[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:00

11 lagen :oo Nou je had tenminste isolatie :')

Is (opnieuw) aanbouwen niet een optie?

Je zou evt. tijdelijk kunnen huren.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:02

Vraagprijs wat verhogen?
En dan zien waar het schip strand?
Ben je zelf al wel aan het rond kijken?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:17

Na bijna een jaar meelezen wil ik me ook graag melden. Mijn vriend en ik hebben afgelopen woensdag eindelijk de goedkeuring voor onze hypotheek gekregen, dus de koop van ons huisje met wat grond voor de paarden is rond *\o/*
Ik kon helaas niet eerder meepraten in het topic, omdat we op dit moment een pensionstal in beheer hebben waar we geen onrust wilden creëeren, maar ik heb heel veel gehad aan jullie tips die hier in het topic werden genoemd. Onze situatie was wat lastig, omdat we 2 huizen kopen (2-onder-1-kap) en dus te maken hebben met 2 verkopers. We zijn dan ook al vanaf januari hier mee bezig.
Komende maandag krijgen we gelukkig de sleutel en dan gaan we gelijk aan de slag met opknappen. Van de 2 huizen gaan we 1 maken, dus daar gaat flink wat werk in zitten, maar heb er onwijs veel zin in!
Hebben jullie nog verbouwtips?

Kirstenn

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:06

C_alemgeest, klinkt inderdaad als een huis wat zo verkocht is. Wij hebben namelijk net zo'n huis gekocht :D (alhoewel, wel een stukje groter maar jaren 30 en volledig opgeknapt). Zij hebben een nieuwe uitdaging gekocht, zij hebben t wel eerst gekocht en toen pas hun oude huis verkocht. Dat was niet helemaal de bedoeling, ze hadden het andersom gepland. 1 juli is de overdracht en de aannemer begint bij hun pas net, dus dat gaan ze niet redden. Dus ze gaan in een tijdelijke woning zitten. Maar dat is voor jullie dus geen optie begrijp ik.

Simone dat klinkt gaaf! Gefeliciteerd

A_nouk, dat klinkt hoopvol, ben benieuwd wat je vandaag te horen hebt gekregen :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:25

Sammie schreef:
11 lagen :oo Nou je had tenminste isolatie :')

Is (opnieuw) aanbouwen niet een optie?

Je zou evt. tijdelijk kunnen huren.

Nee verder aanbouwen zou wellicht wel mogen maar zal echt afbreuk doen aan het karakter van de woning. Ondanks dat alles modern is, zijn veel jaren 30 elementen er in terug geperst :+
Ook is bijna niet te onderscheiden wat de aanbouw is en de originele bouw... dat kan je eigenlijk enkel zien wanneer je naar de huizen van de buren kijkt :)
Wel heel leuk is dat mijn man alles helemaal zelf zonder hulp van bedrijven heeft gedaan. En dat voor iemand met een management opleiding :P

Voor wat meer erop zetten is inderdaad een goed alternatief en tussentijds huren zal voor ons denk ik wel een optie zijn... mwah optie... enige optie denk ik :')
Als ik namelijk kijk naar welk type bouwvallen mijn man nu aan het kijken is, zullen die niet per direct bewoonbaar verklaard kunnen worden :Y)

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:36

Kan iemand mij vertellen hoe lang de passeren bij de notaris ongeveer duurt? Zijn we daar zo weer weg of moeten we daar minimaal een uur voor uittrekken? En dan krijg je de sleutel toch?

