[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:45

Hoi, ik lees al een tijdje stil mee maar het leek me een goed idee om hier eens een keer te posten. :)

Op dit moment zijn we niet actief op zoek naar een woning, maar we hopen er volgend jaar wel echt naar te kijken. Ik ben verloofd met [naam] maar we willen pas nadat we verhuisd zijn gaan [***].

Ik zou graag de woning alleen op mijn naam willen hebben en met NHG. Ook ben ik aan het sparen, maar dat geld zou ik dan liever in het verbouwen willen steken en om nog achter de hand te hebben.
Mijn vriendin spaart ook, maar dit gaat vanwege haar [***] niet zo snel. Ik wil onder mijn maximum lenen, hoe moeilijk is het dan om een hypotheek te krijgen?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:50

Anoniem schreef:
Hoi, ik lees al een tijdje stil mee maar het leek me een goed idee om hier eens een keer te posten. :)

Op dit moment zijn we niet actief op zoek naar een woning, maar we hopen er volgend jaar wel echt naar te kijken. Ik ben verloofd met Tineke maar we willen pas nadat we verhuisd zijn gaan trouwen.

Ik zou graag de woning alleen op mijn naam willen hebben en met NHG. Ook ben ik aan het sparen, maar dat geld zou ik dan liever in het verbouwen willen steken en om nog achter de hand te hebben.
Mijn vriendin spaart ook, maar dit gaat vanwege haar WaJong niet zo snel. Ik wil onder mijn maximum lenen, hoe moeilijk is het dan om een hypotheek te krijgen?

Volgens mij kan je wel gewoon een hypotheek krijgen (als je zelf verder gezond bent) maar hangt de hoogte vooral af van je loon. En in je eentje is altijd lastiger dan met z'n tweeën :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:51

Ik ben in loondienst en zou genoeg verdienen om een woning alleen te kunnen betalen. Maar mijn vraag is of de banken daar niet moeilijk over gaan doen als ik als enige onderteken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:52

Natuurlijk ligt dat ook aan je verleden (ooit schulden gehad?), maar zoals je het nu beschrijft zou het niet zo moeilijk moeten zijn als je tenminste een vaste baan hebt.
Voor jezelf is het wel belangrijk om te weten hoeveel je per maand kwijt wilt zijn aan je huis, dat bepaalt ook wat voor jouw situatie verantwoord is om te lenen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:52

Anoniem schreef:
Ik ben in loondienst en zou genoeg verdienen om een woning alleen te kunnen betalen. Maar mijn vraag is of de banken daar niet moeilijk over gaan doen als ik als enige onderteken?

Je gaat trouwen he? Trouwen jullie in gemeenschap van goederen? Want als dat zo is, dan heeft alleen ondertekenen niet zo veel zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:59

Ik weet het nog niet, mijn voorkeur zou uitgaan naar een huwelijkscontract zodat ik de risico's voor [naam] kan afschermen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:03

Als je onder je max wil lenen, voorzie ik weinig problemen. Ze hebben echter liever een stel dat wil lenen dan eenpersoon. Je zal dus wrs minder kunnen lenen dan twee personen met hetzelfde inkomen. Eea afhankelijk van welke hypotheekverstrekker natuurlijk :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:04

Anoniem schreef:
Ik weet het nog niet, mijn voorkeur zou uitgaan naar een huwelijkscontract zodat ik de risico's voor Tineke kan afschermen.

Als je in gemeenschap van goederen trouwt, heeft het geen zin om het huis op één naam te zetten, maar als je er idd een overeenkomst onder legt, dan kan het wel zinvol zijn :j (dan wel met regelmaat de boedelverdeling updaten!)
Een bank maakt het meestal niet veel uit, als je maar voldoende kredietwaardig bent.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:05

Op het moment dat je gehuwd bent in gemeenschap van goederen kún je niet in je eentje tekenen, want Tineke wordt dan automatisch eigenaar van de woning. En dus ook schuldenaar. Je kunt in een relatie alleen in je eentje een woning kopen als je nu samenwonend bent (eventueel met samenwoningscontract) en zij geen eigenaar wordt. Of je moet trouwen onder huwelijkse voorwaarden/koude uitsluiting, waarbij de woning buiten de gemeenschap valt. Dan koop jij in je eentje de woning en wordt je in je eentje schuldenaar. Koop je de woning en trouw je daarna in gemeenschap van goederen, ook dan wordt zij na jullie trouwen eigenaar én ook aansprakelijk voor de schuld.

