[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cindyrella

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:00

1200 euro??! Jeeeetjemina, das zeker veel geld!
Hoop echt voor je dat het snel verkocht raakt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:02

Ja hè....en dat hangt toch al 3 jaar boven ons hoofd dat dat risico er is dat we ineens maandelijks dat geld af kunnen gaan tikken als we pech hebben....en dat zal toch een probleem zijn :=
Die 1200 euro is dan wel zonder hypotheekrenteaftrek nog hoor :P Maar na 3 jaar 2 huizen gehad te hebben zal dat ook wel klaar zijn denk ik, die aftrek :=

Maarja, om het huis nu zo goedkoop te verkopen dat ik met enkele tienduizenden euro's schuld achterblijf zie ik ook niet zo zitten....dus maar heel hard duimen dat het inderdaad verhuurd kan blijven en dan verkocht kan worden zonder veel verlies, ik klamp me maar vast aan die Maasvlakte :=

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:04

Pmarena dat is inderdaad wel een flink bedrag als je dat iedere maand moet bijleggen! Gelukkig kun je het toe nu toe goed verhuren.

Voor de mensen die het leuk vinden hun mening over foto's te geven vind ik het wel leuk de link per pb te sturen. We hebben de foto's net gewijzigd. Ik heb de foto's zelf gemaakt en kan het zo aanpassen als ik wil dus meningen en tips zijn altijd welkom.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:08

Daan, mag ik een PB? Ben sowieso wel benieuwd naar het huis dat je te koop hebt staan :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:16

Ik ga geen advies meer geven over foto's :+ :P :))

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:22

Hihi, Leuk huisje en je hebt PB terug :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:28

Thanks!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:30

PB mag Daan, ben benieuwd!

@Pmareba: Maar als je geen huurders meer hebt, moet je maandelijks zelf zo'n 1200 eu ophoesten, voor weet jij veel hoe lange tijd. Een jaarlang dat moeten ophoesten is ookal een dikke 14.000 eu.
Dan denk ik dat ik liever zou verkopen met een restschuld....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:42

Tja ik heb de optie om te verkopen niet, daarvoor moet er eerst iemand genoeg interesse hebben om een bod te doen :P

En gezien er hier heel veel vraag naar (huur)huizen is om buitenlandse medewerkers aan de opbouw van de Maasvlakte te huisvesten, en er toch ook heel veel mensen komen te werken als dat eenmaal gaat draaien over een paar jaar....denk ik dat het verstandiger is om het nog even verhuurd uit te zingen totdat de vraag naar huizen flink toe gaat nemen.

Mocht ik het niet kunnen verhuren dan was het al anders geweest natuurlijk. Maar het huis staat nu te koop voor 280.000 euro, terwijl mijn hypotheek al 270.000 euro is en de vraagprijs voor deze huizen 2-3 jaar geleden rond de 3 ton lag.

Dus tja....wat doe je dan, gezien de omstandigheden... wat zouden jullie doen, alle info meegenomen? :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:44

Zou je het dan niet uit de verkoop halen?? Is ook niet echt een goed teken als kopers zien dat het al jaren te koop staat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:48

Ik vind uit de verkoop halen altijd zo iets idioots, wie dat verzonnen heeft :?

Ik zie geen enkel positief punt dat daar uit voort kan komen, alleen maar negatieve :)
Zodra je het uit de verkoop haalt loop je misschien net een koper mis, lekker handig :P
En iedereen kan toch wel zien dat het huis al eerder te koop stond dus ik vind het echt nutteloos gedraaikont van mensen die dat doen.

(maar bedankt voor de tip hoor ;) )

Het stikt hier in de buurt overigens van de huizen die al jaren te koop zijn en al jaren verhuurd zijn :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:53

Ja, maar het lijkt nu ook niet erg dat je het wil verkopen. Althans, als je de foto's niet van belang vind omdat je toch gaat zitten wachten op de maasvlakte..........
Tegen die tijd zien mensen dat het 6 jaar te koop staat en denken ze óf dat er vast iets mis mee is als een huis zo lang te koop staat óf dat er flink van de vraagprijs af kan etc.

