Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 00:06

Telpeva schreef:
chanicha schreef:
Wij zijn in november verhuisd naar een appartement en in ons oude huis hadden we een Toon.
We hebben dus totdat we de nieuwe Toon kregen aardig wat gas verbruikt omdat we steeds vergaten de thermostaat lager te zetten als we naar bed gingen :=

:D
Mag ik brutaal zijn en vragen aan wat voor bedrag ik dan moet denken wat je meer kwijt was door het af en toe te vergeten? Kan ook per pb als je dat prettiger vindt!
Want ik krijg het dus niet in mijn systeem dat ik er aan denk om dat ding steeds een zwiep te geven, ik ben opgegroeid met een klokthermostaat die automatisch ging :o Ik vergeet het constant, en ik ben toch benieuwd hoe lang het dan zou duren ook voordat je zo'n ding weer terug hebt verdiend zeg maar. Voor mij is de aanschaf een hoop geld vandaar al die vragen.

Trouwens, voor wie zo'n ding hebben, kan je die makkelijk zelf installeren of moet daar iemand voor langs komen?

Ik zet een wekker op mijn telefoon dat ik de verwarming lager moet zetten, dat is het enige dat helpt :D.
Hier heb ik na veel zeuren de woningbouw zover gekregen dat ze boven dubbel glas gaan plaatsen. Toch weer een mooie besparing! Afgelopen jaar hebben ze ook zonnepanelen geplaatst en ik heb in de woonkamer een electrische kachel neergezet om op gas te besparen. Ook begin dat jaar alles vast kunnen zetten voor drie jaar voor een heel redelijk tarief. Ben benieuwd wat de prijzen de komende jaren gaan doen....

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:21

Petra_O schreef:
Ik zet een wekker op mijn telefoon dat ik de verwarming lager moet zetten, dat is het enige dat helpt :D.
Hier heb ik na veel zeuren de woningbouw zover gekregen dat ze boven dubbel glas gaan plaatsen. Toch weer een mooie besparing! Afgelopen jaar hebben ze ook zonnepanelen geplaatst en ik heb in de woonkamer een electrische kachel neergezet om op gas te besparen. Ook begin dat jaar alles vast kunnen zetten voor drie jaar voor een heel redelijk tarief. Ben benieuwd wat de prijzen de komende jaren gaan doen....

Ik had in mijn vorige huis s'winters ook altijd een post it op de deur van de kamer hangen met: Kachel uit!!!

Wat voor elektrische kachel heb je staan? En werkt het een beetje? (Zowel qua warmte als qua gas besparen)

Ik krijg volgende maand zonnepanelen en wil dan ook graag wat elektrisch gaan (bij-) verwarmen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:04

Telpeva schreef:
chanicha schreef:
Wij zijn in november verhuisd naar een appartement en in ons oude huis hadden we een Toon.
We hebben dus totdat we de nieuwe Toon kregen aardig wat gas verbruikt omdat we steeds vergaten de thermostaat lager te zetten als we naar bed gingen :=

Mag ik brutaal zijn en vragen aan wat voor bedrag ik dan moet denken wat je meer kwijt was door het af en toe te vergeten? Kan ook per pb als je dat prettiger vindt!
Want ik krijg het dus niet in mijn systeem dat ik er aan denk om dat ding steeds een zwiep te geven, ik ben opgegroeid met een klokthermostaat die automatisch ging :o Ik vergeet het constant, en ik ben toch benieuwd hoe lang het dan zou duren ook voordat je zo'n ding weer terug hebt verdiend zeg maar. Voor mij is de aanschaf een hoop geld vandaar al die vragen.

Trouwens, voor wie zo'n ding hebben, kan je die makkelijk zelf installeren of moet daar iemand voor langs komen?