Ik zou het een en ander goed uitzoeken voor je besluit tot het een of ander.

Sammie, dat is echt onzin. In je eentje kun je prima een woning kopen of een hypotheek sluiten. Er is geen verstrekker die als regel heeft dat je een relatie moet hebben om een woning te kopen... Als je in je eentje 30.000 verdient en samen 2x 15.000 dan kan die degene in z'n eentje meer lenen dan die twee samen zelfs.... Want dan val je in een andere categorie qua toetsing.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:11

Ik heb alleen mijn huis gekocht hoor, zonder ook maar enig probleem. Mijn hypotheek mogelijkheden waren echt niet anders omdat ik alleen ben dan voor een stel. Er zijn gewoon regels over hoeveel je kunt lenen op een salaris, en als je daar onder zit, dan is het goed (mits gezond en al die dingen). Wat veel belangrijker is is dat je een vast contract of een intentieverklaring hebt, of dat je anders je hypotheek kunt baseren op het salaris van de afgelopen 3 jaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:13

Nou berdien dat eerste wat jij zegt staat er niet hoor. Hoe krijg je het erin gelezen. :? Ik zeg nergens dat je verplicht een relatie moet hebben.l :? Dat tweede is toch weldegeljk zo. Ken in mijn omgeving toch echt een aantal mensen die minder konden lenen met salaris x dan dat ze t met z'n tweeën konden lenen. Was zo'n drie jaar terug.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 23-05-15 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:15

Nou ja, jij zegt dat verstrekkers liever een stel hebben. Maar dat is écht niet zo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:18

Dat is dus bij sommigen wel degelijk zo ( geweest) omdat t risico verdeeld kan worden. Maar dat zegt niks over dat je in je eentje geen hypotheek kan krijgen, omdat ze je verplichten tot het hebben van een relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:20

@Berdien: Ja daar ben ik me van bewust, maar ik wens [naam] geen schulden op te leggen die ze niet kan aflossen. [naam] wil zowel de lusten als de lasten delen, maar ik wil haar beschermen.

Ik heb nu een vast contract en ben volgens mij over een week de proeftijd uit. Is dat ook goed? Over de afgelopen 3 jaar heb ik wel inkomsten gehad, maar geen vast contract en ook nog lager loon.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:28

Je proeftijd moet in ieder geval voorbij zijn :j

Tja, vroeger mocht het inkomen van een vrouw ook niet meegerekend worden. Times change :) Dat is op dit moment echt niet meer zo.

Mocht je vragen hebben over (on)mogelijkheden Maarten dan mag je altijd even een PB'tje sturen, ik ben hypotheekadviseur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:30

Bedankt, mocht het nodig zijn dan stuur ik je wel een pb. :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:41

Ik kreeg vanmiddag een telefoontje van de bank :D het ziet er goed uit voor ons even wachten tot dinsdag nog *\o/*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:51

Berdien schreef:
Tja, vroeger mocht het inkomen van een vrouw ook niet meegerekend worden. Times change :) Dat is op dit moment echt niet meer zo.
dan geloof je het toch niet. Maakt mij nou echt niet veel uit. Ik zie geen enkele reden om dit uit m'n dikke duim te verzinnen ( maar bedankt iig :+) , dus een vergelijking met tientallen jaren terug vind ik nou ook niet echt nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:26

Maarten, kan zeker ook nuttig zijn om hierover even te babbelen met een notaris :)
Die kan mooi helpen (en hele nuttige tips geven :j ) met opstellen van huwelijkse voorwaarden.

Als je wilt dat de woning op jouw naam staat is het natuurlijk jammer voor Tineke dat het echt jouw woning is en zij er geen recht op heeft als het mis mocht gaan tussen jullie. Maarja als het gewoon allemaal prima blijft dan maakt dat geen fluit uit natuurlijk :)

Als zij toch de last niet kan dragen dan is het sowieso logisch dat de woning van jou blijft, dan krijg je er ook geen gedoe over dat de bank bij haar aanklopt om de hypotheek te voldoen, als jij niet meer zou (kunnen) betalen dus dat risico heeft ze dan ook niet inderdaad :)

Maar stel dat jij uitglijd over een argeloos weggeworpen bananenschil ( :P ) en het loodje legt, dan wil je natuurlijk wel (neem ik aan) dat Tineke in het huis kan blijven wonen en dan is het wel fijn om goed vast te leggen dat het huis naar haar gaat en niet bvb. naar je ouders ofzo.