Toen ik zelf op zoek was heb ik me ook wel een paar keer op m'n hoofd gekrabt als een huis zo lang te koop stond.

Dus als je wel wil verkopen dan zou ik niet zo passief zijn en zorgen voor goede foto's etc.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:00

Ik weet niet of je verhuurd volgens de leegstandwet? Daarvoor heb je een vergunning nodig (weet dus niet of je die hebt). Die moet per jaar verlengd worden en kan maar max. 5 jaar.
Daar zou ik ook rekening mee houden.

Zou nooit "gewone" huurders willen als ik m'n huis ga verkopen :n :n
Zou ook nooit een huis kopen met gewone huurders er in.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:03

Ik ben het wel met manzano eens. Als je ziet dat een huis al 2-3 jaar (of langer!) te koop staat ga je er toch als snel vanuit dat er of iets mee is, of dat er minstens een flink stuk van de prijs af mag. In deze tijd komt het natuurlijk veel vaker voor dat huizen meer dan een half jaar te koop staan, dat is nu zeker geen uitzondering meer, maar als je echt over jaren spreekt… dat is niet positief voor de verkoop :n

In jouw geval zou ik in prijs zakken, de prijs die je nu vraagt is blijkbaar niet realistisch want dan zou het inmiddels wel verkocht zijn en daarnaast is de waarde de afgelopen jaren verminderd ten opzichte van 3 jaar geleden (of ben je al gezakt?) Of ik zou het uit de verkoop halen en voorlopig blijven verhuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:15

Tja, het is niet anders, het huis staat gewoon al een tijd te koop en daar kan ik niks aan veranderen :)

Alles dat het onder de 270.000 euro oplevert moet ik uit eigen zak bijleggen. Met een vraagprijs van 280.000 euro (was 299.000) zit het er al dik in dat een geïnteresseerde al een eindje onder mijn hypotheekbedrag gaat bieden.

Dan kan ik het wel voor nog minder te koop gaan zetten maar dan ga ik sowieso met enkele tienduizenden euro's schuld achterblijven.

En gezien de omstandigheden is dat eigenlijk vrij dom natuurlijk....terwijl de kans erg groot is dat er binnenkort een woningtekort in deze regio is.

Zeker gezien ik nu eigenlijk geen kosten maak omdat het gewoon al 3 jaar verhuurd is :)

Dan ben je ook een dief van je eigen portemonnee als je het nu met een flinke restschuld gaat verkopen.

Wat zien jullie voor voordeel in het uit de verkoop halen van een huis dan? Ik snap die redenering echt niet :P

Het enige dat je ermee bereikt is dat je tijdens het niet te koop staan eventueel een koper misloopt.

Iedereen met een beetje handigheid en serieuze interesse in je woning gaat toch wel een beetje op onderzoek uit en ziet een jaar later ook wel dat het huis al eerder te koop stond en dat lijkt me zeker niet positiever uit te pakken voor de verkoop :n

Oprechte vraag hoor, want ik vind het echt gewoon een hele domme zet zoals ik het zie, nutteloos gedraaikont. Als je je huis wilt verkopen dan ga je het niet uit de verkoop halen :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:20

Als je je huis wil verkopen moet je er wat voor doen. En dat doe je ook niet. Beetje dubbel signaal.

Ik vind het helemaal niet nutteloos gedraaikont als je inziet dat het nu gewoon geen geschikt moment is om te verkopen en je dus beslist om je huis niet te verkopen maar te verhuren.

Een verhuurd huis is duidelijk minder waard :j :j Tenzij je zo'n vergunning kan overleggen. Weet dus niet of je die hebt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:29

Hij staat nu gewoon te koop, dus dan doe je er heel wat meer aan dan als je hem uit de verkoop haalt want dan verkoop je hem sowieso niet :P

En tja, als iemand het nodig vindt om daardoor een lager bod te plaatsen...wat verlies je daar aan dan, vergeleken met zelf al de vraagprijs een eind omlaag doen? ;)

Wat moet ik er meer aan doen dan? Iemand die een huis zoekt in Oostvoorne die komt hem wel tegen op Funda of bij de makelaar.
Moet ik anders een bill-board langs de weg plaatsen? Flyers bij de kranten doen? Neon-licht-pijlen vanaf de AH naar mijn huis? :P

Haast elk huis dat te koop staat hier in de regio is verhuurd :)
Aan expats, oftewel medewerkers van bedrijven die nu aan het bouwen zijn op de Maasvlakte.

