Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:24

Mooi die paarse bloemen!
Wij hebben een grasveld in de tuin, helemaal vol met paardenbloemen. Echt bizar hoe snel zich dat vermeerderd.
Ik heb een grindpad van 60 meter in de tuin. Drama met onkruid.
We hadden nog 2 flatstones over en die heeft mijn man er neergelegd. Nu wil hij dat hele pad ermee doen. Maar die flatstones zijn 18 euro per stuk.
Dat vind ik een beetje veel geld.

Verder groeit en bloeit alles als een gek.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:34

Prairy schreef:
Dat is toch geen tuin meer, sorry...

Gelukkig is het nog niet af ;)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:00

Hier zie je goed hoeveel kleur de wei al krijgt

Afbeelding

En dit vind ik het leukste van hier wonen, s avonds reetjes zien vanuit je woonkamerraam

Afbeelding

Electra63

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:06

Prachtig Kaka!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:09

Sorry voor de spam, ik ben een beetje verliefd op mijn nieuwe stek :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:12

Kaka schreef:

Terecht!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:14

Kaka schreef:

Snap ik, ik vind het leuk om te zien.

Wij zijn vorig jaar verhuisd en ik keek ook mijn ogen uit in het voorjaar, als alles opkomt.
Wij zijn nog steeds druk bezig om dingen in de tuin te veranderen, maar is soms lastig.
Vorig jaar heel lang op een tuinman moeten wachten.
We zijn nu in afwachting van Douglas-hout om een lelijk ijzer hek te laten vervangen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:16

Electra63 schreef:
We zijn nu in afwachting van Douglas-hout om een lelijk ijzer hek te laten vervangen.

Lang wachten? Ik begrijp van onze aannemer dat hout duur en te weinig beschikbaar is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:18

Afbeelding

Dit is een deel van het pad, waar wij dan flatstones willen leggen.
Wij hebben daar sterke bodembedekkers laten plaatsen, omdat een aantal struiken vorig jaar bruin en kaal werden.
Maar alles is nu mooi opgekomen.
Door de bodembedekkers hopen we wat minder werk aan het onkruid te hebben.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:23

Dat soort paadjes zijn inderdaad heaven voor onkruid en hell om dat onkruid er weer tussenuit te poeren. Staat er niets op MP ter overname waarmee je kunt bestraten?

En out of the box denken: is het niet een veel belopen pad? Zo niet, zou je nog kunnen overwegen de stenen en grind eruit te halen en juist in te zaaien.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:25

Electra63 schreef:
[ [url=m/R5z5HE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een deel van het pad, waar wij dan flatstones willen leggen.
Wij hebben daar sterke bodembedekkers laten plaatsen, omdat een aantal struiken vorig jaar bruin en kaal werden.
Maar alles is nu mooi opgekomen.
Door de bodembedekkers hopen we wat minder werk aan het onkruid te hebben.

Ik snap je probleem. Ik wilde ook graag flagstones, maar dat wordt me te duur voor 50 meter, dus wij doen gewoon grote grind tegels als zijnde stapstenen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:08

Er zijn ook goedkopere alternatieven, wij zijn voor 7,50 per stuk geslaagd bij de stenenboer.

Prachtige weide zeg! En stiekem dus wel in gebruik door de herten. <3
Varens hoort bij mij ook tot onkruid. := Hadden in de voortuin ook veel staan, alles eruit gehaald en echt grondig aan het werk daarmee geweest, maar nu piepen er weer overal varens op.

Flying_angels, je zegt gelukkig is het nog niet af, ben benieuwd wat je er nog van tuin van gaat maken. Zelf vind ik het ook geen tuin, grind en 2 potten. Tuin heeft planten in de grond, en zoals ik het nu zie is daar geen ruimte voor gemaakt. Maar ieder zijn smaak, het is wel de trend geworden tegenwoordig.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel tuinen maken met begroeiing in de grond, zo belangrijk voor het klimaat.

Nog een vraagje, mijn bloembollen zijn nu uitgebloeid. Ik wil ze uit de grond halen en er zomergoed planten. Hoe zorg ik ervoor dat de bollen komend najaar weer in de grond kunnen? Groen eraf halen en laten drogen, of juist met groen en al laten drogen, of????

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:47

Neonlight schreef:
Flying_angels, je zegt gelukkig is het nog niet af, ben benieuwd wat je er nog van tuin van gaat maken. Zelf vind ik het ook geen tuin, grind en 2 potten. Tuin heeft planten in de grond, en zoals ik het nu zie is daar geen ruimte voor gemaakt. Maar ieder zijn smaak, het is wel de trend geworden tegenwoordig.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel tuinen maken met begroeiing in de grond, zo belangrijk voor het klimaat.

