Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 18:15

Wat leuk @Faelynn <3

Nou was nog stressen maar laatste kerstcadeautje is net ook nog op tijd afgeleverd door DHL :+
echt alles online besteld dit jaar, te erg maar ging ff niet anders :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 04:09

Dat zijn fijne pakketjes inderdaad! Altijd leuk als mensen hun waardering tonen.

De opleiding die ik wil volgen is normaal niet via OU aangeboden, en ik heb geen idee hoe ze daar in België tegenover staan qua waarde.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 08:45

Hier gelukkig een dertiende maand maar die wordt opzij gezet voor de wintersport :)

Verder hadden wij voor kerst een kerstmarkt waarbij je voor €35 zelf wat kon samenstellen. Ik heb uiteindelijk het bordspel ticket to ride gekocht. Nog niet kunnen spelen maar schijnt super leuk te zijn. We zijn nogal fanatieke spelletjes spelers. Dus ben benieuwd.

Vanhuisuit, wat fijn dat alles er dan echt net op tijd is ;) wij hebben dit jaar alles uit de winkels gehaald en niks online. Kwam mijn vriend er gisteren mee dat hij nog niet alles had…. :') dus wij moesten nog even de winkels in.

Eapy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 09:05

Ticket to ride is heel leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:40

Ticket to ride is inderdaad heel leuk, zeker als je het met meerdere speelt.
Ook een aanrader is Keer op Keer of The Game, maar die laatste kan je enkel met 2 spelen. Al is er ook een variant voor 2-4 spelers, die moeten we zelf nog uitproberen.
Koeienkoppen is nog zo eentje om in groep te spelen en je kapot te lachen. The Game en die laatste zijn kaartspelletjes trouwens.
En regenwormen mag ik ook niet vergeten!

Voordeel is dat ze allemaal relatief klein zijn qua verpakking, perfect om mee te nemen op reis.

Wij kregen gisteren een soort escaperoom/crimibox spel cadeau. Heel erg leuk, alleen jammer dat je het maar 1x zelf kan spelen want nadien ken je de oplossing. Je kan ze meestal wel resetten en doorgeven aan anderen. We hebben er al 2 gedaan vorig jaar, nu dus een nieuwe gehad.
Vriend heeft van mij een puzzel gehad van zijn favo NBA ploeg, had hij zelf gevraagd. Ik kreeg van hem spulletjes van Roll'Eat, super blij mee!
Dit zijn spullen om je snacks/boterhammen mee te nemen met herbruikbare en wasbare verpakkingen. Het ene is een afsluitbaar zakje voor snacks (koekjes, brood, boterhammen), dan nog een placemat die je ook kan gebruiken om je brood in te wikkelen en als laatste een soort placemat waar bakjes/kommetjes in gewikkeld kunnen worden.
Met vrolijk pinguïnmotief :D

Heel erg leuk dit, is besparend op verpakking, neemt veel minder plek in dan een broodtrommel en super handig.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 13:24

Wat een leuke ideeën Varekaj.

Citaat:
ik heb geen idee hoe ze daar in België tegenover staan qua waarde.

De Open Universiteit leidt gewoon op voor erkende Master / bachelors etc en wordt overal gelijk gesteld aan uitgifte van diploma's aan andere universiteiten. Althans dat is mijn ervaring, ben afgestudeerd Learning Sciences oftewel onderwijswetenschappen bij OU, soms zelfs meer dan dat, vwb mijn discipline dan. Toen ik als vervolg Brain & cognition wilde gaan doen bij de UvA zeiden ze dat dat niets toevoegde op wat ik al had bijv...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:35

Varekaj schreef:
Ticket to ride is inderdaad heel leuk, zeker als je het met meerdere speelt.
Ook een aanrader is Keer op Keer of The Game, maar die laatste kan je enkel met 2 spelen. Al is er ook een variant voor 2-4 spelers, die moeten we zelf nog uitproberen.
Koeienkoppen is nog zo eentje om in groep te spelen en je kapot te lachen. The Game en die laatste zijn kaartspelletjes trouwens.
En regenwormen mag ik ook niet vergeten!

