[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:22

Leuk ! ben benieuwd of het iets is, de bezichtiging na de open huizen route was bij ons de koper van ons appartement :)

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:39

Balen nog steeds Anouk :n

Lijkt me zeker spannend EkmiC :D Succes morgen!

Wij tekenen vanavond het koopcontract bij ons (soon-to-be-ex-)thuis! *\o/* Dan is het eindelijk officieel en kunnen we feest vieren!

We mogen erin zodra wij er klaar voor zijn. Het regelen van álles (hypotheek + starterslening + notaris etc etc etc) enzo kost toch zo'n 8 weken? Onze aankoopmakelaar heeft 17 juli op het contract gezet als richtlijn, maar dat is nog 13 weken! -O-

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:25

Wij krijgen 5 weken voor het regelen van de financiering na het tekenen van het voorlopig koopcontract (wat we morgen gaan doen)

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:30

Of is dit iets anders:

10% waarborgsom/ bankgarantie: 5 weken na tekenen koopakte, 29 mei
- voorbehoud financiering: 4 weken na tekenen koopakte, 22 mei

Voor mij is het ook nog allemaal nieuw en het is ons eerste koophuis. Gelukkig zorgt de financieel adviseur dat alles optijd rond is.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:38

Wij hebben idd ook onder voorbehoud financiering, dus dan lijkt het mij ook gek dat dat zo lang duurt. Maar de starterslening duurt met mazzel 6 weken, met pech 8 weken of langer. Maar dat er dan 13 weken van gemaakt is voor we erin kunnen is wel héél ruim. We weten dat de verkoopster morgen weg is als het moet (ze woont er nu ook maar 3 dagen per week). Vanavond maar even vragen of het niet een stuk eerder kan.

A.s. dinsdag met financieel adviseur (een onafhankelijke: wilde mijn vriend heel graag, ik vind het maar achterlijk duur en vraag me af of het het geld waard is) een afspraak, dan gaan we alles bespreken en vanaf dan begint het aftellen denk ik :) Afhankelijk van hoe snel zij alles geregeld krijgt kunnen we pas weg.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:43

Ja wij hebben ook een onafhankelijke adviseur. Dat is wel heel fijn.

Mag wat kosten maar heb er wel een goed gevoel bij. En vind het fijn dat ze je alles uit handen nemen.

De kosten voor o.a. de adviseur zijn wel fiscaal aftrekbaar, dus uiteindelijk krijg je wel weer geld terug.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:07

A_nouk schreef:
Leuk ! ben benieuwd of het iets is, de bezichtiging na de open huizen route was bij ons de koper van ons appartement :)

Hopen dat dit bij ons ook het geval is! ;)
Huis is aan kant. Ramen gezeemd, ziet er een stuk beter uit dan daarvoor, maar nog niet optimaal. Doe dat echt nooit! Haha. Mn caviahok maar even schoonmaken en dan vind ik het mooi genoeg!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:15

playboysches schreef:
Of is dit iets anders:

10% waarborgsom/ bankgarantie: 5 weken na tekenen koopakte, 29 mei
- voorbehoud financiering: 4 weken na tekenen koopakte, 22 mei

Voor mij is het ook nog allemaal nieuw en het is ons eerste koophuis. Gelukkig zorgt de financieel adviseur dat alles optijd rond is.

Bij ons was het:
Medio november bod geaccepteerd
3 december voorlopig koopcontract getekend
Vanaf toen 6wk voor financiering
23 januari moest de bankgarantie bij de tegenpartij zijn en 30 januari zou oorspronkelijk de overdracht zijn.

Wij hebben de bankgarantie omzeild door de overdracht op 6 januari te laten plaatsvinden. We hadden de hypotheek in no-time rond. De makelaar heeft ons ook geholpen door de bankgarantie zover mogelijk naar achteren te schuiven :j.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:41

Tijdje geleden heb ik me hier ook weleens gemeld over een woning waar wij interesse in hadden. Helaas bleek toen dat het huis voor onze neus was weggekaapt. Echter werd ik afgelopen donderdag gebeld door de makelaar dat het huis weer in de verkoop kwam, want het was stuk gelopen op de financiering, wat zo'n drie maanden heeft geduurd.

Er is alleen één voorwaarde: Het wordt door al deze rompslomp NIET meer verkocht onder voorbehoud van financiering. Het staat onder curatele bij een notaris, omdat de erfgenamen zelf niet kunnen handelen. De notaris is ondertussen met pensioen en wil na vier jaar eindelijk eens geld zien.

Is er iemand die verstand heeft van kopen zonder voorbehoud van financiering?? We zitten trouwens ook nog met onze eigen woning, die nog niet te koop staat maar wel belang voor is (klein dorp).

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:45

Geen ervaring mee maar als je de financiering niet rond krijgt dan zit je er dus sowieso aan vast. Als je er dan vanaf wilt zien moet je een boete betalen, vaak 10% van de koopsom.

Weet je ook waar het bij die andere partij precies op mis is gelopen?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:51

Nee geen idee, het is een boerderijtje die zeker opgeknapt moet worden. Maar misschien hadden zij wel veel grotere plannen dan die wij hadden, die niet gefinancierd konden worden.

Dat van die boete wist ik niet. Had wel bedacht om eerst te kunnen kijken of de financiering rond komt en dan bieden, maar mocht het dan niet doorgaan zit je natuurlijk met een boete naar de klant toe.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:55

Er is toch geen hond die dat doet :? Ik zou het iig nooit doen en dat ook duidelijk maken aan de makelaar. Je bent dan verplicht de woning te kopen, ook als je de financiering niet rond krijgt of als je baan kwijt raakt voor dat alles rond is met de hypotheek. Je kan wel aanbieden om zsm die hypotheek rond te krijgen en de overdracht zsm te regelen als tegemoet komen.

Die tien procent kun je in elk voorlopig koopcontract tegenkomen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:01

Bedenk je even hoe je het wil gaan doen als het onverhoopt zo mocht zijn dat je de financiering op de een of andere manier niet rond krijgt.... dan zit je met een huis dat je niet kan betalen.... maar wel móet kopen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:29

Naath, zijn jullie al wel bezig geweest met orienteren op een hypotheek? Dus weten jullie al wat jullie kunnen lenen , al eens wezen babbelen bij hypotheekverstrekkers etc?

Zonder voorbehoud zou ik sowieso niet doen, hoe zeker je ook weet dat je het allemaal wel rond krijgt, je weet het gewoon niet tot het rond is.

Maar als je al wel bezig bent geweest met uitzoeken etc kun je wel aangeven dat jullie in principe het bedrag zou kunnen lenen en dit idd zo snel mogelijk rond gaan proberen te krijgen en ook die overdracht zsm willen regelen

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:42

Ja wij weten al wat we kunnen lenen, en het huis op zich om te financieren zou zeker moeten lukken, maar er moet het nodige aan verbouwd worden waarvan we graag een deel van zouden willen mee financieren. Is dus direct al een puntje!

Naar mijn idee zou er ook geen hond zijn die dat wil doen en ik vraag me af wanneer ze er eerder vanaf zouden zijn, volgens mij onder voorbehoud van financiering vind je volgens mij toch sneller iemand... We waren het ook niet van plan om te doen op deze manier, maar was even benieuwd naar jullie mening!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:11

Als jullie het huis verder nog steeds zien zitten zou ik er eens even voor gaan zitten hoe je het gaat formuleren en dan contact opnemen met de makelaar dat jullie idd al bezig zijn geweest met info vergaren en orienteren en een goed beeld hebben van wat de mogelijkheden zijn en hier dus niet onvoorbereid aan komen zetten en gewoon een bod doen ovb financiering en maar zie wat er gebeurt.... als ze slim zijn laten ze het niet klappen op de paar weken die financiering rondkrijgen kost (naja... 6 dan)

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:42

Hoi!! Mijn huis staat al even te koop en ik snap totaal niet waarom..
Volgens mij is het een leuk en heel gezellig huis en best groot voor 157.500..
Heb alleszins nu wat nieuwe foto's gemaakt en ik zou graag jullie feedback hebben over welke nu wel of niet bij de advertentie te zetten..