Ideale manier van verhuren want die mensen zijn sowieso maar tijdelijk in Nederland. De eerste 2 jaar heeft er bij mij een Italiaanse dame in gezeten die er amper was, en nu alweer een jaar een Belg die er ook weinig is. Maar die het huis wel bewonen (ze zijn er af en toe) waardoor het niet verpietert en er niet gekraakt kan worden, dus dat is beter dan een leegstaand huis :)

Bovendien is het zo dat er in overleg best wat mogelijk is, stel dat iemand interesse heeft in mijn huis dan kan het gewoon bezichtigd worden, en in overleg met de huurder / het bedrijf dat het huurt, kan de bewoner eventueel voortijdig vertrekken naar een andere woning zodat een koper er wat eerder in kan.

Dat is gewoon beleefdheid wat regelmatig gebeurt omdat die mensen ook wel snappen dat de huizen toch gewoon voor de verkoop zijn :)

Ik heb zelf zo'n vergunning niet, nooit gehoord dat het nodig zou zijn in ons geval :)

Gewoon verhuren wilde ik ook absoluut niet, maar zo aan expats en gemeubileerd verhuren is echt ideaal op zich hoor en ook wel veilig qua weer weg gaan, is heel duidelijk tijdelijke verhuur en je verhuurt nog aan een bedrijf ook, voor een veel betere prijs dan aan een particulier :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 30-08-12 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:33

Het is niet verplicht zo'n vergunning. Maar nu heb je een huurder met volledige huurders bescherming. Als ik jouw huis wil kopen kan jij jouw huurder er niet uit zetten. Als hij bedenkt dat hij NL wel een leuk land vind om te blijven wonen krijg je hem er niet meer uit.
Kan je nog van alles in je contract zetten met bepaalde tijd, opzegtermijn etc..... heb je allemaal niks aan. Zullen allemaal gerechtelijke procedures worden.

Huurders in je huis zijn heel tricky! Mijn oom en tante hebben daardoor ook een aantal jaar een huis niet kunnen verkopen :\

Tja, en verder moet je zelf weten wat je er aan doet. Ik vind het alleen zelf passief over komen. Je bent niet tevreden met de foto's etc.
Tja, verder kan je nog dingen doen als tophuis etc. Dan kom je weer bovendrijven op Funda. Hoe langer het erop staat hoe verder je naar beneden zakt. Zeker als er veel huizen te koop staan in je buurt/segment is dat wel interessant. Wij hebben dat bij ons appartement in Utrecht gedaan en je zag echt enorme verschillen in kijkersaantallen op Funda.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:40

Nope. Dat is dus niet zo. Je verhuurt de woning gemeubileerd en aan een bedrijf en voor een vantevoren overeen gekomen periode met einddatum. En voor een prijs die vrij hoog ligt.

Is dus een hele andere situatie dan die jij schetst, in een dergelijke situatie wilde ik dus ook absoluut niet terecht kunnen komen :n

Ik ben überhaupt niet zo tevreden over de makelaars, heb prima foto's maar moet er steeds achteraan jagen om ze er op te krijgen en die makelaars doen er toch ook niks aan verder. Maarja een andere gaat dat volgens mij ook niet beter doen := De koper moet toch naar hun komen, andersom kun je er weinig aan doen denk ik.

Puntje bij paaltje zal iemand die een huis zoekt het sowieso tegenkomen, van die Tophuis dingen vond ik als koper juist altijd wat wanhopig overkomen, net zoals van die onzin van huizen uit de verkoop halen. I.m.o. zet je jezelf daarmee alleen maar te kijk als iemand die van ellende niet meer weet wat 'ie moet doen om van dat huis af te komen, en dan zelfs maar zulke idiote sprongen gaat doen als het huis een tijdje uit de verkoop halen, alsof je het daardoor wel kwijt raakt :')

Het huis dat we zelf hebben gekocht is ook een tijdje uit de verkoop geweest, bleek na even adres intikken op Google.
Dan voel je je alleen maar sterker staan als koper :=

