Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Waterbedrijf Vitens heeft zijn klanten opgeroepen om de komende dagen in de piekuren het waterverbruik zoveel mogelijk te beperken. Dat moet voorkomen dat de waterdruk te laag wordt. Vanwege de hitte is het waterverbruik momenteel hoger dan normaal.
Op de momenten dat de meeste mensen douchen (tussen 6.00 en 09.00 uur en 18.00 en 22.00 uur), vraagt Vitens klanten om de wasmachines en afwasmachine uit te laten. Ook de tuin sproeien, de auto wassen en het vullen van zwembadjes wordt afgeraden.
Volgens het waterbedrijf was er in sommige gebieden vanochtend al overlast door een tekort aan water. Niet alleen de druk neemt af, ook kan het water bruin kleuren omdat bij een verlaagde waterdruk roestdeeltjes uit de leidingen los kan laten. Bruin water is overigens niet schadelijk voor de gezondheid. Wel wordt afgeraden om het water aan ouderen en zuigelingen te geven.
Citaat:Het risico op een natuurbrand is groot in Noord-Brabant en een groot deel van Limburg. Ook in Gelderland, Overijssel, Drenthe en een deel van Noord-Holland is het oppassen geblazen.
Daarvoor waarschuwt de brandweer donderdag op de site Natuurbrandrisico.nl.
Voor het zuiden van het land is donderdag de zogenoemde code oranje afgegeven, wat betekent dat het in die gebieden erg droog is. Ontheffingen voor het stoken van vuren in de open lucht gelden niet meer.
Ook geldt er een verbod op barbecueën in natuurgebieden. Vuurkorven, fakkels, vuurwerk en wensballonnen zijn eveneens verboden.
Citaat:De NS gaat donderdagochtend na 10.00 uur de treindiensten op een aantal trajecten aanpassen vanwege de tropische weersomstandigheden. Het wordt weer tropisch warm en afgelopen nacht is zelfs een warmterecord verbroken.
Er zullen daarom uit voorzorg minder treinen gaan rijden, laten de spoorwegen weten.
De hitte heeft invloed op het materieel zoals de sporen. De spoorstaven kunnen door de zon wel 70 graden worden. Ze kunnen daardoor uitzetten en dan kunnen er 'spoorspattingen' ontstaan. Dat houdt in dat de rails kunnen vervormen.
Het gaat om de trajecten Breukelen-Utrecht-Veenendaal, Rotterdam-Vlaardingen, Rotterdam-Gouda, Den Haag-Gouda, Woerden-Utrecht en Nijmegen-Wijchen. Naar verwachting duurt dit tot ongeveer 20.00 uur. De ochtendspits heeft nog geen last van de aanpassing.
Ook op het traject Amsterdam-Enkhuizen rijden er minder intercity's vanwege de warmte. Deze storing moet al om 19.00 uur verholpen zijn.
Veulen84 schreef:Ik moet zo 3 uur buiten in de brandende zon gaan werken...... Noooooo
gohya schreef:Het is zó warm dat de pleistertjes bij me oog los laten.Heb ze er allemaal maar afgehaald,kan de huid ook luchten. Wat ben ik blij als het weer avond is zeg.En gelukkig is vandaag de heetste dag, tot 38 graden gaven ze op.
Ik staar de hele tijd naar de knalblauwe lucht in de hoop wolken te zien aankomen.
Maar zeg nou zelf, dit weer is voor ons Hollanders echt niet gezond.Wij zijn nu eenmaal geen Tropenmensen.
Ik moet naar de supermarkt, ben bang dat ik die niet meer wil verlaten als ik er eenmaal binnen ben.
amazone77 schreef:Veulen84 schreef:Ik moet zo 3 uur buiten in de brandende zon gaan werken...... Noooooo
Ik ben om 13.00 uur gestopt met post bezorgen,Ik vond het echt niet meer te doen,kreeg er hoofdpijn van en voelde me niet meer fit...
Vanavond om een uur of negen fiets ik mijn ronde wel af,ben dan tegen elf uur klaar,maar slaap vannacht toch niet voor 1 uur denk.![]()
Succes maar kijk goed uit.
Ik ga genieten van mijn Sièsta![]()
Net een heerlijke koele douche genomen en nu lekker binnen.