Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:28

Kom er net achter dat mijn reactie niet klopt. Ik had die dingetjes extra bij de boodschappen en dat kwam samen met de normale boodschappen op 45 euro

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:53

purny schreef:
Kom er net achter dat mijn reactie niet klopt. Ik had die dingetjes extra bij de boodschappen en dat kwam samen met de normale boodschappen op 45 euro

Ik schrok al van je vorige bericht. Dacht al: hoeveel rosbief en tapas heb je gekocht? :wow:

Ik doe ook voor €70,00 per week boodschappen voor twee personen maar daar valt wasmiddel en drogisterijartikelen niet onder. Dat betaal ik uit een ander potje. Soms kom ik uit, soms moet er wat bij. Zit wel alcohol en vlees bij, dat is duur. Vers Fruit, groente en eieren zijn ook enorm duur. Kan beter diepvries kopen.

Ik was nu voor de kerst voor kerstavond hapjes en drankjes 3 pers, 1e kerstdag brunch, hapjes, drankjes, 3 gangen diner, 3 pers, en 2e kerstdag brunch 3 pers, hapjes, drankjes, 4 gangen diner 2 pers tussen de €250-300 kwijt. Heb bijna alle hapjes nog over en ook veel restjes, dus deze week weinig boodschappengeld kwijt en omdat het meeste nog een week houdbaar is, is oud en nieuw ook goedkoop.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:27

Hier gaat de portemonnee ook op de knip. Ik had best wel wat spullen gekocht voor een clinic vorige week. Mijn man werd niet goed toen er dagelijks pakketjes werden bezorgd.

Vanaf januari ga ik alles weer streng bijhouden. Ik denk dat ik me rot ga schrikken...

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:42

purny schreef:
Ik heb mijzelf altijd 70 euro per week boodschappen aangerekend, maar ik ben bang dat dat niet genoeg meer gaat zijn. Ik snap ook echt niet dat er mensen zijn die van 40 euro in de week kunnen leven.

Ik ben afgelopen augustus 4% omhoog gegaan en vanaf januari 2%.

Maar dan zijn jullie met zn 2 Purny? Want dan is €70 ook echt niet zo gek hoor, het kan wel zuiniger, maar als je beetje "leuk" boodschappen wil doen, dus ook wat luxe, dan is 35 pp per week echt niet zo gek. Ik probeer voor €25 per week boodschappen te doen, ben in mijn eentje, maar dan moet ik wel echt opletten met wat ik koop. Vorig jaar/begin dit jaar ging het nog wel makkelijk, inmiddels word het budget aanhouden wel steeds moeilijker en ik smokkel af en toe ook wel eens als ik wat luxe producten wil. Had laatst vegan chocomelk gekocht in de 1+1, :9 (drink normaal alleen water) maar dat soort producten tikken natuurlijk wel snel aan.
En ik eet geen vlees, dat scheelt ook wel in de boodschappen geloof ik, maar heb nooit vlees gegeten dus geen vergelijk haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:09

Vandaag op de radio dat veel mensen nu kerstmenu's opkopen in de supermarkten, omdat heel veel dingen afgeprijsd staan. Luxe eten voor een prijsje en invriezen voor gelegenheden.
Tijdens de warmste week stond er in Hasselt een waterkraam, en daaruit kwam voort dat de gemiddelde Belg voor 1,5l kraanwater/dag, gebruikt als drinkwater, op jaarbasis slechts €4 betaalt. Dat is dus 1 jaar lang water drinken voor niks eigenlijk.
Ik ga flessenwater in huis dan toch wat zuiniger gebruiken eerlijk gezegd en vaker van de kraan nemen.

Met kerstavond, kerstdag en oudejaarsavond mogen wij aanschuiven = gratis eten. Weekend erna uitgenodigd voor een verjaardag = gratis eten + we kunnen te voet erheen. De week daarna mogen we naar het jaarlijkse ledenfeest van vriend zijn boogschietclub, dat is ook gratis eten (wordt door club betaalt) en de week daarna mogen we naar een brunch.
Januari gaat op dat vlak meevallen :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:25

Varekaj schreef:
Vandaag op de radio dat veel mensen nu kerstmenu's opkopen in de supermarkten, omdat heel veel dingen afgeprijsd staan. Luxe eten voor een prijsje en invriezen voor gelegenheden.
Tijdens de warmste week stond er in Hasselt een waterkraam, en daaruit kwam voort dat de gemiddelde Belg voor 1,5l kraanwater/dag, gebruikt als drinkwater, op jaarbasis slechts €4 betaalt. Dat is dus 1 jaar lang water drinken voor niks eigenlijk.
Ik ga flessenwater in huis dan toch wat zuiniger gebruiken eerlijk gezegd en vaker van de kraan nemen.

Met kerstavond, kerstdag en oudejaarsavond mogen wij aanschuiven = gratis eten. Weekend erna uitgenodigd voor een verjaardag = gratis eten + we kunnen te voet erheen. De week daarna mogen we naar het jaarlijkse ledenfeest van vriend zijn boogschietclub, dat is ook gratis eten (wordt door club betaalt) en de week daarna mogen we naar een brunch.
Januari gaat op dat vlak meevallen :')

Ik ben net inderdaad ook boodschappen wezen doen om aanbiedingen te scoren, niet persee kerst menu's, maar omdat ze met kerst dicht waren wel veel vers in de 50%

Ik heb dus echt nog nooit in mijn leven water in een fles gekocht in Nederland :+
Uitzondering in het buitenland waar kraanwater niet drinkbaar is daar gelaten.
zonde van t geld en alles behalve duurzaam zo veel plastic :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:31

Ik snap flessenwater ook niet echt, al heb ik hier een water filter staan, dat wel. Maar in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland is het water volgens mij prima drinkbaar uit de kraan.

Januari zal voor ons geen goedkope maand worden, 10 januari voor ruim 3 weken naar Curaçao (wel gratis verblijf :P) en mijn 40e verjaardag vieren met mijn ouders en zusje en zwager die er ook zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:33

Kraanwater is niet overal even lekker. In onze keuken is het best te drinken, uit de kraan in de badkamer die een verdiep hoger zit is het een heel stuk minder. Veel meer kalk en ook kalksmaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:50

Prairy schreef:
Ik snap flessenwater ook niet echt, al heb ik hier een water filter staan, dat wel. Maar in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland is het water volgens mij prima drinkbaar uit de kraan.

Januari zal voor ons geen goedkope maand worden, 10 januari voor ruim 3 weken naar Curaçao (wel gratis verblijf :P) en mijn 40e verjaardag vieren met mijn ouders en zusje en zwager die er ook zijn.

Ik heb 6 flessen spa voor nog geen zes euro.

Vooropgesteld, ik vind sapjes en frisdrank niets, ik drink minimaal 1,5 water ( een fles blauwe spa) per dag.

Vind Spa lekkerder dan welk water dan ook, zal wel hetzelfde zijn als cola vs pepsi, fanta vs hoe-heet-dat-merk ook al weer?

En ja, ik proef het verschil, meerdere malen getest door collegae die mij niet geloofden ( Mijn spa fles vullen met kraanwater)

Je kan ook echt water voor de lekker drinken :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:17

Ik vind ranja met bubbelwater van de AH in de zomer heerlijk fris! Fles kost ongeveer 50 cent voor 1,5 liter.

Afgelopen week het jaaroverzicht van alles weer eens gemaakt. Ongeveer voor €3600,- aan boodschappen voor een gezin van 4. 2 ouders, 2 kinderen van 10 waarvan 1 vegetariër.
Gemiddeld €300 euro per maand dus.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 23:57

Dat vind ik echt super netjes, PS. +:)+ Zitten daar dan ook wasmiddelen en deodorant bij bv?
Ik heb afgelopen jaar 2600,- uitgegeven aan boodschappen en ben alleen :o Ik schrik er nu ook van want ik ben gemiddeld 35,- per week kwijt, dus hoe ik hier nu aan kom? Ga het nog eens goed bestuderen …

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:46

Fitzroy schreef:
Dat vind ik echt super netjes, PS. +:)+ Zitten daar dan ook wasmiddelen en deodorant bij bv?
Ik heb afgelopen jaar 2600,- uitgegeven aan boodschappen en ben alleen :o Ik schrik er nu ook van want ik ben gemiddeld 35,- per week kwijt, dus hoe ik hier nu aan kom? Ga het nog eens goed bestuderen …

