[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:47

:D :D
Misschien heel dom om te vragen, maar.. wat nu? :P
We zijn akkoord gegaan met het tegenvoorstel en ik heb daarna niets meer ontvangen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:56

afspraak om het voorlopig koop contract te tekenen! :)

toch? haha

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:06

Nou, we krijgen net een mail, dat ze graag de benodigde gegevens wil ontvangen (naam, telnr. enz), maar mijn vriendin koopt het huis. Nu staat in haar mail dat ze ook mijn gegevens (als zijnde "partner koper") wil ontvangen. Is dit nodig, aangezien ik helemaal niets te maken heb met het kopen van het huis?

En er zit momenteel een huurder in de woning. Nu staat het volgende in haar mail "De verkoper gaat deze overeenkomst aan onder opschortende voorwaarden tot 10 september 2012 dat de huurder zijn medewerking geeft aan de opzegging van de huur door de verkoper". Hebben jullie enig idee wat ze hier precies mee bedoelt?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:28

Sas, gefeliciteerd!! Dat leuke huis? Wat ontzettend gaaf voor jullie!! Wel foto's in het interieur
topic of hier plaatsen he :D !!!

Imo heb jij er als partner inderdaad niks mee te maken. Je vriendin betaalt het gelijk af toch?
Dus dan is er volgens mij ook geen reden om jou op de achtergrond mee te laten tekenen, omdat er geen hypotheek nodig is?

Volgens mij is het zo dat de huurder eerst zn akkoord moet geven om eruit te gaan. Zou het even navragen, want als dat zo is en die huurder doet moeilijk, zitten jullie straks met de gebakken peren..

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:39

klinkt fijn.. huis kopen zonder hypotheek :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:57

Mag ik ook hier mee komen kletsen?
Ik ben aan het rondkijken voor een eerste koopwoning (appartement), maar man.. wat ingewikkeld allemaal :o Ben een tijdje geleden bij zo'n financieel adviseur geweest om te kijken wat ik ongeveer mag lenen en wat dan de maandlasten zouden zijn. Ik heb al 2 appartementen bezichtigd, maar de een was toch echt een beetje aan de kleine kant en de 2e lag in een complex waar ik geen fijn gevoel bij had. Maandag ga ik een maisonette bezichtigen met een iets hogere vraagprijs, maar zo volgens de beschrijving en foto's wel precies wat ik zoek.. ben heel benieuwd!
Het wordt verkocht door een woningcoorporatie en ze hebben een zgn niet-bewoningsclausule in het koopcontract, wat wil zeggen dat zij niet garant staan voor verborgen gebreken omdat zij niet zelf in de woning gewoond hebben. Er staan meerdere appartementen te koop van deze woningbouwvereniging en dit is bij alle woningen zo. Ik vraag me alleen af of je een bouwkundige keuring moet laten doen bij een appartement? Misschien wel verstandig ivm eventuele verborgen gebreken, maar wat kunnen ze dan onderzoeken? Dit appartement zit op de begane grond dus heeft geen dak, het is nog niet erg oud (1986).
Is het altijd handig om een aankoopmakelaar te nemen? De woningen zijn scherp geprijsd (er is al het een en ander verkocht in het complex, heb via kadaster de verkoopbedragen op kunnen vragen en dat was steeds slechts 2-3000 euro onder de vraagprijs. de appartementen zijn ook allemaal steeds binnen een aantal weken verkocht), dus voor het uitbrengen van een bod of onderhandelen lijkt het me niet heel veel extra op te leveren om daar een aankoopmakelaar bij te hebben.. Pff, ben echt een leek hier in, ben zo bang dat ik straks iets doms doe!

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:12

Sas gefeliciteerd! Ze hebben idd jouw gegevens niet nodig. Misschien denken ze wel dat jullie het samen kopen? Volgens mij heeft de verkopende partij idd dan tot 10 september om te zorgen dat de woning leeg wordt opgeleverd.

Ireen_ welkom! Of je een aankoopmakelaar nodig hebt ligt aan jezelf. Ik had zelf geen aankoopmakelaar en heb alles zelf geregeld. Hierdoor moet je wel meer zelf regelen, maar zo spaar je toch wel redelijk geld uit. Mits je zelf goed kan onderhandelen of iemand in je familie of vriendengroep hebt die dat voor je kan doen. Ik denk dat het altijd verstandig is een bouwtechnisch onderzoek te laten uitvoeren, maar ook dat is een persoonlijke keuze. En hoeveel vind je de woning zelf waard?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:27

Nee ik kan zelf niet goed onderhandelen :o Mijn vader is daar wel beter in, die kan me er wel bij helpen. Bouwtechnisch onderzoek kan dus wel gewoon bij een appartement?
Heel eerlijk gezegd denk ik dat de woning de vraagprijs zelfs waard is (125000 voor maisonnette van 80m2 met klein tuintje, 3 slaapkamers, nette keuken en vloer, geen slechte buurt. is vrij weinig voor mijn woonplaats). De vraagprijs is voor mij alleen net wat aan de hoge kant, ik zou er zelf uiteraard liever wat af hebben maar meer dan een paar duizend zal denk ik niet lukken aangezien de andere woningen in het complex allemaal binnen een aantal weken verkocht worden voor slechts een paar duizend onder de vraagprijs.

Ze hebben er trouwens een laminaatvloer ingelegd voor de verkoop, op de foto's zie je zelfs de verpakking nog liggen. Is dat niet raar? Zouden ze iets van de vloer willen verbergen?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:48

Je mag wel eisen dat het huis wordt verkocht met een volledige keuken, dus op dat gebied zou je er nog wel wat af kunnen praten denk ik. :j
Het is wel een mooie vloer. :D
Volgens mij kunnen ze bij een bouwtechnische keuring wel kijken in welke staat de ondervloer is.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:28

Ik dacht, hoe kan Saskiaatje dat nou allemaal weten? Ik zie geen link? Maar ik heb de maisonette ook gevonden! Zou het niet zo kunnen zijn, met die vloer, dat dat pak over was? Aldoor bewaard voor het geval er ergens een ongelukje zou gebeuren? En toen bij de verhuizing dachten dat de volgende bewoner hier nog wel belang bij zou hebben, en daarom maar in de kamer neergelegd?
Wij hadden een aankoopmakelaar op provisiebasis. Had hij er niets afgekregen, dan hadden we ook niets betaald.
Ik ga met Saskiaatje mee dat deze keuken sowieso kosten met zich meebrengt. Ook als je een losstaand fornuis hebt, zul je wat met dat gat in het aanrechtblad moeten.
Ik kom uit het Noorden en vind woningen in het westen meestal duur, maar dit vind ik een hele schappelijke prijs. Is Delft relatief goedkoop?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:02

haha ik dacht nog, ik zal niet de link plaatsen want stel dat het wat wordt, dan hoeft niet heel internet te weten waar ik woon.. maar snap wel dat je dat heel makkelijk hebt kunnen vinden zo :')

Ja jullie hebben gelijk wat betreft de keuken! Ik zou er denk ik ook wel een ander aanrechtblad op willen zetten (ikea ofzo) omdat ik dat metaal lelijk vind, maar is inderdaad iets om mee te nemen want dit is geen complete keuken, klopt :)
Dat die vloer er misschien al in lag en ze dat restje over hadden had ik ook nog niet bedacht :D zou kunnen, ik ga het navragen maandag!

Nee Delft is niet goedkoop, klik maar een willekeurige woning aan op funda. Het is wel goedkoper dan de regio waar ik de afgelopen paar jaar heb gewoond (Haarlem/santpoort, is echt niet te doen om daar zelfs als 2 starters iets te vinden..), maar nog steeds een stuk duurder dan buiten de randstad. Ik heb mijn werk hier helaas, anders was ik zo vertrokken denk ik!
Het zal me niet verbazen als hier dus nog een addertje onder het gras blijkt te zitten, maar je ziet dat de andere appartementen in de wijk onder de 150 (zijn allemaal van dezelfde woningbouwvereniging) allemaal vrij scherp geprijsd zijn. Ze worden allemaal ook snel verkocht, sommige binnen een paar dagen. Denk dat ze dat bewust doen omdat het steeds de verkoop in gaat zodra huurders eruit gaan, anders blijft het opstapelen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:03

Saskiaatje gefeliciteerd!

Ireen_ schreef:
Het wordt verkocht door een woningcoorporatie

Reken er dan maar niet op dat je veel kan onderhandelen :n

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:12

Maar is het niet mogelijk om bij de woningbouw wel te onderhandelen over een nieuwe keuken of badkamer bijvoorbeeld? Omdat ze vaak zelf al die klusjesmannen in dienst hebben kost het ze relatief weinig. Ik meen dat ik zoiets gehoord had.

Leuk huis trouwens Ireen_ ;) Zolang je de link hier verder niet neerzet of de straatnaam zal het wel meevallen dat ze snel uit kunnen vinden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:28

Die halve keuken -geen apparatuur verder- ziet er wel een beetje raar uit, maar wel normaal bij (ex) huurwoningen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:31

Klopt hoor, dat is bij bijna alle woningen van hun zo.. eigenlijk zit er nooit apparatuur in volgens mij. Is al heel wat dat hier een afzuigkap in zit ;)

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:50

Geen apparatuur is vrij normaal inderdaad bij huurwoningen, maar dan is er toch altijd een los aanrechtblok en plek om een vrijstaand fornuis neer te zetten? Nu ben je verplicht om inbouwapparatuur van precies die afmetingen te kopen. Dat is volgens mij niet 'gewoon'.
Dit is bijv. een keuken van een woning die door woningcooperatie in Assen wordt verkocht.
http://www.funda.nl/koop/assen/huis-484 ... -55/fotos/
Geen apparatuur inderdaad maar wel ruimte voor vrijstaande apparatuur.
Volgens mij is het de gewoonte dat inbouwspullen blijven zitten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:40

Ireen, ik ben benieuwd waar in delft :) ik heb er gestudeerd maar zou er eigenlijk niet willen wonen :o je krijgt weinig voor veel en al die toeristen en studenten :))
Woningbouw valt idd weinig tot niet mee te onderhandelen omdat ze al zo laag in prijs zitten... Hier zit er bijna 30 mille verschil in hetzelfde appartement, de een van de woningbouw en de ander van een particulier. Nou, voor dat geld kun je een hoop doen aan het huis!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 14:19

berthe schreef:
Geen apparatuur is vrij normaal inderdaad bij huurwoningen, maar dan is er toch altijd een los aanrechtblok en plek om een vrijstaand fornuis neer te zetten? Nu ben je verplicht om inbouwapparatuur van precies die afmetingen te kopen.

Dan haal je dat stuk weg en zet je zelf wat neer, is de bedoeling, denk ik.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 16:35

Dat denk ik ook Nicolletje.. want het keukenblok zit er wel in zoals in jouw link Berthe, maar ze hebben er hier gewoon nog wat naast gebouwd, heeft de vorige bewoner gedaan vermoed ik. Opzich moet het qua hypotheek wel lukken, maar zit zelf nog in twijfel wat ik wil.. dit of een iets kleiner en dus goedkoper appartement.. hier kan ik wel langer wonen en eventueel ook nog met z'n 2en, maar maandlasten zijn hoger.

Mootje; dit is in tanthof! Ik heb van mijn 7e tot 22e in Delft gewoond en mijn familie en werk zitten hier. Ja je krijgt weinig voor veel dat is echt een nadeel, is helaas niet alleen op het gebied van huizen zo, stalling paard zelfde verhaal. De stad zelf vind ik wel gezellig, maar ik kom niet zo heel vaak in de binnenstad eigenlijk. Er zijn ook wel een paar wijken in Delft waar ik echt niet zou willen en durven wonen in mijn eentje (poptahof, voorhof, buitenhof, binnenstad zou ik ook niet snel kiezen).
Heb er wel eens over gedacht om gewoon naar het midden of oosten te vertrekken (ik ben geboren in Enschede), maar in praktijk gaat dat gewoon niet lukken.. heb nu een hele leuke vaste baan en het zou wel heel dom zijn om die nu op te geven. Dan kom ik ook niet aan een hypotheek trouwens.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:44

