Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:29

Moet zeggen dat ik er voorheen nooit zo aandachtig naar heb gekeken als een plant het slecht deed.
Dan probeerde ik meer/minder water, andere plek met meer/minder licht. Hielp dat niet, dan in de groene bak en wat idinn zegt, op naar de winkel om nieuwe _O-

Hier wat planten hoekjes van mij :)
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:31

Oh je stukje groene muur <3 Hoe heb je die gemaakt?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:37

De zakjes zijn van plantje.nl. Doordat de binnenkant bekleed is met plastic krijg je geen natte zak tegen de muur. En ik vond het een fijn idee om geen troep van bv aliexpress of een drop shipper te kopen :D

Het is nog wel wat zoeken naar de juiste plantjes. Zo stonden er twee plantjes in die niet zo’n hoge waterbehoefte hadden, hier kwam ik te laat achter dus die zijn verdronken := een bromelia die helaas echt niet happy was dus die is ook verhuisd.

En nu ik de trips op andere planten heb ontdekt check ik deze planten elke dag extra grondig O:)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:43

Gaaf, xTammy!

Qua ongedierte kan ik bijna m’n bingokaart tevoorschijn halen. -O- Rouwvliegjes behoren inmiddels tot de vaste bewoners. Gelukkig niet zoveel.
Verder had ik een plantje met meeldauw, en wolluis en bladluis in m’n Hoya’s. En in het voorjaar had ik ineens spint op een Alocasia.

Volgens mijn partner komt het omdat ik teveel planten heb maar daar ga ik ‘m natuurlijk geen gelijk in geven. :))

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 06:44

Tijd geleden dat ik in dit topic postte, maar ik hoop dat er naast plantenliefhebbers ook wat kattenbaasjes actief zijn die mij gerust kunnen stellen (of juist niet).

Mijn vriend en ik staan op het punt een kat te adopteren. Omdat we een beschaafde collectie aan planten in huis hebben, heb ik ter voorbereiding maar eens een lijst met mogelijk giftige planten opgezocht. Tot mijn schrik stonden daar onder andere mijn o zo geliefde Monstera en Epipremnum op. In hoeverre kan het nou echt kwaad om die in huis te hebben met een kat? Zijn ze zo giftig dat elk hapje al kwaad kan of vooral als ze er vaker aan knabbelen of grotere stukken in één keer van eten?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 06:50

Vrijwel al m’n planten zijn giftig voor katten. Ze spelen wel eens met een Rhipsalis maar (ik denk) omdat ze ook buiten komen, slaan ze niet zoveel acht op de planten binnen.
En ze mogen er van mij ook niet aankomen, op die Rhipsalis na.

Ze zullen niet meteen doodziek worden maar overdaad schaadt. Ik denk dat als een kat hele stukken blad naar binnen gaat werken, dan kan het wel eens penibel gaan worden. Maar dat zal ook per plant verschillen hoe giftig ie is.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:12

Monstera heb ik toch wel vervelende dingen over gelezen op katten paginas op facebook. Zou ook zeker afraden dat de kat daar van eet.

Ik heb wel een Monstera staan maar mijn katten eten niet aan de planten tenzij ze behoefte hebben aan gras. Dan krijgen ze de graslelie en is het weer klaar.
De woonkamer deur gaat bij ons ook dicht snachts zodat ze niet alleen zijn met de planten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:19

Ik let er totaal niet op of iets giftig is. De kat heeft gewoon van de planten af te blijven. Hij kauwt weleens op een palmachtige en een varen, de enige planten waar hij goed naast kan zitten ook. Lijkt hij specifiek op te zoeken als zijn maag opspeelt. Net als dat hij buiten hele happen muntplant naar binnenwerkt af en toe. Hij zal het wel weten. Als je kat enkel binnen woont, zou ik wel zorgen dat er kattengras, graslelie of een andere eetbare plant staat voor 'm. Zodat ze niet als alternatief maar aan een giftige plant gaan kauwen bij gebrek aan beter.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:39

Grappig dat iedereen daar zo anders mee omgaat.

Het gaat in ons geval wel om een binnenkat, met wat uitstapjes naar het balkon. Ik vermoed dat dit wel verschil kan maken met een buitenkat.
Aan kattengras of een graslelie had ik inderdaad al gedacht, maar ik vroeg me af of ik de kat daar niet juist mee aanleer dat ze gerust aan de planten mogen knagen. Al zijn ze ongetwijfeld slim genoeg om te weten wat ze wel en niet mogen. We zullen sowieso even bij het asiel nagaan hoe zij hier in staan. Zij zullen ook wel enigszins kunnen inschatten welke katten wel en niet vertrouwd zijn in de buurt van planten, hoop ik.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:46

Hier twee binnenkatten en die blijven netjes van de planten af. Zitten alleen aan "sprietjesplanten", dus een kentiapalm bijvoorbeeld zal ik nooit in huis halen. En verder heb ik alleen licht giftige planten. Als er zeer giftig bij staat koop ik ze niet.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:05

