Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 12:14

Hier de meeste documenten al klaar staan maar idd werkgevers verklaring etc nog niet .nu wel binnen.
Hypotheker deze week op vakantie dus maandag een afspraak.
Taxatie moet ook nog.

Dat je nog gaat verven joh.
Doen hier de nieuwe bewoners maar haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:04

mavantos schreef:
idinn schreef:
Twee weken.. dan kan je het voorbehoud er net zo goed niet in opnemen :+

Met een goede hypotheekadviseur en een eenvoudige casus is de hypotheek zo geregeld. Wij hadden alles al klaar staan voordat we het gegund kregen en hadden daarna met twee weken al getekend voor de hypotheek. Volgens mij was het na een ruime week al zo goed als rond.

Ja probleem is denk ik als er hobbels op de weg zijn toch? Waar tevens de hele voorbehoud voor is.

Mobiele telefoontje waardoor je toch een BKR-registratie hebt of een bankafschrift waar net iets verdachts opstaat.

Wij hadden alles al klaar liggen en naar adviseur gestuurd, en eenvoudig, gewoon allebei in loondienst. Maar die adviseerde ons toch echt 5 weken " just in case " .... Gelukkig geen probleem voor de verkoper *\o/* .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:08

Ladyson schreef:
stitchlover schreef:
Gefeliciteerd Horsii!

Wij gaan vandaag bij een mooi huis op een mooie plek buiten ons zoekgebied kijken. Ben benieuwd!

Onze aankoopmakelaar gaf ook aan dat het lijkt alsof de markt wat verandert vanwege de situatie in Oekraïne en de hogere energie en leefkosten. Meer mensen die dit merken? Hij gaf aan minder overbod en minder aanvragen tot bezichtigingen te merken bij zijn woningen.

Het aantal geslaagden afgelopen week in dit topic is in ieder geval opvallend groot!

Gefeliciteerd horsii!

Hoe lang zat bij jullie (niet alleen horsii) tussen acceptatie bod en ontvangst voorlopige akte? Ik vind zowel onze aankoop als verkopende makelaar tamelijk traag. :')

Bij ons bijna 2 weken :z Donderdag ontvangen. En nu alleen pas door ons getekend :') Enigszins stressvol. Alleen de bouwkundige keuring liet ook even op zich wachten. Dus wsl vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:10

opisop_shop schreef:
Wij hebben de bezichtigingen erop zitten. Er zijn ongeveer 40 geweest, dus voldoende animo en veel enthousiaste reacties. Blij om weer gewoon in ons huis te kunnen leven, wat een gedoe!
Bieden kan tot maandag 12:00 dus nu is het afwachten :=

Nog mensen met bezichtigingen komende week?

40 bezichtigingen :wow: ...Haha, dat lijkt me ook enigszins stressvol als verkoper :D . Het is ook wel een prachtig huis. Ik hoop voor je mee dat er een chique bod uitkomt :D Moet haast wel toch?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:22

Menino schreef:
mavantos schreef:

Met een goede hypotheekadviseur en een eenvoudige casus is de hypotheek zo geregeld. Wij hadden alles al klaar staan voordat we het gegund kregen en hadden daarna met twee weken al getekend voor de hypotheek. Volgens mij was het na een ruime week al zo goed als rond.

Ja probleem is denk ik als er hobbels op de weg zijn toch? Waar tevens de hele voorbehoud voor is.

Mobiele telefoontje waardoor je toch een BKR-registratie hebt of een bankafschrift waar net iets verdachts opstaat.

Wij hadden alles al klaar liggen en naar adviseur gestuurd, en eenvoudig, gewoon allebei in loondienst. Maar die adviseerde ons toch echt 5 weken " just in case " .... Gelukkig geen probleem voor de verkoper *\o/* .

Of je een bkr-registratie hebt kan je van te voren checken. Dit hadden wij ook allemaal al gedaan.

Ik wil overigens niet zeggen dat je geen langer virbegoud wil opnemen. Bedoelde alleen dat het soms dus wél snel kan...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:25

Ja, ik had ook zoiets. Door een reorganisatie heette mijn werkgever per een bepaalde datum anders. Dus ik was al heel lang in dienst en dat stond op de werkgeversverklaring. Maar op de salarisstrook stond een andere indiensttredingsdatum (nl de datum van de reorganisatie). Dus ja hoor, direct vragen en ik kon een aanvullende verklaring opvragen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:26

Brainless schreef:
Fitzroy schreef:
Het enige wat ik me nog afvraag is van wie die 2 ligbedden zijn naast de heg. Daar zou ik niet heel blij van worden, als mensen dat stuk zomaar gebruiken naast je.

Volgens het kadaster is dat stukje openbare grond; dus ja iedereen mag daar gebruik van maken.

