[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:04

@Miep: wat een rotsituatie :(:)

Lolleke

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:46

saskiaatje gefeli met je huis! Wat leuk!

Berthe, komt dichtbhij nu? 10 augustus was het niet?

Mizoan, wat ruk zeg! Ik hoop voor je dat er toch onderling wat geregeld kan gaan worden.

Wij hebben inmiddels al weer wt bezichtigingen achter de rug. Een huis vinden we erg leuk maar daar zijn zowel de kozijnen als de ramen wel echt aan vervanging toe, en het net der kozijnenplaatsers is zo groot..prijzen verschillen enorm. Moeten natuurlijk ook nog wat verven / opknappen en evt een nieuwe keuken mochten we er voor kiezen. Maar het is groot, ligt op een superlocatie en heeft veel potentie.

Zoveel om over te denken steeds...vind dat zo moeilijk, heb altijd een "wat als" of een "maar" in mijn hoofd. Al stap ik een droomhuis van 8 ton binnen. Echt vervelend. Herkennen mensen dat? Of iemand tips? Wordt er moedeloos van!

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:49

Ireen, heb je geboden? Zo ja, wanneer hoor je dan wat?
Mizoan, wat een vervelende reden dat je hier weer 'terug' bent.
@Lolleke, ja, 10 augustus om 11 uur is de overdracht. Ik herken wel, dat zoeken moeilijk is. Laat vooral ook je gevoel mee spreken. Zie je jezelf ergens zitten? Wonen op die plek? Dat je daar wakker wordt, eet, naar bed gaat etc? Probeer door een niet zo mooie keuken etc. heen te kijken. Dat is te vervangen (mits je budget hebt)

Wij zijn gisteren bij de achterburen op bezoek geweest. Ze zijn heel boos op de gemeente (zij hebben al meerdere malen gevraagd of ze dat stuk mochten kopen, maar dat kon nooit omdat het openbaar groen was) maar ze projecteren dat niet op ons, gelukkig. We zijn er vanaf mijn schoonouders op de fiets heen gegaan, eerst nog een beetje in de omgeving rond gefietst. We krijgen echt een geweldige plek!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:00

Berthe, positief gesprek dus! Dat is fijn :j Ik snap wel dat de gemeente niet aan hen wil(de) verkopen, er loopt toch een weg tussen?
Lolleke, Ik denk dat een huis kopen met name een gevoelskwestie is. Zoals berthe ook al zegt, Zie je jezelf daar wonen? Voelt het goed?

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:16

Berthe, fijn dat je een goed gesprek hebt wel!

Ik heb een vraag en ik word er helemaal gek van, overal kom je zowel ja als nee tegen, en er is zelfs kort een topic over geweest op bokt, met voor mijn gevoel geen eenduidig antwoord. ( [NM] Studieschuld en hypotheek )

Word je studieschuld nu wel of niet berekend in je hypotheekmogelijkheden? En dan vooral in negatieve zin, dus hetzelfde als een BKR schuld?

De een zegt van wel (resulteert in een hypotheek van ruim 40.000 minder) de ander zegt, nee je moet het aangeven, maar ze mogen het niet meetellen aangezien het geen BKR geregistreerde schuld is. En de laatste zegt gewoon verzwijgen.

Nu ben ik van dat laatste maar niet uitgegaan, dit was een paar jaar geleden een optie, inmiddels echt niet meer. Maar wie kan me nu het verlossende antwoord geven? Googlen ben ik al mee bezxig maar heeft nog niet veel opgeleverd.

Wheeelp?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:32

Ga er maar vanuit dat het antwoord van Berdien waarheid is, want zij is hypotheekadviseur :)
Berdien schreef:
Hypotheekadviseur :wave:

In het verleden werd een studieschuld inderdaad niet meegenomen in de acceptatie. Echter is dat al enige tijd geleden veranderd. Nu moet je alle financiele verplichtingen opgeven. Dus niet alleen de lening voor je auto, maar ook je studieschuld of een lening bij je ouders tegen gustige tarieven.

Wordt er naar gevraagd en geef jij aan dat je geen schulden hebt, ondanks dat je wel een schuld bij de DUO hebt, dan kan dat inderdaad later voor problemen zorgen.
Daarnaast worden dergelijke financiele verplichtingen ook in het advies en de offerte meegenomen, waar jij voor tekent. Dus ook al wordt er niet naar gevraagd, je moet het wel zelf aangeven.

Het is pertinent niet waar dat banken niet naar je studieschuld mogen vragen.