Heeft ook een paar jaar te koop gestaan, gelukkig voor hun dat ze het niet net weer even "strategisch" ( :') ) uit de verkoop hadden gehaald toen wij gingen zoeken :=

Het is nu gewoon een klöte-tijd voor de verkoop en gezien mijn omstandigheden hier in de regio mag ik niet klagen en is afwachten de minst slechte optie denk ik. Dan heb ik tenminste nog een kans om er zonder al teveel kleerscheuren uit te komen :=

Maar nogmaals: ik zou GRAAG een bod willen krijgen om over te kunnen onderhandelen, dat is natuurlijk logisch :j

Maar als ik daarvoor de prijs sowieso al idioot laag neer moet gaan leggen dan sta ik ook niet om verkoop te springen met hoopvollere scenario's aan de horizon en wacht ik liever af, kost me niks zolang het verhuurd is :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:49

Tja, jij hebt blijkbaar een totaal andere insteek.

Ik wilde met mijn huis niet graag als huis 400 staan tussen de 600 in dezelfde categorie. Heeft niks met wanhoop te maken. Mensen zijn nou eenmaal lui, dus als de eerste foto's niet aanspreken of als ze reeksen huizen door moeten kijken om het jouwe tegen te komen is de kans op afhaken gewoon groot.

Er is niks mis mee om je te onderscheiden, want blijkbaar werkt het zo ook niet.

Voor een maand uit de verkoop halen heeft idd geen zin. Gewoon beslissen dat je een huis een jaar of 2 niet meer wil verkopen gezien de huidige tijd is niks mis mee.
Hoeft ook helemaal niks wanhopigs te zijn.
Hebben vrienden van ons ook gedaan. In deze leuke crisis verloor een van beide de baan wegens ontslag. Toen konden ze dus niks meer kopen en moesten ze blijven zitten waar ze zaten. Nu minder dan jaar later heeft ze nieuwe baan met direct vast contract (ja het kan nog blijkbaar) en willen ze alsnog de stap zetten. Dus gaan ze het opnieuw proberen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:52

Verhuren onder de Leegstandswet is vaak een voorwaarde van de bank om toestemming voor de verhuur te geven.

Hoe het precies zit met verhuur aan een bedrijf weet ik niet, maar uiteindelijk is er een huurder (de expat) die huurt zonder dat sprake is van een uitzondering voor huurbescherming, dus de expat heeft volgens mij in beginsel altijd recht op huurbescherming. Of hij nu van dat bedrijf huurt of rechtstreeks van jou.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:52

Maar goed, lekker zelf weten verder. Als jij er tevreden mee bent zoals het gaat zou ik zeker niks veranderen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:54

Scheelt ook dat mijn huis vrij apart is, niet 1 van de 600 flats ofzo :)

Ik blijf mensen die zeker weten dat ze hun huis willen verkopen, en het dan "strategisch" uit de verkoop halen, gewoon stapelgek vinden.

Kijk, als je nog in het stadium zit van: zullen we of zullen we niet, dan kan ik me er al wat meer bij voorstellen dat je dan zegt: ach voor nu zitten we nog wel goed, geen zin in allerlei gedoe, we proberen het over 2 jaar nog wel weer eens.

Maar als je zelf al verhuist bent naar je nieuwe huis dan ga je toch je oude huis niet uit de verkoop halen :')

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:00

Ik kan me erg vinden in de visie van manzano :) Wat betreft uit de verkoop halen, het heeft inderdaad geen zin dit voor een maand te doen maar een aantal jaar heeft imo zeker wel.

Ik begrijp jou ook hoor pmarena, je wilt natuurlijk niet het risico lopen dat je een koper misloopt. Maar ik denk dat je op dit moment en de komende maanden geen bod gaat krijgen dat jij wel acceptabel vindt. Je hebt niet heel veel onderhandelingsruimte begrijp ik, maar je woning is wel in waarde gedaald en de vraagprijs is op dit moment blijkbaar te hoog.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:02

Ik heb echt ontzettend zin om huizen te gaan kijken. Beetje kansloos als je niks gaat kopen :')