Dat laatste vind ik vrij verwijtend en belerend overkomen. Jammer dat je het zo benoemt. Ik wil me dan ook niet hoeven verdedigen, maar onze achtertuin is zeer klimaatvriendelijk ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:06

Dan ben ik wel erg benieuwd naar een foto van je achtertuin. Want ik heb een grote verbeelding maar van een groot stuk worteldoek, 2 kuub grind en wat potten zie ik echt nog geen tuin ontstaan.

Kaka, mooi! Hier maken we ook paden. Het is wel apart dat er in de wei veel meer dingen groeien dan aan de andere kant van het hek, waar ook niks gedaan wordt, maar waar geen dieren gelopen hebben. Onze wei is nu ook een jaar of 3-4 niet begraasd. Wel hebben we in het voedselbos wat graafwerkzaamheden gedaan en daar is nu echt duidelijk te zien dat daar meer kruiden komen (vooral duizendblad). Het enige dat ik hier weg haal is jkk, en we doen af en toe een poging met brandnetel... :')

Ik heb vandaag de eerste groene aardbeien gespot *\o/* hopelijk ergens volgende week rode aardbeien.

En dan ga ik half juni 3 weken op vakantie -O- ik hoop maar dat ik mijn man zo ver krijg om de aardbeien te plukken en in te vriezen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:13

Prairy, jullie zouden dit jaar beregening aanleggen, al mee begonnen? Zeker met jullie stuk grond zou dat een genot zijn. En ben eigenlijk wel benieuwd hoe de tuin en het voedselbos er nu uit ziet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:16

Ja, die is aangelegd! De grondwaterpomp en put zijn er ook. Ik moet alleen nog de nozzles ofzo? erin doen en dan kunnen we echt testen. Kleine test was in ieder geval al prima! Maar met al deze heerlijke regen waar ik echt heel erg blij mee ben, hoeven we gelukkig nog even niet te sproeien.

Ik zal binnenkort weer eens wat foto's maken hoe het er nu uitziet (groen in ieder geval :D)

Maar voor de leuk van een paar weken geleden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:17

@neon: wat zijn het voor bollen. De meeste laat ik namelijk gewoon in de grond zitten. Het hangt er vanaf of het verwilderingssoorten zijn.

Maar zo niet: uitgebloeide bloemen eraf halen en wachten tot het loof afgestorven is. Daarna loof eraf maaien/knippen en bol uit de grond halen. Grond eraf schudden, laten drogen en droog opbergen.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:19

Ik heb nu even geen foto omdat de achtertuin ook plat ligt. Maar we hebben twee stukken grond met bomen, struiken, planten etc! En dan geen stuk van 1 bij 1 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:20

Paardenbloem verdwijnt als goed is wel weer als de bodem meer op orde is. Ik zie dat hier heel goed. De weilanden waar teveel/te lang paarden staan (met of zonder uitmesten) staan er vol mee. Een weiland ernaast waar niks op loopt staat er geen één.

Hier is eigenlijk alles welkom. Onkruid bestaat niet, enkel ongewenst kruid :+ Een goede tuin zal ook wel in balans blijven en ongewenste planten geen kans geven. Hooguit eerste paar jaar de snelle groeiers die je liever niet ziet wat beperken. In de volkstuin hebben we tussen het fruit door weidebloem mengsel met verschillende grassen erbij ingezaais. Ik pluk er nu af en toe wat uit zoals dovenetel, brandnetel, boterbloem, zodat die niet overal staat voor het mengsel kan aanslaan. Maar laat ook genoeg wel staan. Vormt uiteindelijk wel een mooie balans. Eens per jaar maaien en maaisel afvoeren, dus amper onderhoud.

Dat vierkant stuk split is mijn smaak ook niet. Vooral omdat het onkruid ertussen echt heel ellendig is. Op dat stuk geen gewenst kruid tenslotte. Het is iig altijd beter als enkel tegels.. zo kan het regenwater nog weg :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:40

Ik vind zoveel grint of split ook niet mooi, maar het is met water wel fijn. Wij hadden bij ons vorige huis ook grint langs huis en scheelde toch wel met regenval. Er stond nooit water, dus alles zakte toch de grond in.

Maar ik vind het mooier als accesoire, pad etc. Heb er ook langs huis bewust voor gekozen bijv tegen inbraak.

Wij hebben rondom veel bramen staan en tussen ons en de buren staan daar ook wel varens, maar die zijn momenteel wat treurig.

We hebben zelf 10 perenbomen en heel veel bessen soorten, walnoot etc. Ik wil nog rozenbottel, nieuwe framboos etc.

Onze heuvel stond vol kruiden planten, maar die hebben de varkens niet overleefd helaas.

Voor hebben we nu voor de paarden een haag van dennebomen omdat die winter groen zijn en wat helpen tegen de wind hopelijk. Die kan hard zijn vanaf het land en dan ligt ons zand overal.

