Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 08:46

Volgens mij ligt het gras er net in Prairy :D Mooi Noeps! Hebben jullie een ontwerp laten maken? Komt er nog wat achter de beukenhaag mbt bebouwing of blijft het zo’n mooi uitzicht? Met beplanting wordt het nóg mooier, nog even geduld!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:01

Mijn hortensia’s zijn altijd laat eentje heeft echt honderden volle blad maar de bloemen komen bij alle 5 pas in juli

Marcella snap dat je baal van je slakken maar ze aan de kippen voeren vind ik echt een roosteren zet ze gewoon uit in de polder grasland maar ja wie ben ik

Mijn allereerste biologie les was leven is laten leven

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:36

Leuk altijd om foto's te zien van tuinen. Naast mijn ZZP-werk ben ik twee dagen in de week postbode, ook lekker tuintjes kijken nu :D Ik zie er helaas ook veel met te veel grind/split/tegel en weinig tot geen planten... Maar gelukkig ook genoeg tuinen die wél groen zijn. Soms wel met alles niet zo geïnspireerd in losse groepen bijelkaar, maar ach, dat maakt de bijen dan verder niet uit.

Mooi die akeleien! Ik heb er nu ook weer veel in bloei en nu ook weer een nieuw kleurtje ontstaan die ik nog niet had, roze met witte rand. Met aubergine paars en met gewoon paars had ik die al. Jammer wel dat die ene bijzondere die ik twee jaar geleden aantrof niet teruggekomen is (zachtgeel met roze).

@ Noeps, dat is nou echt een gazon, geen grasveld :D :) Ik heb een grasveld, beetje woest met ook paardenbloemen e.d. Maar voor mijn konijnen helemaal prima :) Nu nog het weer waarop ik ze eindelijk dan op het grasveld kan zetten... Tot nu toe hebben ze het alleen nog geknipt gehad. De dagen waarop het wel kon was ik aan het werk/geen tijd...

Ik ben benieuwd hoe je borders worden!

@ Tita: Ik kan het ook niet, beestjes (slakken) doden. Ik verhuis ze weleens als het er te veel worden, maar biervallen of doodmaken dat doe ik niet. Het zijn mooie beestjes ook om naar te kijken, als ze maar niet in te grote getalen mijn planten opeten, dan gaan ze naar het gemeenteplantsoen. :D

Straks even lekker bezig in mijn achtertuintje, het is een zooitje... Binnenkort ook even potten verven, Niet zo'n leuk klusje vind ik, maar als het af is *\o/*

Prairy

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:28

Slakken vangen doe ik niet aan, onbegonnen werk en ranzig haha. Daar heb ik sinds kort eenden voor.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:33

noviceh schreef:
Volgens mij ligt het gras er net in Prairy :D Mooi Noeps! Hebben jullie een ontwerp laten maken? Komt er nog wat achter de beukenhaag mbt bebouwing of blijft het zo’n mooi uitzicht? Met beplanting wordt het nóg mooier, nog even geduld!

Klopt, net drie dagen :D. We hebben inderdaad een ontwerp laten maken, zelf had ik dit nooit zo kunnen bedenken. Met beplanting en verschillende hoogte-/zichtlijnen willen we nog wat diepte geven aan de tuin, het is allemaal nog heel vlak nu natuurlijk. Rechts achterin komt oa nog de compostbak te staan en is ruimte vrijgehouden voor mijn moestuin(tje). Maar dat is allemaal iets waar we in het najaar verder voor gaan zitten, eerst zorgen dat we kunnen verhuizen.
De voortuin is ook vrij diep (8m vanaf de voorgevel) en daar komt tzt ook nog redelijk wat beplanting in.

Aan onze tuin grenst één grote vrije bouwkavel van 1000m2. Het blijft een lekker ruim opgezet stuk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:34

Oh oeps haha. Ben benieuwd naar het ontwerp en wat voor planten je erin gaat zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:36

Naast de "gewone" Akelei kleuren heb ik deze staan.
Afbeelding

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:43

Ik hoop wel dat onze bol catalpa's binnenkort wat gaan doen.. In de herfst gesnoeid en er gebeurt nog niks..