Gezien de bereikbaarheid van dat stukje denk ik van de eigenaren zelf hoor. Je kunt er namelijk alleen komen door de tuin van deze eigenaren. Wat ik wel een nadeel vind is het dijkje aan de overkant van het water, daardoor heb je beperkt privacy.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:16

Talishe schreef:
Volgens mij is 6 weken inderdaad standaard voor voorbehoud, maar als je bijvoorbeeld de overdracht al op 4 weken zet, dan heb je minder tijd. Ingedebruijn was jullie voorbehoud 4 weken en overdracht later? Dan heb je in principe toch ook meer tijd om de hypotheek te regelen? Alleen kan je dan niet meer onder de koop uit als het toch niet lukt.
Wij wisten bijvoorbeeld al voor het tekenen van het koopcontract wel wat wij aan hypotheek zouden krijgen, dus dan maakt het niet heel veel uit hoe lang je nog hebt. Tenzij de overdracht sneller is dan de bank een hypotheek kan regelen.

Hoe bedoel je dat je dan meer tijd hebt om de hypotheek te regelen? We hadden in het contract 4 weken om de hypotheek te regelen.. Was trouwens in een week allemaal geregeld dus prima te doen.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:37

Hier hebben we gister de bouwkundige keuring gehad en die was prima.
Krijgen 20 mei de sleutel al, en tot dan ook de tijd voor de hypotheek maar ik verwacht geen probleem daarin omdat we niet voor het hele aankoop bedrag een hypotheek nodig hebben.

Nu kwam onze hypotheekadviseur wel met dat het misschien handig zou kunnen zijn dat we 80% van onze hypotheek annuïteiten doen en 20% aflossingsvrij. Daardoor liggen onze maandlasten wel weer iets lager dus dat zou wel gunstig zijn.
Iemand ervaring met (een deel) aflossingsvrij?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:56

Ik heb helemaal aflossingsvrij. Maar dat komt omdat ik niet een volledige hypotheek nodig heb en al wat ouder ben :o . Ik vind het bijzonder prettig, lekkere lage maandlasten. Maar ik heb geen kinderen of partner, dus mijn nabestaanden mogen het huis verkopen om de hypotheek af te lossen. En over 30 jaar zie ik wel verder, als ik dan nog leef.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:01

Hier heb ik een deel aflossingsvrij. Het was 50-50. Maar ik ben zelf druk aan het aflossen op de aflossingsvrije dus inmiddels is het deel aflossingsvrij kleiner geworden. Ik wil er uiteindelijk vanaf zodat ik alleen nog het annuïtaire deel heb. En dan wil ik daar ook uiteindelijk vanaf.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:14

Hier ook een deel aflossingsvrij, daar hadden we al flink van afgelost. Maar bij het opnieuw afsluiten van de hypotheek toch weer opgehoogd ivm bouwdepot dat onderdeel is van de nieuwe hypotheek.
Wij vinden het relaxed dat we kunnen aflossen wanneer het ons uitkomt, nu lossen we even niet af ivm sparen voor de verbouwing, maar andere jaren losten we flink af :j
Maar het feit dat het niet hoeft, is prettig vinden wij. Vereiste is natuurlijk wel dat je verantwoord met je geld omgaat, want uiteindelijk zal het toch een keer moeten worden afgelost. Al speelt bij ons ook wel mee dat we geen kinderen hebben en de hypotheek sowieso flink onder de marktwaarde van de woning zit. Mochten we onverwacht komen te overlijden, dan houden onze nabestaanden na verkoop van de woning en aflossing van de hypotheek alsnog een flink bedrag over.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:23

Wij ook een deel aflossingsvrij inderdaad, meegenomen uit onze vorige hypotheek. We hebben er nooit zo goed bij stilgestaan wat het effect is enz. Mijn vader was hypotheekadviseur dus we hebben gewoon alles gedaan dat hij zei haha

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:56

ingedebruijn schreef:
Talishe schreef:
Volgens mij is 6 weken inderdaad standaard voor voorbehoud, maar als je bijvoorbeeld de overdracht al op 4 weken zet, dan heb je minder tijd. Ingedebruijn was jullie voorbehoud 4 weken en overdracht later? Dan heb je in principe toch ook meer tijd om de hypotheek te regelen? Alleen kan je dan niet meer onder de koop uit als het toch niet lukt.
Wij wisten bijvoorbeeld al voor het tekenen van het koopcontract wel wat wij aan hypotheek zouden krijgen, dus dan maakt het niet heel veel uit hoe lang je nog hebt. Tenzij de overdracht sneller is dan de bank een hypotheek kan regelen.

Hoe bedoel je dat je dan meer tijd hebt om de hypotheek te regelen? We hadden in het contract 4 weken om de hypotheek te regelen.. Was trouwens in een week allemaal geregeld dus prima te doen.

Wat in het contract staat is voor je voorbehoud, de eigenlijke hypotheek hoeft dan nog niet per se rond te zijn, dat hoeft pas bij de overdracht.

