Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:50

Hier geen hypotheek, en de huur is lekker goedkoop.. maar wat anderen aan hypotheek kwijt zijn verdwijnt hier in de boot :+ Afgelopen jaar bijna 1000 euro per maand, en dat is nog exclusief de 4000 euro liggeld :=
Gelukkig wel bijna allemaal eenmalige kosten, en als de renovatie klaar is en we aan boord wonen, dan wonen we wel ook echt heel goedkoop.

fokfanaat

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:55

als de kinderen uit huis zijn is de planning nog niet zozeer om de hypotheek zsm af te lossen, wel willen we beiden minder gaan werken en eerder met pensioen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:15

De hypotheek van mijn vriend is ook klaar over 3 jaar, dan is hij 41 of 42 en vind ik wel mooie prestatie eerlijk gezegd. Zelf merk ik er weinig van aangezien ik er niks aan bijdraag.

Het bedrag wat ik einde dit jaar op de spaar wou zien had ik gehaald maar helaas zit ik er weer onder, mede door de kosten van de tandarts en dergelijke afgelopen maand. Normaal eind deze week of begin volgende week dan eindejaarspremie. En bij mijn vertrek half januari dan ook alle vakantiegeld alvast, dat gaat eveneens opzij voor de reis.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:30

Ik betaal gelukkig ook niet veel hypotheek. Echt geluk gehad nog net mijn hypotheekrente begin dit jaar. En heb hem gelijk voor 30 jaar vastgezet, dus ik weet waar ik aan toe ben, ook na mijn pensioen.

Net nog gelijk de jaarpremie van mijn nieuwe ziektekostenverzekering betaald. En ik kon nog een verzekering opzeggen. Scheelt al met al allebei ook weer 175,- per maand.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:41

Maar hopen dat ze een eigen huis niet willen gaan belasten als vermogen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:43

OleJon schreef:
Maar hopen dat ze een eigen huis niet willen gaan belasten als vermogen

Nou inderdaad. Dat zou echt een gruwelijke naaistreek zijn. Dat mag ik toch hopen van niet. Dan gaat niemand meer aflossen natuurlijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 18:37

Mocht dat gebeuren verkoop ik de boel en ga ik emigreren :o

Ik ben een aantal jaar terug van (zeer) groot naar klein gaan wonen (en alleenstaand geworden ipv 2 inkomens) en in een ander gedeelte van de stad. Op dat appartement had ik helemaal geen hypotheek. Toen dat appartement leuk verkocht en gekocht waar ik nu woon, wel ietsje groter, want dat andere was echt heel klein. Met de huidige rentestand had ik dit appartement overigens niet kunnen betalen, want mijn inkomen staat niet vast. Ik werk(te) op flex basis, opdrachten, projecten. Soms jaarcontract maar soms ook weer niet. Heb ik vrijwel mijn hele leven gedaan. Maar hoe de banken ook zeggen dat dat allemaal meetelt als puntje bij paaltje is zijn ze maar heel zunigjes met het verlenen van een hypotheek op basis van mijn werk/werkverleden.
Dus (veel)kleiner gegaan en vrijwel zonder hypotheek.
Overigens erg blij dat ik die keus ook echt heb gemaakt (onderhands of op andere manier lenen / financieren was ook een mogelijkheid) want ik ben van niemand afhankelijk en hoef echt niet veel uren te werken / inkomsten te genereren om zelfstandig te kunnen wonen / leven etc.

Geeft een giga gevoel van vrijheid, zo'n situatie.
Moet je natuurlijk wel ooit eerst iets hebben opgebouwd, maar mocht je in de gelegenheid zijn, op termijn, om het zo te kunnen regelen kan het je alleen maar aanraden.

Daarnaast probeer ik mijn maandelijkse vaste lasten zo laag mogelijk te houden. En mocht het zo zijn dat ik op enig moment geen inkomsten heb kan ik een jaar vooruit met mijn spaarrekening voordat het echt crisis wordt.