Voordeel is dat ze allemaal relatief klein zijn qua verpakking, perfect om mee te nemen op reis.

Wij kregen gisteren een soort escaperoom/crimibox spel cadeau. Heel erg leuk, alleen jammer dat je het maar 1x zelf kan spelen want nadien ken je de oplossing. Je kan ze meestal wel resetten en doorgeven aan anderen. We hebben er al 2 gedaan vorig jaar, nu dus een nieuwe gehad.
Vriend heeft van mij een puzzel gehad van zijn favo NBA ploeg, had hij zelf gevraagd. Ik kreeg van hem spulletjes van Roll'Eat, super blij mee!
Dit zijn spullen om je snacks/boterhammen mee te nemen met herbruikbare en wasbare verpakkingen. Het ene is een afsluitbaar zakje voor snacks (koekjes, brood, boterhammen), dan nog een placemat die je ook kan gebruiken om je brood in te wikkelen en als laatste een soort placemat waar bakjes/kommetjes in gewikkeld kunnen worden.
Met vrolijk pinguïnmotief :D

Heel erg leuk dit, is besparend op verpakking, neemt veel minder plek in dan een broodtrommel en super handig.

Ticket to ride is fantastisch. Hopelijk heb je wel een grote versie? Anders is het wat snel voorbij.

The game gaat goed met 4. Zo spelen wij het en soms weleens met meer.

Keer op keer kun je met zoveel mensen spelen als je wilt, en zelfs alleen!
Clever is ook een super tof spel wat met meer of alleen kan. En Santoska is ook tof maar dat speel je met 2 of meer.

Ik houd van deze kleinere denkspellen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 18:43

Ik voel me oud hahahaha vanmiddag lekker gedamd :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 20:11

Vriend en ik spelen ook weleens backgammon :D Verder hou ik van denkspelletjes. Of het spel nog te koop is weet ik niet (wij hebben het ooit cadeau gehad, ruim 20 jaar of langer geleden zelfs) maar Reis door Europa is soortgelijk aan ticket to ride. Maar dan met Europese steden die je moet bereiken/bezoeken.

Ik heb nieuwe quizkaarten voor Trivial Persuit gevraagd. De versie die ik heb is van 1984 en een beetje gedateerd :') Wel perfect om je geschiedeniskennis onder het stof uit te halen!

Vandaag nog het boek "gymnasium of the horse" cadeau gekregen! Ik had ooit een Nederlandstalige versie maar die ben ik verloren. Iemand ooit geleend en nooit terug gehad. Die versie is intussen een collectors item geworden en kan je niet meer vinden voor een normale prijs in goede staat. Dus meer dan blij met een nieuw exemplaar, al is het in het Engels.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 23:17

Trivial, geweldig! Was dus een nieuwe versie tegengekomen maar bleek de Belgische te zijn. Onlangs maar een nieuwe Nederlandse versie gekocht, en ook een hoop extra boxen met vragen erbij. Ik vind dit soort vragenspellen het allerleukste om te doen.

Mijn tripje US aan februari gaat helaas niet door. -O- Bouw van de nieuwe fabriek is vertraagd, of ik dan maar naar Tainan wilde gaan. Nog even over nagedacht, maar omdat het relatief kort is en de vlucht lang is, alles daar met taxi's moet (huurauto is te gevaarlijk) en er relatief laat in de ochtend gestart wordt, reistijd naar office met taxi 45 minuten is en je niet voor 18 uur terug in het hotel bent maar afgezegd. Wil ook nog iets vrijheid hebben om dingen te ondernemen en die is er in zo'n korte tijd nauwelijks. Baal wel, had wel zin gehad om lekker in Oregon of Arizona rond te toeren. En in Oregon vooral goedkoop shoppen, is taxfree daar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 23:23

Jammer van de trip. Komt vast wel een nieuwe op je pad.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:45

Ahh Ja trivial pursuit is hier ook een van de favorieten. Keer op keer, regenwormen, Kezen,
party & co… allemaal leuk! Gisteren hebben we ook gesjoeld. Super leuk.

Gelukkig zijn de dure dagen weer een beetje voorbij :+ welke financiële apps gebruiken jullie? Voor budgeting, of overzicht houden… vertel!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:50

Excel en mijn bank app :P

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:00

Geen op telefoon. Excel op computer en idd bankapps

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:03

Ik gebruik zelf ook alleen Excel (naja.. Google sheets) en mijn bank apps. Maar misschien heeft iemand nog een gouden tip :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:04

Moneymanager gebruik ik. Deze vind ik heel fijn om overzicht te houden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:14

Hier ook excel, werkt prima voor mij :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:30

Ik ben me net weer eens rot geschrokken van de prijs aan de kassa.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:51

purny schreef:

Ik las dat het nog veel erger gaat worden in 2023.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:17

Suzanne F. schreef:
purny schreef:

Ik las dat het nog veel erger gaat worden in 2023.

Ik hoop t toch niet, voor de meeste mensen is de rek er al wel behoorlijk uit geloof ik.
Ik heb nu voor het eerst dat ik m’n stalgeld deze maand niet kan betalen zonder de spaarrekening aan te spreken, daar baal ik wel van. Vier overigens geen kerst oid, maar ben wel verplicht vrij waardoor ik inkomen mis, mijn vaste werkdag valt dit jaar op kerst en oud en nieuw, dus dat is een behoorlijke hap uit m’n inkomen, ik krijg helaas niet doorbetaald bij verplicht vrij zijn -O- ik vier de feestdagen toch niet dus had liever gewerkt, maar helaas is t hele bedrijf gesloten.

Ik ben inmiddels in gesprek over de arbeidsvoorwaarden bij de potentieel nieuwe werkgever. Ben heel benieuwd waar ze mee komen. hoop echt dat t beetje oké is want t lijkt me een leuke plek om te werken, maar zo laag als de lonen liggen in de sector ben ik er bang voor dat het hem niet word, hoor overal om me heen dat t echt niet goed is, nooit geweest, maar nu met de inflatie nog belangrijker dat ik er ook in de toekomst nog van kan leven. Ben bang dat ik dan toch compleet ander werk moet gaan zoeken, de vraag is alleen wat haha.
Hoop deze week duidelijkheid te hebben, voor de eventuele dag meelopen.

Mijn vaste werk heeft uiteindelijk een 4% loonsverhoging doorgevoerd die in gaat per 1 Januari 2023 compenseert bij lange na niet de stijging van de inflatie, maar vorig jaar kregen we maar 1% dus ik geloof dat ik er maar blij mee moet zijn :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:01

Looncompensatie is doorgaans minder als de inflatie. Zou niet goed zijn als die gelijk op gaat met de inflatie, want dan houd je de inflatie alleen maar in stand en kom je er niet meer uit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 16:01

Vind het ook idioot duur, ook de 'normale' boodschappen en de huismerken zijn zoveel duurder geworden. Ben best wel aan het uitgeven geweest in december... maar nu weer hand flink op de knip...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:35

Ik heb mijzelf altijd 70 euro per week boodschappen aangerekend, maar ik ben bang dat dat niet genoeg meer gaat zijn. Ik snap ook echt niet dat er mensen zijn die van 40 euro in de week kunnen leven.
Wat ik dan weer wel mee vond vallen was de dierenarts voor mijn obesikat...
Voor controle en boosterprikje was ik 55 euro kwijt.

Ik ben afgelopen augustus 4% omhoog gegaan en vanaf januari 2%.

alleen een pakje rosbief en tapasdingetjes en ik moest 45 euro aftikken. Maar wel het grootste gedeelte binnen voor deze week.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:18

Ik moest even een pakje Strepsils voor mn vriend kopen, pakje van 36 stuks... 9,29...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:24

Jee wat een geld zeg!
Niet normaal