We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25230
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:51

Ik geef echt veel te veel geld uit bij de Action := Dat is echt wel mijn zwakke punt. Dan moet ik erheen voor afvalzakjes en kom ik toch weer terug met een tas vol spullen, want leuk, goedkoop enz. Dus ik heb mezelf nu een -verbod opgelegd.

Mijn situatie: alleenstaand, thuiswerkend, doorstromer met koopappartement, eigen paard, compacte hybride SUV, en mijn grootste budget gaat op aan vakantie :o Ik ga zeker 3 x per jaar.
Daarentegen heb ik wel een energierekening van 53,- per maand door rustig aan te doen en met dekentjes op de bank te zitten haha.
O ja en ik kick op auto’s. Ik ruil mijn auto bijna ieder jaar in voor een andere :=

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:51

PSvanLot schreef:
Ik denk dat je bij dagelijks boodschappen doen veel meer in de verleiding komt om wat extra's mee te nemen.

Precies. Heb ik ook enorm.

Zelfde met de bonusbox.. Als ik daar eens beter mee om ga.

Ik heb zojuist wel even met zigg* gebeld, gezegd dat ik als vaste klant heel tevreden ben, bieden ze me een filmpakket aan... Dus zielig gezegd dat ik wat vastloop in de kosten. Heb nu tenminste voor 9 maanden 10 euro korting op mijn abo. En als die 9 maanden voorbij zijn moet ik volgens de medewerker gewoon weer bellen, regelen ze het nog een keer. Dus tipje... ;)

Shiloh

Berichten: 19806
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:53

En wij proberen producten ook over meerdere maaltijden te combineren. Grotere verpakkingen zijn vaak in verhouding goedkoper.

Als we dan 3 keer in de week iets met gehakt eten dan is het goedkoper om gewoon gelijk een kilo te halen dan steeds losse verpakkingen.

Yv_ , ok, dus een wekker sochtends werkt niet, maar een reminder savonds werkt wel. Dan zet je hem toch savonds, maakt echt niet uit hoor of je eten de ochtend uit de vriezer haalt of de avond ervoor.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:57

Ik wil met ziggo overgaan naar alleen internet (ipv internet/tv/telefoon), dat zou ook moeten schelen..

Ik dacht vorig jaar snugger te zijn door een lagere ziektekostenverzekering te nemen, maar het geld wat ik daarmee bespaard heb, breng ik nu naar de paradontoloog... :')

Qua energie ben ik ook een krent.. ik heb geen vast contract, en zit bij een grote aanbieder, dus niet de goedkoopste. Maar door zuinig te doen zou ik het moeten kunnen redden met een bedrag van rond de 100 euro pm.

Een auto koop ik tweedehands en rij ik helemaal op.. En gezien ik geen EV kan betalen, en waarschijnlijk straks de benzine autotjes duur worden, zal dit denk mn laatste autootje zijn.. Maar dat zie ik dan wel. Ik rij m niet heel veel, maar om af en toe naar moeders te gaan, of iets wat niet makkelijk met het OV gaat, is het toch wel fijn.. En je bent meestal toch sneller van deur tot deur..

xU_Blinghx
Berichten: 1782
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:01

Yv_ schreef:
Is weekmenu echt heel veel goedkoper dan dagelijks halen? Ik kan het op zich wel eens proberen. Ik weet op maandag bijvoorbeeld welke groente we in het kratje meekrijgen en dan zou ik daar voor de week (zeg t/m vrijdag omdat ik zaterdag en zondag vrijwel niet thuis eet) daarop vlees en andere ingredienten kunnen halen? Nu met mijn dagelijks is zeg maar wel voor 2 dagen: vlees red ik in mijn eentje niet om in 1 maaltijd op te kunnen, dus daar eet ik 2 dagen van, maar het liefst wel 2 verschillende gerechten. Het grootste probleem schuilt er bij mij ook denk ik in dat ik gewoon nooit weet hoe laat ik klaar ben en als ik van 6-20 heb gewerkt, heb ik echt geen zin meer om uitgebreid te gaan staan koken. Dan wil ik hapslik, douche en bed. Ik heb overigens wel een multicooker, waar een slowcooker functie opzit, misschien moet ik me daar eens meer in gaan verdiepen? Iemand daar ervaring mee?


Sinds ik met een weekmenu werk ben ik een stuk goedkoper uit. Waar ik nu wekelijks ong. 50 euro uitgeef ( 1 persoonshuishouden) Gaf ik voorheen gemiddeld 120 euro per week uit omdat ik dagelijks boodschappen deed en het niet goed plande met wat ik al in huis had.
Ik probeer ook beter te letten op wat er in de aanbieding is en daarmee maaltijden te maken.

Anoniem

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:06

Hier doen we 1 keer in de 2 weken de grote boodschappen zoals vlees, aardappelen, houdbaar broodbeleg etc en plannen vaak vooruit qua wat we eten. Door de week hebben we het zo druk met werk dat uitgebreid koken er meestal toch niet in zit dus dan is het vaak simpel een stukje vlees, aardappeltjes en wat groenten. Als we tussendoor iets nodig hebben dan halen we dat wel maar dan is de verleiding iets minder groot om nog vanalles mee te nemen.

