Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:08

Ik ken meer mensen die alleen wonen dan samen dus ik vrees dat die vlieger niet op gaat helaas.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:09

Onderzoek toegevoegd, klopt dus vrij aardig. Net geen 20% woont alleen

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:12

karuna schreef:
Onderzoek toegevoegd, klopt dus vrij aardig. Net geen 20% woont alleen

Maar wel plaats verschillend dus :)

Als ik hier in mijn straat kijk woont meer dan de helft alleen in een eengezinswoning :)
Zijn wel voornamelijk huurwoningen maakt het probleem niet minder :+

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:21

Steeds meer mensen wonen ook alleen, omdat ouderen ook steeds langer thuis moeten blijven wonen.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:57

Babsiej schreef:
Nee. Er wonen tegenwoordig veel meer mensen alleen. Veel mensen vinden het zelfs een recht om eigen woonruimte te hebben ipv te delen.

Ik vind het heel normaal dat iemand de keuze of het recht heeft om alleen te mogen wonen.

Heb vaak genoeg alleen gewoond als vrijgezel, of had ik dan verplicht moeten gaan samenwonen met andere? Of snap ik je verkeerd?

lucifertje schreef:
Gefeliciteerd chawi, super leuk huis! Nog verbouw plannen?

Nee, alleen het vervangen van de vloerbedekking op de eerste etage. We kunnen er ook zo in en gaan dan eerst maar eens het huis ervaren :j

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:59

Je kan dat willen en een recht vinden, de keuze is er niet.

Andere optie is op straat?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:04

Babsiej schreef:
Je kan dat willen en een recht vinden, de keuze is er niet.

Andere optie is op straat?

Als je het bekijkt vanuit de woningzoekende is het vervelend idd. Jongeren blijven ook veel langer bij hun ouders wonen. Of komen na op kamers te hebben gewoond weer terug bij hun ouders. Misschien samen wat huren/kopen met een broer/zus/vriendin etc. Of toch verhuizen naar Oost Groningen, dat zag ik een paar jaar geleden ook al gebeuren in mijn omgeving.

Maar mensen die al alleen wonen, ja die hebben het recht om gewoon alleen te blijven wonen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:20

We hebben het hier over mensen die een huis zoeken. Dus inderdaad, vaker met broer/zus/ vrienden etc een huis delen. Ook beter betaalbaar.

En uiteindelijk zijn die huizen er ook niet voor allemaal, kunnen er ook bijna niet komen, ons landje is te klein, te weinig mensen in de bouw…

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:35

Babsiej schreef:
We hebben het hier over mensen die een huis zoeken. Dus inderdaad, vaker met broer/zus/ vrienden etc een huis delen. Ook beter betaalbaar.

En uiteindelijk zijn die huizen er ook niet voor allemaal, kunnen er ook bijna niet komen, ons landje is te klein, te weinig mensen in de bouw…

Hoe rot ook.. Dan kun je nog geen mensen dwingen om hun huis te delen. Met wie dan ook.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:41

Wij hebben als starters uiteindelijk 5 jaar samengewoond bij mijn schoonouders. Ik studeerde nog en mijn vriend was net klaar. We wilden ook de eerste tijd nog niet hoor want deze constructie ontstond al toen we 2 maanden samen waren :o
Het was voor ons heel erg fijn, we hebben eigenlijk nooit onenigheid gehad maar ik moet zeggen dat ik het met andere mensen echt niet had gekund en ik vind ook dat dit geen situatie is die men maar normaal moet vinden.

Ik woonde voordat ik bij mijn vriend ging wonen in een rijtjeshuis waar ik als student een kamer huurde en deelde met twee andere studenten en ik vind echt niet dat je maar van mensen moet verwachten dat ze een huis delen. Er zijn vast constructies waarin dat werkt maar als je in een andere levensfase komt krijg je andere woonbehoeften en je mag er toch niet vanuit gaan dat iedereen een huis zou moeten willen delen...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 22:07

ingedebruijn schreef:
Babsiej schreef:

Hoe rot ook.. Dan kun je nog geen mensen dwingen om hun huis te delen. Met wie dan ook.

