Toffeltje schreef:Als mediation is dat een in mijn ogen heel redelijke eis (leven zonder muizen- en kadaverstank) gelijk wordt gesteld aan een in mijn ogen heel onredelijke eis (veel slangen in huis en verwaarloosde voedermuizen op het balkon). En dat daar dan een compromis tussen gevonden moet worden, dan voelt dat wel heel erg oneerlijk.
Hopelijk denkt de mediation waar de TS straks mee maken krijgt er anders over dan Vjestagirl.
Hoe de mediator erover denkt is irrelevant, dat is het mooie van mediation. Het is geen rijdende rechter situatie waarbij de mediator gaat beslissen wat er gaat gebeuren: als volwassen mensen moet je er samen uit komen.
Ik geef alleen aan dat de kans dat mediation slaagt een stuk groter is als je bereid bent compromissen te doen. Is dat leuk? Nee, natuurlijk niet. Maar verwachten dat je 100% je zin krijgt is niet altijd realistisch. Overlast veroorzaken mag niet, dat klopt. Maar iedereen veroorzaakt weleens overlast, omdat je nou eenmaal te maken hebt met zoveel mensen, zoveel wensen. De wens om nooit iets te ruiken in een dicht bevolkt land is net zo onredelijk als dat de wens om je vuile muizenkooien op het balkon te kunnen laten staan is.
En wie weet, is de buurman wel van plan om tijdens de mediation te vertellen dat hij enkel 2 slangen houdt, die voortaan diepvries gaat voeren en ben je er met 5 minuten uit. Dat kan. Maar gezien hoe het tot nu toe loopt betwijfel ik dat, en dan is het handig om vooraf te bedenken welke water je bij de wijn zou kunnen willen doen.
Wat ik in dit topic zie gebeuren is trouwens wel de reden dat buurtbemiddeling nog bestaat. Mensen zijn er van overtuigd dat zij 100% gelijk hebben, en alleen een 100% oplossing van hun probleem is voldoende. Niemand is bereid om afspraken te maken waar ze misschien niet héél blij mee zijn maar die de situatie wel leefbaar maken, die ook tegemoet komen aan de leef wensen van de buren. Wat we heel vaak horen is "met de buurman valt niet te praten". Wat mensen bedoelen is "ik heb de buurman gezegd wat ik wil, en hij wil daar niet in mee gaan!".
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 12-07-24 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt