38

Citaat:
Wat heerlijk als je 1800 plus 500 zo kan wegzetten. Word er bijna jaloers om. Dat is mijn volledige inkomen ongeveer.

Bij mij ook hoor. Ik heb wel maanden dat ik meer verdien maar dat is eerder regel dan uitzondering. En ik heb ook maanden dat ik minder verdien...

Citaat:
Ja, ik ben alleen. En heb een middeninkomen. En een dochter van bijna 16 die wil studeren na het VWO.
Dus ben aan het proberen wat te sparen en ook iets extra op de hypotheek af te lossen elk jaar. Maar dat gaat met veel kleinere stapjes dan ik hier lees.

Als je in je eentje bezig bent en ook nog een dochter van 16 die gaat studeren zit je echt niet makkelijk ook al heb je een middeninkomen. Dus persoonlijk vind ik alles wat je kunt sparen, wegzetten of laat ik het zo zeggen gewoon 'overleven' en beetje prettig hebben op dit moment voor jou al heel wat!
Ik vond het erg fijn toen mijn zoon op zichzelf ging wonen. Ik ondersteun hem nog wel iets maar dat is echt qua financiën veel beter te behappen dan toen hij nog bij mij woonde. Zeker niet als er ook nog vrienden langskwamen etc (ik bedoel, die wil je toch ook iets te eten / drinken geven en neem van mij aan, jij weet dat maar anderen misschien minder goed, die pubers eten echt enorm veel :') ).
Hij woont nu bijna 2 jaar op zichzelf (toen hij 19 was ging hij het huis uit). Plus dat ik het veel makkelijker vond te besparen toen hij weg was. Je zet eerder de verwarming lager, met eten vond ik het ook makkelijker. Alles gewoon.

Met z'n tweeën plus drie kinderen op 8 ton en dan geen inkomsten meer uit werk (begrijp ik dat goed?) vind ik ook wat weinig eerlijk gezegd... of je moet dan je huis ook helemaal vrij hebben? Maar dan nog hoor... als ik zie wat het kost om een kind te laten studeren... of überhaupt van eten / drinken/ kleding plus nog iets van gezelligheid te voorzien... dat wil je toch in ieder geval tot hun 18e / 19e doen en daarna wil je ze toch ook het liefst af en toe wat kunnen toestoppen of zoiets?

Jonge kinderen kosten geld maar als ze ouder worden... berg je maar...
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 29-12-22 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:38

Suzanne F. schreef:
Wat heerlijk als je 1800 plus 500 zo kan wegzetten. Word er bijna jaloers om. Dat is mijn volledige inkomen ongeveer. En daar moet ik alles van doen. Ik doe op mijn manier ook mijn best om te sparen maar deze doelen zijn voor mij een ver van mijn bed show.
Ik hoop dat je nog wel fijn kunt leven en niet alleen maar bezig bent met de toekomst en sparen. Je leeft nu he?

Maar jij doet het toch hartstikke goed? Daar mag je als alleenstaande moeder ook heel trots op zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:46

denice schreef:
Suzanne, je doet wat je kunt en we zitten allemaal in zo'n andere situatie, dat valt niet echt te vergelijken. In je eentje toch nog kunnen sparen of aflossen lijkt me al fantastisch. Sorry als je met mijn verhaal ontmoedig..
Als ik er alleen voor kom te staan nu dan wordt mijn situatie ook compleet anders.

Dat klopt helemaal, ook jarenlang alleen ieder dubbeltje 3 keer om moeten draaien. Wel veel van geleerd, want blijf daardoor nog altijd op de kleintjes letten.
Situatie werd helemaal anders toen we gingen samenwonen (en later dus trouwen).

Hier overigens nog een hypotheek met 4,35%. Eigenlijk hadden we moeten oversluiten. :o Juni 2024 loopt de rentevaste periode af, hopelijk is de rente dan weer gedaald. Of we zetten hem iedere keer vast voor een jaar. Sowieso zitten we nu op 42% nog van het oorspronkelijke bedrag, huis is sinds 2014 ook in waarde gestegen, niet alleen vanwege de huizenmarkt maar ook vanwege 60 m2 aanbouw aan de garage, goed geïsoleerd en een werkplaats met vloerverwarming. :)) Is eventueel ook bewoonbaar te maken. (Niet dat mijn man zijn hobbyruimte op wil geven, maar toch. :)) )

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:48

PSvanLot schreef:
Suzanne F. schreef:
En het rendement dan? Wat als dat tegenvalt? En wat wil je doen van die 8 ton als je 50 jaar bent? Dan ben je met zijn 2-en en studerende kinderen. Wil je dan je hypotheek aflossen of wil je van die 8 ton nog 35 jaar leven met zijn 2-en?

Daar ben ik ook benieuwd naar, want 3 studerenden kinderen en en nog ongeveer 40 jaar te leven, dan is 8 rond nog niet zo veel geld...

Ik hoop toch nog wel 50 jaar te leven :')

Op een bepaald punt krijg je ook gewoon pensioen en aow natuurlijk. Maar ik weet dat ook allemaal nog niet. Van 8 ton 5% per jaar onttrekken is 40.000 per jaar, met een beetje geluk zijn we dan ook hypotheekvrij. En een paar dagen pw doorwerken om te voorzien in bijvoorbeeld studiekosten vind ik dikke prima. En wie weet wordt het helemaal anders. Maar voorlopig hebben we dit doel gesteld.

Over dat rendement, tot nu toe is zo'n 7% per jaar op de lange termijn een veilige gok, maar we moeten inderdaad ook dat nog maar zien. Indexbeleggen is een redelijk veilige manier in ieder geval.

Als mijn man en ik allebei 2 dagen werken tegen die tijd hebben we veel tijd samen en voor al onze hobby's, maar moet dat financieel ook dikke prima zijn.

Ik snap al deze vragen, maar de toekomst zal het wel leren..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 21:52

Citaat:
We willen nog wel wat blijven werken voor de lol, dus echt een leuke baan nemen, en dat gebruiken om onze kinderen op weg te helpen/studeren enz

@denice OK dit had ik niet goed gelezen excuus!

Het is een mooi streven dat jullie dat zouden kunnen, ik denk dat je zonder dromen en doelen dit niet zal halen, want je moet er ook het een en ander voor laten... dus ik hoop dat het jullie gaat lukken.
Maar ... wat het juiste bedrag tegen die tijd zal zijn ... dat weet je pas rond je 45e / 50e ongeveer schat ik in.
Zitten een paar dingen in die je niet in de hand hebt. Gezondheid van jullie zelf en de kinderen is zo'n ding... geluk hebben met je werk... niet burn out gaan of zoiets... onder de druk van die duizenden Euro's per maand die je moet opbrengen.

Jammer dat je bij je ouders / vader weinig / geen gehoor vind om het financiële te bespreken. Bij ons thuis was dat ook altijd gezeur. Daarom ook is dit topic wel prettig!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:54

Neonlight schreef:
Wij zitten nu net onder de 2000 bruto aan hypotheek. Ook lineair. Afgelopen maand nog 20k extra afgelost, doen we eigenlijk ieder jaar in december. Wij willen zo snel mogelijk die schuld weg hebben, dus lossen veel extra af. Ook omdat de hypotheek doorloopt in onze pensioen jaren, dan is het wel lekker om die schuld niet meer te hebben.

Waarom los je maar 1x per jaar af, en niet maandelijks? Mag dat niet van je hypotheek verstrekker?

Leuk denice, mooie doelen.

Ik ben nu het boek Die with zero aan het lezen, is ook een interessante manier om naar het leven en financiën te kijken. Gaat erom dat je aan het eind van je leven vooral herinneringen zou moeten hebben ipv een smak geld omdat je anders zoveel jaar voor niets gewerkt hebt (ja, ook als je kinderen hebt).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:56

Absoluut VanHuisUit, en daarom mag dit plan veranderen en wie weet doen we het wel helemaal anders en maken we af en toe een mooie reis van dat geld.

We willen nu ook tijd met elkaar hebben en het moet niet alleen om werken en geld verdienen gaan.

Prairy, mooi boek! Ik denk alleen wel dat mooie herinneringen maken echt niet altijd met veel geld hoeven eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door denice op 29-12-22 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 21:58

Vind dat ook wel een gedachte hoor @Prairy.

