Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:48

Soms moet je jezelf ook wel wat (durven) gunnen en als de riem eens wat losser is kan het geen kwaad. Stel je doelen vooral haalbaar in. Begin desnoods met kleine ingrepen en als het goed gaat, dan zet je ze wat scherper. Of wissel af: de ene maand besparen op uit eten, de andere maand op dure drankjes, dan eens op kledij etc. Voor sport, ga naar buiten lopen/wandelen/fietsen of doe thuis yoga ipv een sportschoolabbo. Organiseer een filmavond thuis waarbij iedereen wat meebrengt ipv dure avond bios.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:03

Daar heb je helemaal gelijk in Varekaj!

Vandaag laatste keer loon. Tijd om mijn lijstje voor het jaar weer eens op te maken om te zien wat alle uitgaves dit jaar totaal gekost hebben en te vergelijken met vorig jaar. Dit jaar was voor het eerst zonder enorme aflossingen aan DUO. Wat is dat toch heerlijk!

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:12

Vanaf volgende maand ga ik 2 uur per week meer werken, een verhoging van 129 euro bruto per maand.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 12:38

Dat is lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:02

Ik heb gisteren mijn ontslag ingediend en dat voelde heerlijk :o
Toen ik dit meldde aan mijn diensthoofd zijn er weer enkele uitspraken gevallen waarvan ik echt even stond te kijken en dacht "wtf... wàt heb je zonet luidop gezegd?". Op het denigrerende/beledigende af eigenlijk. Zo blij met mijn keuze. Al ga ik wel nog achter een paar dingen aan waar ik absoluut niet akkoord mee ben, maar dat is voor na kerst.

Heb al een paar alternatieven en ga me toch echt verdiepen in mijn bijberoep opstarten :) Al is het op termijn heel kleinschalig, ik wil het gewoon graag doen en wie niet waagt, niet wint.

Wij krijgen de eindejaarspremie uiteindelijk pas 31/12 uitgekeerd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:09

Van harte gefeliciteerd met deze stap!
Heerlijk om vrij en nieuw 2023 te beginnen straks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:19

Ik heb maar 3 weken vooropzeg, dus dat uurrooster van januari wat bloed zweet en tranen heeft gekost en net een weekje af was kan weer helemaal omgegooid worden _O- En ik denk dat februari ook al in de maak was...

Partner staat er ook achter nu. Voorheen was hij heel defensief tegen bijberoep, intussen is hij wel bijgedraaid. Zolang we de rekeningen makkelijk kunnen blijven betalen en ik geen (werk)weken van 60u doe is het allemaal prima.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:20

Goed gedaan, Gefeliciteerd *\o/* *\o/*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:28

Wat is het bij beroep dan?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:35

VanHuisUit schreef:
Ik ben in mijn jaren '30 appartement van 75m2 ook gewoon rond de 6, 7 m3 per dag kwijt hoor en het is behoorlijk frisjes :brr: lees 17 graden.
Gelukkig ergens 2e week januari mijn nieuwe HR cv ketel. Schijnt 20 /30% te gaan schelen...

@Felien
Er mee bezig zijn is al een hele stap hoor! Enne... tja, ik ga niet op wintersport... kan het me simpelweg niet veroorloven. Of ik moet veel harder werken dan nu en dat heb ik er niet voor over :o
Alles heeft te maken met keuzes.
Maar welke je maakt beslis je helemaal zelf :j het bewust zijn van de keuzes en je daar al dan niet goed bij voelen dat is denk ik waar we allemaal een beetje naar streven...
Ik ga bijv de hele maand juli en augustus nauwelijks werken, zalig vind ik dat, lekker beetje op pad met de boot, ik vind het wel best. En juni is het al wat fading out, september weer fading in...
En in oktober ga ik altijd een of twee weken naar iets warms. Afgelopen jaar Andalusie. En dan doe ik niet l*llig mbt de accommodatie.