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:08

Bij ons duurde het nog geen uur volgens mij!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:11

Ligt eraan, als je allebei akkoord gaat met het niet volledig voorlezen van de akte en er zijn verder geen rare / extra zaken om af te handelen dan sta je in een half uurtje wel weer buiten normaal gesproken. met handtekeningen erop waardoor huis vanaf dat moment van koper is, en verkoper heeft de sleutels overhandigd :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:25

c_alsemgeest goh wel leuk zeg als jullie dat zo zelf allemaal kunnen doen. Lijkt me heerlijk! Ik ben op dit moment vrijgezel en ook weinig tot geen handige familieleden :')

Mijn uiterste bod op de woning waar ik geïnteresseerd in ben is geaccepteerd *\%/* Nu nog de financiering rond krijgen en dan heb ik straks officieel een eigen huis. Jeetje, dat wordt zuinig leven :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:26

Gefeliciteerd Thesserd.

Wij ([naam] en ik) zijn nu beiden een beetje op funda aan het kijken naar wat er mogelijk is en willen misschien binnenkort een keer een paar woningen bezichtigen. Omdat we beiden niet zulke goede onderhandelaren zijn, willen we een verkoopmakelaar erbij betrekken. Hoe kies je welke verkoopmakelaar goed bij je past? En vanaf wanneer betrek je die? Als je echt serieus op een huis wil bieden of al veel eerder?

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:31

Wij hebben de eerste bezichtiging zonder aankoopmakelaar gedaan, toen we een tweede bezichtiging wilden hebben we hem ingeschakeld. Hij heeft het hele huis geïnspecteerd, alles gevraagd zodat we aan onze onderzoeksplicht hadden voldaan (maar vraag altijd na of een bouwtechnische keuring nodig is!), heeft een berekening gemaakt van de waarde van het huis op basis van zijn bevindingen tijdens de bezichtiging en heeft het bod uitgebracht, net zoals het daarop volgende tegenbod.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:49

Is het niet verstandiger om eerst eens in gesprek te gaan met een adviseur over wat je kunt lenen Maarten? Dat voorkomt teleurstellingen :)

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:56

Dat lijkt mij sowieso goed, ik dacht dat ze dat al hadden gedaan, maar dat heb ik er zelf bij bedacht blijkbaar :') Dan kun je ook gerichter zoeken. En hou rekening met de k.k. die je waarschijnlijk (deels) zelf zal moeten betalen.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:11

Hier ook een aankoopmakelaar vanaf de 2e bezichtiging :j

Wij zouden rond 17 juli de sleuteloverdracht doen. Maar onze financieel adviseur heeft aangegeven dat we minimaal (!) 8 weken uitstel moeten vragen voor de onder voorbehoud van financiën-deadline. De starterslening-aanvraag ging later de deur uit dan gehoopt, omdat er volgens haar eerst een taxatie gedaan moest worden (er is voor € 6.000 aan verbeterkosten aan het huis, dan schijn je eerst een taxatie te moeten laten doen zodat je die mee kan sturen) en dat liep behoorlijk vertraging op.

Op moment van ontvangst van de starterslening was het 22 mei, 4 weken na het tekenen van het koopcontract, dus al op de helft van de deadline van 8 weken (17 juni). Vanaf die dag duurt het dus nog ongeveer 6 weken voor de starterslening rond is (=2 weken te laat), en dán pas kunnen we een hypotheek aanvragen en wachten op goedkeuring van de bank. Hebben jullie énig idee hoeveel weken dat kost? Al het voorwerk is tegen die tijd al gedaan, de bank is dan ook al uitgezocht. Het moet dan dus alleen nog aangevraagd + goedgekeurd worden.

Ik vind 8 weken uitstel wel héél overdreven := Dan is het al 12 augustus ipv 17 juli! Zou eerder denken aan 4 weken: 2 weken uitloop door starterslening en 2 weken voor aanvraag + afsluiten van hypotheek. Of heeft zij wel gelijk met 8 weken?