Paar linkjes:
http://financieel.infonu.nl/lenen/85135 ... ijgen.html
http://nos.nl/op3/artikel/328388-studie ... theek.html
http://www.foliaweb.nl/studenten/hypoth ... -strenger/
Linkje naar berekening: http://www.bankspaarhypotheek.net/index ... icleid=240

Lees op FOK dat sommige hypotheekadviseurs zelfs overzichten van DUO wil zien. Verder kan NHG moeilijk doen wanneer de studieschuld is verzwegen en jij beroep wilt doen op NHG.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:49

Beetje over berdien heen gelezen :o maar ben inmiddels ook weer wijzer gelukkig.

Maar ik vraag me dan af, hoeveel mensen gaan voor een NHG, en hoeveel mensen geven wel of niet hun studieschuld aan? (al snap ik dat je dat niet even op een forum zet :) ) Snap de risico's hoor...niet dat ik het daarom vraag. Maarja, het is een verschil van in ons geval meer als 40k....dat is toch te bizar voor woorden? Er is ook niet echt een simpel ja of nee bij het kiezen van NHG, zie hier in het topic ook verschillen voorbijkomen. Heb het nog niet echt op onze situatie getoetst.

Ik ben er inmiddels achter dat banken er idd naar mógen vragen, maar het niet altijd doen. Ga je dan op zoek naar een bank die het maar niet doet? Ik weet dat de ING vraagt naar consumptieve leningen, maar is studieschuld dan ook een consumptieve lening? Je haalt er immers geen auto/tv/eten voor. Als ik de definities zo moet interpreteren.

En heeft iedereen dan ook voor een NHG gekozen of niet? Vraag me af hoeveel mensen werkelijk hun studieschuld aangeven :+
Ga je linkjes even bekijken mootje :j

Edit: Ik heb dus wle een studieschuld, maar nog helemaal geen indicatie van wat de hoogte van de aflossing gaat zijn. Aangezien ik daar pas over 2 jaar mee begin. Hoe geef je dat dan aan? Volledige schuld of hard op hard je schuld door je aflossingsperiode delen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:53

Ik heb zelfs gevraagd of ik de kosten van mijn paard op moest geven :')
Hoefde gelukkig niet, maar volgens mijn linkjes inmiddels wel. GElukkig maar, anders had ik nooit een hypotheek gekregen :=

Ik denk dat nagenoeg niemand het doet, of je moet een hypotheek willen ver onder je max. (zonder opgegeven studieschuld). Als er problemen zijn met betaalachterstanden, heb/krijg je wel een groot probleem.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:20

Ja ze houden er rekening mee idd!!!

Ik heb NHG en heb hem niet opgegeven. Ik was niet aan het aflossen nog, dus nee ik had geen maandelijkse lasten, waar ze naar vroegen.

Als het moet kan ik hem aflossen en de hypotheek is de helft van wat we konden krijgen, dus ik verwacht geen problemen.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:37

Bedankt voor de feedback beide :)

Het is natuurlijk even overleggen en we zijn er niog lang niet over uit, wel of geen NHG en al dat gedoe. Maar de wondere wereld van een huis kopen is groot, helaas :+

Voor ons is het toch wel de max momenteel, vooral beide starters natuurlijk. Over 2 / 3 jaar zouden we er als alles loopt zoals het moet ruim inzitten,maar daar mag je nu natuurlijk gewoon niet van uit gaan.
Plus, mijn studieschuld is dermate hoog dat ik hem moet gaan afbetalen in de voorgestelde tijd, tenzij ik een leuk lot win :+

Axhja, het geeft genoeg gesprekksstof.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:08

Ja ik heb een bod gedaan, de vraagprijs, meer wilde ik gewoon niet.. ik kan wel een hogere hypotheek krijgen, maar vind de vaste lasten dan te hoog worden (heb ook een paard natuurlijk). Maar ik ben het niet geworden, er zal dus wel iemand over de vraagprijs heen gegaan zijn. Vind het wel echt super jammer.. was het eerste huisje waar ik een fijn gevoel bij had en dat helemaal aan mijn wensen voldeed. Nouja, weer verder zoeken dus!

Berthe, fijn dat je achterburen zo reageerden, zou ook niet fijn zijn om meteen met een slechte relatie met je buren te starten.

Een kennis van mij had ook een studieschuld, werd in zijn geval wel meegenomen bij de hypotheek waardoor hij minder kon lenen.
Ik heb geen studieschuld dus zou niet weten hoe dat precies zit, wil wel een hypotheek met NHG overigens :j

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:18

Jammer Ireen. Nu maar weer verder zoeken?