Notaris denkt net even wat verder en kan in overleg allerlei rare situaties dicht timmeren waarvan je hoopt of denkt dat die je nooit gaan overkomen, een documentje huwelijkse voorwaarden en testament verder kun je dan tevreden zijn dat je zaakjes geregeld zijn zodat Tineke wel goed achterblijft als er rare dingen gebeuren :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:46

Het plan is dat we met een notaris gaan praten op het moment dat we toch een koopovereenkomst moeten regelen. Scheelt weer een beetje als we het samenlevingscontract, testament en huisje tegelijk kunnen doen. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:49

Gelijk heb je :j

Hoewel je natuurlijk wel normaal gesproken eerst alles regelt voordat je tekent voor het huis, dus in 1 afsprak red je het dan in principe sowieso niet.

Samenlevingscontract heb je ook niet meer nodig natuurlijk als je trouwt of een GP aangaat, want dan kan je het gewoon in de huwelijkse voorwaarden + testament regelen en wordt SC overbodig.

Zover ik weet hoor, wij hebben het alweer 6 jaar geleden geregeld :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:55

Dat wel maar we willen pas [***] na we op ons nieuwe plekje zitten, dus tot die tijd is het wel handig om te hebben. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:28

O ja, dat wel natuurlijk. Wel zonde geld op zich... denk handig om toch even aan de notaris te vragen of je een SC achterwege kan laten en alvast alles kan regelen op basis van toch willen trouwen, toch zonde als je nu een paar 100 euro betaald voor een SC en dat straks nutteloos is.

Je kan wellicht ook overwegen om een GP aan te gaan, dat staat in principe gelijk aan trouwen, kan je alles regelen zoals je het wilt, maar dan kan je later altijd nog trouwen als je wilt en dan is daar ook geen enkele haast mee (kan je wachten op ideale omstandigheden zeg maar) omdat alles al goed geregeld is :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:40

Oeeeh er is een tegenbod gedaan op mijn bod :wow: Ze geven aan dat het huis al scherp geprijsd is (is volgens mij ook zo, echt buitenkansje) dus er zit niet veel rek in volgens hun. Maarja, toch proberen... Bij mij zit er ook niet veel rek in :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 12:58

Ik wil me ook maar even voor dit topic aanmelden... omdat wij ons misschien ook weer op de woningmarkt gaan begeven :Y)

Situatieschets:
januari 2013 hebben wij een bouwval als koopje gekocht die al jaren leeg stond... het is een mooi eengezinswoninkje (toen 75m2 nu 95m2) in Monster om de hoek bij het strand. Riool was bijvoorbeeld niet aanwezig en sinds de bouw in 1930 was er niets meer aan gedaan behalve behangen... veel behangen :') In de huiskamer 11 lagen over elkaar :+
Met de verbouwing zijn eigenlijk enkel de zij- en voorgevel blijven staan, de rest is vernieuwd, vergroot en gemoderniseerd. Het is nu een hypermoderne starterswoning met luxe voorzieningen. Denk hierbij aan zonnepanelen, houten vloeren door heel het huis, walk-in-closet en nog veel meer. Ook alle leidingen, riool, elektra e.d. is nieuw.
Ik ben zelf erg gek op dit huis, omdat het voldoet aan al mijn eisen... ook is het heel zuinig/groen en van alle gemakken voorzien. Maar eigenlijk voor ons net iets aan de kleine kant.
Dus is mijn man Funda aan het afspeuren naar een nieuw project, maar dan zal dit huis eerst verkocht moeten worden. Nu ben ik wat bang dat, wanneer we dit huis hier in de buurt aanbieden, we het echt zo kwijt zijn voor de vraagprijs die wij in ons hoofd hebben. En dan sta je dus even op straat :+ Huizen staan hier sowieso maar kort te koop... en dat zijn veelal huizen waar wat opknapwerk aan zit. Deze is helemaal af en klaar. Maar hebben jullie hier ervaringen mee? En hoe hebben jullie dat aangepakt? Eerst een andere kopen en dan deze verkopen is geen optie voor ons omdat we onze zeer gunstige hypotheek dan niet mee kunnen nemen :\