Nee dat gebeurd niet. Andere keuze is thuis blijven wonen (ook niet alleen), of op straat. De huizen zijn er niet en komen er (voorlopig) ook niet. Dus iedereen kan van alles willen, het kan niet. Dan is het kiezen of delen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 22:17

Een huis delen zal ik niet gaan doen. Woon nu al 4 jaar alleen en moet er niet aan denken om plotseling met een wildvreemde in huis te moeten wonen. Mijn vrienden wonen allemaal samen, dus met hun iets kopen of huren zit er ook niet in. Terug naar mijn ouders, tja, zou in theorie kunnen. Maar op je 25e en al 4 jaar op jezelf is dat ook niet echt iets waar je op zit te wachten. :=

Maar ik zoek stug verder. Wel een interessant nieuwbouw project in de buurt waar ik me voor heb ingeschreven (met soort-van betaalbare woningen, als ik inderdaad mijn spaarpot omkeer en mijn ouders een deel inleggen), maar heb niet teveel hoop, want ik gok dat honderden mensen zich ervoor gaan inschrijven...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 22:20

Tja ik ben nu 32 en heb nu eindelijk iets kunnen kopen. Wel flink wat spaargeld mee. Vanaf mijn 25ste gehuurd... eerst particulier, nu sociaal. Denk dat mijn huurwoning nu ook snel weer bezet is.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 22:31

Hier een herkenbaar beeld, mijn alleenstaande vrienden verdienen prima en wonen nu in huurwoningen waar ze vaak al een paar jaar wonen, graag weg zouden willen maar gewoon gevangen zitten in hun huurwoning. Het is echt sparen en hopen dat er een keer iets betaalbaars voorbij komt en dan ook nog veel geluk.

Hier is het begrip starterswoning ook behoorlijk veranderd. Wij kochten in 2018 onze nieuwbouw woning als sociale koopwoningen gericht op starters. 110 m2 woonoppervlak, 365m2 eigen grond (hebben we wel bijgekocht naast ons huis) en hoekhuis voor 230k. Nu verkopen ze een blokje verder starterswoningen waarbij je een boven of benedenwoning hebt van 55m2 voor 221k.
Het is dat we absoluut niet weg willen en dat je iets terug moet kopen maar wij zouden een flinke overwaarde hebben in deze gekte }:0

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 22:38

Dat is inderdaad hetgeen wat ik ook lastig vind: gevangen zitten in je huurwoning. Ik heb de mazzel dat ik particulier goedkoop kan huren, maar wegens omstandigheden met de verhuurder weet ik niet of ik het nog jaren uithoud hier. Een sociale huurwoning krijg ik niet, verdien net boven de grens. Starterswoningen in mijn omgeving zijn minimaal 250-275k. Ben vandaag bij deze woning wezen kijken: https://www.funda.nl/koop/baarn/apparte ... kellaan-2/
44m2, behoorlijk slecht onderhouden, 225k. De makelaar heeft 'm gisteren online gezet, vandaag al 8 kijkers en morgen nog 7... Je moet er zeker 20-30k tegenaan gooien, wil je het wat moderniseren. Ongelooflijk.

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 23:19

Wat een prijzen zeg, dan vind ik het hier al duur.. maar voor 225 krijg je hier wel iets dat een stuk groter en beter onderhouden is.. 8)7 Rotterdam precies hetzelfde verhaal.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 05:58

xLoki schreef:
Prachtig huis Chawi!

Hoe gaat het hier met de starters die iets alleen willen kopen? De moed begint mij echt een beetje in de schoenen te zakken... 2 huizen bezichtigd, allebei echt krotten van huizen (moest veel aan gebeuren, en beetje chabby buurt, oude sociale huurwoningen) en bij beide afgehaakt, omdat ik er doodongelukkig in zou worden. Wat ik zoek kan ik niet betalen, en wat ik wel kan betalen gaat weg voor minimaal 20k over de vraagprijs -O- Hoe doen andere mensen dit??

