Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:29

Wat is het minimum van de CAO? Je hebt een bachelor paraveterinair dacht ik, kan je niet iets doen zoals een educatieve bachelor en dan erna gaan lesgeven? In België kan dat, dan ga je erna bijvoorbeeld biologie geven in de lagere school of de eerste klassen van middelbare school.

Je kan misschien als ZZP'er beginnen naast die job als oppas aan huis of als spreker in scholen/op evenementen. Is er een onderwerp waar je echt heel sterk in bent of zeer veel vanaf weet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:31

Fitzroy schreef:
Nou, 1 ding: de paardenkosten (cq cavia in mijn geval) heb je niet ;).

Nee en daar ben ik eerlijk gezegd heel blij om. Mijn leven zou er heel anders uitzien als ik die kosten zou hebben. Dat wil ik ook echt niet meer.
Maar boodschappen bezuinig ik niet echt. Ik haal mijn beleg het liefst bij de slager en dat is ook een tientje per week. Hartstikke duur. Ik kan het nog betalen dus maak me niet te druk. Maar ik wil niet weten wat ik aan boodschappen heb uitgegeven dit jaar. Zal zomaar rond de 3600 euro liggen even los uit de pols.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:14

Wij zijn met zijn 2'en wel 100 euro per week kwijt denk ik. Mijn man besteld online en hij is enerzijds heel erg van de aanbiedingen maar anderzijds koopt hij spullen omdat ze in de aanbieding zijn. We hebben dus heeeeeeeel veel voorraad wasverzachter, wasmiddel, speciaalbier (voor de visite want zelf drinken we niet), thee (hele kast vol met alle smaken die je je maar kunt bedenken en ik drink alleen groene thee), nouja dat soort dingen. Maar het scheelt mij veel tijd en we kunnen het nog betalen dus ik laat het lekker aan hem over :D

Ik weet niet precies wat de 2 paarden aan huis me dit jaar gekost hebben. Vorig jaar was ik 15000 euro kwijt en dit jaar ben ik in de ontkenningsfase en heb ik niks bijgehouden.

Ik reserveer wel elke maand 650 euro voor ze en daar koop ik dan mijn paardenspullen van. Nu kocht ik laatst nog wat hooi bij Venhorst en dat was wel gelijk een enorm gat in mijn spaarrekening :') En het vlas komen ze begin januari brengen en die is ook met 2 euro per pak opgeslagen :x. Ik heb nu ook zadelproblemen en het is maar de vraag of mijn huidige zadel nog passend te maken is of dat ik een andere moet kopen :$ Als je rijk wilt worden moet je gewoon geen paarden houden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:43

Hoe wordt je miljonair? Door als biljonair paarden te kopen :+

8nnemiek

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:15

:')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:21

Varekaj schreef:

_O- :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:27

Varekaj schreef:

:') :') :')

Ja, paarden... Ik zet elke maand ongeveer 700 apart voor ze. Daar betaal ik alles van. Daar zit ook een vast bedrag per maand naar de DA rekening bij, en wat ik aan voer niet uitgeef gaat naar de 'voer rekening', want dat komt 1x in de zoveel maanden met een flinke rekening. En ik wil dan niet mis grijpen. In de zomer kan dat potje dan ook goed groeien. Om begin van de winter weer leeggetrokken te worden voor de hooi leveringen :=

Het helpt niet dat alles duurder is geworden. Ik hoop dat het een zachte winter is en ik mijn houtkrullen niet zoveel hoef te gebruiken... Die waren ook flink duurder geworden.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 28-12-22 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:27

Varekaj schreef:

_/-\o_

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:51

Varekaj schreef:
Wat is het minimum van de CAO? Je hebt een bachelor paraveterinair dacht ik, kan je niet iets doen zoals een educatieve bachelor en dan erna gaan lesgeven? In België kan dat, dan ga je erna bijvoorbeeld biologie geven in de lagere school of de eerste klassen van middelbare school.

Je kan misschien als ZZP'er beginnen naast die job als oppas aan huis of als spreker in scholen/op evenementen. Is er een onderwerp waar je echt heel sterk in bent of zeer veel vanaf weet?