Wij hebben ook een deel aflossingsvrij, namelijk het deel wat we op ons 'oude' huis nog hadden. scheelt inderdaad maandlasten en zo konden we iets meer hypotheek krijgen. Het is maar een klein deel, dus ik weet niet eens zeker of we dat wel af willen lossen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:29

Fitzroy schreef:
Ik heb helemaal aflossingsvrij. Maar dat komt omdat ik niet een volledige hypotheek nodig heb en al wat ouder ben :o . Ik vind het bijzonder prettig, lekkere lage maandlasten. Maar ik heb geen kinderen of partner, dus mijn nabestaanden mogen het huis verkopen om de hypotheek af te lossen. En over 30 jaar zie ik wel verder, als ik dan nog leef.

Hier precies hetzelfde, fijn oud worden zo *D
Voor een studio betaald iemand nog meer per maand!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:33

Maar jullie hebben geen kinderen toch? Ik wil mijn dochter achterlaten met een leuk kapitaal. Niet dat het hele huis met hypotheek zit en dat er net geld is om mij te begraven/cremeren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:38

Suzanne F. schreef:
Maar jullie hebben geen kinderen toch? Ik wil mijn dochter achterlaten met een leuk kapitaal. Niet dat het hele huis met hypotheek zit en dat er net geld is om mij te begraven/cremeren.

Dan snap ik dat, voor je kinderen wil je wat nalaten.

Ik heb geen kinderen, als ik dood ben blijft er na aftrek hypotheek nog zo'n 5 a 6 ton over.
Dus aflossen heeft voor mij geen zin.
Ik heb dan ook geheel aflossingsvrij.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:41

Hier word de hypotheek compleet afgelost. Ik vind het persoonlijk erg prettig om te weten dat met 25 jaar ons huis afbetaald is en wij volledig eigenaar zijn. Nu met dubbele inkomens is het ook prima te doen.

Ook voor onze kinderen is het een mooie erfenis mocht er wat met ons gebeuren.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:55

Ik werd door mijn financieel adviseur op iets gewezen.

Toen ik mijn hypotheek af sloot had ik als starter twee opties, annuitair of lineair. (Eigenlijk maar één optie dus).

Aflossingsvrij behoort wel weer tot de mogelijkheden.

Hij gaf aan goed in de gaten te houden wat de overheid gaat doen.
Enerzijds loopt de hypotheekrenteaftrek langzaam terug.
Anderzijds zijn er plannen om iets te gaan doen met hypotheken boven woz-waarde.
Dit kan natuurlijk nog jaren duren. En misschien komt het er nooit.
Maar hij verwacht dat dan iedereen het deel boven de woz aflossingsvrij gaat oversluiten.

Voor nu maakt het niet uit.

Morgen mag ik kijken bij een huisje.
Donderdag bij een appartement.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:56

Wij hebben vandaag de biedingen doorgekregen van de makelaar, er was voldoende animo dus wij zijn blij als alles straks rond is :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:46

opisop_shop schreef:
Wij hebben vandaag de biedingen doorgekregen van de makelaar, er was voldoende animo dus wij zijn blij als alles straks rond is :)

En? Viel het mee of tegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:59

Wij hebben ons bod verstuurd.. nu wachten op de nee :')

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:18

Hier is er nog steeds niets te koop behalve het bekende aanbod.
Wel komt er op hele korte termijn een (zoon woont daar nu en zijn moeder zit in een seniorenwoning, hij is zijn eigen huis aan het verbouwen. Dat zou in maart af zijn maar is niet helemaal gelukt. :') ) zou op zich wel een ideaal huis zijn qua wensen en locatie maar even afwachten want we hebben ook nog geen prijs gekregen.
En vandaag kregen we een belletje, er komt hier in de buurt ook een hele ruime woning te koop met voldoende tuin. Ook nog geen idee van prijs en hoe het er van binnen uit ziet maar ook dit is wel de moeite van het bezichtigen waard.

Nu maar hopen dat er iets hiervan binnen ons budget valt en qua werk ook nog te overzien is. De markt is wat minder overspannen dus wie weet maken we dan wel een kans. Er staan nog steeds twee huizen te koop waar we op geboden hebben en die dus niet verkocht zijn. Worden helaas ook niet benaderd door de makelaars. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:46

Als ze je wel wat lijken, gewoon brief er naartoe met dit is mn bod, geldig tot dan en dan.. zie je vanzelf wel of er nog wat in zit :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:48

Ik zit al een tijdje mee te lezen in dit topic. Vandaag voor het eerst een bezichtiging gedaan. Woensdag nog twee. Spannend hoor.

Mijn zus en ik hebben tijdens Corona 1,5 jaar samen gewoond en dat is ons erg goed bevallen. Dus we zijn samen op zoek naar een huis. Beetje alternatief wellicht, maar we zien er eigenlijk alleen maar voordelen van. Zelfs al krijgt een van ons een relatie, we zijn beide het type dat niet zomaar zou willen samen wonen, maar zou willen LATten, dus zolang we een huis kunnen vinden met voldoende privacy, moet er toch heel wat mogelijk zijn.

Maar goed, we weten ook wel dat we onze verwachtingen flink moeten temperen, en dat het momenteel ongelofelijk lastig is.