Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 09:45

Matheno schreef:
Mi_Amore schreef:
Hoi dames,

ik volg hier graag even mee.

Heb al heel wat tips uit jullie posts gehaald ivm planten die interessant kunnen zijn voor de tuin hier.
Enkel nog eens goed bestuderen aan welke ik mogelijks allergisch kan zijn :')

Ik ben bezig ook met het uittekenen van de tuin, welke hopelijk volgend jaar eindelijk aangelegd kan worden.

Dit is momenteel de situatie, tuin is 42m lang en 7m breed:

[ [url=m/8iWyUZ.png]Afbeelding[/url] ]

Links komt ons terras van 5m op 3.8m, bestaande uit steenschotten (douglas).
Het zwembad is ingegraven en 3.5m op 6m.
De pergola achteraan is iets wat er nog niet staat.
De pergola zelf wordt 3x3 met ernaast een tuinhuis 3x3.

We hebben 3 honden die graag spelen, maar een volledige grasmat willen we dus niet.
Bloemen, planten, struiken, vorm in de tuin, ... . Geen standaard vlakte dus.

Ideetjes? Wees welkom :D En verder lees ik verder mee!

Een kennis van mij heeft soortgelijke afmetingen.

[ [url=m/KdDCzN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw wat mooi. Inderdaad dat zo'n tuin niet ineens te overzien is maakt het een stuk leuker/dynamischer om naar te kijken!

Mi_Amore

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:01

Afbeelding

Dit komt aan het terras aan het huis, ben hier zoooo gek van!
Aan het zwembad zou ik dan een mooie struik gaan zetten of muur met klimplanten en ernaast gras met van die mooie 'steentegels' zoals hierboven vermeld, dat breekt de tuin al! Superleuk en bedankt voor het meedenken :D

Ik wilde heel graag een blauwe regen, maar die is giftig voor honden :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:04

Zou iets bij een zwembad zetten wat weinig verliest van blad enz.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:43

Bij het zwembad zelf idd iets dat weinig blad verliest, want ik ken dat al, manlief wil het zwembad maar geen onderhoud :')

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:49

LaPluche schreef:
*pak mijn koffers in om bij Suzanne in te trekken*

Wat prachtig die stijl <3

Het voordeel van een huis kopen dat van een tuinarchitect is geweest. :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:20

Suzanne_k schreef:
LaPluche schreef:
*pak mijn koffers in om bij Suzanne in te trekken*

Wat prachtig die stijl <3

Het voordeel van een huis kopen dat van een tuinarchitect is geweest. :D

Maar dat is nog geen garantie dat het ook jouw smaak is. Gelukkig had je die mazzel wel, maar ik zie hier ook vaak tuinen die ontworpen zijn waar ik geen fan van ben.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:27

Ceetje_bokt schreef:
Maar dat is nog geen garantie dat het ook jouw smaak is. Gelukkig had je die mazzel wel, maar ik zie hier ook vaak tuinen die ontworpen zijn waar ik geen fan van ben.

Dat klopt, strak ontworpen tuinen zie je ook vaak genoeg voorbij komen. Deze tuin is tenminste met veel groen en variatie aan planten aangelegd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:21

Mijn tuin is ook ooit door een tuinarchitect aangelegd.
Alleen hebben de vorige bewoners er 20 jaar niets aangedaan en lieten alles vooral maar bloeien en planten er hier en daar wat (rotzooi) bij :D
Gevolg is nu, dat onze tuinman de afgelopen 8 maanden al zeker 8 volle dagen is geweest, alleen maar om te snoeien, planten/struiken uit te graven en/of te verwijderen.
En dan doen wij vooral zelf onkruid wieden enz. :D

Ik hield altijd van strakke tuinen, maar nu weet ik weer waarom ;)
Er komt geen eind aan het werken in de tuin.
En in juni komt hij weer, want een deel is nog steeds niet gesnoeid. :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:26

Electra63 schreef:
Prachtig Suzanne_K !!

Ik had aan mijn man voorgesteld om onze vijver te laten vervangen door een zwembad, maar helaas vindt hij de vissen en kikkers en tegenwoordig een koppel eenden, te leuk.