Minimumloon van de cao is €11,79 bruto, ik zou daar dan net iets boven zitten, heb nog geen exact bedrag maar ergens in de €12 bruto. Verdere arbeidsvoorwaarden weet ik niet maar ga uit van minimaal, wettelijk aantal vakantiedagen, geen 13e maand en ik denk ook geen pensioen opbouw. Pensioen moet ik dus zelf regelen en nog afdragen na wat er netto over blijft van dat loon. maar dat moet ik voor de zekerheid nog even navragen, denk alleen dat ik er wel bijna van uit kan gaan dat het zo is, vrijwel geen enkele dierenkliniek bied pensioenopbouw voor paravets, alleen voor dierenartsen is het verplicht.

paraveterinair is overigens mbo4, dat heb ik afgerond. Ik studeer inmiddels wel aan de uni voor een bachelor, maar in een hele andere richting (natuur/milieuwetenschappen), daar verwacht ik voorlopig niet mee klaar te zijn. En doe daarnaast ook nog een jaaropleiding administratief medewerker. Waar ik overigens niet in hoop te gaan werken, want heb me echt verkeken op hoe saai en niet interessant dat is :') Maar wil t wel afmaken, wie weet blijkt het nog een keer praktisch.
Doe/deed dit overigens allemaal thuis, geen regulier schooltraject.

Het spookt al wel een tijdje in mijn hoofd om iets als zzp te gaan doen inderdaad, ik heb t niet zo op groepen mensen, scholen, groot publiek, maar meer persoonlijk en klein, of projecten waar ik mee bezig kan achter de schermen lijkt mij ook leuk. Vind het ook fijn als ik het gevoel heb dat ik echt iets nuttigs doe of ergens aan bijdraag wat voor mijn gevoel waardevol is. Ben niet specifiek in een ding heel goed, ben echt een manusje van alles. Hoe meer variatie, hoe leuker.
Als ik niet als paravet aan de slag ga, weet ik eerlijk gezegd ook nog niet zo goed wat ik dan wel wil/kan doen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:47

Mijn vader zegt dat hij er een huis met zes nullen van kan bouwen, met wat alle paarden de afgelopen 30 jaar gekost hebben.
Als je alles er op en aan wilt dan is het echt te gek eigenlijk.
Paar sportpony’s/paarden in pension, met allemaal op wedstrijd en les.
Echt hoor, als je dan zo terugkijkt dan denk ik: hoe achterlijk, waar gaat dit over…

Ik geef nog een paar lesjes, voorheen heel veel maar echt geen zin meer in, en jureer behoorlijk wat.
Daar betaal ik mijn spullen, lessen en wedstrijden van. Dat scheelt al een klap.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:34

Holy oliebol, ik dacht, ik maak ook even mijn administratie af en doe wat optellingen.

Doet best pijn :x En ik was er echt van overtuigd dat we nog best goed bezig waren geweest met besparen :?

Boodschappen: € 5350 (en we zijn maar met zn tweeen, wel incl AH Premium zegels sparen, laten we het op 5000 houden voor mijn gemoedsrust 8)7 )

Uit eten: € 2400. Hoe? Waar is dat geld aan op gegaan? Geen idee. Voor mijn gevoel hebben we bijna alleen maar bij snackbars gegeten :o?

Dieren: Ongeveer € 2100. En dat is excl alle dingen die we voor onze tijdelijke paarden gekocht hebben, dat heb ik onder het potje huis en tuin gerekend.

Verbeteringen aan/om het huis (dus incl aanleg PP en bouwen van een schuilstal) € 8500

Energie, de enige post waar ik wel trots op ben... € 1577 voor het hele jaar, dat is water, elektra en gas.

Schoonmaker € 2180

Verkopen van div dingen: € 5000 ongeveer

En dan nog veel geld uitgegeven aan gezondheid, leuke dingen doen/vakantie, persoonlijke ontwikkeling etc.

Volgend jaar maar iets meer per maand weer gaan sturen := Dit gaat echt nergens over...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:35

Zo deden wij dat voorheen inderdaad ook. 3x in de week lesgeven en dat leverde voldoende op om mijn 3 Shetten van te kunnen onderhouden destijds. Nu staan ze afgelegen en is dat geen optie meer, ook vanwege de gezondheid van de pony's die helaas niet meer is zoals het was. Maar goed, eind april komen ze naar Frankrijk aan huis en dan wordt het weer wat goedkoper.

Prairy troost je, ik zit aan dik 5600,- aan boodschappen voor 2 personen. Dat is wel inclusief shampoo en wc papier en dat soort zaken.

Ik heb net lekker extra afgelost op de hypotheek! Dat werkt hier iets anders dan ik dacht. In NL werd je maandbedrag gewoon geminderd. Hier minderen ze de looptijd van je contract. Met 3500 extra aflossen scheelt me dat 1100 euro wat we anders aan rente zouden betalen! Dat is wel de beste besparing ooit.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:22

JudithO schreef:
Zo deden wij dat voorheen inderdaad ook. 3x in de week lesgeven en dat leverde voldoende op om mijn 3 Shetten van te kunnen onderhouden destijds. Nu staan ze afgelegen en is dat geen optie meer, ook vanwege de gezondheid van de pony's die helaas niet meer is zoals het was. Maar goed, eind april komen ze naar Frankrijk aan huis en dan wordt het weer wat goedkoper.