Het album staat op mijnalbum: http://www.mijnalbum.nl/Album=HOKVTRI3

Feedback is echt zeeeeer gewenst, want nu staan er maar 5 foto's op, wat helemaal geen goed beeld geeft..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:46

Absoluut NOOIT zonder voorbehoud van financiering tekenen. Ook al weet je wat je kunt lenen, zolang er geen geaccepteerde hypotheek staat heb je nooit 100% zekerheid dat hij rond komt. Wat een bizarre eis.. :n

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:48

Ik zou ook echt nooit zonder voorbehoud van financiering doen. Je weet nooit wat voor rare addertjes er onder het gras tevoorschijn komen waardoor je de hypotheek toch niet zou krijgen.

Ik heb het in mijn omgeving al zo vaak op de meest bizarre punten stuk zien lopen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:29

Cowgirltjuh schreef:
Hoi!! Mijn huis staat al even te koop en ik snap totaal niet waarom..
Volgens mij is het een leuk en heel gezellig huis en best groot voor 157.500..
Heb alleszins nu wat nieuwe foto's gemaakt en ik zou graag jullie feedback hebben over welke nu wel of niet bij de advertentie te zetten..

Het album staat op mijnalbum: http://www.mijnalbum.nl/Album=HOKVTRI3

Feedback is echt zeeeeer gewenst, want nu staan er maar 5 foto's op, wat helemaal geen goed beeld geeft..

wat mij het meest opvalt is dat die tafel daar echt heel erg ongelukkig staat. kan je die niet ergens anders neerzetten het is net alsof je de eethoek op de gang hebt gezet. De overkapping is wel super!
Tja en zelf knap ik echt af op douchen in bad, maar daar kun je weinig aan doen.

Ik zou wel wat meer logica aanbrengen in de volgorde van je foto`s. Zeg maar van de voordeur naar boven werken. Ik ben na het zien van de foto`s wel een beetje verward over hoe je huis nu in elkaar steekt.

Heb je ook een link van de advertentie zelf?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:38

Ik zie nog veel losse rommeltjes:flessen schoonmaakmiddel, fotolijst op tafel, etc. Daarnaast is de helft van de foto's onscherp, overbelicht of te donker. Plus wat karin zegt, de indeling van het huis is onduidelijk door de volgode van de foto's.
Verkoop je je huis zelf via makelaarsland oid? Ken je anders geen fotograaf die de foto's kan maken? Want de eerste indruk is zo bepalend!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:43

Wij hebben destijds ook foto's laten maken door een fotograaf. Die deed dingen waar ik zelf nooit aan gedacht had, wat uiteindelijk best bepalend was voor het beeld van het huis (zonder de zaken mooier voor te stellen dan ze waren). Was het geld meer dan waard :j

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:47

Ik heb een makelaar maar daar ben ik heel ontevreden over.. Vandaar de keuze om het nu even zelf te doen zo.. de link van de advertentie bij de makelaar is: http://makelaardij.wilsongroep.nl/wonin ... 7VPZSL0109
Maar die foto's zijn van VOOR de renovatie..

Over de volgorde: daar had ik eigenlijk niet bij stilgestaan, zal t even aanpassen..

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:52

Heb de volgorde aangepast is het beter zo?
Heb ook nog een paar foto's verwijderd.. Die foto van die beige slaapkamer vind ik ook vrij rommelig maar dat is nog van de vorige mensen.. Bij mij staat deze kamer leeg dus kan het nu even niet anders doen..

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:31

Cowgirltjuh schreef:
Heb de volgorde aangepast is het beter zo?
Heb ook nog een paar foto's verwijderd.. Die foto van die beige slaapkamer vind ik ook vrij rommelig maar dat is nog van de vorige mensen.. Bij mij staat deze kamer leeg dus kan het nu even niet anders doen..

Dan liever een lege opgeruimde kamer! Daar kan een koper dan zijn eigen verbeelding op los laten!