Ja, maar deo koop ik in de sale, bijvoorbeeld 5 stuks voor 10 euro bij Kruidvat. En idem aan wasmiddel.
Had tijden terug keer 90 pods voor €15 en kort daarna nog eens 80 pods voor €16.
Heb er van 90 nog een volle doos van 30 staan en de 80 nog allemaal.
Daar kan ik denk ik een jaar mee vooruit.
De ene set was van Robijn, de andere Persil, maar dat maakt me niet uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 10:34

Altijd interessant, die jaaroverzichten :j
Wij zitten op €2016 in totaal voor het eten voor twee personen over afgelopen jaar. Al is dat niet helemaal eerlijk, want daar zit ook voor een aantal maanden aan voorraad bij.
Mijn paard was wel extra duur dit jaar.. €2064 :=

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:11

Wat reken je mee aan kosten voor je paard?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:17

Knap hoor Annemiek, ik heb helaas geen jaaroverzicht van de boodschappen, hou het alleen af en toe per week bij, maar betaal regelmatig contant, dus kan het ook niet terug vinden.

€2016 inclusief of exclusief stalgeld? Mijn paard heeft ongeveer 4.500 gekost dit jaar, dat is alleen maar stalgeld en hoefsmid. Geen dierenarts, osteopaat of lessen e.d. en dan reken ik ook geen benzine mee want 1 bezoekje is 64km retour rijden. Ik ga daarom ook nog maar maximaal 2 a 3 keer per week. Ga denk ik maar eens op zoek naar iemand die het leuk vind haar half tijd te leasen oid, maar wel alleen bij de juiste match, het is op zich niet nodig, want ze word goed verzorgd en komt gewoon elke dag buiten, maar denk dat ze het wel leuk vind en het zou mij ook wat financiële rust geven. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:21

Dais_ schreef:
Wat reken je mee aan kosten voor je paard?

Alles :j
Paard staat aan huis, en normaal heb ik alleen de standaard kosten als hooi, smid, klein beetje brok.. Maar dit jaar alleen al €1000 dierenartskosten voor een oogontsteking, een hoop psyllium en darmbalans en andere middeltjes en kruiden ivm mestwater en nog twee keer tandartskosten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:25

Faelynn schreef:
Knap hoor Annemiek, ik heb helaas geen jaaroverzicht van de boodschappen, hou het alleen af en toe per week bij, maar betaal regelmatig contant, dus kan het ook niet terug vinden.

€2016 inclusief of exclusief stalgeld? Mijn paard heeft ongeveer 4.500 gekost dit jaar, dat is alleen maar stalgeld en hoefsmid. Geen dierenarts, osteopaat of lessen e.d. en dan reken ik ook geen benzine mee want 1 bezoekje is 64km retour rijden. Ik ga daarom ook nog maar maximaal 2 a 3 keer per week. Ga denk ik maar eens op zoek naar iemand die het leuk vind haar half tijd te leasen oid, maar wel alleen bij de juiste match, het is op zich niet nodig, want ze word goed verzorgd en komt gewoon elke dag buiten, maar denk dat ze het wel leuk vind en het zou mij ook wat financiële rust geven. :j

Ik heb een bijrijder gezocht, maar helaas wordt het paard er niet gelukkig van, Deed het niet om de kosten, maar omdat hij dan wat meer aandacht zou krijgen. Maar hij wordt blijer als ik er 2/3 keer per week op zit en andere dagen een aai krijgt dan dat er een vreemde op gaat zitten.

Ik kost me gemiddeld 375 pm.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:00

Ik durf niet neer te zetten wat ik dit jaar heb betaald aan boodschappen voor 2 personen. Belachelijk veel, dat wel.
Maar. T/m juli hadden we nauwelijks tot geen vriezerruimte waardoor ik geen aanbiedingen kon inslaan.
T/m eind september wel een klein vriesvak, maar nog steeds niet efficiënt.
En vanaf oktober wel een grote vriezer. Maar normaal hebben we een moestuin en de kosten aan groente/fruit zijn ook erg hoog. Plus dat ik nu heeeeeel veel voorraad in huis heb vanwege de winter.
Ik hoop dat het er volgend jaar wat zonniger uitziet.
Ik moet er ook bijzeggen dat Frankrijk niet zo goedkoop is in de boodschappen vergeleken met NL. Geen 1+1 aanbiedingen, geen seizoensgroente wat maar 30 ct kost per komkommer of prei of courgette. Ik zie heel weinig prijsverschil tussen in en buiten seizoen wat dat betreft.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:14