Op de wei stond het vol braam, zuring en melde. Nu alleen nog zuring. En wat boterbloem, dat staat bij de buren behoorlijk en hebben wij nu ook wat. Maar we steken het uit, maaien met opvangbak.

We hebben iets van 200 wilgen geplaatst en die lijken het grotendeels te doen. Een enkele is gesloopt helaas.
Beukhaag slaat ook aan rond de bak, hebben we 1 bosje rode. Niet erg op zich, maar die staan dus her en der. Helaas heeft ons schattigste varken ook al 5 beukjes gesloopt...........Maar heb ze in water gezet en kijk of ze terug de grond in kunnen en aanslaan.

Weet iemand iets tegen esdoorn? Ik hou niet van gif, maar Esdoorn is hier vreselijk. De buurman wil het niet weghalen en zijn pony's lopen er al jaren en leven nog......Het is echt erger dan onkruid. Heb op de slootkant 2 tot stobbe, want eruit trekken gaf instortings gevaar. Daar komen non stop jonge sprieten op. Nu denk ik; Kan ik de stobbe niet met iets insmeren? Ben niet voor gif, maar mn dieren zijn me ook wat waard.

Het barst trouwens ook van de kardinaalsmuts. Heb ze in de tuin en voortuin gezet als ik ze tegenkom, want vind ze wel mooi.
En heel veel zaailingen van de vogelkers.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:55

Grind hebben we in de voortuin van ons vorige huis gehad. Aangelegd door de vorige bewoner, maar man wat een werk om dat onkruid vrij te maken (op een milieuvriendelijke manier). Maar goed qua afwatering al een stuk beter dan tegels.
Hier in het dorp heeft iemand van een groene voortuin ook iets bijzonders gemaakt. Volledig betegeld! Ze vonden de tegels zo mooi dat ze die ook hebben gelegd in de verhoogde borders :+

Maar goed ik houd wel van planten. Kan er echt van genieten hoe ze zich ontwikkelen in de seizoenen; nieuwe frist groene blaadjes, bloemen die uitkomen, ik houd ervan <3
Gelukkig ben ik niet de enige gek die een rondje door de tuin doet om alleen maar te kijken hoe alles erbij staat en hoe de planten het doen, ik zag van de week een buurman hetzelfde doen :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:09

Ziet er goed uit Prairy! Fijn dat de put geslagen is en de beregening aangelegd is. Ik ben verliefd op jullie vijver.

Wij kunnen ook de laatste hand leggen aan de beregening in de voortuin, sproeiers zijn eindelijk binnen. Besteld als "volgende dag in huis" maar heeft 6 weken geduurd. Achteraf hadden we het gewoon in de winkel kunnen kopen, want nu is alles weer open.

Zojuist de bladblazer maar weer tevoorschijn gehaald, wat een zooi waait er van de bomen. Vijvers liggen ook vol, morgen maar met het schepnet door.

De bollen zijn tulpen, narcissen, hyacinten, sneeuwklokjes en nog iets, wit klokje wat in trosjes groeit (die bloeien nog). Maar moet dus wachten tot het loof afgestorven is met uit de grond halen? Dan moeten de zomerbloeiers dus nog een tijdje wachten. Ze zijn pas net uitgebloeid, waren heel laat hier.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:40

Ja dat schijnt beter te zijn voor de bollen. Kun je er daarna niet een soort Lasagne van maken zodat je niet steeds dingen eruit moet halen?

En dank je, wij zijn er ook bij mee. Rondje wandelen door de tuin duurt steeds langer :+ en vaak ben ik met een rondje wandelen al snel een uur bezig haha. Oh kijk, die krijgt blaadjes! En die doet het ook nog. En die ook. Hmm deze lijkt dood. Hij mag nog even een jaartje blijven staan en anders wordt hij vervangen. En zo ben je dus al snel een tijd verder :')

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:02

Ik snap er niks van :')

Op een verhoogd stukje had ik dahlia's staan, niet de grond uit gehaald. Dus naar aanleiding van de berichten hier had ik verwacht dat dat sowieso niks meer zou worden, icm de winter die we hebben gehad. Maar ze komen gewoon weer omhoog :oo :D

De Toscaanse jasmijn is wel allemaal tot nagenoeg op de grond afgestorven Y;( alleen wat onder de sneeuw heeft gezeten heeft het overleefd :oo
Nu dus hopen/kijken welke weer uitlopers gaan vormen :Y)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:37

Misschien dat ik de bollen dan in potten af laat sterven. Ze staan momenteel in speciale bakken in de grond.
Mijn dahlia's moeten ook naar buiten. Passen niet meer in de vensterbank, zijn echt groot nu. Helaas zijn er 2 niet uitgekomen. In die bakken zou ik de bollen weer kunnen zetten.