Heb zelf ook zitten denken om zo iets te doen, privé les geven op m’n eigen paard, maar kan/mag dat zomaar? Heb t idee dat er betreft verzekering ed nog al wat haken en ogen aan zitten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:26

Wij hebben dit jaar, ondanks ophogen voor het kopen van het huis op Curaçao, ook flink extra afgelost op de hypotheek. Ik kan kiezen, lagere maandlasten of kortere looptijd, bij de Rabobank. Scheelt toch mooi 250 per maand aan aflossing en rente. Hebben onze aandelen pot daarvoor verkocht. 2,45% gegarandeerd rendement...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:33

Mijn duurste uitgave was het ziektebeeld van mijn oude kat. Dier heeft me toch zeker wel ruim 1000 euro gekost met inslapen en cremeren erbij.
Nu kostte nova in totaal ook 300 euro bij elkaar. Adoptie, spulletjes en dierenarts.
Volgend jaar zal mijn kroon een vermogen gaan kosten, samen met de gordijnen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:48

Faelynn schreef:
JudithO schreef:

Heb zelf ook zitten denken om zo iets te doen, privé les geven op m’n eigen paard, maar kan/mag dat zomaar? Heb t idee dat er betreft verzekering ed nog al wat haken en ogen aan zitten.

Nee, maar alles ging handje contantje. We adverteerden er ook niet mee want de klanten kwamen via via binnen.

Prairy, onze hypotheek is 248 per maand dus lagere maandlasten is hier niet zo nodig :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:59

Zo'n hypotheekbedrag klinkt hemels :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:16

Haha, jij betaalt wat ik aan besparing heb gedaan :+

Onze hypotheek is 2430 op het moment. Wel voor 2 huizen en lineair, dus sowieso hogere maandlasten als annuïtaire of aflossingsvrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 20:10

Mijn paard is braaf genoeg om mensen mee te leren rijden, alleen heb ik daar niet echt zin in. Enige reden waarom ik bijverdienste wil doen is de onkosten van paard wat dekken op termijn. Maar daarvoor zal ik loon moeten uitkeren geloof ik? Tenzij ik les/training kan inboeken als zijnde "bijscholing" in kader van het bijberoep en dat soort zaken. Moet me daar nog in verdiepen.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:25

Ik ga ook even niet optellen hoeveel we kwijt zijn dit jaar. Dat is echt niet grappig namelijk :') Zodra we weer in Nederland wonen ga ik het wat beter bijhouden weer. Kop in het zand nu _/-\o_ :Y)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 15:15

Mijn hypotheek is 117 Euro per maand }:0 wel vve kosten van 150 Euro per maand. Van dat laatste zie ik vrijwel niets terug, de vve kan het maar niet eens worden over wat ze willen investeren. Gaat nu al een paar jaar zo, elke keer weer vergaderen, elke keer komen ze er niet uit. Bijzonder irritant.

Mijn energieverbruik is flink teruggedrongen (35%) afgelopen jaar maar dat is zo lastig met elkaar te vergelijken, qua kosten. Dus ik kijk maar naar verbruik. En het gaat komend jaar dus nog meer naar beneden door de nieuwe CV ketel _/-\o_

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:35

Dat zijn lekkere hypotheekkosten VHU!
Die 2430 euro van Prairy zou een nachtmerrie zijn hier want dan is mijn salaris op. :+
Op zich heb ik ook een lage hypotheek en daar ben ik heel blij mee want anders zou ik de luxere dingetjes niet meer kunnen doen. De woonlasten zijn echt een hap uit je inkomen en dan is het fijn als deze laag zijn. Zeker nu alles zoveel duurder wordt. Moet er niet aan denken nu ook 1000 euro aan hypotheek of huur kwijt te zijn. Dan zou ik echt moeten bezuinigen op eten enzo.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:39

netto hypotheek is hier 1170,-
maar dat is met twee verdieners goed te doen, hoef mijn inwonende zoon niet om een bijdrage te vragen, die kan sparen voor later en we kunnen onze dochter nog schuldenvrij door haar studie krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:41

Ja als tweeverdiener is dat prima te doen lijkt me. Als alleenstaande wordt dat wat moeilijker.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:49

Scheelt enorm dat wij geen kinderen hebben en gaan krijgen. Die schijnen nogal prijzig te zijn :+

Sparen voor een ander hoeven wij dus niet te doen, alleen voor onszelf. En zo maakt iedereen andere keuzes :)

Een hypotheek van 117€ zou ook leuk zijn hoor :)) Komt vast nog wel een keer, of helemaal geen hypotheek meer. Maar nu nog even niet. Met een jaar of 5-10 zou dat best eens anders kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 29-12-22 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt