Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 23:17

Ik heb toch maar even ehbo toegepast op de andere planten onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet'.
Niet grappig wanneer de andere grote planten ook aangetast zouden worden -O- .
Spint blijkt te gedijen bij een lage luchtvochtigheid, dus heb ik de andere planten maar even besproeid, (met een licht mengsel van zeep en spiritus.)

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 07:38

Hier ook trips in 1 kamer.. tis beetje die tijd van het jaar dat ze binnen komen waaien ofzo. Wat geduld en neemolie, komt het vast goed. Ze zitten vooral op de monkey mask, dus desnoods die weer kortwieken. Hij is net weer beetje vol na de vorige invasie :')

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:42

Ik heb vandaag voor het eerst trips gespot op m'n planten. M'n maranta's hadden er een paar. Ik vond het blad vreemd verkleuren voor een nieuw blaadje :(:) Ik lijk er op tijd bij te zijn. Meteen m'n anti insecten goedje gebruikt. Staat niet op dat het helpt tegen trips, maar levend zijn ze niet meer _O- 1 gespot op m'n andere maranta, dus die staan beide even verplicht buiten. Alle andere planten lijken niks te hebben, al heb ik ook die maar even ingespoten, just in case :=

Ik heb ook geen idee hoe ze binnen zijn gekomen. Er zijn geen nieuwe planten bij de verzameling gekomen, en overal horren. Tenzij die krengen er gewoon tussendoor kunnen natuurlijk :')

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:51

Tigress schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst trips gespot op m'n planten. M'n maranta's hadden er een paar. Ik vond het blad vreemd verkleuren voor een nieuw blaadje :(:) Ik lijk er op tijd bij te zijn. Meteen m'n anti insecten goedje gebruikt. Staat niet op dat het helpt tegen trips, maar levend zijn ze niet meer _O- 1 gespot op m'n andere maranta, dus die staan beide even verplicht buiten. Alle andere planten lijken niks te hebben, al heb ik ook die maar even ingespoten, just in case :=

Ik heb ook geen idee hoe ze binnen zijn gekomen. Er zijn geen nieuwe planten bij de verzameling gekomen, en overal horren. Tenzij die krengen er gewoon tussendoor kunnen natuurlijk :')

Op dezelfde manier waarop vlooien binnen kunnen komen wellicht? Eitjes die aan je schoenen blijven hangen en dan uitkomen?

Zo heeft een van onze binnenkatten ooit vlooien gekregen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:52

Trips kunnen vliegen maar geen idee hoe ver en hoe "gericht".

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:37

_Karlijn schreef:
Doet je variegata het goed? Mooie verzameling heb je <3 die sedum is supergaaf!

Varigata doet het best lekker, hoewel ze dus wel wat bruin begint te krijgen op het wit aan de randjes. De grotere, die is minimaler Varigata doet het heel goed, daar heb ik al drie nieuwe bladeren van. Zo spannend om ze uit te rollen ook, steeds even spieken maar meestal zie je nog niet zoveel verschil.

Ohh _Karlijn, jouw graslelie!! :wow: die heeft een enorme baby! Zo leuk! JALOERS! :j Maar jouw tweede foto, die bovenste plant, wat is dat er voor eentje? Die vind ik dus dubbel zo :wow: !!

Beterschap voor alle plantjes, hopelijk was het kortstondig en eenmalig :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:56

Die bovenste is een Schefflera arboricola 'Charlotte', Ods!

Edit:

Afbeelding

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:01

Potver, die wil ik ook! Kon hem niet vinden vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:17

Die heb ik ooit in een kneusjesbox gehad! Rare plant.. doet weinig, gaat ook niet dood _O-

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:52

Maar nieuwe blaadjes verschijnen als kleine handjes <3

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:15

_Karlijn schreef:

Edit:

[ [url=m/YmYq8g.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik heb die ook. Ze is ruim 1.50 m hoog, maar ze zit vol dop/schildluis! Al alle geprobeerd: afspoelen blad per blad, afspuiten met de waterstraal, chemisch middel erop, ....NIks helpt :(

Ze staat nu buiten. Ik weet niet meer wat ik ermee moet doen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 23:40

Amigo_tje schreef:
_Karlijn schreef:

Edit:

[ [url=m/YmYq8g.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik heb die ook. Ze is ruim 1.50 m hoog, maar ze zit vol dop/schildluis! Al alle geprobeerd: afspoelen blad per blad, afspuiten met de waterstraal, chemisch middel erop, ....NIks helpt :(

Ze staat nu buiten. Ik weet niet meer wat ik ermee moet doen.

