Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:04

Jouw Aloe bloeit? Ik wist niet dat die kunnen bloeien, wat leuk! Gaaf idee ook met dat aquarium, ik ben benieuwd naar foto's te zijner tijd.

Hier lijkt mijn Calathea toch niet dood (gelukkig). Die had nog maar 2 bladeren, de rest had ik afgeknipt. Want die waren verschrompeld en opgedroogd. Intussen zijn er allemaal nieuwe blaadjes gaan groeien! Van mijn Aloe zijn twee bladeren losgekomen toen ik 'm in een grotere pot zette. Die twee bladeren heb ik nu in de oude pot gezet. Ik heb geen idee of die zo overleven, maar tot nu toe zien ze er nog goed uit.

Macs

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:55

Help.. mijn grote monstera wordt steeds kaler. Bladeren worden geel
Hij krijgt nu weinig water en staat in daglicht, geen direct zonlicht.
In de herfst gaf ie nog 2 nieuwe bladeren.
What to do?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:33

Direct daglicht houden ze niet van, dus beter niet direct in de vensterbank. Andere optie is verpotten, misschien heeft ie meer voedingsstoffen nodig.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:34

Met daglicht bedoel ik indirect licht haha. Er komt geen zonlicht op. Heb m een aantal maanden geleden verpot, in een hogere pot zoals aanbevolen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:59

Wat is weinig water?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:06

Ong 1x per maand, voel regelmatig of de bodem nog nat of droog is.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:44

Mijn monstera krijgt 2x per week water... Staat hij niet gewoon te droog? Ik probeer hem iets vochtig te houden, in de natuur komen ze ook uit natte gebieden.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:24

1x per maand lijkt mij ook wat weinig, 2x per week dan weer behoorlijk veel. Of hij moet heel goed gedraineerd/in terracotta staan. Monstera mag best tussendoor drogere voeten hebben, ook niet kurkdroog, maar liever dan constant nat. In de winter geef ik 1x per 2 weken water, zomer 1x per week.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:29

Misschien toch iets meer water, maar de onderkant is altijd nog vochtig.
Ga t proberen!
Hij hangt iig niet slap.. het zijn echt de grootste en oudste bladeren die vergelen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:23

Geen van beide! Als ik hem minder vaak geef droogt hij gewoon op. Misschien geef ik niet zulke grote hoeveelheden? :P

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:48

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Dracaena massangea (volgens mij schrijf ik dit niet goed :+ ). Geef ik ‘m weinig water, dan gaat hij hangen. En zodra ik meer geef wordt het blad bruin. 1 van de 2 stammen is volgens mij ook niet meer echt levend, maar ik krijg het gewoon niet goed!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:04

En als je 'm op een schotel met een laagje water zet tot hij dit niet meer op drinkt? Zo doe ik het mijn Begonia. Die gaat twee keer per week op de schotel en dan om de twee weken geef ik ook nog wat water vanaf boven. Die gaat nu goed zo.

Of misschien kun je kijken naar zo'n pot die je vult met water en waarbij de plant dan zelf bepaalt wanneer 'ie water opneemt.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:16

Spirit schreef:
En als je 'm op een schotel met een laagje water zet tot hij dit niet meer op drinkt?

Dit doe ik met al mijn kleine plantjes. Allemaal op een grote schotel, water geven en dan 15-30 minuten laten staan. Daarna terug in de (over)pot. :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:35

Onze monstera geef ik 1 keer per week water(staat in terracotta).

Pannenkoekenplantje is ook dood aan het gaan, merkte 2 weken geleden op dat de potgrond om de wordtels heen nogsteeds de vorm had van het potje waar hij inzat, dat nam nauwelijks water op en was zo stug dat die wortels ook niet konden groeien. Dus dat allemaal voorzichtig weggehaald en volledig in kokospotgrond gezet maar er is nog maar 1 blad over, dus de hoop is niet heel groot.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:09

Ik meld mij hier ook weer eens! Lees al een poos stilletjes mee. Ben tijdje geleden verhuisd van redelijk donker (huur)appartement naar lichte woningen (eerste eigen huis). Heel blij mee. Ben op zoek naar mooie grote kamerplant. Had in mijn appartement een grote monstera staan. Daarvan is een stek mee verhuisd, en grote plant is achter gebleven, nieuwe huurder vond hem prachtig, en ik kreeg hem niet in mijn auto haha. Maar mis nu dus heel erg een grote plant. Iemand ideeën?

Moet me nu ook gaan richten op mijn tuin, haha maar merk dat ik de kamerplanten afdeling toch veel leuker vind.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:14

ELpatcho schreef:
Ik meld mij hier ook weer eens! Lees al een poos stilletjes mee. Ben tijdje geleden verhuisd van redelijk donker (huur)appartement naar lichte woningen (eerste eigen huis). Heel blij mee. Ben op zoek naar mooie grote kamerplant. Had in mijn appartement een grote monstera staan. Daarvan is een stek mee verhuisd, en grote plant is achter gebleven, nieuwe huurder vond hem prachtig, en ik kreeg hem niet in mijn auto haha. Maar mis nu dus heel erg een grote plant. Iemand ideeën?