Mijn paard heeft mij 3500,- gekost dit jaar. Best wel een dure cavia (want ik kijk er alleen naar :+ )

De kosten vd boodschappen zijn mij al duidelijk, daar heb ik een aantal keren de Action bij gezet omdat ik geen zin had om de bon uit te splitsen. En er zit ook nog voor 300,- buiten de deur eten bij. Dus per saldo kom ik op rond de 2000,-.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:33

Ik speel voor struisvogel. Ik wil het niet weten. :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:36

Nou, 1 ding: de paardenkosten (cq cavia in mijn geval) heb je niet ;).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:39

Ik wil 't niet weten wat m'n paarden hebben gekost := Maar 1 ding is zeker, over die 1000 ga ik ruim. Pas wel de hooikosten bekeken en das al rond de 1000 op een jaar. Dan komt alles er nog bij (staan op kaal pension)

Ik ga denk ik weer m'n boodschappen geld pinnen. Als is dat best een gedoe omdat je op veel plaatsten voornamelijk alleen kan pinnen. En dan 1 bemande kassa met een mega rij -O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 12:43

Ik was gemiddeld 4 - á 5000,- Euro per jaar kwijt aan mijn paard en dat was dan in een periode dat ik niet eens fanatiek wedstrijden reed... Toen ik dat wel deed zat het bedrag op zo'n 6 á 8000.
Had dan wel 2 of 3 paarden / pony's, maar goed dan nog is het een echt flink bedrag. Maar daar kom je best op met pensionstalling en/of huur-weiland, lessen, wedstrijden, hoefsmid, DA, inschrijfgeld, benzine, traileronderhoud etc etc etc.

Ik heb sinds anderhalf jaar geen eigen paard meer. Groot verlies emotioneel. Grote winst financieel.
Verzorg- knuffel- of bij-paard is en blijft voor mij totaal anders dan een eigen paard.

Met boodschappen hebben we deze maand de diepvries eerst soort van leeggegeten en daarna weer volgestort met Kerst- en nieuwjaarsdingen :+ maar gemiddeld gezien gaat het met de boodschappen deze maand best wel OK. Was vooral erg veel extra kwijt met cadeautjes. Ook voor mezelf :o aardig wat kleding aangeschaft omdat ik vond dat ik dat wel verdiende :P

Zo net nog twee facturen de deur uit gedaan. En 2023 is 'rond' vwb de boekhouding. Heb een prima jaar gedraaid qua inkomsten en ook qua uitgaven. Ben er erg tevreden over. Iedereen bedankt voor de support :*
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 28-12-22 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:44

Suzanne F. schreef:
Ik speel voor struisvogel. Ik wil het niet weten. :')

Exact dit :') Toch op paardenvlak dan.

Wel handig die overzichten! Moest ik een laptop hebben (en excell) ik zou het ook wel willen bijhouden voor 2023. Puur voor boodschappen en diesel. Verbruik water/stroom/gas zien we telkens op ons jaaroverzicht al. En dan misschien ook eens beginnen splitsen op kledij en dergelijke.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:54

Ik heb inmiddels een aanbod gehad van het bedrijf waar ik gesolliciteerd heb. Net iets boven minimum van de cao ( en ik vermoed, maar dat moet ik nog even navragen, niet aangesloten bij de cao, dus ook geen pensioenopbouw e.d.). Ik ga het vandaag even laten bezinken, maar twijfel wel gigantisch, het lijkt me echt leuk om er aan de slag te gaan, maar zo'n slecht salaris met weinig doorgroeimogelijkheden of kansen op verbetering in de toekomst houd me wel een beetje tegen. Als t dit alleen niet word, dan moet ik gewoon in een compleet andere sector aan de slag gaan, want meer dan dit valt er ben ik bang ook niet uit te halen, dus het word wel echt kiezen tussen 2 uiterste.