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:53

Hier doet de bolcathalpa ook vrij weinig nog. Begint wel iets aan knop te komen maar hij is nog heel kaal. Wij hebben hem niet gesnoeid, dat moet komende winter.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:15

Bolcatalpa’s zijn toch ook vrij laat? Onze bolaccacia’s hebben nu weer een klein pruikje. In maart helemaal gesnoeid.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:29

@Morganlefay: Moooooi! Zoiets was die zaailing ook, foto net gevonden :) Ik zal hem even toevoegen. mobielkiekje, het plan was om nog even met de macrolens te fotograferen, maar mislukt helaas (iets met tijd).

Bij de bloemenzaak hier in het dorp hadden ze vorig jaar ook geel met roze akeleien, prachtig waren die... Maar niet gekocht, vond ze nogal duur... En ik heb al veel akeleien... Maar wel een beetje spijt van, want zó mooi!

Afbeelding

Ik moet ook nog wat gaan zaaien vanmiddag. Beetje laat, maar het kan nog... Onder andere zonnebloemen, geel is niet helemaal mijn kleur voor de tuin, maar mijn zoontje vindt zonnebloemen geweldig :D :) Verder nog juffertje-in-het-groen in een kleurenmix. Zo'n prachtig, fotogeniek bloemetje :) Ik heb ze nu alleen in het blauw, ze zijn alweer opgekomen, straks weer bloemen. O ja, ook nog 'African Bride' zaadjes gekregen voor mijn verjaardag, een nigella soort met donkerpaars met wit, maar daar had ik niet veel bloemen van. Ook maar weer zaaien dit jaar.

Afbeelding

Nog meer mensen die bloemen gaan zaaien/gezaaid hebben?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:46

Ja ik, maar nog geen grote successen...
De lathyrus en oost-indische kers doen het goed.
Verder cosmos, ridderspoor, zonnebloemen en nog wat dingen, waar wel wat van op komt maar nog weinig spannend. Maar wie weet, alles is laat dit jaar :)

Pff, de dahlias zijn niet zo blij geweest met het weer van de afgelopen dag, vrnl de wind... Hopelijk gaan die het nog wel gewoon doen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:49

Dagmar80 schreef:
@Morganlefay: Moooooi! Zoiets was die zaailing ook, foto net gevonden :) Ik zal hem even toevoegen. mobielkiekje, het plan was om nog even met de macrolens te fotograferen, maar mislukt helaas (iets met tijd).

Bij de bloemenzaak hier in het dorp hadden ze vorig jaar ook geel met roze akeleien, prachtig waren die... Maar niet gekocht, vond ze nogal duur... En ik heb al veel akeleien... Maar wel een beetje spijt van, want zó mooi!

[ Afbeelding ]

Ik moet ook nog wat gaan zaaien vanmiddag. Beetje laat, maar het kan nog... Onder andere zonnebloemen, geel is niet helemaal mijn kleur voor de tuin, maar mijn zoontje vindt zonnebloemen geweldig :D :) Verder nog juffertje-in-het-groen in een kleurenmix. Zo'n prachtig, fotogeniek bloemetje :) Ik heb ze nu alleen in het blauw, ze zijn alweer opgekomen, straks weer bloemen. O ja, ook nog 'African Bride' zaadjes gekregen voor mijn verjaardag, een nigella soort met donkerpaars met wit, maar daar had ik niet veel bloemen van. Ook maar weer zaaien dit jaar.

[ Afbeelding ]

Nog meer mensen die bloemen gaan zaaien/gezaaid hebben?