Moet me nu ook gaan richten op mijn tuin, haha maar merk dat ik de kamerplanten afdeling toch veel leuker vind.

Ik heb een mooie grote monstera van de Ikea!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:06

Ja, maar wou graag wat anders. Met in mijn achterhoofd dat mijn stek komende jaren natuurlijk ook weer groot kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:28

Een Kentia Palm. Zijn zo mooi en ook heel makkelijk..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:55

Wat voor grootte zoek je? Wat voor mij groot is is misschien niet voor jou groot genoeg :P

Wij hebben een Chamaedorea palm die het hele jaar door bijna iedere week wel nieuwe takken/bladen(hoe noem je dat bij een palm?) geeft. Die is best groot naar mijn idee maar vooral in de breedte.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:25

Je hebt gelijk. Mijn monstera was ongeveer 160 hoog en zeker ook wel zo breed. In dit huis past dat wat minder, zoek vooral een die wat de hoogte in gaat.. en dan zo'n twee meter ongeveer.. Hoeft niet een hele snelle groeier te zijn, wil hem al wat groot kopen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:44

Hallo allemaal, wil me hier graag ook melden. Lees al een poosje mee en leuk om al die planten en adviezen te zien en lezen :)
Ik heb zelf een aantal planten, sommige waarvan ik de naam niet weet of weer eens vergeten ben :+

Een deel van de collectie:
Te beginnen met deze plant, die ik al zeker 30 jaar heb :D Geen idee wat voor 1 het is! Vind hem er wat triest bij hangen, iemand tips om hem op te vrolijken? Hij is in oktober/november verpot, heb hem toen ook voeding gegeven.
Afbeelding

Deze fles heb ik vorig jaar van m'n ouders gekregen, er staat mimosa in en ??
Afbeelding
Van deze vergeet ik dus steeds de naam :+ Dankbare plant, heeft al overvloedig gebloeid!
Afbeelding
Van deze heb ik er 2, ook weer vergeten hoe ze heten :')
Afbeelding
Coral breez, daar heb ik er ook nog 2 van in de venster staan :)
Afbeelding
En m'n kerstpakket van vorig jaar :D een terrarium! Lepelplant, mos, geen idee welke en de rest...
Afbeelding
Afbeelding
Hij vertekend op de foto mss wat, maar hij is zeker 40cm hoog :)

Verder nog een hangplant die enorm stekt en 2 orchideeën :)
Heb niet super veel verstand van planten, maar aan de andere kant gaat over het algemeen alles hier heel lang mee, bewijs is toch wel m'n 30 jarige plant :')
Laatst bijgewerkt door Letizia op 07-03-19 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:52

Letizia schreef:
Hallo allemaal, wil me hier graag ook melden. Lees al een poosje mee en leuk om al die planten en adviezen te zien en lezen :)
Ik heb zelf een aantal planten, sommige waarvan ik de naam niet weet of weer eens vergeten ben :+

Een deel van de collectie:
Te beginnen met deze plant, die ik al zeker 30 jaar heb :D Geen idee wat voor 1 het is! Vind hem er wat triest bij hangen, iemand tips om hem op te vrolijken? Hij is in oktober/november verpot, heb hem toen ook voeding gegeven.
[ [url=m/O7tdgx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze fles heb ik vorig jaar van m'n ouders gekregen, er staat mimosa in en ??
[ [url=m/RWvpTs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Van deze vergeet ik dus steeds de naam :+ Dankbare plant, heeft al overvloedig gebloeid!
[ [url=m/4KyFeN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Van deze heb ik er 2, ook weer vergeten hoe ze heten :')
[ [url=m/pTrAzs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Coral breez, daar heb ik er ook nog 2 van in de venster staan :)
[ [url=m/RPp6tQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
En m'n kerstpakket van vorig jaar :D een terrarium! Lepelplant, mos, geen idee welke en de rest...
[ [url=m/QRve9I.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/n2jwOB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij vertekend op de foto mss wat, maar hij is zeker 40cm hoog :)

Verder nog een hangplant die enorm stekt en 2 orchideeën :)
Heb niet super veel verstand van planten, maar aan de andere kant gaat over het algemeen alles prutsmuts heel lang mee, bewijs is toch wel m'n 30 jarige plant :')

Rode Fittonia. Heb ik ook staan voor mijn plant-in-fles project.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:53

even snel, zit op het werk:
Dracaena
Fittonia
Chinees lantaarntje
Zinkvaren
Ook fittonia, de rest kan ik niet goed zien. De lepelplant zie ik er niet in, maar again, kan het niet zo goed zien

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:59

Zit ook geen lepelplant in idd, haal weer eens dingen door elkaar, maar hoe die wel heet... :')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:59

Maar thanks alvast voor de namen! :)