Stankoverlast buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:03

Als je echt iets wilt oplossen zal je daar iets voor moeten doen lijkt mij, hij wil zijn slangen houden en geen gedoe met de buren, dan zal je iets ergens tegemoet moeten gaan komen. Wellicht helpt het als er iemand anders bij is die dat ook een goed idee vindt. Diepvries werd hem te duur las ik, niet kunnen betalen is iets anders. Minder slangen eten ook minder, kosten ze ook minder ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Stankoverlast buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:43

Ik vind het sowieso raar dat iemand die onder bewind staat zoveel slangen kan en mag houden :o. Slangen zijn duur, hun onderhoud is duur.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:03

Ik moet zeggen dat ik ook niet onder de indruk ben van de inspecteurs van 144. Mogelijk kan de NVWA er wel wat mee?

Het mag toch niet zo zijn dat iedereen last heeft van de viezigheid en er niemand wat kan doen?

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:29

Daarom belangrijk om echte experts mee te vragen naar zo'n gesprek! Neem contact op met die reptielenopvang over wat je kunt doen om die slangen en daarmee jezelf en te stank ook te (ver)helpen. Het zijn hele aardige mensen die zeker wel bereid zijn om met je mee te denken of met de dierenbescherming op te trekken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:59

Naast de reptielen opvang (hele goede gedachte) kun je misschien ook een knaagdieren opvang benaderen. Die kunnen ook het leed van de dieren benadrukken en uitleg geven over betere verzorging

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:38

Een compromis is niet "hij moet zijn ramen dicht houden", dit is een eenzijdige oplossing. Een compromis kan zijn "hij lucht zijn huis tussen 12 en 2, zodat ik tijden die tijd mijn ramen en deuren dicht kan houden". Je wil zoeken naar een manier waarop jullie allebei kunnen leven, en dat betekent dus allebei water bij de wijn doen. Als je last hebt van vliegen kun je ook horren nemen bijvoorbeeld.

Mensen kunnen op 1001 manier geuroverlast veroorzaken: roken, koken, lichaamsgeur, wierrook, geurkaarsen (word ik persoonlijk altijd misselijk van), BBQs enz en, enz. Dat deze meneer de overlast veroorzaakt op een niet-conventionele manier die wij als zielig beschouwen wil niet zeggen dat hij minder recht heeft om zijn woning te gebruiken op een manier die hij wil. Als hij onwijs zou zweten, of zou roken, of uren per dag zou kokkerellen, of iedere dag een blik surströmming zou eten dan zou je hem ook niet kunnen verbieden zijn ramen open te doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:44

De voorbeelden die jij aanhaalt zijn niet 24/7 overlastgevers. De penetrante geur komt ook het huis binnen wanneer de ramen en deuren gesloten zijn.

Daarnaast, zoals ik al eerder zei, mag hij zijn huis tot op zekere hoogte gebruiken zoals hij wil. Er zijn grenzen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:47

Ik vind dit wel echt appels met peren vergelijken. Je hebt het hier over veel dieren in een klein appartement. Dieren worden door verhuurders vaak toegestaan mits ze geen overlast veroorzaken. En zoveel muizen en slangen op een klein oppervlak kan ook zeker invloed hebben op de gezondheid van de buurman en z'n directe buren.

Dat kun je toch niet vergelijken met een kettingroker of iemand die bbqt. In die gevallen vind ik dat je een punt hebt.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:54

Als mediation is dat een in mijn ogen heel redelijke eis (leven zonder muizen- en kadaverstank) gelijk wordt gesteld aan een in mijn ogen heel onredelijke eis (veel slangen in huis en verwaarloosde voedermuizen op het balkon). En dat daar dan een compromis tussen gevonden moet worden, dan voelt dat wel heel erg oneerlijk.
Hopelijk denkt de mediation waar de TS straks mee maken krijgt er anders over dan Vjestagirl.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:09

Toffeltje schreef:
Als mediation is dat een in mijn ogen heel redelijke eis (leven zonder muizen- en kadaverstank) gelijk wordt gesteld aan een in mijn ogen heel onredelijke eis (veel slangen in huis en verwaarloosde voedermuizen op het balkon). En dat daar dan een compromis tussen gevonden moet worden, dan voelt dat wel heel erg oneerlijk.
Hopelijk denkt de mediation waar de TS straks mee maken krijgt er anders over dan Vjestagirl.

Hoe de mediator erover denkt is irrelevant, dat is het mooie van mediation. Het is geen rijdende rechter situatie waarbij de mediator gaat beslissen wat er gaat gebeuren: als volwassen mensen moet je er samen uit komen.

