Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 15:44

Ik heb net een rondje Tuinland Wilp gedaan, wat hebben die mooie dingen staan! Echt heel tof daar :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelf deze gekocht:
Afbeelding

Hhilde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:03

<3 Oh echt prachtig!

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 17:24

Help, ik heb een dieffenbachia (correct me if I'm wrong) van een plantenasiel groep hier in de buurt "gered". Echter is hij zo krom als een wokkel gegroeid en blijft zonder de mosstok ook echt niet staan (met is het al balanceren geblazen). Hij stond in een te kleine pot zonder ondersteuning, dus thuis direct een grotere pot en mosstok gegeven, maar kan ik hem ook stekken en dan een poging tot recht groeien doen? Ik heb ooit een grote pannekoekplant die was afgebroken gewoon op water gezet en een nieuw leven in geblazen, zou dat hiermee ook werken? En hoe ver onder de bladeren moet hij dan afgeknipt worden? Zal een vlinke vaas water zijn waar hij dan opgezet moet worden.

De beauty in kwestie:
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 17:29

Oh die is geweldig! Ik zou gewoon een nog grotere pot nemen en er een toffe plant bij onder zetten. Dat is mijn plan als die van mij te hoog begint te worden. Weet niet of afsnijden kan en anders zou ik het niet durven denk ik..

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 22:52

Yvankaxx schreef:
Als jullie het niet erg vinden, zou ik graag wat willen vragen :o

Onderstaande plant (volgens mij een olifantsoor?) hebben we inmiddels al 4 jaar. Hij heeft goede en mindere periodes gekend, maar sinds hij sinds juli vorig jaar op zijn huidige plek staat (we zijn verhuisd) ging hij als een speer. Hij deed het écht super goed! Daarom besloten hem toen te verpotten vanuit zijn kweekpot in de andere pot. Volgens mij sindsdien, maar in ieder geval niet lang daarna werd het minder en minder tot hij er nu zo uit ziet. De bladeren gingen dood en de bladeren die er nog op zitten zijn allemaal raar geworden. Kan ik nog wat doen om hem te redden, of hebben jullie enig idee wat eraan mankeert? -O-
[ [url=m/abn53t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zit er een gat onderin de pot waar hij nu in staat?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 23:05

@Westhof, leuk een ewrtenplantje! Ik heb deze zelf tot drie keer toe geprobeerd maar ging steeds dood. Ik hoop dat hij het bij jou goed gaat doen :)

Een vraag, mijn Chinees lantaarnplantje valt heel erg uit. De aarde voelt heel erg droog, maar de pot is wel vrij zwaar. Ik twijfel enorm of hij nu te nat is of te droog. Valt deze plant ook uit bij verdrinking? Hopelijk weet iemand hier het antwoord daarop

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 00:07

Yvankaxx schreef:

Onderstaande plant (volgens mij een olifantsoor?) hebben we inmiddels al 4 jaar. Hij heeft goede en mindere periodes gekend, maar sinds hij sinds juli vorig jaar op zijn huidige plek staat (we zijn verhuisd) ging hij als een speer. Hij deed het écht super goed! Daarom besloten hem toen te verpotten vanuit zijn kweekpot in de andere pot. Volgens mij sindsdien, maar in ieder geval niet lang daarna werd het minder en minder tot hij er nu zo uit ziet. De bladeren gingen dood en de bladeren die er nog op zitten zijn allemaal raar geworden. Kan ik nog wat doen om hem te redden, of hebben jullie enig idee wat eraan mankeert? -O-

Heb je gecontroleerd op beestjes? Doet mij denken aan trips

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 07:45

xTammyy schreef:
Yvankaxx schreef:

Heb je gecontroleerd op beestjes? Doet mij denken aan trips

Ja absoluut dit. Mogelijk trips in de potgrond oid. Check te bladeren goed, vooral rondom die lelijke plekjes. Vrijwel zeker trips.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:47

Ik dacht ook meteen aan trips. Zeker gezien de gele vlekjes in de bladeren. Trips zijn hele kleine zwarte langwerpige beestjes, die meestal onder het blad zitten.

@Westhof: Tuinland Wilp is gaaf he, ik ga daar altijd heen met mijn moeder (taxi mama) :D Het is er nóóit druk, en zoveel goedkoper dan de Intratuin in Apeldoorn ook!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:27

Tuinland Wilp is zeker tof! Alleen wel heel goed checken op beestjes, want de trips vieren feest daar op dit moment :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:51

Plnts heeft monstera monday de variegata in de aanbieding. Ik ga even op m'n handen zitten.. zolang dat lukt _O-

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:31

Coconut schreef:
Tuinland Wilp is zeker tof! Alleen wel heel goed checken op beestjes, want de trips vieren feest daar op dit moment :=

Dat is waar helaas :=

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:33

Het lijken inderdaad trips -O- Er staan nog 2 planten bij in de buurt. 1 daarvan was al een kneusje, omdat die twee jaar terug verbrand is in de zon, hij is wel weer bijgekomen, maar is nog steeds een zielig hoopje. Daarbij leek het of ik ook zwarte puntjes zag, maar aangezien die bladeren sowieso niet heel mooi zijn is het lastig te zien.