Lelies haal ik hier niet meer in huis, maar verder kijk ik daar niet bewust naar moet ik zeggen.
Monstera viel hier blijkbaar niet in de smaak en de katten lopen beiden nog vrolijk rond :')

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:21

:))

Zo circuleert zo af en toe ook een hele grappige meme op Facebook.
Afbeelding

Amaryllisbollen komen er hier overigens niet meer in. Schijnen ook zeer giftig te zijn.
Gelukkig is hier nog nooit iets voorgevallen maar voorkomen is beter dan genezen.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:35

xTammyy schreef:
Lelies haal ik hier niet meer in huis, maar verder kijk ik daar niet bewust naar moet ik zeggen.
Monstera viel hier blijkbaar niet in de smaak en de katten lopen beiden nog vrolijk rond :')

[ [url=m/oX9cyE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dit zo'n mooie foto :')

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:21

xTammyy schreef:

[ [url=m/oX9cyE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Whaha, een prachtig geperforeerd Monstera-blad. Wat maakt een gaatje meer of minder ook uit? :')

Toevallig heb ik gisteren net een Calla (aronskelk?) gekregen van vrienden. Valt die niet onder de lelies? Op het werk en bij familie maar eens vragen of er iemand belangstelling heeft in een extra plant.
Verder hebben we volgens mij geen extreem giftige planten in huis. Hoewel ik op internet niet altijd even goed kan vinden of een specifieke plant nou ernstig of licht giftig is voor katten. Het scheelt denk ik al dat we een volwassen kat in huis nemen.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:04

xPabloBokt schreef:
Je kunt idd aaltjes gebruiken, ik heb dat hier ook gedaan toen ik een verdenking had en nu heb ik niets meer. Beneden nog wel rouwvliegjes maar mijn plant heeft er geen last van.

aha, aaltjes! ik ga daar eens voor kijken dan :D thx!

ze staat ondertss al een heel aantal weken buiten in weer en wind. Ik hoop dat dat ook helpt :D

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:47

Ik moet er ook nog steeds om lachen als ik het zie bij de monstera.

Vandaag toch weer trips gezien op een van de ingespoten planten, dus alles wat in quarantaine staat opnieuw flink ingespoten.
De gedouchte planten en planten die niks hadden, zijn gelukkig nog steeds trips vrij :)

Vraag me wel af hoe vaak ik al ongedierte heb gehad in huis, heb er nooit op gelet :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:48

Ik ging in de lunchpauze wandelen en er stonden hele zielige dorstige planten in de AH.. met 35% kortingssticker..

Afbeelding

Hij mag mooi even op werk in quarantaine (briefje eraan gedaan of ze 'm willen laten staan, we mogen officieel geen planten -O- ) en ondertussen verzin ik plek in huis. Hij is eigenlijk te groot, alles staat al vol..

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:31

Oh maar daar verzin je wel een plek voor, wat een pracht <3

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:30

Ik heb twee actieve binnen katten. Die zitten eigenlijk niet aan de planten. Ook niet de monstera en de lelies. Amaryllis laten ze ook met rust. Kerst roos heb ik nooit gehad.

Wel hebben ze kattengras, daar zijn ze blij mee.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 23:29

Ik heb vandaag weer een plantje gekocht! Nu stond erop dat het een Scindapsus is, maar ik kom er niet achter welke soort. Wie weet het?

Afbeelding

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 00:23

Brasil.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 00:39

Luxorvalkje schreef:
Ik heb twee actieve binnen katten. Die zitten eigenlijk niet aan de planten. Ook niet de monstera en de lelies. Amaryllis laten ze ook met rust. Kerst roos heb ik nooit gehad.

Wel hebben ze kattengras, daar zijn ze blij mee.

Let op met lelies dat als het stuifmeel op hun huid valt en ze het oppikken het ook giftig is. Of als ze eroverheen lopen met hun pootjes en het aflikken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 13:19

Afbeelding
Afbeelding

Kan iemand mij vertellen wat hier gebeurt? En hoe ik het kan voorkomen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 13:23

Dorre bladeren zijn bij een Calathea vaak een te lage luchtvochtigheid

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:23

Ik heb even jullie hulp nodig. Vandaag weer eens plantenasiel gespeeld en een hele hoop planten overgenomen. Oa een philondendron gloriosum, monstera adansonii en een aantal hoya’s. Afbeelding
Ik ken deze alleen niet, weet iemand hoe deze heet?
Afbeelding en mijn calathea orbifolia is alles behalve blij. Hij deed het eerst super goed, 4 nieuwe bladeren in een keer! De bladeren gingen opeens hangen, daarna krullen. Ik geef amper water dus ik dacht eerst dat het daar aan lag, maar na water geven kwam er geen verbetering. Lijkt wel alsof ie het water niet opneemt. Ik heb hem een tijdje in de keuken gezet voor hogere luchtvochtigheid maar ook dat helpt niet. Wat kan ik doen?