En als compromis een zwemvijver dan?
https://www.vtwonen.nl/tuinieren/vijver ... wemvijver/
De kikkers zullen het heliophyten filter waarderen, en tegen de insecten kan je er een paar goudwindes in doen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:26

Electra63 schreef:
Mijn tuin is ook ooit door een tuinarchitect aangelegd.
Alleen hebben de vorige bewoners er 20 jaar niets aangedaan en lieten alles vooral maar bloeien en planten er hier en daar wat (rotzooi) bij :D
Gevolg is nu, dat onze tuinman de afgelopen 8 maanden al zeker 8 volle dagen is geweest, alleen maar om te snoeien, planten/struiken uit te graven en/of te verwijderen.
En dan doen wij vooral zelf onkruid wieden enz. :D

Ik hield altijd van strakke tuinen, maar nu weet ik weer waarom ;)
Er komt geen eind aan het werken in de tuin.
En in juni komt hij weer, want een deel is nog steeds niet gesnoeid. :D

Jammer is dat hè dat mensen zo'n tuin aan zijn lot overlaat. Dat geeft zo veel werk.
Zodra alles gewoon een beetje bijgehouden wordt is het voor jezelf ook goed bij te houden.

Hij zijn we aan onze grote projecten begonnen. De enorme heg is eruit en de schutting is geplaatst. Wat geeft dat weer een hoop licht in huis zeg! De heg was veel te groot geworden (ruim een meter doorsnede en kwam halverwege het raam op de 1e verdieping). Het was een conifeer, dus terugsnoeien was helaas geen optie. Nu hebben tussen de schutting ongeveer 50 tot 80 cm aan zwarte grond waar ik los kan gaan met planten. Het is wel pal op het noorden, dus het worden schaduwplanten. Ik heb afgelopen weekend de hosta's in de voortuin gesplitst en verdeeld over de nieuwe border. Bij het stuk naast de garage mogen wat grotere planten zoals camelia en/of rododendron. Verdere ideeën wat hier goed zou kunnen doen mogen gedeeld worden. Het is een lengte van ongeveer 15 meter. Planten moeten een goede verdeling hebben qua hoogte (liever niet te breed), groenblijvers en bloeiers. Ik denk ook iets van varens erin te zetten.

Afbeelding
Deze foto is vanuit het huis genomen. Naar rechts houdt het huis na een aantal meter op en hebben we een "open" stuk tot aan de garage (ongeveer 4 a 5 meter breed). Ook daar is de ontstane border zo'n 50 tot 80 cm diep. Hier mogen wel planten komen die breder worden (Hier was ik van plan om een camelia en rododendron neer te zetten).

Een ander project waar we mee bezig zijn is de oude schuur/kokshuisje aan de achterkant van onze tuin. Het dak was half ingestort. Het plan is om het te restaureren en in gebruik te nemen als extra schuur waar ik mijn tuinspullen in kwijt kan. Inmiddels zijn de dakpannen en het houtwerk van het dak verwijderd.
Afbeelding
Voor de oplettende kijker, in de linkerboom hangt een uilenkast (en hij is bezet door een steenuiltje *\%/* )

Laatste project is de voortuin. De schade die de shovel heeft veroorzaakt met het eruit rukken van de conifeerhaag is hersteld (Lees de ontstaande gaten en verzakkingen zijn weer opgehoogd). Ik ben bezig met stekken nemen van planten die ik straks weer terug wil hebben in de tuin. Irissen en Hosta's zijn eruit gehaald en gedeeld. Deel staat in de achtertuin en een deel in de nieuwe border en ook wat weggegeven. Verder is het nog even kijken wat ik nog meer kan en wil bewaren voor het nieuwe plan. Als dat gebeurd is alles eruit halen en wordt het hele grasveld + oude borders omgewerkt, bemest en flink wat compost erop. Het wordt strakgetrokken en opnieuw ingezaaid met gras. We beginnen met 2 borders maken vlak bij het huis. Volgend jaar kan ik weer wat nieuwe borders aanleggen. Alles ineens zou wel een heel duur plan worden, dus stapje voor stapje.