De andere plant lijkt het ook te hebben, wat gek is aangezien die er nu juist beter uitziet dan hij ooit gedaan heeft. Die had een tijd ook alleen maar dorre bladeren met plekken. Doordat die een waterreservoir gekregen heeft is hij dacht ik weer bijgetrokken.

De rest heeft het niet en dat wil ik graag zo houden. Kunnen de besmette planten overleven? Als ik ze in isolatie zet apart van de rest, of moet ik ze wegdoen?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 10:03

Yvankaxx schreef:
Het lijken inderdaad trips -O- Er staan nog 2 planten bij in de buurt. 1 daarvan was al een kneusje, omdat die twee jaar terug verbrand is in de zon, hij is wel weer bijgekomen, maar is nog steeds een zielig hoopje. Daarbij leek het of ik ook zwarte puntjes zag, maar aangezien die bladeren sowieso niet heel mooi zijn is het lastig te zien.

De andere plant lijkt het ook te hebben, wat gek is aangezien die er nu juist beter uitziet dan hij ooit gedaan heeft. Die had een tijd ook alleen maar dorre bladeren met plekken. Doordat die een waterreservoir gekregen heeft is hij dacht ik weer bijgetrokken.

De rest heeft het niet en dat wil ik graag zo houden. Kunnen de besmette planten overleven? Als ik ze in isolatie zet apart van de rest, of moet ik ze wegdoen?

Kan, ik heb zoveel planten dat ik ze niet altijd in isolatie zet. Beetje afhankelijk van hoe gehecht ik eraan ben gooi ik ze weg of ga ik ze redden. Heb nu Edialux conserve garden online besteld en ga eens kijken wat dat doet. Er zijn allerlei bestrijdingsmiddelen en ook roofmijten etc die je kunt inzetten, het is ook maar net hoeveel geld je eraan uit wilt geven. Soms is het goedkoper om een nieuwe te kopen :')

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 10:10

Ik had insecten spray van pokon gehaald, maar gezien dat alleen op de plant werkt en niet op de plek waar de eitjes zitten bleven er nieuwe trips komen.
Toen de plant volledig gedoucht (tot aan de wortels) en dat lijkt te helpen.
Weggooien kan altijd maar is niet echt duurzaam natuurlijk :=

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:20

Yvankaxx schreef:

Met een beetje moeite zijn ze vaak wel te redden.
De besmette plant helemaal besproeien met een mengsel van een beetje groene zeep en spiritus. Dit om de 4 dagen herhalen. Eventueel de potgrond vervangen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:35

Ik heb laatst bij problemen met rouwvliegjes en spint behandeld met het volgende:
Rouwvliegjes:
Een mengsel van 2 eetlepels kaneel en 1 liter gekookt water, af laten koelen, even extra roeren en dat dan op de potgrond gieten in de hoeveelheden die je normaal ook geeft.
Zo nodig de volgende keer dat je water geeft herhalen.
Spint:
20gr (schoonmaak)azijn, 20gr geconcentreerd afwasmiddel en 1 liter water mengen, het mengsel in een sprayflacon doen en de planten er dagelijks mee inspuiten tot alle spint weg is.

Daarnaast alle aangetaste bladeren wegknippen, desnoods de hele plant de container in.
Heeft me 5 planten gekost, die waren zodanig aangetast dat ze dood waren of nog een heel klein stukje levende steel overhadden.
De rest is goed opgeknapt gelukkig.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:18

spint hebben mijn planten nu ook last van... Ga de tip proberen hierboven

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:24

Pokon heeft ook een spray die goed werkt bij spint. Tegen hardnekkige insecten, staat erop.

Krijg de kriebels van al dat ongedierte. := Trips is mijn ergste nachtmerrie, gelukkig nog niet gehad.
Al verdacht ik wel een van m’n planten ervan. Die heb ik uitvoerig gecontroleerd. Sindsdien noemen mijn collega’s me luizenmoeder. ^)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:29

Als ik bij mensen thuis kom kijk ik altijd even naar de plantjes en verreweg t grootste deel heeft vaak wel spint… of soms trips. Maar als je niet weet waar je naar moet kijken zie je het ook niet.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:57

Over de dieffenbachia: ik heb hier al een half jaar :') een omgevallen en toen maar afgezaagde top in het water staan. Inmiddels is er voldoende blad af (hij was echt drie keer zo dik) om hem de energie te geven om wortels te gaan maken. Het is dus even een projectje, maar volgens mij gaat ie het als nieuwe plant wel redden als hij straks weer in de aarde staat met voldoende wortels :)

Afbeelding
Afbeelding

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:32

Maar nu maakt ie wel waterwortels aan en die zien er anders uit/werken anders.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:41

Ailill schreef:
Maar nu maakt ie wel waterwortels aan en die zien er anders uit/werken anders.

-O- En nu? Nu al in de aarde zetten?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:00

Oh ik had denk ik even kortsluiting in mijn hoofd, na wat Googlen kom ik tot de conclusie dat er inderdaad andere wortels worden aangemaakt, maar dat de water gewortelde wortels ook gewoon in potgrond kunnen :)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:18

Fijne dierendag :+ Gelukkig was de plant verder niet beschadigd, dat had ik nog wel erger gevonden dan die pot.
Afbeelding