Dat was toch altijd al zo, dat je studieschuld moet opgeven bij de hypotheekaanvraag? Wij 22 jaar geleden in ieder geval wel.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:04

Haha, dat is echt heel lang geleden ;)
Jammer Ireen! Er komt vast binnenkort iets leukers voorbij voor je!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:16

Studieschuld is altijd "verkocht" als BKR-vrij en dus niet van invloed op je hypotheek........ is nu ook opeens onder de aandacht dat er nu wel rekening mee wordt gehouden (nieuws enzo), dus denk niet dat het altijd zo geweest is.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:28

Laat mijn geheugen me dan zo in de steek? Was toen misschien alleen informatief? Rente was toen 9,5 procent (oma vertelt :D ) wellicht zijn ze toen ook een periode voorzichtig geweest met verstrekken?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:36

Ik heb geen idee...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:37

Volgens mij is dit per 1 januari 2012, maar elke bank kon daarvoor natuurlijk ook zijn eigen voorwaarden stellen....
9,5% :oo Dan ben ik blij met mijn 4.7!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:21

Nou vorig jaar is bij een collega van mij haar hypotheek er op afgeknalt bijna. Het was niet gevraagd en ze had niet door dat ze het moest melden, dus ze waren al een eind rond. Toen ze het in een later gesprek alsnog meldde hebben ze de boel mooi teruggedraaid :j :j Heeft haar bijna het huis gekost toen. Is via lening bij ouders alsnog geregeld, maar ze zijn er dus al wel langer mee bezig.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:06

Gister nogeven op onderzoek geweest -:)
Studieschuld is altijd iets geweest wat aanwezig was. Het is een zogenoemde consumptieve lening, die je dus wel gebruikt en zeker moet afbetalen. Banken mochten je er vroeger ook wel naar vragen maar toen taalde ze er niet zo naar. En zeker aangeizen het niet BKR gereigstreerd staat, juist omdat anders iedereen nogal een flinke registratie zou hebben :+ Vaak werd het gezegd en gelaten voor het was, tot een jaar of 2 geleden.
Goede opleiding = vaak studieschuld, maar ook goede werkmogelijkheden. Dus banken waren niet zo bang voor problemen en lieten het wat voor het was.

Momenteel dekken banken zichzelf strenger in, en banken moeten een hypotheek kunnen verantwoorden. Als jij dan een aannemelijke studieschuld meeneemt in deze "tijden" is het voor hun een groter risico een dergelijk hoge hypotheek af te geven, je gaat straks immers flink wat afbetalen. Dus trekken zie die schuld bijna 1 op 1 af van je max hypotheek.

Kortom, NHG is nog steeds niet meteen een probleem, je moet alleen een bank zoeken die het niet zo erg vind dat jij studischuld hebt en inziet dat je kansen goed zijn. Wel altijd zwart op wit laten vastleggen dat het zo is afgesproken > Als je het voorbij laat gaan en dus de hypotheek neemt kunnen ze je er achteraf op pakken door te zeggen "maar zie je? Staat nergens".

We moeten nog even een nieuwe afspraak maken met details, maar dat is het verhaal in grote lijnen. Kortom, we zijn nog niet van de wal afgeduwd, mar het zal nog wat kosten. Verzwijgen ga ik niet doen, daar heb ik mezelf alleen maar mee achteraf ben ik bang.

Als het gaat om een hypotheek zonder NHG is het sowieso niet zo'n probleem, dan zit je niet met die restschuld regeling en kunnen ze je dus ook niet pakken of aanwijzen dat je niet "alles gedaan hebt om zo veilig mogeijk te lenen." Als je dan gedwongen moet verkopen, tzja dan heb je gewoon pech.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:48

mijn broer moest ene aantal jaar terug al eerst die studieschuld wegwerken voor de hypotheek, anders hadden ze idd een flink stuk minder kunnen lenen

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:19

Mootje schreef:
9,5% :oo Dan ben ik blij met mijn 4.7!

Wij vonden dat toen best meevallen. Mijn zus had een paar jaar daarvoor een woning gekocht en toen was de rente 12 %.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:32

Ik heb 4,65% 10 jaar vast.

Vorige week woensdag heb ik de sleutel gehad van mijn nieuwe huis. Keuken is inmiddels ingericht, al het behang van de muren die blijven staan en ik heb nog even in het zonnetje bij een standtent gezeten :D . Je moet natuurlijk ook blijven ontspannen tijdens het klussen. Morgen beginnen met het slopen van de plafonds en muren.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:11

Wij hebben 4,5% geloof ik en ook 10 jaar vast. 12% is echt absurd. Blij dat die tijden voorlopig ff geweest zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:20

Ik heb geen idee.......... voor 27 jaar vast :')

edit: ff opgezocht: 5,5 voor 25 jaar vast.
Laatst bijgewerkt door manzano op 07-08-12 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:23

Ik zit op de helft van mijn rentevaste periode... Gaat best snel!