Zalig.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:10

Ik heb al een tijdje in de lange termijn planning om te emigreren, mijn visie nu is om over een jaar of 20 met pensioen te kunnen en dan te emigreren en volledig zelfvoorzienend te gaan leven, maar als t hier in NL echt uit de hand loopt, dan vervroeg ik dat gewoon en wil mn moeder misschien wel mee (zij is de reden voor mij nu om hier te blijven)

Ik heb mn moed bij elkaar geraapt en heb gevraagd of er nog ruimte in het salaris zit, omdat ik t eigenlijk toch echt te laag vind. Ben benieuwd, als er geen ruimte in zit en ook geen pensioen opbouw dan ga ik het denk ik toch afslaan, hoe jammer ook.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:04

Hier een hypotheek van €720 en dan komt er nog wat terug van de belasting.
Echt heerlijk met twee goede salarissen.
Gewoon geluk gehad met het kopen van de grote woning van oma.
Wel veel renovatie kosten, maar die zijn bijna klaar. Nog twee slaapkamers te gaan rond april.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:22

Jammer Faelynn maar begrijpelijk. Een job graag doen is 1 ding, je moet er wel nog steeds van kunnen leven/sparen. Het leven wordt er niet goedkoper op en eens op pensioen moet je het ook maar zien aan elkaar te breien.

Ik ben 38 en vrees ervoor dat ik ooit wat van mezelf ga hebben. Ik heb een mooie spaarpot, dat wel, maar niet genoeg om een appartementje of woning te kopen. Tenzij het een bouwval mag zijn. Ik heb wel nog weiland in eigendom, voorlopig hou ik dat achter de hand als investering.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:32

Ik ben al maanden aan het meelezen met jullie, maar mag ik ook meepraten?

Ik ben gek op geld (be)sparen en ons doel is rond ons 50e rond de 800k belegd te hebben en te stoppen met werken. We zijn nu 2 jaar bezig en we liggen voor op schema. We zijn geen krenten en vinden op vakantie gaan en een fijn leven nu ook heel belangrijk.

We zijn allebei 34 en hebben 2 jongens en ben nu 24 weken zwanger van een meisje, en dan is ons gezin wel meer dan klaar :=

Hebben jullie weleens van de app woolsocks gehoord? Door die te koppelen aan een rekeningnummer krijg je steeds cashback als je reguliere aankopen doet bij bvb de AH, jumbo, eigenlijk alle winkels doe je kunt bedenken.

Net als airmiles sparen, gratis geld. Heb het pas een maand geleden ontdekt hoor :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:39

Hoeveel leg je dan in? 25.000 per jaar?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:41

Ja klopt, ongeveer 22.000.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:53

Heel leuk om te lezen Denice, herinner me nog toen je je in het beleggerstopic meldde :). Jullie hebben mooie doelen en sparen flink! Zalig.

Ik ben bezig met het laatste jaar van mijn master en ben aan het kijken wat ik qua hypotheek zou kunnen als ik afgestudeerd ben. Lijkt erop dat ik een simpele woning kan gaan financiefen, dus de hand nu nog even extra op de knip voor alle extra kosten die bij een huis komen kijken kunnen financieren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:55

En het rendement dan? Wat als dat tegenvalt? En wat wil je doen van die 8 ton als je 50 jaar bent? Dan ben je met zijn 2-en en studerende kinderen. Wil je dan je hypotheek aflossen of wil je van die 8 ton nog 35 jaar leven met zijn 2-en?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:01

Welkom Denice en wauw, 22.000 per jaar :wow: Wat een doel, moet wel een kick geven als je dat jaarlijks haalt. Dat is gemiddeld 1800/maand sparen. Moest ik de paarden niet hebben, dan zouden vriend en ik dat ook wel kunnen.

(Dit is even een pijnlijke confrontatie met wat die grasmachines kosten haha)

Nu met mijn laatste werkdag in aantocht half januari heb ik echt teveel keuze in dingen die ik wil doen _O- Want het besef is wel gekomen dat ik nu wél die ene master kan doen in avondles als ik dat wil, en als instappen in februari kan. Keuzes keuzes, veel te veel keuzes :+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:04

Tnx Badeendje!

Suzanne, we doen aan indexbeleggen en dat is zo'n 6-9% per jaar gemiddeld. Je moet dat wel echt over de lange termijn doen. Indexbeleggen is beleggen in een soort mandje met allerlei aandelen van allerlei sectoren. Daardoor is de winst minder hoog, maar wel stabieler. De bedoeling is dat we kunnen leven van wat die 8 ton oplevert. We willen nog wel wat blijven werken voor de lol, dus echt een leuke baan nemen, en dat gebruiken om onze kinderen op weg te helpen/studeren enz. Goede vraag! Ik vind het soms ook lastig, het is een hoop geld iedere maand die we weer wegleggen en aflossen. Ik weet niet hoe we er in de toekomst over denken maar dat zien we dan wel weer en plannen kunnen we ook gewoon bijstellen!