Ik geef alleen aan dat de kans dat mediation slaagt een stuk groter is als je bereid bent compromissen te doen. Is dat leuk? Nee, natuurlijk niet. Maar verwachten dat je 100% je zin krijgt is niet altijd realistisch. Overlast veroorzaken mag niet, dat klopt. Maar iedereen veroorzaakt weleens overlast, omdat je nou eenmaal te maken hebt met zoveel mensen, zoveel wensen. De wens om nooit iets te ruiken in een dicht bevolkt land is net zo onredelijk als dat de wens om je vuile muizenkooien op het balkon te kunnen laten staan is.

En wie weet, is de buurman wel van plan om tijdens de mediation te vertellen dat hij enkel 2 slangen houdt, die voortaan diepvries gaat voeren en ben je er met 5 minuten uit. Dat kan. Maar gezien hoe het tot nu toe loopt betwijfel ik dat, en dan is het handig om vooraf te bedenken welke water je bij de wijn zou kunnen willen doen.

Wat ik in dit topic zie gebeuren is trouwens wel de reden dat buurtbemiddeling nog bestaat. Mensen zijn er van overtuigd dat zij 100% gelijk hebben, en alleen een 100% oplossing van hun probleem is voldoende. Niemand is bereid om afspraken te maken waar ze misschien niet héél blij mee zijn maar die de situatie wel leefbaar maken, die ook tegemoet komen aan de leef wensen van de buren. Wat we heel vaak horen is "met de buurman valt niet te praten". Wat mensen bedoelen is "ik heb de buurman gezegd wat ik wil, en hij wil daar niet in mee gaan!".
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 12-07-24 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:14

Dit is niet "wel eens overlast veroorzaken", dit ruik je 24/7. Het is echt een ontzettend penetrante lucht.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:23

Nou ja, dat.
Ik heb wat kleurmuizen gehad, waaronder een man en die stonk in zijn uppie binnen een week erger dan mijn groepje van 5 dames na een maand. %)
Ondanks een ruime kooi, dikke laag bodembedekking etc moest hij ook echt wekelijks verschoond worden omdat de tranen je anders in de ogen sprongen vd geur. :wow:
De dames zaten in een vergelijkbare kooi (100x50x35cm dacht ik) en die konden dus gerust een maand tussen de verschoonbeurten (wel wekelijks doekje langs de plateaus enzo tussendoor) en wsl langer ook voor je ze ging ruiken.

Ik heb dus beeld van hoe dat bij TS moet ruiken en daar wordt je echt niet blij van. :x

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:16

Vjestagirl je had bij het gesprek moeten zijn met mijn buurvrouw. Dat was vanaf haar kant heel veel geschreeuw en niet echt een gesprek te noemen. Ook we waren eruit gekomen dat als ik last ervaar ik dat mag melden. Maar na 2 keer melden ging de deur niet meer open. Toen ging nog wel de muziek zachter na aanbellen maar nu zijn we ruim een jaar verder en bij haar aanbellen doe ik al niet meer. Want de muziek gaat niet zachter, er is geen gesprek te voeren. En onder tussen doet mijn gemeente niet meer aan buurtbemiddeling als je een koophuis hebt.

Ik heb hier wel eens een dode muis in een muizenval (achter het huis een groot speelveld waar een buitelandse dame haar restant brood weglegt) en dat stink al behoorlijk na een dag. Ik kan me voorstellen dat die geur niet te harden is als dat constant is en je zelf er niets aan kan doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:40

Wanneer je in een flatgebouw woont mag je van de vve zelfs niet een keer barbecueën ( logisch) maar de buurman mag wel naar ammoniak stinkende kooien 24 uur op balkon zetten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:42

Dit gaat om sociale huurwoningen, me dunkt. Die hebben geen vve.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:51

Des te meer redenen dat de verhuurder hier ingrijpt .
Ts, zijn het allemaal huurwoningen in dit gebouw ?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 18:31

BigOne schreef:
Wanneer je in een flatgebouw woont mag je van de vve zelfs niet een keer barbecueën ( logisch) maar de buurman mag wel naar ammoniak stinkende kooien 24 uur op balkon zetten?

Barbecueën mag vaak wel als je elektrisch barbecuet. :)
Mijn ex dacht nl ook dat ze niet mocht barbecueën op het balkon ivm de rook en brandgevaar etc maar na overleg met degenen die over de regels gingen bleek dat elektrisch geen probleem was.