Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 08:01

Welkom balance. Wellicht weten we je te inspireren.

De frambozenstruiken van Tamary doen het fantastisch. Ook komt er al fruit aan. Moeten we die snoeien?

Verder gaan we veel tomaten krijgen en aubergines , de paprika doen het goed net als de rode pepertjes, brocoli ,haricot verts, sla ea. Het is echt een feest.
De courgettes hou ik niet bij. Ook de pompoenen komen er aan, bloemkool, bietjes, aardappeltjes, uien etc. Het is zo gaaf.

Hoe gaat het bij jullie? Eten jullie ook zo uit de tuin?

Prairy

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:12

Frambozen pas volgend jaar snoeien, aan de takken die nu in de herfst vrucht dragen komen volgend jaar begin zomer ook nog wat frambozen.

Hier tot nu toe vooral sla uit de moestuin bakken die we snel snel gemaakt hebben en waar ik veel te dik gezaaid heb, ook heel veel tomaten planten. We zien het wel.

De pompoen planten doen het ook echt heel erg goed, mooie grote bladeren.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:34

Mijn pompoenen op mestbult groeien fantastisch maar tot nu toe vallen de vruchtjes eraf als ze knikker formaat hebben
Iemand idee waarom?

Frambozen zit nog niet veel aan maar groeien wel enorm
Daar knip ik regelmatig wat af vd paarden. Vinden ze geweldig
Mijn kersen zijn van een op andere dag opgevreten
Zou ze net gaan.plukken
Zat geen net over maar er werd niks van gestolen, heb er gelukkig wel van kunnen snoepen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 15:02

Te weinig water over het algemeen, of omgekeerd te nat waardoor de wortels rotten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 09:01

Symke ik weet het niet. Ben beginner en door een wonder (afkloppen) doet alles het hier zo vreselijk goed.

Vanmiddag hebben we een diner voor 10 personen. Dus begonnen met de groentetuin te beroven van zijn kostbaarheden.
Voorpret dus
Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 16:12

Mooie opbrengst, ik krijg er honger van. Lekker en gezond. Ik zal eens een foto maken van wat ik heb. Onverzorgd dan hè, ik hoop hier de inspiratie te vinden om toch aan de slag te gaan. Ik ga ook op zoek naar een bijenhouder die een plekje zoekt voor kasten.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 16:38

Mooie oogst Pien!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 20:51

Dank jullie wel. HEt eten maak ik op de zelfde manier maar het heeft zoveel smaak gekregen doordat alles vers is en onbespoten. Heerlijk gewoon. Hieronder en nog veel meer er van gemaakt. Ik word erg gelukkig van die kwaliteit. De buitenkeuken met de bar is zeer intensief gebruikt en iedereen vond het zo gezellig. <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Balance leuk als het je inspireert en kom maar op met de foto's. VInd ik leuk.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:49

Ziet er heerlijk uit Pien! Wat fijn dat de moestuin zo'n groot succes dit jaar al is!

As we speak sta ik mn peultjes en erwten te blancheren zodat ik alles kan invriezen. Ik had al een tijdje niet geoogst, dus ik eindigde met deze berg vanmorgen;

Afbeelding

Verder heb ik vanmiddag m'n nieuwe camera opgehaald en een rondje door de tuin gelopen. Alles staat zo mooi in bloei en ik geniet er echt van als ik de bijtjes en hommels overal hard bezig zie. :j

Rode snijboon
Afbeelding

Verbena Bonariensis, Ijzerhard, niet eetbaar.
Afbeelding

Bloeiende prei, die zag er vorig jaar uit als een bosui, dus maar laten staan.
Afbeelding

Bloeiende Venkel
Afbeelding

Oost indische kers
Afbeelding

Dit jaar waarschijnlijk wel tomaten, vorig jaar had ik al last van phytoftra voordat mn tomaten rijp waren...
Afbeelding

En ik heb overal wat goudbloemen neergezet, dat is altijd zo vrolijk
Afbeelding

Inmiddels klaar met mn groenten, van de hele berg is er 800g erwten en 800g peultjes overgebleven. Het is altijd erg veel werk, maar zo lekker!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 08:17

Dat ziet er heel erg goed uit. Echt fantastisch en peultjes zijn zo lekker. Dat gaan we volgend jaar ook doen hebben we besloten en dan rondom het gaas van het zwembad.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 08:49

Mooie foto's. Wat een ontwikkelingen in de tuin hè?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 10:29

Op dit moment ben ik de courgette jam aan het maken met het recept van dit topic. Ik heb na schoonmaken van schil en pitten 4 courgettes, 8 citroenen en 2,5 meloenen voor net iets meer zoete smaak gedaan. De gelei suiker hoeveelheid doe ik altijd middels proeven. Ik ben benieuwd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 10:30

Op dit moment ben ik de courgette jam aan het maken met het recept van dit topic. Ik heb na schoonmaken van schil en pitten 4 courgettes, 8 citroenen en 2,5 meloenen voor net iets meer zoete smaak gedaan. De gelei suiker hoeveelheid doe ik altijd middels proeven. Ik ben benieuwd.