We lossen ook onze hypotheek extra af, ook daar zijn we dan tegen die tijd vanaf. Iedere maand gaat daar ook nog 500 euro extra heen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:07

Varekaj, altijd doen als je het echt wilt! Wat voor een master is dat?

Wij hebben heel bewuste keuzes gemaakt, ik heb mijn paard weggedaan, we wonen bij lange na niet op onze max en proberen slimme keuzes te maken.

Ik merk wel dat bijvoorbeeld mijn ouders echt niet willen praten over onze financiële doelen. Over geld praten doe je niet en het is al snel uitsloverij. Ik vind dat zo jammer, ik weet dat mijn vader belegt en zou graag van hem willen leren, maar daar staat hij niet voor open.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:13

Wat heerlijk als je 1800 plus 500 zo kan wegzetten. Word er bijna jaloers om. Dat is mijn volledige inkomen ongeveer. En daar moet ik alles van doen. Ik doe op mijn manier ook mijn best om te sparen maar deze doelen zijn voor mij een ver van mijn bed show.
Ik hoop dat je nog wel fijn kunt leven en niet alleen maar bezig bent met de toekomst en sparen. Je leeft nu he?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:14

Wij zitten nu net onder de 2000 bruto aan hypotheek. Ook lineair. Afgelopen maand nog 20k extra afgelost, doen we eigenlijk ieder jaar in december. Wij willen zo snel mogelijk die schuld weg hebben, dus lossen veel extra af. Ook omdat de hypotheek doorloopt in onze pensioen jaren, dan is het wel lekker om die schuld niet meer te hebben.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:15

denice schreef:
Ik ben al maanden aan het meelezen met jullie, maar mag ik ook meepraten?

Hier eigenlijk dezelfde vraag, maar vanuit een compleet andere situatie :=.

Hi! Ik ben Floor en ben op dit moment nog een voltijd student! De afgelopen maanden ben ik een stuk meer na gaan denken over mijn financiële situatie - aangezien het rentepercentage op de lening tegen de tijd dat ik klaar ben met mijn master geen 0% meer zal zijn! :o Ik ben al best een tijdje bezig met sparen, en heb de afgelopen tijd bijvoorbeeld ook flink mijn best gedaan om op de energiekosten te bezuinigen.

Mijn volgende doel: genoeg werken elke maand zodat ik hiernaast niet hoef te lenen om mijn appartement + boodschappen + (de meeste) leuke uitstapjes te betalen. Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat uitpakken, want ik moet dan redelijk wat uren werken naast mijn studie.

Daarnaast wil ik graag wat meer inzicht krijgen in mijn wekelijkse uitgaven, maar daarvoor moet ik nog even gaan zitten hoe ik dat het beste aanpak.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:17

Ben je alleen Suzanne? Alles alleen betalen is ook echt wel pittig in deze tijd(en).

En dat doen we zeker hoor. Mijn partner werkt hard en heeft een goedbetaalde baan, daardoor kan dit. Ik werk in het voortgezet onderwijs als docent.

We proberen onze vaste lasten zo laag als het kan te houden. We hebben geen televisieabbo bvb, alleen internet. Ik kijk liever wat op Netflix. En in de toekomst zullen onze kinderen ook meer gaan kosten, dus dat zien we dan wel weer..
Laatst bijgewerkt door denice op 29-12-22 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:17

Wij gaan straks flink omhoog qua hypotheek, hebben nu beide een eigen woning + hypotheek. Maar van het bedrag voor ons huis straks moest ik wel even slikken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:19

Die hoge hypotheekrente nu is ook echt heftig vind ik. Wij hebben nog 1,6%, maar ga maar eens 5 ton lenen tegen bijna 5%, dat is gewoon 20.000 euro per jaar alleen al aan rente!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:20

Neonlight schreef:
Wij zitten nu net onder de 2000 bruto aan hypotheek. Ook lineair. Afgelopen maand nog 20k extra afgelost, doen we eigenlijk ieder jaar in december. Wij willen zo snel mogelijk die schuld weg hebben, dus lossen veel extra af. Ook omdat de hypotheek doorloopt in onze pensioen jaren, dan is het wel lekker om die schuld niet meer te hebben.

Zo wat goed zeg! Ik kan nooit kiezen, moet ik looptijd verkorten of maandlasten omlaag doen als ik aflos. :=