Is ook zo! Ik vind wintersport echt geweldig met mijn schoonfamilie en maak daarbij wel de keus om niet op een super dure zomervakantie te gaan. Ik heb ook al bedacht dat mijn dertiende maand die ik vandaag heb gekregen ervoor ga gebruiken. Dat scheelt dan weer :)

Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie. Merk dat nu het buiten alweer +/- 15 graden warmer is dat de kachel ook minder aan is weer. Blijft voorlopig gelukkig nog even zo. Daarnaast zie ik ook nav jullie reacties dat ik helemaal niet zo heel veel gebruik. Ga morgen even zitten voor kosten die ik verwacht uit te geven en dan gaan we het zien hoe dat bevalt.

Varekaj, fijn dat het voelt als een opluchting. Dat zegt denk ik ook wel genoeg :)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:59

Ik snap hier niks van... Mailtje van Eneco, ivm prijsplafond is mijn maandbedrag terug gezet naar 130 euro. 130 euro was mijn oude maandbedrag voor alle prijsstijgingen en volgens mij is het tarief van prijsplafond alsnog een stuk hoger dan de oude tarieven...

Ik ben niet zuiniger gaan doen en heb ook geen slimme meter.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:30

Is dat niet alleen voor december? Mijn maandbedrag (wel met een dynamisch contract) is voor december 70 euro ivm die tegemoetkoming ipv 260 waarnaar het verhoogd zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:31

Bijberoep zou bestaan uit (sport)massage en Shiatsu van paarden, maar vooral gericht op ontspannend/relaxatie in het begin. Beetje als type wellness-idee.
Daarnaast begeleiding te paard voor onervaren/onzekere ruiters op buitenrit. Dus mijn quasi bomproof paard die ik als begeleiding meepak voor mensen die nog geen ervaring hebben met buitenrit of voor jonge paarden. En dan wil ik me ook gaan verdiepen in werken met een hartslagmeter en dat soort zaken. Sowieso wil ik er eentje voor mezelf aanschaffen en mee aan de slag, maar als ik er mensen mee kan helpen zou dat ook mooi zijn.

Helaas wel een type vijver waar heel veel mensen in vissen/aanbieden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 19:02

Mooi Varekaj gefeliciteerd. Dan is het zaak je te onderscheiden met 'iets'... dan val je op in de vijver (of net erbuiten :)*

@Purny helemaal fijn :$

@Felien dat zijn toch hele waardevolle vakanties :j

Ik snap helemaal niets van die berekeningen van het prijsplafond in combi met mijn normale maandbedrag, dus ik laat het maar gebeuren. Moest eerst naar 250, toen naar 500, daarna naar 400 en nu weer 230 }:0 het was dus ... 125.... jaartje terug zo ongeveer :x :roll:

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:13

Prairy schreef:
Is dat niet alleen voor december? Mijn maandbedrag (wel met een dynamisch contract) is voor december 70 euro ivm die tegemoetkoming ipv 260 waarnaar het verhoogd zou worden.

Nee want december was gewoon het hoge maandbedrag(wat ik zelf teruggezet had naar 260 euro het was 3 nogwat) en die 175 euro kreeg ik los weer terug. Dit is echt voor januari ivm prijsplafond.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:37

Hier ook mailtje van Eneco gehad dat mijn maandbedrag is aangepast vanwege het prijsplafond. Ik heb gewoon nog een vast contract.
Ik heb het maandbedrag meteen weer teruggezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:58

Ik ga ook kijken om stoelmassage aan te bieden. Heb beroepsbekwaamheid cosmetische/relaxatiemassage en dan uitbreiding stoelmassage gevolgd. Gewone massage is te omslachtig, geen eigen ruimte in huis, geen tafel en om te starten vind ik die aankopen en ruimte huren net een stap te ver. Voor stoelmassage heb ik enkel een (goede) stoel nodig. Helaas ben ik kieskeurig en wil ik bij voorkeur eentje in hout :Y) en die zijn amper te vinden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:28