Afbeelding

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:21

Ik heb een vraag, wij hebben gewone tros tomaten en Italiaanse tomaten in de kas staan.
Kunnen we deze bij elkaar indoen om zelf pastasaus te maken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 11:28

Tuurlijk, ik zou niet weten waarom niet. Wij doen ook vaak meerdere soorten en we maken chutney ervan (met ui en courgette erbij, en gember plus bv wat mango) en ook pasta saus met courgette en ui erbij en verse kruiden. Dit gaat in vooraf zeer schone potten die vacuum getrokken zijn (op de kop zetten) en eten maar in de winter.

Nu hopen dat onze jam goed opstijft want hij smaakt heerlijk fris. Ik heb er nog een scheutje port bij gedaan en een scheutje ananas rum cocktail gemaakt door buuf 10 jaar geleden, die uit Reunion komt en ons dit cadeau gaf.

Afbeelding
Afbeelding

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:40

En dan nog een vraag, :o
Ook hebben wij peterselie, maggieplant, basilicum en knoflookbieslook in de kas staan.

Kan ik dit in de vriezer bewaren en hoe? Wassen en snijden?

Ik ben opzoek naar ijsblokjeshouders met deksel om het dan in porties in de vriezer te doen.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:58

pien_2010 schreef:
Tuurlijk, ik zou niet weten waarom niet. Wij doen ook vaak meerdere soorten en we maken chutney ervan (met ui en courgette erbij, en gember plus bv wat mango) en ook pasta saus met courgette en ui erbij en verse kruiden. Dit gaat in vooraf zeer schone potten die vacuum getrokken zijn (op de kop zetten) en eten maar in de winter.

Nu hopen dat onze jam goed opstijft want hij smaakt heerlijk fris. Ik heb er nog een scheutje port bij gedaan en een scheutje ananas rum cocktail gemaakt door buuf 10 jaar geleden, die uit Reunion komt en ons dit cadeau gaf.

[ [url=m/8m0bVg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eqEPhg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klinkt als een bijzondere en zomerse combi!
Vast ook heel lekker over ijs
:j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 12:09

haffiefreak schreef:
En dan nog een vraag, :o
Ook hebben wij peterselie, maggieplant, basilicum en knoflookbieslook in de kas staan.

Kan ik dit in de vriezer bewaren en hoe? Wassen en snijden?

Ik ben opzoek naar ijsblokjeshouders met deksel om het dan in porties in de vriezer te doen.

Peterselie snijd ik vers en als ik erg veel heb maak ik een bosje, doe dat in een zakje en vries het in. Dit omdat het bevroren knispert . Ik zou dit ook doen met de anderen kruiden (ik ga dat ook doen in de winter). De rode pepertjes Mik ik in een emmertje in de vriezer. Ik heb er nu nog paar van vorig jaar maar gelukkig komt de nieuwe oogst er al aan.
De courgette soep daarvan heb ik 5 emmertjes vd joghurt ingevroren . Die zet ik avond van te voren in de ijskast en een uurtje voor eten eruit en dien het koud op met een scheutje room. De courgette soep is gemaakt met uien, knoflook, dan blenderen en lepel bij lepel mosterd naar eigen smaak toevoegen. Erg lekker.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:17

Dat is een lekkere basis inderdaad voor soep. Knoflook en ui gebruik ik ook altijd. Venkelsoep is ook zo lekker. En preisoep, die is geloof ik ook nog eens goed voor je urinewegen.
Courgette soep heb ik nog niet geprobeerd, ook maar eens doen. Ik loop altijd een beetje tegen de bouillonblokjes aan, lekker maar veel zout.
Jullie houden de foto’s tegoed, beetje druk de laatste dagen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 17:20

pien_2010 schreef:

Je moet het helemaal zelf weten hoor, maar deksels van tegenwoordig worden heel hard afgeraden om op zijn kop te zetten. Je hebt nu risico dat binnenkant van het deksel los laat. Y;(

Ik zet niks op zijn kop aangezien het ook niks toevoegd aan vacuüm trekken. :o

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 18:02

Een aantal dingen in de tuin op het moment. <3

Afbeelding

En een bak uien uit 1 M2 ik heb ze laat in de grond gezet en ze werden wat overwoekerd. Maar dit is toch een prachtige oogst!

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 21:50

Marcella schreef:
pien_2010 schreef:

Je moet het helemaal zelf weten hoor, maar deksels van tegenwoordig worden heel hard afgeraden om op zijn kop te zetten. Je hebt nu risico dat binnenkant van het deksel los laat. Y;(

Ik zet niks op zijn kop aangezien het ook niks toevoegd aan vacuüm trekken. :o

Dat zijn dan nieuwe inzichten. Ik doe dit al 40 jaar en heb er echt nog nooit problemen mee gehad en ook nog nooit 1 pot jam gehad die niet goed is gegaan. Ook nog nooit een deksel gehad die losgelaten heeft en mijn potten gebruik ik vaker als 1x.

Je foto's zijn geweldig Malenka!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:00

Mijn snel gemaakt Moestuin bakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuke foto's malenka!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 22:17

Die pompoenen doen het bij jou ook als een tierelier. Ik zal morgen ook weer eens foto's maken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:25

Ja ze doen het erg goed. Die op de mesthoop ook trouwens.