Wel erg zenuwslopend allemaal hoor dit... We hoopten juist éérder over te kunnen :n En natuurlijk nog maar afwachten of alles goedgekeurd wordt.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:23

De starterslening schijnt inderdaad heel lang te duren, wij wachten daar nu ook op.
8 weken is inderdaad heel normaal voordat alles bij een starterslening rond is.
Voorbeeld; ze hadden alle gegevens rondom de starterslening 21 mei binnen en 29 mei werd de aanvraag pas in behandeling genomen. Maar uit onze omgeving hoor ik dat 8 weken wel normaal is, het duurt vaak niet langer. Juist omdat ze zo ruim plannen, kunnen ze zich aan die 8 weken houden. Ik weet niet of jullie het via een financieel adviseur regelen? Wat zegt deze? Mij lijkt 4 weken uitloop prima eigenlijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:26

Ik zou voor de 8 weken extra gaan. Het acceptatietraject voor een hypotheek kan op onverklaarbare wijze soms weken in beslag nemen. En aangezien die lui alleen maar via vaste procedures lijken te kunnen werken, is er helaas weinig te versnellen.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:31

Hmm, oke :( Toen ik belde met de SVN van de starterslening zei ze wel dat het wel degelijk sneller kan gaan dan de standaard 6 weken, MITS álles aanwezig is en je niks hoeft na te sturen. Als het goed is, is in ons geval alles compleet omdat we dit samen met de financieel adviseur hebben gecontroleerd en aangevuld. Dus ergens hoop ik op een wonder :') Vandaag is hij eindelijk in behandeling genomen, na 7 werkdagen ipv 5, dus dat begon al goed... not.

Blegh, vanaf vandaag NOG 2,5 maand wachten dus :( Getver, ik zeg intussen al bijna 2 maanden dat het nog 2 maanden duurt!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:31

Die lui moeten dat Wendy. Hoe graag ik soms ook de boel een flinke schop wil verkopen om het sneller te laten gaan, er zijn nou eenmaal processen en trajecten die gevolgd moeten worden. Die waarborgen ook een stukje kwaliteit en continuïteit. Hoe frustrerend dat soms ook is...

Die acht weken zijn vast ergens op gebaseerd. Als je het er niet mee eens bent, vraag dan om een toelichting waarom het 8 weken moet duren en niet de 4 weken die jullie voorstellen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:47

Berdien schreef:
Die lui moeten dat Wendy. Hoe graag ik soms ook de boel een flinke schop wil verkopen om het sneller te laten gaan, er zijn nou eenmaal processen en trajecten die gevolgd moeten worden. Die waarborgen ook een stukje kwaliteit en continuïteit. Hoe frustrerend dat soms ook is...

Klantvriendelijkheid zou ook leuk zijn :j
Maar wat dat betreft hebben hypotheekverstrekkers (in mijn ogen dan he) weinig oog voor dat laatste, klantvriendelijkheid. Qua bureaucratie kan de overheid er nog een puntje aan zuigen.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring met twee totaal verschillende hypotheekverstrekkers in een niet-standaard situatie.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 00:16

Maarten hebben jullie al een advies / oriënterend gesprek gehad bij een of meerdere hypotheekverstrekkers? Dat voorkomt teleurstellingen en dat helpt ook om wat gerichter te gaan zoeken. :-)

Daarnaast is het erg verschillend of iemand een aankoopmakelaar in de arm neemt en wanneer je dit doet. De een doet dit bv al voordat die huizen gaat kijken en bespreekt zijn of haar wensen, eisen en budget eerst met deze aankoopmakelaar die hen vervolgens helpt met het zoeken naar een geschikte woning. Een ander schakelt pas een aankoopmakelaar in vlak voor het bieden bv. Weer een ander doet alles zelf. ;-)

En is het voor jullie echt wel handig om eerst voor samenlevingscontract te gaan? Zeker als het maar om een relatief korte periode gaat tussen aankoop woning en de bruiloft. Zeker ook omdat je de woning alleen aankoopt en niet samen.