Interessant Varekaj, ga je het aan bedrijven aanbieden? Ik heb het een aantal keer gehad bij een werkgever, vond het een leuke extra.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 21:02

Ik vond het ook zalig.
En ik weet dat cliënten het ook zalig vinden. Misschien idee om in de vijver van zorginstellingen te springen en dan bij cliënten?? Als aanvulling op fysio of zoiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 21:37

Voorlopig zou ik alleen beperkt 1 op 1 aanbieden of kleine groepen. Eerst terug alles in de vingers krijgen :) Afhankelijk van welk type job ik aansluitend ga doen kan ik dan afwegen of ik het enkel aanbied tijdens evenementen of ook kan/wil uitbreiden naar bedrijven etc. Ergens lijkt het me ook wel boeiend om me bijvoorbeeld ook te richten op ruiters, gezien schouders/nek/rug/armen vaak slachtoffer zijn van onze hobby :P En eventueel andere sporters.

Maar ik zie het wel rooskleurig in ja :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 21:43

Leuke dingen waar je je op gaat richten Varekaj!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:20

Ideeën genoeg, maar dat hele gedoe om alles uit te zoeken van papierwerk, welk type onderneming, wel/niet met btw-vrijstelling, what to do boekhoudkundig, daar ben ik echt wel nog even mee zoet hoor.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:23

Ik ga volgend jaar misschien eens kijken om video's om te zetten naar woord, samen met vertalen van nederlands naar engels, is online te doen, wanneer je wil en hoe veel je wil. Wordt per minuut/woord uitbetaald. Uitbetalen naar Paypal. Benieuwd hoe ik het vind en of de verdiensten leuk genoeg zijn als extra inkomstenstroom. Zeker niet mijn droomjob, maar zo kan ik wel mijn typesnelheid nog gebruiken. En wie weet, als het interessante video's zijn, nog eens wat leren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 23:23

Dat met de ondernemersdingen is ook iets waar je een beetje in moet groeien. En wat rondvragen bij mensen die het al doen :j

Je weet maar nooit @Prairy waar iets toe kan leiden :)

Ik zit in de luxe situatie dat ik genoeg op mijn spaarrekening heb onderhand én de wetenschap dat als ik met pensioen zou willen (vroegtijdig) dat mogelijk is. Geen vetpot dan (nu ook niet echt eerlijk gezegd :+ ) maar wel vrijheid.
Voor mij was het dus een vrij 'veilige' keus om afgelopen jaar helemaal 100% voor eigen ondernemerschap te gaan.
Ik vind het zo ontzettend fijn werken! Ben nog nooit zo lekker bezig geweest in mijn werk denk ik.
Kan het iedereen aanraden.
Maar voor die gemoedsrust had ik wel nodig dat ik een achterdeur heb om op terug te kunnen vallen. Heb eerder voor mezelf gewerkt maar dan had ik altijd nog 2 dagen of zoiets per week dat ik in dienst werkte van iets, voor het geval dat ... en op een of andere manier was dat altijd best wel stressvol. Nu ik 100% alles zelf kan beslissen loopt het veel lekkerder.

Maar ja, m'n hele leven loopt veel lekkerder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 23:48

Heb ook wel een fijne spaarpot, kan gerust minimaal een jaar zonder vast inkomen overbruggen. Ik wil alleen bewust de stap niet zo groot maken, liever eerst klein beginnen. Voorkeur om die spaarpot achter de hand te houden. Heb er hard voor moeten werken om hem bij elkaar te krijgen, nu ben ik er best zuinig op ook om hem bestaande en voldoende groot te houden.

Wat moet je dan precies doen Prairy? Welk type video's zijn dat? Klinkt als iets wat ik ook nog zou kunnen doen :')