[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:08

Trek gewoon de stoute schoenen aan en vraag aan bruynzeel om een schets (evt. met belofte bij hun het blad te bestellen). Ik neem aan dat de nieuwe bewoners ook een idee hadden hoe ze het wilde doen of is het allemaal los? Of is daar niks over gezegd?

Zelf zou ik eerder voor een U-vorm (tot aan je meterkast) gaan of L-vorm en de tussenmuur eruit halen. Als die lengte 8 meter is, lijkt de woning ook gewoon wat groter.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:37

Sammie schreef:
Trek gewoon de stoute schoenen aan en vraag aan bruynzeel om een schets (evt. met belofte bij hun het blad te bestellen). Ik neem aan dat de nieuwe bewoners ook een idee hadden hoe ze het wilde doen of is het allemaal los? Of is daar niks over gezegd?

Zelf zou ik eerder voor een U-vorm (tot aan je meterkast) gaan of L-vorm en de tussenmuur eruit halen. Als die lengte 8 meter is, lijkt de woning ook gewoon wat groter.

De oude bewoners hadden wel een indeling, maar zouden daarbij het gasfornuis in de hoek plaatsen. Dat is niet alleen onlogisch (want waar laat je dan de steel van je steelpan enzo), maar ook lelijk. En ik ga het blad echt niet bij bruynzeel bestellen. Ik wil graag een betonnen blad, dat op maat gemaakt wordt.

Hoe zie je die U voor je? Met welke kasten waar?

En de woning lijkt toch niet groter als de keuken verder de woonkamer in komt? Of wel? Ik heb er weinig ervaring mee...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:09

Lastig Tink!
Wel mooi dat je zo'n Bruynzeel keuken hebt dan haha. Ik zou dat muurtje denk ik ook halveren, dan krijg je een soort barretje. Vind ik altijd erg leuk speels staan.

En een L vorm tot aan de meterkast vind ik ook geen verkeerd idee.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:12

of kookeiland (ietsje dieper dan nu zeg maar) en dan niet een barretje, maar lades aan beide kanten.
Dan heb je een mooi ruim werkblad en extra bergruimte.

Zonder dat je eettafel echt in het geding komt (omdat het lades zijn en niet deurtjes)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:34

Tink89 schreef:
En de woning lijkt toch niet groter als de keuken verder de woonkamer in komt? Of wel? Ik heb er weinig ervaring mee...

Nee de woning lijkt groter, omdat die tussenmuur dan weg is. En dan kan de keuken ook prima wel wat meer de woonkamer in komen hoor.

Nu heb je rechts bij je meterkast een stukje muur waar je niet veel mee zal en kan doen. Als je daar een kastenwandje maakt met onderin een kast zodat je die hoek optimaal kan gebruiken. Je koelkast kan dan in de andere hoek of als je voor een U'tje gaat aan het andere eind. Wat zelfs ook nog mogelijk is is dat je meterkast achter een 'keukendeur' wegwerkt waardoor je je koelkast links van de meterkast zet. Je meterkast is dan qua aanblik onderdeel van je keuken. Dan daarnaast een kastenwandje en dan zo de hoek om met de andere spullen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:48

karin1985 schreef:
of kookeiland (ietsje dieper dan nu zeg maar) en dan niet een barretje, maar lades aan beide kanten.
Dan heb je een mooi ruim werkblad en extra bergruimte.

Zonder dat je eettafel echt in het geding komt (omdat het lades zijn en niet deurtjes)

Dit vind ik best een goed idee. Ik ga eens even puzzelen.

Txs voor de input!

En een L-vorm tot aan de meterkast is ook best een idee. Ik heb inmiddels precieze maten en volgens mij moet dat kunnen. Ik ga even ontbijten en dan weer floorplanneren!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:47

Ik wil hier graag meelezen. Mijn vriend moet voor einde van volgend jaar uit zijn huurhuisje omdat de flat word gesloopt. Hij zou graag willen kopen dus zijn al wat aan het rond kijken. Maar heb hem gezegd dat hij eerst maar eens moet nagaan wat voor een hypotheek hij kan krijgen en wat hij precies wil allemaal.

Lees graag mee voor tips en tricks! :D

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:56

@Fee, krijgt je vriend geen vervangende woonruimte aangeboden dan?
Dat is meestal wel gebruikelijk bij sloop.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:41

Dammie, zelfs als dat zo is, wil je natuurlijk niet eeuwig blijven huren als je ook kunt kopen. Op zich dan toch wel een logisch moment om te kopen? Verhuizen moet je toch...

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:19

Hij heeft urgentie voor huur. Maar er worden heel veel flats gesloopt dus er hebben ook heel veel mensen urgentie, daar heb je dus ook niet echt veel aan.
Daar naast wil hij ook gewoon graag kopen en niet eeuwig blijven huren. :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:26

Nieuwe tekening! Met de tussenmuur halfhoog (de huidige muur moet eruit) en alleen de huidige kasten. In deze opstelling moet er alleen een eilandafzuigkap gekocht worden.

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:28

Beter! Al vraag ik me wel af of je op deze manier genoeg kastruimte hebt?
Is het bijvoorbeeld mogelijk om de deur naar de gang te verplaatsen? Of zeg ik nu iets doms?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:45

Wendy schreef:
Beter! Al vraag ik me wel af of je op deze manier genoeg kastruimte hebt?
Is het bijvoorbeeld mogelijk om de deur naar de gang te verplaatsen? Of zeg ik nu iets doms?