Lijkt mij overigens niet dat banken moeilijk doen over het feit dat je alleen wilt tekenen. Houd er dan wel rekening mee dat Tineke helemaal geen mede eigenaar is van de woning en dat ook niet word als jullie onder huwelijkse voorwaarden trouwen. Zij kan dan nooit met schulden opgezadeld worden als het mis gaat (niet te hopen, maar als...) maar ze kan ook geen aanspraak maken op evt. winst en ze bouwt er niks mee op. Voor haar is het dan gewoon een soort huurwoning.

Naast een gesprek met hypotheekadviseur raad ik jullie ook aan om eens advies in te winnen bij een notaris.

---------------------

Wij kunnen overigens al echt merken dat de woningmarkt weer aantrekt. Voor ons niet zo gunstig, hoewel er komen ook steeds meer leuke woningen op de markt erdoor! :)

Nu 2x pech gehad, met kadastrale gegevens waarvan niks klopte en nog meer en 1 woning die al erg snel verkocht werd voor onze neus. Maarja, we laten ons niet direct opjagen en hebben ook zeker geen haast. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:59

Ah die informatie over aankoopmakelaar is wel handig.

@Berdien: We hebben nog niet gesproken met een hypotheekadviseur. Het scheelt wel dat ik genoeg inkomen heb en volgens de berekeningen ruim onder mijn maximum wil gaan lenen en met NHG. Ook hebben we een eigen inbreng dus een starterslening is voor ons niet nodig. En is het niet zo dat je voor een financieel advies altijd moet betalen?

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:00

Het eerste gesprek is vaak gratis, pas als je voor een tweede gesprek komt moet je gaan betalen.
Tenminste; dat was zo bij ons en we zijn bij 4 verschillende adviseurs geweest.
Uiteindelijk degene gekozen waar we het meeste konden lenen en waar ons gevoel goed bij was.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:04

1ste gesprek (oriënterend gesprek ) is gratis, gewoon ook bij een eventuele afspraak maken, vermelden dat je een oriënterend gesprek wil , dat kost je niets, maar geeft je wel een beetje een beeld van wat er allemaal kan
moet je trouwens niet bij de rabobank doen , die verwijzen alleen maar naar hun eigen site voor berekeningen en dergelijke, een simpele berekening doen op kantoor om je een beeld te geven doen ze niet behalve als je een handtekening zet die je gelijk een 400 euro kost , grapjassen.
maar de abn bijvoorbeeld, neemt wel het 1 en ander met je door en berekend wat dingen ter voorbeeld. hypotheker doet dat ook, en de meeste willekeurige "onafhankelijke" hypotheek adviseurs ook.

op die manier kun je nog wat vragen stellen en info vergaren zonder dat je gelijk op kosten gejaagd word, of aan een verstrekker/adviseur vast zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:06

We hebben inderdaad bij de ABN Amro (via de site) al een hypotheekberekening gedaan, deze is heel uitgebreid.
We willen sowieso ruim onder het maximale hypotheekbedrag gaan zitten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:15

ga anders gewoon eens babbelen bij de abn , of een hypotheker , dat oriënterende 1ste gesprek kost je niks en eventuele vragen die je hebt kunnen veelal direct beantwoord worden :) zit je nog nergens aan vast ..
ik vind het sowieso ook een aanrader omdat je dan direct een gezicht er bij hebt , wij zijn bij 3 partijen oriënterend wezen babbelen waarvan er 1 partij direct afviel door hoe zij zich opstelden... 1 van de andere partijen is het toen geworden (onafhankelijk bedrijfje) en de Abn was een reële optie.
de reden voor de onafhankelijke partij was dat deze bij alle randzaken goed meedacht en ook bij het oriënterende gesprek al met wat tips aan kwam die erg fijn waren

degene die afviel was degene die bij ieder dingetje riep : dat hoort bij het adviserende gedeelte dan heb ik een handtekening nodig (oftewel , afrekenen) en
en ook nergens over wilde meedenken "nee wij doen de hypotheek, dat moet je maar zelf uitzoeken"

de onafhankelijke was de duurste van de drie, maar wel degene die het meeste wilde en kon doen :+