Lieveheersbeestjes?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 23:48

Ik kom even binnen vallen, ben ook groot planten fan met zo’n 30 planten in huis :D

Nu hebben helaas een paar hier van ook tripsjes ben ik achter gekomen. Ze staan in een aparte kamer en ik heb ze gisteren behandeld. De beestjes zijn nu dood.
Weten jullie wat ik het beste met de grond kan doen? Op de ene site lees ik hier niks over, de andere zegt dat je er beestjes voor kan kopen die eventuele eitjes opeten, en weet een ander zegt dat je het best de plant uit de grond kan halen, douchen tot op de wortels aan toe en dan in nieuwe grond steken.
Wat raden jullie aan?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 07:51

Je kunt idd aaltjes gebruiken, ik heb dat hier ook gedaan toen ik een verdenking had en nu heb ik niets meer. Beneden nog wel rouwvliegjes maar mijn plant heeft er geen last van.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:30

Ohhh wat tof zeg, ik heb denk ik al een plek voor ogen, ik wil een Schefflera arboricola :D

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:46

Het besproeien van de planten en de bovenkant van de aarde met water met een beetje groene zeep en spiritus heeft hier prima gewerkt.
Sowieso helpt het om de luchtvochtigheid wat te verbeteren. Ook heb ik plantenvoeding bijgegeven.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:31

Zijn hier nog mensen omgeving Assen/Groningen die hun bestand wat willen uitbreiden? Plan is om flink te minderen ivm ruimtegebrek, dus heb van alles ‘over’. Blauwvaren, philondendron, parapluplant, kentia palm. Allen best aardig van formaat, geen kleintjes.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:42

Ik heb vandaag voor de zekerheid al mijn andere planten maar even ingespoten.
Van de 5 waarbij ik trips heb gezien, heb ik er vandaag twee tot de wortels aan toen gedoucht en in nieuwe grond gestoken.
Hopelijk helpt dat

Ik had geen groene zeep en/of spiritus in huis. Daarnaast leek me dat ook niet zo ideaal binnenshuis te gebruiken ivm katten..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:19

Waar heb je ze mee ingespoten. Ervaring leert dat trips echt wel hardnekkig is

Ik gooi trouwens gewoon wat van het bestrijdingsmiddel mee de potgrond in

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:41

Pokon hardnekkige insectenspray. Planten dropen echt en ik heb een boel dode beestjes gezien.
Daarna dus compleet afgespoeld buiten inclusief de wortels en ze vervolgens in nieuwe grond gezet.
Ik hoop toch dat dat genoeg is? :=

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 00:38

Ik hoop het ook, het heerst schijnbaar enorm en soms kom je er echt moeilijk af

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:42

Als je veel planten hebt zijn plagen ook een beetje onvermijdelijk heb ik gemerkt. Dus ik probeer het zo goed mogelijk te bestrijden maar accepteer het ook als ik weer eens wat zie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:45

Ja idem hier.. niemand zegt dat je bij planten ook gratis allerlei beestjes krijgt. Ik heb in de ene kamer wat trips, in de ander had ik bladluis. En in nog een kamer wat wolluis. Ach ja, zolang de planten er niet van afsterven gewoon stug behandelen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:09

Hier de trips succesvol bestreden met neemolie. Toch begon van de week een plant in rap tempo geel te worden en bladeren af te sterven. Aan een inspectie onderworpen en onder de bladeren helemaal vol met gele stipjes. Ik denk luizen eitjes. Aangezien deze plant de neemolie niet verdraagt (te kwetsbaar blad) en al zo aan het aftakelen was heb ik 'm weg moeten gooien helaas.

Ik ben er altijd zuur van als ik een plant in de kliko doen. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:58

Ja dat is nooit leuk, mijn tactiek om daarmee om te gaan is er 2 voor terug te kopen :D