De deur naar de gang? Die zit tussen de trapopgang en de muur van de keuken (kopse kant van het halletje). Die kan dus niet verplaatst worden. De deur aan de zijkant is de meterkast, die blijft ook, gaat naar de gang toe open. Onder de trap zit nog een kast waar ik voorraad e.d. kwijt kan. Naast de trapkast-deur komt een servieskast voor het glaswerk en de borden enzo. Zoiets:

Afbeelding

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:47

Ik heb even een hele praktische vraag en kom er met financieel adviseur en google niet uit :')
Kan je nou wel of niet beter 20 jaar hypotheek vastzetten, ipv 10 jaar? Qua rente en kans van stijgen zeg ik ja. Financieel adviseur zegt dan "Ja maar je gaat per maand meer betalen en als je wil verhuizen krijg je een boete".

Waarom een boete? Je kan je hypotheek toch gewoon meenemen naar een ander huis? Of moet je alleen voor 20 jaar vastzetten als je er ook echt 20 jaar gaan blijven?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:51

Je betaalt per maand meer, waardoor je maximale hypotheekbedrag lager wordt. Je betaalt geen boete als je je hypotheek meeneemt (ik in ieder geval niet) en de vraag is hoe groot de kans is dat je heel veel meer gaat betalen. Je betaalt immers in de eerste 10 jaar veel meer rente en minder aflossing dan daarna (bij een annuïtaire hypotheek dan).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:55

Nee, hoor. Mn vriend heeft ook vastgezet voor een langere periode dan dat we nu gaan verhuizen en daar zit ook geen boete aan vast.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:57

We gaan idd annuïtair doen :j

Dus jij raadt (voor ons als starters met krappe maximale hypotheek) 10 jaar vast aan? Qua maximaal hypotheekbedrag was het namelijk wel krap, dus wel zo fijn dat maximaal bedrag niet veel lager wordt. Adviseur zou vanavond nog een lijstje doorsturen met een 20 jaar hypotheek. Ze had 3 voorstellen gemaakt, elk vna 10 jaar. Vond ik wel een beetje gek, want vorige keer ook al aangegeven dat ik 20 jaar nu super aantrekkelijk vindt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:01

20 jaar is ook super aantrekkelijk, omdat de rente nu lekker laag staat. Wie weet wat ie over 10 jaar doet. Wij hebben iig wel 20 jaar vast gedaan. Geen dertig omdat dan die sprong zo groot wordt.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:12

Bij ons (starters) was 20 jaar niet mogelijk ;) Wij hadden aangegeven dat we 20 jaar zagen zitten, maar dan konden we minder hypotheek opnemen. Op zich hadden we het kunnen redden als we een groot deel van ons spaargeld zouden inleggen. Dit wilden wij niet, wij willen ons huis mooi inrichten en nog een aanzienlijk bedrag op de spaarrekening hebben staan. Anders zou al ons spaargeld in het huis gaan zitten.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:19

Nicolien schreef:
Bij ons (starters) was 20 jaar niet mogelijk ;) Wij hadden aangegeven dat we 20 jaar zagen zitten, maar dan konden we minder hypotheek opnemen. Op zich hadden we het kunnen redden als we een groot deel van ons spaargeld zouden inleggen. Dit wilden wij niet, wij willen ons huis mooi inrichten en nog een aanzienlijk bedrag op de spaarrekening hebben staan. Anders zou al ons spaargeld in het huis gaan zitten.

Duidelijk :j Wij zitten ongeveer in hetzelfde schuitje. Ik denk dat onze adviseur dat vanavond ook op de mail zal zetten: dat de maximale hypotheek dan te laag wordt voor ons. Dan heb ik het in elk geval geprobeerd en kan ik later geen spijt krijgen :)

Sammie schreef:
20 jaar is ook super aantrekkelijk, omdat de rente nu lekker laag staat. Wie weet wat ie over 10 jaar doet. Wij hebben iig wel 20 jaar vast gedaan. Geen dertig omdat dan die sprong zo groot wordt.

Ja daarom! Als ik een beetje onderzoek doe wordt ook veelal 20 jaar aangeraden, daarom vond ik het zo vreemd dat de adviseur dat niet eens als optie had...

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:36

Bij ons was het eigenlijk hetzelfde als bij Nicolien,
alleen hebben wij besloten om wel 20 jaar te doen en zelf spaargeld in te leggen.
Dat zou eerst starterslening zijn, maar helaas net voor onze neus is de pot leeg -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:03

Wij willen juist niet zo lang vastleggen, 7 jaar was voor ons het gunstigste (wel 10 jaar gepakt). Wij hebben lineair, en na 7 jaar zitten we in een andere renteschaal, omdat we dan al zoveel procent afgelost hebben.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:17

Ik krijg als het goed is 10 jaar met 2,25 procent. Hoe het daarna zit zie ik dan wel weer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:44

Hallo,

ik meld me hier ook (weer). Wij zijn aan het kijken of het mogelijk is voor ons om een huurkoop woningen te krijgen in Almere.

Nu moet hier veel aangebeuren:
- Nieuwe keuken
- Nieuwe badkamer
- Nieuwe vloer door heel het huis
- Hele huis geverfd
- Serre in de tuin opknappen of weghalen

Ik dacht dat ik hier wel wat goede tips kon opspeuren :)!

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:24

Thesserd schreef:
Ik krijg als het goed is 10 jaar met 2,25 procent. Hoe het daarna zit zie ik dan wel weer :)

Ja dat hebben wij nu ook ;) Offerte is geaccepteerd, hoe het over 10 jaar zit moeten we dan maar zien. Hoogstwaarschijnlijk moeten we dan wel meer gaan betalen, maar dat zij zo.