December hebben wij 164 M3 verbruikt en moet zeggen dat ze ook steeds in en uit liepen van de woningbouw.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:31

Telpeva schreef:
chanicha schreef:

Je hoeft natuurlijk ook niet direct een (dure) slimme thermostaat. Alle je nu een thermostaat hebt die je handmatig moet draaien, dan is dat vermoedelijk een simpele aan/uit 2-draads verbinding. Bij de bouwmarkt of Bol.com koop je dan voor 30-40€ een simpele thermostaat waar je een dagprogramma kan ingeven.

https://www.bol.com/nl/nl/l/aan-uit-kam ... rating=all

Ik heb in het pre-slimme-thermostaat-tijdperk zo'n ding geplaatst. Volgens mij heb ik dat toen zelf gedaan. Maar is 20 jaar geleden, dus weet het niet meer precies. Ouwe eraf geschroefd. Draadjes eruit. Even passen waar de nieuwe dan moet. Schroefjes in de muur. Draadjes in de nieuwe thermostaat, alles vast zetten, klaar.

Nou kan 30-40€ natuurlijk ook best duur zijn als je niet veel te besteden hebt. Maar als je dan 20- 30% minder gas verbruikt. Dan hebben je die thermostaat in 2-3 maanden terug verdiend.

Janine1990

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:35

Ik had een draaithermostaat van Nefit (bij mijn Nefit ketel) en nu heb ik een slimme thermostaat van Nefit (nu Nefit Bosch geloof ik). Kon de een er af halen en de ander er op klikken. Ik heb er iets van 220 euro voor betaald volgens mij.

Mijn besparing was rond de 500m3 gas... Tel maar uit je winst, met de huidige gasprijzen...
En ik vergat niet heel vaak de thermostaat terug te draaien...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:04

Bedankt voor de informatie weer allemaal :D blij mee!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:28

Er staan ook heel regelmatig slimme thermostaten te koop op marktplaats. Van mensen die er al een hebben en eentje bij krijgen bij een nieuwe ketel.
Voor 25-30 euro heb je er al een.
Laatst bijgewerkt door Storm op 04-06-22 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:29

Debbie schreef:
Petra_O schreef:

Ik had in mijn vorige huis s'winters ook altijd een post it op de deur van de kamer hangen met: Kachel uit!!!

Wat voor elektrische kachel heb je staan? En werkt het een beetje? (Zowel qua warmte als qua gas besparen)

Ik krijg volgende maand zonnepanelen en wil dan ook graag wat elektrisch gaan (bij-) verwarmen.

Ik heb een vrij simpele convector kachel en qua warmte werkt het prima. Besparen doet het zeker omdat mijn thermostaat eerder afslaat, maar hoeveel het bespaart vind ik lastig te zeggen omdat ik niet echt een vergelijk kan maken. Ik woon hier nog niet zo lang.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:15

Wat betalen klanten van Vattenfall met een variabel contract nu per m3 gas ?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:21

Bij mij staat 1,34

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:29

wouterpaard schreef:
Bij mij staat 1,34

wha, dat is echt heel laag ! Is dat wel incl belasting etc ?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:34

Maris schreef:
wouterpaard schreef:
Bij mij staat 1,34

wha, dat is echt heel laag ! Is dat wel incl belasting etc ?

Ja, dat is inclusief belasting.
Maar exclusief de vaste leveringskosten en netbeheerskosten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:39

Valt me echt nog erg mee. Ik heb net een vast contract afgesloten en betaal een stuk meer.

Ik snap dan ook niets van die tabellen met gasprijzen. Daar zijn de prijzen een stuk hoger. Vattenfall in mei ook 1,89 ( zie https://www.overstappen.nl/energie/gasprijzen/ ).