Niet :')
Als jij in dezelfde regio zoekt als je woonplaats, dan is het hier gewoon dikke drama. Onder de 2 ton komt er eigenlijk niets te koop. En dan moet je al ruim boven modaal verdienen in je eentje om überhaupt 2 ton te kunnen lenen 8)7
Ik kijk serieus al sinds begin 2017 dus ik heb de prijzen massaal zien stijgen. Ik kon toen nog woningen bezichtigen die voor 135.000 op de markt kwamen. Diezelfde woningen (lees: mini appartementjes, ongeveer 40m2) komen nu boven de 200.000 op de markt, en dan nog eens vet overboden worden.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 06:04

karuna schreef:
8 miljoen huizen, hoe kan dat dan? Alhoewel sprak vandaag een mevrouw die woont half in nederland half elders. En dan staat dus steeds een van de twee huizen leeg. Maar dan nog 8 miljoen huizen op 17 miljoen mensen? Dat zou toch genoeg moeten zijn?

Er zijn er schijnbaar ook bijna genoeg. Artikel: https://www.groene.nl/artikel/boomers

Integendeel, de woningnood is zelden zo laag geweest. Volgens het CBS zijn er voor elke honderd woningen 101,2 huishoudens. ‘Dat is lager dan het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar’, twitterde hoofdeconoom Van Mulligen. En volgens DNB is er niets uitzonderlijks aan het huidige woningtekort van pakweg vier procent en bestaat er geen enkele correlatie tussen woningtekort en huizenprijzen. Vlak na de oorlog, toen de tekorten groot waren, waren de prijzen laag. Terwijl vanaf 1995 de prijzen de pan uit zijn gerezen terwijl de tekorten onveranderd laag zijn.

De schuldige is de Europese Centrale Bank (ECB). (...) Extreem lage rentestanden waardoor banken vrijwel gratis konden lenen gecombineerd met opkoopprogramma’s die grootbanken in staat stelden reeds bestaande financiële titels bij de centrale bank in te ruilen voor cash zorgden ervoor dat er op vrijwel alle speculatieve markten (aandelen, onroerend goed, Zwitserse horloges, kunst, classic cars) meer vraag dan aanbod was en de prijzen dus de pan uit rezen. (...) Nederlands vastgoed, sinds de jaren negentig uitgegroeid tot mondiaal beleggingsproduct, werd daardoor het lievelingetje van de rentenier: niet alleen fijne marktwinsten, ook smakelijke huuropbrengsten. (...) Oftewel: we hebben geen woningprobleem maar een financieringsprobleem.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:12

Ik heb mijn tweede huis alleen kunnen kopen omdat ik 6 jaar geleden een appartement heb gekocht en deze met overwaarde kunnen verkopen.
Mijn vader heeft ook altijd gezegd, als je iets kunt kopen i.p.v. huren moet je dit doen. Een aantal jaar geleden kon dit ook nog omdat je hier voor 110.000 een mooi appartement met 2 slaapkamers kon kopen. Dat is in de huidige markt niet meer mogelijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:48

Denk dat met huren op zich niks mis is. Enige nu is dat je gewoon niet op kan tegen de mensen met overwaarde. Daar zit gewoon het probleem. Het is gewoon gebakken lucht. Wij gebruiken die overwaarde voor de verbouwing van ons nieuwe huis omdat wat we gekocht hebben ongeveer net zoveel kost als wat we nu verkopen. Uiteindelijk komen we op hetzelfde hypotheek bedrag uit als dat we zonder die overwaarde zouden hebben en de huizen niet zoveel in prijs waren gestegen. Het is gewoon vestzak broekzak en uiteindelijk zijn de huizen alleen op papier zo duur… tenzij je dus zelf geen overwaarde hebt op een huidige woning.

Vind dat wel echt zuur! Vind t mooi om te kunnen zeggen van we hebben 6 ton voor ons huis gekregen maar ondertussen maakt t onder aan de streep gewoon niks uit.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:56

Persoonlijk vind ik huren gewoon jammer geld. Het enige waar je voor betaalt is je woongenot.
Maar je bouwt verder niks op.
Een hypotheek (huis dus) is eigenlijk gewoon een spaarpot.

In veel gevallen is huren de enige optie hoor. Mijn zusje woont in Amsterdam en ik hoef denk ik niet te vertellen hoe daar de stand van zaken is :')

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:23

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:12

De uitgewoonde “hut” van m’n schoonmoeder staat ook op funda
Vandaag drie kijkers en maandag ook twee.
Weet niet hoe je een linkje plaatst maar ben benieuwd hoe snel dat huis gaat

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:14

link kopieren uit de balk en in het tekstvlak plakken? :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:44