[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:49

manzano schreef:
1,5/2 weken?? Bij ons was dat dagen 2 of 3 dagen in beide gevallen.

Hm vreemd, dit was wat zowel de makelaar als de notaris zei. :j
Eerst het voorlopig koopcontract opstellen, tekenen, koopcontract opstellen, alles regelen met de notaris, enz.

manzano

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:55

Je 3 dagen bedenktijd zijn na tekenen voorlopig koopcontract he. Dan hoef je notaris nog niet geregeld te hebben.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:06

manzano schreef:
Je 3 dagen bedenktijd zijn na tekenen voorlopig koopcontract he. Dan hoef je notaris nog niet geregeld te hebben.

Volgens internet is de drie dagen wettelijke bedenktijd na het tekenen van het koopcontract, hetgeen meestal plaatsvindt na het tekenen van het voorlopig koopcontract? Of zie ik nu iets verkeerd? }:0

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:07

Ja dat zie je verkeerd. Na het passeren bij de notaris heb je geen bedenktijd meer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:08

Mede daarom is het een voorlopig koopcontract. Je hebt nog bedenktijd en ontbindende voorwaarden.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:09

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:11

Ja maar dat is het koopcontract van de makelaar. Niet die van de notaris. Dat staat er toch niet bij ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:13

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:15

manzano schreef:
Ja maar dat is het koopcontract van de makelaar. Niet die van de notaris. Dat staat er toch niet bij ;)

Maar dan is het toch het koopcontract van de makelaar, niet het voorlopig koopcontract?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:17

Voorlopig is geen officiele term.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:18

Lekker handig dan. :?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:21

Je gaat na paar dagen naar de makelaar. Daar teken je. Dan gaan je 3 dagen lopen (vanaf 0:00 en weekend telt als 1 dag).

Dan regel je alles.... Bouwkundige keuring, hypotheek, notaris etc. En ga je voor de officiele overdracht naar de notaris om te tekenen.

Zou ook gek zijn als je dan nog bedenktijd hebt, want op dat moment wordt het huis betaald, wordt veelal ook hypotheekakte gedaan, de evt hypotheek van de verkoper afgelost etc.
Zou niet best zijn als je dat terug kan draaien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:21

Je ONTVANGT het contract....om door te lezen :)

Daarom is het "voorlopig" : als je het er niet mee eens bent kan er nog het 1 en ander gewijzigd worden eventueel, in overleg. Zodra je je handtekening er onder zet, is het gewoon "echt" en is het gewoon je koopcontract.

Wanneer zowel koper als verkoper hun handtekening hebben gezet, dan is de overeenkomt tot het (ver-)kopen van het huis getekend.

Dan heb je dus officieel afgesproken dat de (ver-)koop plaats gaat vinden.

De echte levering gebeurt dan echter pas bij de notaris, dan verandert de woning daadwerkelijk van eigenaar: geld gaat naar de verkoper, en sleutel en eigendomsrechten en -plichten naar de koper :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:24

Ja maar in de volksmond wordt veelal gezegd dat je voorl koopcontract tekent omdat ze die bij de notaris als definitief zien.
Is verbasterd taalgebruik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:27

Manzano, even voor de duidelijkheid: Mijn reactie was een reactie op Saskiaatje hè, die van jou stond er nog niet :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:32

Haha ok. Nou ja we zijn het eens ;)

Wel slecht als het je zo is uitgelegd Saskia. Is nogal verschil.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:09

Ik had met de verkopende makelaar afgesproken om eerst een bouwtechnisch onderzoek te laten uitvoeren en daarna pas het koopcontract te ondertekenen. Dit omdat het een oud huis is met wat achterstallig onderhoud en de verkopende makelaar denk ik geen zin had om een koopcontract op te stellen wat misschien vrijwel direct weer ontbonden kon worden wegens gebreken van de woning. Het was ook op zijn aanraden het zo te doen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:33

Ik verwacht geen problemen met de woning, het is een relatief jong appartement (25 jaar) en volgens mij kan er niet zo heel veel mis aan zijn.. het heeft geen dak, kozijnen zijn van kunststof, buitenkant valt onder onderhoud door VVE en alles zag er prima uit. Is meer voor het juridische dat ik die aankoopkeuring wel gedaan wil hebben.

Heb bericht gekregen dat het inderdaad een inschrijving wordt.. alle 4 de kijkers van gisteren zijn geinteresseerd (wil natuurlijk niet zeggen dat we alle 4 een bod uitbrengen, maar dat weet ik niet!) en tot donderdag kunnen alle geinteresseerden een bod doen. Ik heb echt geen idee wat verstandig is! Ja, rond de vraagprijs gaan zitten waarschijnlijk.. maar hoe veel er onder/boven of precies de vraagprijs?.. best lastig als je niet weet wat anderen doen! Ik heb natuurlijk wel een bovengrens voor mijzelf. Dikke kans dat anderen daar overheen gaan en dan is het gewoon pech..

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:45

Ik meld me eigen ook maar (weer -O- ) hier
Vandaag exact een jaar geleden trok ik met mijn (ex) partner in, in ons droomappartement.
Lang gewacht tot we de sleutel kregen, alles tot in detail geregeld, uitgezocht en wel overwogen besloten
Nu een jaar na dato lig ik al een half jaar in scheiding :o zal de woning verkocht moeten worden (mijn ex wil hier nog niet aan meewerken) en sta ik op straat.
Al maanden ben ik bezig met het zoeken naar een woning, huur, sociaal / particulier of koop
Maar zolang als ik op de huidige gezamenlijke hypotheekakte sta kan ik (nog) niets beginnen.....

Dus ik sluit me maar weer aan en hoop inspiratie te krijgen uit jullie woningjacht

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:54

Irene, Dat is een irritant systeem: bieden met gesloten envelop. Zo gaat dat ook in Schotland :+
Miep, Heel erg veel succes! Bij sommige mensen kan dit wel een paar jaar duren voordat dat allemaal geregeld is :(:)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:56

Wat een rotsituatie miep1979.. ik ben om dezelfde reden op zoek, al waren wij gelukkig niet getrouwd en hadden we een huur ipv koophuis (waren wel voor koop aan het kijken!). Ik zit nu tijdelijk bij mijn ouders en kan niks huren, omdat ik niet voor sociale huur sta ingeschreven in Delft, ben immers voor hem naar noord holland verhuisd, en particulier is te duur.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:04

Ireen, Ik zou op de voor jou bovengrens gaan zitten qua bod :j (mits je het huis heel graag wil hebben).

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:22

Dank jullie...

@Mootje wij zijn nu al 6 maanden verder en er is nog geen klap gedaan.
Kunnen het ook niet eens worden, over niets niet :n

@Ireen, he vervelend meid gelukkig had je nog geen koopwoning aan je gat plakken.
Ik stond ook niet meer ingeschreven voor sociale huur
Eventueel kan ik anti kraak of short stay gaan wonen......

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:41

wat vervelend Miep...

Hier nog rustig.. makelaar heeft vakantie :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:53

Wij zijn ook al een aantal maanden verder en het schiet minder op dan gedacht...
Zoiets (verbouwen) trekt echt een wissel op je relatie als het niet opschiet.

Miep 1979 ik heb nog wel een tip voor je om toch eventueel een hypotheek rond te krijgen van de bank, maar dat is echt een naai-streek als je dat doet. :o
(en hij moet erin trappen)
Ik heb het trucje van de ex van mijn vriend die dat heeft gedaan...