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:23

Voor degenen die een slimme meter hebben en zich afvragen waar al die m3 en kWh toch aan op gaan?
Via https://www.slimmemeterportal.nl/ krijg je per maand / dag / uur gratis inzicht in je verbruik. Zo kwamen wij erachter dat de waakvlam van de gaskachel die we gebruikten als bijverwarming 1 m3 gas per dag verbruikte dus die staat nu uit. Ook is de afwasmachine een flinke stroomverbruiker evenals de oven. Je zou daardoor bijna elke dag eten laten bezorgen. :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:50

Nou ik heb de oven en vaatwasser dagelijks draaien, maar voor die kosten komen ze net voorrijden :=
Vraag me wel af wat zo'n "gratis" bedrijf met je gegevens doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:35

Ik zou alleen een slimme thermostaat nemen als die dan ook mijn raampjes dicht doet als de cv aangaat..

Ik heb sowieso altijd ergens wel een bovenlichtje, en/of een daulufter openstaan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:24

Nielojram schreef:
Ik zou alleen een slimme thermostaat nemen als die dan ook mijn raampjes dicht doet als de cv aangaat..

Ik heb sowieso altijd ergens wel een bovenlichtje, en/of een daulufter openstaan.

Onze slimme thermostaat doet dat wel andersom, die detecteerd een openstaand raam, en schakelt in die ruimte de verwarming uit. Tot het raam weer gesloten is ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:25

Zo, die heeft wel een heel hoog IQ dan!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:31

Ja he, krijg dat ding alleen niet geleerd de ramen dicht te doen, als ik het koud krijg moet ik het maar zelf doen helaas :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:35

Sansevieria schreef:
Nielojram schreef:

Onze slimme thermostaat doet dat wel andersom, die detecteerd een openstaand raam, en schakelt in die ruimte de verwarming uit. Tot het raam weer gesloten is ;)

Hoe zit dit? Is dat dan weer met zo'n slimme thermostaatkraan erbij ofzo?

Want mijn thermostaat in de woonkamer ontdekt niet dat er boven een raam open staat zeg maar...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:16

Yv_ schreef:
Ik 24 m3, in mijn up. Verwarming heeft niet aangestaan. Hoe komen jullie met meerdere personen op de helft van mijn verbruik voor 1/1,5 persoon? Ik vraag me dat serieus af, want volgens mij is dit verbruik nu alleen voor douchen en ik vind het persoonlijk niet zo veel. Maar dan zie ik jullie getallen daartegenover staan..?

Hier met 3 personen en in mei 11 m3 gas verbruikt. Dit is alleen voor douchen en de cv die overdag een paar x aanslaat om het water te verwarmen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:21

Silvia schreef:
. Ook is de afwasmachine een flinke stroomverbruiker evenals de oven. Je zou daardoor bijna elke dag eten laten bezorgen. :+

Dan ben ik serieus benieuwd hoeveel jij dan kwijt bent aan je vaatwasser en oven...

Hier staat de vaatwasser dagelijks aan. Van de week nog op een dag 3x wasmachine, de oven, inductie kookplaat, air fryer en een aantal uren de tv. Op zo'n dag ben ik max 1 a 1,50 euro aan stroom kwijt.
Over het algemeen met vaatwasser en tv meerdere uren aan zijn we nog geen 80 cent per dag kwijt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:36

Debbie schreef:

Vraag was niet voor mij bedoeld maar ik heb afgelopen winter een electrische kachel gekocht voor de woonkamer. Een eurom wifi. Ding was rond de 165 euro. Ik heb de cv niet meer aan hoeven doen. Hij was snel warm en ik kon op de eneco app zien dat ik qua stroom veel minder verbruikte dan wanneer ik met gas zou verwarmen. Ik weet de prijzen nu even niet precies uit m'n hoofd maar met kachel voluit zou ik rond de 2 euro kwijt zijn op een dag en met gas rond de 6 a 8 euro. En dit met de OUDE gasprijzen. Ik betaalde 88 cent per m3 gas. Maar hij staat niet de hele tijd voluit.