Weet niet wie van jullie op de hoogte is van de gedachten van Piketty. Die pleit er ook voor dat er geen spaargeld overblijft wat naar de kinderen gaat, maar dat het besteed wordt zodat het de economie draaiende houdt. Even kort door de bocht gezegd dan }:0
En het schijnt zo te zijn (maar dat punt heb ik nog niet gehaald hahaha) dat als je boven een bepaald inkomen hebt je geluk niet evenredig blijft stijgen :P :7

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:00

Dat is dus ook een van mijn twijfelpunten. Hebben we straks zo'n smak geld, maar dan..

We hebben het ook vaak over tussenpauzes van werk en reizen. Tot we daar uit zijn sparen we gewoon maar door. Het idee dat we straks gewoon wat financiële zekerheid hebben en zulke keuzes kunnen maken geeft me een goed gevoel.

En dat punt van datgwld niet gelukkig maakt zit al op iets van 70.000 toch? Best interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:02

Wij proberen het te combineren: goed geld verdienen en toch tijd voor elkaar voorzien en samen leuke dingen doen. Moet zeggen dat het wel redelijk lukt tot nu toe, al moeten hier ook bewuste keuzes voor gemaakt worden.

De master die ik wil doen is een Master Management en Beleid in de Zorg. Die kan ik volgen als aansluiting op mijn bachelor.
Maar in 2023 komt er een vervolgopleiding op een hogeschool omtrent training, management en revalidatie van paarden. Dus een officiële banaba via een erkende hogeschool. De prijs is best hoog, maar je hebt er wel wat voor. En voor mijn bijberoep zou die wel heel mooi meegenomen zijn. (Al is dit wel te combineren met de master...)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:04

Prairy, wij mogen maximaal 10% extra aflossen. Gedurende het jaar wordt er soms ook extra afgelost, in december kijken we wat er nog extra afgelost kan worden om de schade van belasting betalen over spaargeld wat in te perken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:04

Onze plannen veranderen zo ongeveer ieder kwartaal/half jaar dus dat snap ik wel :+ En toch gaan we iedere keer nog een stapje in de voor ons juiste richting. En we doen ondertussen ook nog veel leuke dingen, vaak wel met een onderliggend doel.

Suzanne, je kunt beter kijken naar percentages als bedragen, als jij van jouw inkomen 10% weg kunt zetten, en ik ook, dan is mijn totaalbedrag misschien hoger, maar waarschijnlijk zijn mijn kosten dat ook. En zou het best kunnen zijn dat jij uiteindelijk meer gespaard/belegd hebt als ik en eerder kunt stoppen omdat je minder nodig hebt.

Floor, welkom! Ondanks dat je nog zo jong bent, zou ik je willen aanraden om nu al met kleine bedragen te gaan beleggen, wederom, kijk niet naar een bedrag maar naar een percentage van je inkomsten wat je zou kunnen beleggen, al is het maar 1-2%. Hoe eerder je begint, hoe eerder je gebruik maakt van het rente op rente effect en dat kan serieus impact hebben. Het makkelijkste is Index (etf's) beleggen vind ik. Maar zorg dat je jezelf informeert :)

En nog een tip, zoek het pay yourself first principe op. Je betaalt je vaste lasten, je spaart voor je doel en pas wat er daarna overblijft kun je uitgeven ipv sparen aan het eind van de maand.

Edit: jullie gaan sneller dan ik kan typen haha.

Neonlight, normaal gesproken mogen wij ook maar 10% extra aflossen, maar een leuk trucje daarvoor is nu, zelfs misschien met jouw rentepercentage, dat als het huidige rentepercentage van hypotheken boven jouw percentage ligt, je vaak gratis extra mag aflossen, dus meer als die 10%.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 29-12-22 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:06

Wij zijn op ons 52 hypotheekvrij. Dan is de tweeling ook een eind klaar met studeren als het goed is dus dat is wel lekker.

Maar wie dan leeft, wie dan zorgt. Kan niet in de toekomst kijken helaas.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:07

Wat betalen jullie als ouders dan mee aan de studerende kinderen? Mijn ouders hebben niets bij kunnen dragen, behalve de aanschaf van de laptop. Ik heb gelukkig wel nog een aanvullende beurs kunnen krijgen en ben redelijk lang thuis blijven wonen om alles te kunnen bekostigen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:12

PSvanLot schreef:
Wij zijn op ons 52 hypotheekvrij. Dan is de tweeling ook een eind klaar met studeren als het goed is dus dat is wel lekker.

