Roquen schreef:Mijn autootje wordt steeds ouder, daarom ben ik alvast een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe bolide.
Zo kwam ik bij private lease terecht. Ik vind het ideaal klinken, geen gedoe. Maar ik ken eigenlijk niemand die dat heeft. Daarom ben ik op zoek naar ervaringen.
Wat zijn de pro's en con's? Bij welke lease maatschappij blijf ik beter ver vandaan?
Een auto is voor mij onmisbaar en echt een gebruiksvoorwerp. Ik heb weinig eisen, als ie me maar van A naar B rijdt.
Voordelen: geen omkijken naar reparatie(kosten), geen banden kosten, geen afschrijving, je kan vrij nieuwe auto's rijden.
Nadelen: sommige lease maatschappijen hebben een eigen risico, ze moeten er wel aan verdienen dus het kost je meer dan elke maand een spaarpot maken voor je eigen auto. Je kan geluk hebben, je kan pech hebben. Mijn auto's gingen via Leaseplan destijds.
Hier altijd lease gereden, via mijn werkgever. Makkelijke was: streepten de ruitenwissers, gewoon langs de garage en werd zo opgelost zonder factuur. Lampjes? Net zo. Ik heb er eens gekleurde lampjes in gedraaid binnen, dat gaf kortsluiting, kosteloos is de zekering toen vervangen.
Nu met een eigen auto rij ik toch wat langer door met strepende ruitenwissers, nu uiteindelijk paar weken terug goed 60 euro afgerekend. Ik ga er niet zelf aan sleutelen, want alles kost geld.
Echter ben ik niet maandelijks een fiks bedrag kwijt aan leasekosten (ik rij 30-35k per jaar) NAAST de brandstof die je nog moet betalen. Wegenbelasting, verzekering en wegenwacht loopt natuurlijk gewoon door. Dus ipv dat ik voor leasen 350-400 euro voor enkel die auto kwijt ben, ben ik nu zeg maar 100 euro kwijt aan verzekering(en) en belasting. Die 200-300 euro die ik dan 'bespaar' zet ik opzij voor afschrijving.
Afgelopen jaren heb ik 2 banden kapot gereden, kosten goed 300 euro. Bandenwissel: laat ik via via doen maar wel paar tientjes per keer. Met lease heb je daar geen omkijken naar. Ik kreeg altijd A-merk banden er op. En bandenwissel, kostte mij niets. Zat bij lease in. Ik rij nu op B-merk banden, ik leg er niet slechter onder want ik rij veel dus wil wel goed grip hebben. Wissel dus wel winter- en zomerbanden elk jaar 2x.
Alles z'n voors- en tegens. Als je niet zo veel rijdt,onder de 15k , kan lease voordelig zijn. Het is vooral gemak, nieuwe auto rijden - geen omkijken naar kosten want dat 'koop je af' feitelijk. Even 8000 neerleggen voor een middenklasser of meer voor een nog grotere auto, t.o.v. maandelijks paar honderd euro voor 'lease', nog een voordeel - geen aanschafbedrag. Maar wel maandelijks beste kostenpost - afhankelijk van wat je rijdt natuurlijk.
Let wel: BKR registratie. Dus als je dan nog eens wat met je hypotheek wil, heb je wel even een probleem. Het is feitelijk een schuld die in mindering gaat op wat je kan lenen voor een huis.
En qua eigen auto, als je die bij een kleinere minder bekende dealer koopt, in mijn zoektocht heb ik er een boel gezien die ze voor de hoofdprijs verkochten waar de Sahara onder de motorkap zat - kilometerstand teruggedraaid? En auto's waarbij je al voelde dat de koppeling einde levensduur was, vroegen ze ook 8000 euro voor. Met garantie tot de voordeur. Dus je kan een boel gezeur hebben en komende kosten. Ik heb bij een plaatselijke vakgarage gekocht. Dus niet voor 3000/4000 euro, voor het dubbele, maar je 'hoopt' dan op minder problemen. Nieuwe multiriem kosteloos er in gezet, deurvergrendeling vervangen toen dat niet werkte( op kosten garage). Maar er gaat nu wel elke paar maanden n liter olie in (21 euro). Auto uit 2015.
Als je een grotere wil rijden, heb weleens gehoord dat mensen die een auto voor de trailer willen, die leasen. Je zou echt even kosten-baten moeten afwegen. Ik heb bewust niet voor lease gekozen omdat ik ook nog een eigen huis ging kopen dus echt maximaal budget nodig had voor hypotheek.
Maar wellicht met weinig kilometers... je koopt echt gezeur af met lease.. Maar maandelijks tikt het best aan. Je kan geluk hebben, je kan pech hebben. Lease maatschappij moet er aan verdienen dus je betaalt altijd meer dan wanneer je zelf een auto koopt - maar je kan ook pech hebben en veel neertellen voor een auto met problemen en alleen maar kosten hebben. Dus koop wel bij een betrouwbare dealer. Wil nog niets zeggen, de eerste auto die ik kocht heeft vaak bij de garage gestaan. Kosteloos opgelost, maar kon elke maand terug voor wel iets piepends of iets dat niet werkte. Best gedoe als dat niet naast de deur is... Alles z'n voors- en tegens.