Afbeelding
Dit was de voortuin vorig voorjaar. Het stuk heg wat zichtbaar is, is het lage gedeelte.... De fruitbomen blijven staan als het lukt. Anders worden zo (tijdelijk?) verplaatst naar de achtertuin. Even voor het idee, de voortuin is 28 meter lang!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:03

Wat een ruimte Roosvos! En wat een grote projecten :wow: Je zou eventueel kunnen googlen op ‘borderpakket schaduw’, dan krijg je al een hoop zoekresultaten met ideeën. Ook welke planten leuk gecombineerd kunnen worden. En tegen de schutting misschien een leuke klimplant?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:15

Ik heb tegen de noordkant van de schutting Herfstanemonen, die hebben het daar prima naar hun zin.

Gek genoeg doet mijn Toscaanse Jasmijn het daar ook geweldig, zou verwachten dat ie wat meer zon wil maar hij staat zo natuurlijk wel beschut tegen de zuidwesten wind. Even een foto uit mijn kantoor raam:
Afbeelding

Verder doet de groenblijvende clematis het hier ontzettend goed.

Ik vind de Kaapse vergeet me nietjes echt een prachtige schaduw plant, ik heb de 'Jack Frost' variëteit.
Afbeelding

Acers houden ook wel van schaduw en een mooie rode is erg gaaf, maar die worden wel wat breder.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:30

Wow, is dat allemaal toscaanse jasmijn?? :wow:

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:28

noviceh schreef:
Wow, is dat allemaal toscaanse jasmijn?? :wow:

Ja :D 5 jaar geleden gekocht als mini plantje voor 10 euro.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:44

Roodvos schreef:
Electra63 schreef:
Prachtig Suzanne_K !!

Ik had aan mijn man voorgesteld om onze vijver te laten vervangen door een zwembad, maar helaas vindt hij de vissen en kikkers en tegenwoordig een koppel eenden, te leuk.

En als compromis een zwemvijver dan?
https://www.vtwonen.nl/tuinieren/vijver ... wemvijver/
De kikkers zullen het heliophyten filter waarderen, en tegen de insecten kan je er een paar goudwindes in doen.

Bedankt, vandaag een groot opzetzwembad binnen gekregen.
Wel in houtlook. :D
Maar eens kijken of dat bevalt. Ik ben echt een strand- en zeeliefhebber.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:58

Is er iemand zo gek geweest om de tuin handmatig te egaliseren?
Er kan geen kraantje de tuin in hier en ik wil de bodem eigelijk egaal ivm de kuilen die de honden hebben gegraven.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:35

Beschouw het als gratis sportschool :D Hier 6000m2 tuin en vrijwel alles gaat met de hand. Nu bezig een geul te graven van 100m voor een kabel van huis naar hek. Alles in etappes.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:53

Echt egaliseren niet, maar wel 2scheppen diep lossteken en gezeefd (heel erg ingeklonken en veel grind erin) en daarna weer dusdanig vlak gemaakt dat grasmaaien prima gaat :+

Zo'n 50 M2, paar weken af en toe een middag bezig met z'n tweeën

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:59

Ik heb vorige week een hogedrukspuit gekocht (mijn of meer onder dwang van mijn vader, een Kärcher K3). Vanmiddag had ik het dak van de veranda schoongemaakt, en omdat de tuinslang er toch al lag had ik ook een klein stukje met de kärcher geprobeerd, gewoon om te zien hoe goed het zou werken:

Afbeelding
Before

Afbeelding
After

Afbeelding
Before

Afbeelding
After

En daarna had ik alles keurig opgeborgen...
Ja, dat duurde niet lang, want het kriebelde toch wel, en het is toch wel lekker weer en ik ergerde me toch wel heel erg aan het feit dat ik regelmatig bijna onderuit ging als het ook maar een beetje vochtig was buiten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het eerste terras is iig zomerklaar :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:12