Heb nu bericht gekregen dat de gasprijs naar de 2 euro!! Gaat en in de kleine lettertjes stond dat dit inclusief de btw korting van de overheid was die iedereen tot december krijgt. Daarna waarschijnlijk nog hogere kosten. Dus met oude prijzen was electrisch verwarmen al goedkoper dan gas, met de nieuwe prijzen helemaal....

Afgelopen winter was niet super koud. Ik heb nu als extra verwarming een infrarood paneel voor aan de muur. Deze kost ook rond de 170 euro. Je kan er een foto op laten drukken met een lijstje er omheen dus het zie eruit al fotolijst/schilderij. Echt een superding. Snel warm en geeft een warmte alsof je in de zon zit.
Wanneer deze voluit zou staan dan zou hij me met de huidige stroomprijzen rond de 40 cent per uur kosten. Maar hij hoeft niet continu voluit en het scheelt ook dar hier alleen de verwarming aan staat wanneer we meerdere uren thuis zijn. In theorie vanaf 1600 uur tm uur of 22.00 uur.

Ik hoef de cv nu alleen in de winter ieys aan te zetten bij strenge vorst. Dus om te voorkomen dat de leidingen bevriezen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:52

Janine1990 schreef:
Hoe zit dit? Is dat dan weer met zo'n slimme thermostaatkraan erbij ofzo?

Want mijn thermostaat in de woonkamer ontdekt niet dat er boven een raam open staat zeg maar...

Yup, evohome, met thermostaat knoppen, die per ruimte in te regelen zijn.
Voorkom je in elk geval verspilling van gas mee.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:27

Tieme schreef:
Debbie schreef:

Vraag was niet voor mij bedoeld maar ik heb afgelopen winter een electrische kachel gekocht voor de woonkamer. Een eurom wifi. Ding was rond de 165 euro. Ik heb de cv niet meer aan hoeven doen. Hij was snel warm en ik kon op de eneco app zien dat ik qua stroom veel minder verbruikte dan wanneer ik met gas zou verwarmen. Ik weet de prijzen nu even niet precies uit m'n hoofd maar met kachel voluit zou ik rond de 2 euro kwijt zijn op een dag en met gas rond de 6 a 8 euro. En dit met de OUDE gasprijzen. Ik betaalde 88 cent per m3 gas. Maar hij staat niet de hele tijd voluit.

Heb nu bericht gekregen dat de gasprijs naar de 2 euro!! Gaat en in de kleine lettertjes stond dat dit inclusief de btw korting van de overheid was die iedereen tot december krijgt. Daarna waarschijnlijk nog hogere kosten. Dus met oude prijzen was electrisch verwarmen al goedkoper dan gas, met de nieuwe prijzen helemaal....

Afgelopen winter was niet super koud. Ik heb nu als extra verwarming een infrarood paneel voor aan de muur. Deze kost ook rond de 170 euro. Je kan er een foto op laten drukken met een lijstje er omheen dus het zie eruit al fotolijst/schilderij. Echt een superding. Snel warm en geeft een warmte alsof je in de zon zit.
Wanneer deze voluit zou staan dan zou hij me met de huidige stroomprijzen rond de 40 cent per uur kosten. Maar hij hoeft niet continu voluit en het scheelt ook dar hier alleen de verwarming aan staat wanneer we meerdere uren thuis zijn. In theorie vanaf 1600 uur tm uur of 22.00 uur.

Ik hoef de cv nu alleen in de winter ieys aan te zetten bij strenge vorst. Dus om te voorkomen dat de leidingen bevriezen.

Ah maar dit is wel het antwoord waar ik precies op hoopte :') Super fijn :)

En dan bedoel je zo'n soort elektrische kachel denk ik? https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... w/10013384

Infrarood heb ik ook wel naar gekeken, maar ik begreep dat dat meer de personen en objecten verwarmd ipv de ruimte/lucht. Wel lekker als extra boven de bank bijvoorbeeld..