Jij had ook zo rigoureus je studieschuld afgelost toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:27

Pay yourself first is al een tijdje mijn methode en die is inderdaad wel fijn :j
Ik bereken de lasten, dan wat extra onkosten en dan bekijk ik wat er over blijft. Daarvan zet ik dan een deel op de spaar en geef mezelf dan een maandbudget dat varieert van 400 tot 1000€/maand, afhankelijk van de planning zoals verjaardagen, DA, smid, dat soort zaken. Hou ik over, dan gaat dat tussendoor alsnog naar de spaar.

Zo heb ik nu alvast €500 voor de reis overgemaakt van mijn loon. De eindejaarspremie komt er nog aan, daar gaat ook een flink deel van naar de reisrekening en een deel naar de gewone spaar.

Die woolsocks app ken ik niet, maar bij Argenta heb je iets soortgelijk in de bankapp. Moet alleen nog uitzoeken hoe dat exact werkt, want die rekeningen gebruik ik eigenlijk niet voor dagelijkse uitgaven.
Maar dat is dus iets waarmee je een deel van wat je uitgeeft terug krijgt?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:30

Badeendje schreef:
Wat betalen jullie als ouders dan mee aan de studerende kinderen? Mijn ouders hebben niets bij kunnen dragen, behalve de aanschaf van de laptop. Ik heb gelukkig wel nog een aanvullende beurs kunnen krijgen en ben redelijk lang thuis blijven wonen om alles te kunnen bekostigen.

Ja dat is wel de bedoeling. Hebben beide een fijn salaris dus ik ga er vanuit dat het moet lukken.
Enige ‘nadeel’ is dat we een tweeling hebben, die volgend jaar beide naar de havo gaan en dus ooo beide tegelijkertijd zullen gaan studeren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:32

denice schreef:
PSvanLot schreef:

Jij had ook zo rigoureus je studieschuld afgelost toch?

Haha ja klopt. Losten eerst netjes €100 pm af, maar was er opeens zo klaar mee dat we (ik weet het niet meer precies, kan ook €35k zijn) €25k in recordtempo maandelijks hebben afgelost.

Dat was zo’n heerlijk gevoel.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:39

Super interessant dit weer allemaal. Denice gave spaardoelen hoor!
Pay yourself first ga ik opzoeken.

Beleggen doen wij ook, in ETF voornamelijk en we hebben een Peaksaccount. Ik wil nog wat extra in de S&P500 stoppen ook eigenlijk. Helaas kan dat de komende maanden niet structureel want we houden momenteel niks over eigenlijk :Y)

Over studiekosten, mijn ouders betaalden mijn collegegeld en kamer. Echt ontzettend fijn. Ik hoop hetzelfde te kunnen doen voor mijn kind(eren) later. Al dan niet een groot deel.

Qua hypotheek zitten wij rond de 1200 euro. We gaan een paar tientjes omlaag omdat we een rentevoet? omlaag gaan.

Hier geen paard trouwens maar wel 2 honden en een dure hondenhobby. Momenteel per kwartaal zo'n 800 euro aan training denk ik. Wedstrijden liggen even stil, dat scheelt een boel. Wedstrijden waar ik met beide liep waren zo 60-80 euro, de helft als met 1. Als het in Zweden was kwam de tolbrug daar nog bij. Oh en gewoon benzine natuurlijk :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:45

Gewoon, omdat ik het erg leuk vind om mijn dynamisch contract tarieven te laten zien :))
Ik betaal 0,02 per kWh opslag plus energiebelasting en btw, plus dan het bedrag wat je in het plaatje ziet staan. En een maandelijks vastrecht van 4,99 geloof ik per aansluiting.

Gas heeft een opslag van 0,49 per m3, btw en energiebelasting. Die staat er voor morgen nog niet op, die prijs is elke dag om 06.00 bekend. Vandaag is het 0,77 plus de toeslagen.

Afbeelding

Maar morgen is het dus grotendeels gratis haha, kom maar met die wind :P

Ik ben ook ontzettend benieuwd naar de zomer omdat we dan ook onze thuisbatterijen hebben als het goed is.