Het knapt er wel van op van een rondje hogedrukspuit, alleen tast het je tegels enorm aan waardoor je nog meer en sneller groene aanslag krijgt, en je spuit de voegen eruit. Mijn man doet ook het liefst alles met de hogedruk, maar dat mag hij van mij niet. :))
De bestrating die er al lag toen wij dit kochten werd al jaarlijks gedaan met de hogedruk en de stenen waren toch al beschadigd en poreus daardoor geworden, die mag hij doen, de nieuwe mag hij niet aankomen. Verschil na de winter is enorm, oude zit veel meer groene aanslag op.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:22

Neonlight schreef:
Het knapt er wel van op van een rondje hogedrukspuit, alleen tast het je tegels enorm aan waardoor je nog meer en sneller groene aanslag krijgt, en je spuit de voegen eruit. Mijn man doet ook het liefst alles met de hogedruk, maar dat mag hij van mij niet. :))
De bestrating die er al lag toen wij dit kochten werd al jaarlijks gedaan met de hogedruk en de stenen waren toch al beschadigd en poreus daardoor geworden, die mag hij doen, de nieuwe mag hij niet aankomen. Verschil na de winter is enorm, oude zit veel meer groene aanslag op.

Het is hier sowieso al schering en inslag met de groene aanslag, de tegels zijn spèkglad 's winters (ben afgelopen winter al een keer gevallen), en nu ook is het iedere keer als het ook maar een beetje vochtig is buiten, eigenlijk niet veilig om te lopen.

Een collega raadde schrobben met schoonmaakazijn aan, maar dat vind ik dan weer verschrikkelijk slecht voor de tuin. En 1x per jaar schoonmaken met de hoge druk is ook niet erg.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:31

Hier moet het terras ook nog, ben laat dit jaar. Hier tegels met coating die heel makkelijk schoon worden met alleen wat water en een borstel, maar het moet nog wel ff :o

Ondertussen wel al heerlijk aan het genieten van net name de voortuin.
Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:40

Groene zeep is de enige goede manier die niet schadelijk is voor het milieu en niet de tegels/stenen aantast.
Hier hebben we ook veel groene aanslag, in de winter geen zon op de bestrating. Maar die 80 m2 nieuwe bestrating wordt met groene zeep en schrobber gedaan. Ook 1 keer per jaar tast je stenen aan, eigenlijk met 1 keer is er de schade al die blijvend is.
https://deterraskoning.nl/groene-aansla ... eren-tips/
Schijnbaar helpt het ook om je afgietwater van aardappels koken over het terras te gieten.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:06

Vjestagirl schreef:
Het is hier sowieso al schering en inslag met de groene aanslag, de tegels zijn spèkglad 's winters (ben afgelopen winter al een keer gevallen), en nu ook is het iedere keer als het ook maar een beetje vochtig is buiten, eigenlijk niet veilig om te lopen.

Een collega raadde schrobben met schoonmaakazijn aan, maar dat vind ik dan weer verschrikkelijk slecht voor de tuin. En 1x per jaar schoonmaken met de hoge druk is ook niet erg.

Helpt het om in de herfst/winter wat zand te strooien? Ik doe helemaal niks aan groene aanslag, tegen de tijd dat we gaan buiten gaan zitten, verdwijnt het door de zon.

Vandaag bij de praxis een bak met dahliaknollen voor €1. Heb er vijf meegenomen en in potten gepoot en deze staan nu in de kas. Door de koude periode waren alle dahlia’s kapot gegaan. Hopelijk gaan deze uitlopen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:12

Zo hèhè eindelijk het topic uit haha.
Daar heb ik lang over gedaan _O-

Wat een prachtige tuinen komen er voorbij <3

Die van ons gaat ook eindelijk op de schop !
Maar eerst een nieuw hooihok bouwen en de carport afbreken.

Ik heb nog niet precies in mijn hoofd hoe het gaat worden dus tips zijn welkom :D

Heb ook nog niet echt foto’s. Dus even van Maps voor het idee:

Afbeelding
Blauw is de serre
Roze is de overkapping
Geel wordt het hooihok
En de carport gaat dus weg en een deel van de verharding wordt gras/tuin.

De paardenwei is vandaag opnieuw ingezaaid. Weet ik geen perfecte timing maar kwam niet anders uit.

Zoals je op Maps kunt zien was dat heel hard nodig :P