Ja wat er nog van over is aangezien alles opgegeten word. :') -O-

Heb op zich geen problemen met slakken, maar als ze dusdanig alles weg eten dat er kaal steeltje tot niks meer staat. Ja dan word je het een beetje zat. En raap ze trouwens ook alleen als ik tuinhandschoenen aan heb en daar loop ik echt niet de hele dag mee op de moestuin. ;) Dus sommige slakken hebben mazzel. Huisjes slakken helemaal, want die moeten de kippen niet. :+

Heb in de kas ook nog afgekloven stambonen staan, maar al nieuwe gezaaid dus deze mogen voor nu nog even blijven staan voor de slakken.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:57

Afbeelding

Afbeelding

Mijn dochter had een zakje "red de bij" zaad gekregen op school. Die heeft ze 4-5 weken terug gezaaid en dit is er tot nu toe uitgekomen (behalve de framboos dat waren stekjes). Ik heb er nog wat lupine bijgezaaid. Ik zaai nooit iets voor, ben een beetje lui wat dat betreft :o

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:28

Mijn broer die gaat de gehele tuin bestraten, ik heb gelukkig wat planten kunnen “redden”
Geen idee wat het voor planten zijn :')
Heb ze zolang in de voortuin geplant aangezien de achtertuin opgehoogd wordt en ik ze daar nog niet kwijt kan...
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Er komt nog een hortensia bij.
Ze zijn geen tuin mensen en hebben niks aan deze planten gedaan qua snoeien ed.
Als ze aanslaan dan ga ik zeker met de snoeischaar in de weer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:37

Die bovenste is denk ik een camelia. De rest geen idee... Fijn dat je ze hebt gered, ik hoop dat ze de verhuizing overleven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:46

Wij hebben in 1 bordes wel bloemen gezaaid.
Ik had 2 Hydrangea's gekocht, paar weken geleden.
1 in de volle grond en 1 in een hele grote pot.
Bladeren worden helemaal bruin en zien er niet goed uit.
Ook nog geen enkele knop of bloem in mijn (vele) verschillende oude en nieuwe hortensia's.
Ook een Primus is een grote pot doet het niet goed, wordt bruin.

Mijn struiken, bodembedekkers, perenboom en appelbomen doen het wel goed. Ook de druiven, bramen en aalbessen groeien heel goed.

Komt het nu door het koude, natte weer dat sommige planten het niet goed doen? Of heb ik slechte kwaliteit gekocht?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 14:50

Ik denk dat er heel veel aan het weer ligt, hier is mijn aluin zelfs nog niet omhoog gekomen, ik heb de bodem “ingepakt” met gemaaid gras zodat ze hopelijk omhoog gaan komen.
Dure bollen, en het bloemenmengsel komt ook niet omhoog...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:26

Hier lijkt ook vooral het onkruid dit weer fijn te vinden en alles wat aangeplant is niet. Hopelijk komt het nog!
Ik loop nu vooral te stoeien met de ligusterhaag. Hij komt bovenaan in het blad, onderin niet.
Als ik hem nu snoei bovenaan, groeit hij dan wel weer vrij vlot aan? Anders kijk je er zo lang overheen, weg privacy..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:39

Willen jullie mij wat helpen met ideeën? Ook al is het niet jullie smaak/stijl :o

Afbeelding

Ik wil in het stuk grind rechts nog wat leuke siergrassen in plaatsen. Maar wat ga ik in de bakken doen?
Ik zat te denken aan een leuk soort boompje, maar wat :D

Achter heb ik wel veel meer groen hoor, maar ik ben gewoon niet zo tuinierder. En ik vind dit ook gewoon mooi

Achter (ondertussen al veel meer planten/struiken, en mijn gras is al aant groeien :D

Afbeelding
Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:05

In die bakken een palm?
Of lavendel, lekker gemakkelijk en ik vind het erg leuk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:06

Ik zou gaan voor een wintergroene lavendel. Geurt heerlijk, is gemakkelijk te onderhouden, is goed voor insecten en ziet er al snel indrukwekkend uit

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:07

Aan welke kant is de voortuin, maar iets van een fruitboompje (soort fruitbomen verslaving O:) ) met lavendel.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:15

Jaah, lavendel! Ook al is het alleen al voor de bijtjes <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:26

In die begrafenisstraat zou ik vooral in laagjes iets zetten, dus een boompje met daaronder nog wat groen dat bloeit en dan nog wat bodembedekkers zodat het nog een beetje groen wordt over al dat grind heen en je ook minder onderhoud hebt aan onkruid tussen dat grind vandaan plukken (grafwerk om te doen is dat...)

Lagerstroemia is iets aparts, blijft ook redelijk klein qua boompje.