Oh, ik had niet gezien dat dat linkerdeel aangebouwd was (leesbril niet op). Is dat aanrechtblok nog wel onbeschadigd dan?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:46

Volgens mij wel... Maar wie wil er nou zo'n metalen aanrechtblad bij een koophuis :?
Wel onverslijtbaar, dat wel...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:24

Ja dat is lelijk :D maar een ander blad van de ikea ofzo hoeft niet erg duur te zijn, weet niet of dat kan.. lijkt me wel.

Het huis was erg leuk! CV is wel 12 jaar oud dus zal binnenkort vervangen moeten. Het laminaat was inderdaad gewoon van de vorige bewoner. Verder zag alles er super netjes uit. Enig nadeel.. en dat had ik al verwacht eigenlijk.. is dat ik de 3e kijker was vandaag, na mij kwam er nog 1 en er was 's ochtends al een bod gedaan, nr 2 overwoog ook een bod te doen maar moest nog financieel advies. Het huis staat er pas een paar dagen op dus dat gaat heel hard, de vraagprijs is ook wel echt laag.
Mijn vader heeft net gebeld om te vragen wat de procedure wordt en evt. een bod te doen, haha ik durfde zelf niet te bellen, zo bang dat ik iets zeg dat verkeerd of onhandig is! Hij nam alleen niet op dus voicemail ingesproken, dus ben benieuwd of we zo nog worden teruggebeld.
Waarschijnlijk wordt het bieden op inschrijving, dus dan mogen alle geinteresseerden voor donderdag of vrijdag een bod uitbrengen.

Ik wil trouwens wel een aankoop/bouwtechnische keuring laten doen maar laat dat niet opnemen in het voorlopig koopcontract, wil het laten doen in de 3 dagen bedenktijd omdat ik er dan sowieso onderuit kan aangezien er soms discussie kan ontstaan over wat wel/niet noodzakelijk vervangen moet worden en ik wil daar gewoon niet te veel aan kwijt zijn. Of is dat heel raar/dom?

Pff vind het maar niks dit :') Dikke kans dat het niet gaat lukken natuurlijk als een ander ver over de vraagprijs heen gaat..

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:43

Dat klinkt reasonable inderdaad. :j Maar als je met de verkoper tot een akkoord komt wat betreft de prijs duurt het vaak nog wel 1,5/2 weken voordat het koopcontract opgesteld en getekend is en dan heb je nog die 3 dagen wettelijke bedenktijd, dus ik zou die bouwtechnische keuring gewoon laten uitvoeren na overeenkomst omtrent de koopsom. Dan kan er in principe geen tweede partij meer tussen komen en hoef je niet te 'haasten'.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:44

1,5/2 weken?? Bij ons was dat dagen 2 of 3 dagen in beide gevallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:47

Spannend Ireen :)

Lijkt mij een prima plan gezien de stroomversnelling waar je in lijkt te raken nu.

Overigens een ketel van 12 jaar hoeft echt nog niet per-sé vervangen te worden in principe.

In het huis dat ik te koop heb staan zit een ketel van minstens 17 jaar oud, bijna 20 nu inmiddels denk ik :P

Ik dacht ook dat ik deze moest laten vervangen toen ik het huis in 2007 kocht, maar hij is nagekeken door een onderhoudsmonteur (waar ik ook een nieuwe wilde kopen) en die zei iets in de trant van: joh even heel eerlijk, je bent gek als je een nieuwe koopt hoor.

Is blijkbaar een zeer duurzame ketel die er hangt, en vrijwel het gehele binnenwerk was nog vrij recent vervangen zei die, waardoor de ketel zo goed als nieuw was en een moderne ketel waarschijnlijk eerder problemen zou gaan geven dan dit oer-degelijke beestje.... wat volgens hem voor verkopers een rotketel is omdat hij nooit wat mankeert, "gelukkkig maken ze ze niet meer zo duurzaam" :')