1 keer in de week gingen we naar de friettent maar inmiddels doen we zelf frietjes en snacks in de airfryer en dat bespaart ons ontzettend veel geld!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:12

Hier ook een weekmenu, werkt echt fantastisch! Budget is wekelijks tussen de 20 en 30, ik ga twee keer per week (zondag en dinsdag) naar de supermarkt zodat ik de aanbiedingen van 2 weken kan meenemen. En kan wel zeggen dat ik echt lekker en gevarieerd eet :j Wel vegan, dat scheelt denk ik toch ook veel geld. Helaas wel een mini-vriesvakje, zou nog meer schelen als ik een grotere vriezer zou hebben.

Mijn zwakke punt is cosmetica, kleren en hakken :') Kleren en hakken gaan nu eigenlijk volledig via Vinted, dus daar al een hoop op bespaard. En huidverzorging/cosmeticaverslaving probeer ik de kop in te drukken.


Wel leuk/interessant om al jullie situaties te lezen! Durf zelf nog geen complete openheid te geven, haha.

Anoniem

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:17

Hier hadden we eerst ook een veel te kleine vriezer maar uiteindelijk via Facebook een gratis grotere vriezer kunnen ophalen en die proppen we nu iedere 2 weken volledig vol. Goed op de aanbiedingen letten helpt ook altijd wel.

Ghostattack

Berichten: 11279
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:21

Hier is mijn zwakke punt dan weer concerten en festivals, daar ben ik zo impulsief in :') En dan ter plekke koop ik vaak ook nog merch, want bands weten precies wat leuk is natuurlijk. Inmiddels tik ik de 50 bandshirts aan, maar ik blijf kopen :))

Overigens doe ik kleine beetjes extra verdienen via Pawshake (hond uitlaten en op katten passen), soms eten proeven via Het Smaakhuis en clix sparen via Euroclix (al honderden euro's laten uitbetalen!).

Een passief inkomen in de vorm van een Youtube kanaal of website/blog zou ik heel tof vinden, maar is niet aan mij besteed denk ik. Een website/blog heb ik al, maar die trekt vrijwel geen bezoekers en is nogal een niche market :+

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:22

Winged schreef:
PSvanLot schreef:
Ik denk dat je bij dagelijks boodschappen doen veel meer in de verleiding komt om wat extra's mee te nemen.

Precies. Heb ik ook enorm.

Zelfde met de bonusbox.. Als ik daar eens beter mee om ga.

Ik heb zojuist wel even met zigg* gebeld, gezegd dat ik als vaste klant heel tevreden ben, bieden ze me een filmpakket aan... Dus zielig gezegd dat ik wat vastloop in de kosten. Heb nu tenminste voor 9 maanden 10 euro korting op mijn abo. En als die 9 maanden voorbij zijn moet ik volgens de medewerker gewoon weer bellen, regelen ze het nog een keer. Dus tipje... ;)


Klopt dat moet je altijd doen. Ze willen je niet kwijt en bieden dan best goede dingen aan.

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:24

xU_Blinghx schreef:
Yv_ schreef:
Is weekmenu echt heel veel goedkoper dan dagelijks halen? Ik kan het op zich wel eens proberen. Ik weet op maandag bijvoorbeeld welke groente we in het kratje meekrijgen en dan zou ik daar voor de week (zeg t/m vrijdag omdat ik zaterdag en zondag vrijwel niet thuis eet) daarop vlees en andere ingredienten kunnen halen? Nu met mijn dagelijks is zeg maar wel voor 2 dagen: vlees red ik in mijn eentje niet om in 1 maaltijd op te kunnen, dus daar eet ik 2 dagen van, maar het liefst wel 2 verschillende gerechten. Het grootste probleem schuilt er bij mij ook denk ik in dat ik gewoon nooit weet hoe laat ik klaar ben en als ik van 6-20 heb gewerkt, heb ik echt geen zin meer om uitgebreid te gaan staan koken. Dan wil ik hapslik, douche en bed. Ik heb overigens wel een multicooker, waar een slowcooker functie opzit, misschien moet ik me daar eens meer in gaan verdiepen? Iemand daar ervaring mee?


Sinds ik met een weekmenu werk ben ik een stuk goedkoper uit. Waar ik nu wekelijks ong. 50 euro uitgeef ( 1 persoonshuishouden) Gaf ik voorheen gemiddeld 120 euro per week uit omdat ik dagelijks boodschappen deed en het niet goed plande met wat ik al in huis had.
Ik probeer ook beter te letten op wat er in de aanbieding is en daarmee maaltijden te maken.


120 euro per week. My God…

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:26

Ghostattack schreef:
Overigens doe ik kleine beetjes extra verdienen via Pawshake (hond uitlaten en op katten passen), soms eten proeven via Het Smaakhuis en clix sparen via Euroclix (al honderden euro's laten uitbetalen!).



Oh dat is ook een goed idee!

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:30

Wij hebben wat energie echt geluk. 4 jaar geleden een vijfjarig contract afgesloten. Afgelopen jaar hebben we €175 pm betaald tussen november en april. Daarna niets meer omdat we al ver boven verwachting betaald hadden. Kregen afgelopen maand alsnog dik €150 terug. Heb het bedrag nu teruggezet naar €125. Kijken hoe ver we daar mee komen.
Afbeelding

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:32

Dan heb je inderdaad echt mazzel!

Euroclix, bestaat dat nog? Vond het wel altijd heel veel moeite en lang duren.. Maar ook kleine beetjes...

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:33

ik heb daar ook wel eens een bedrag uit teruggehaald toen ik krap zat.. :j
je denkt heel lang 'jeemig dat levert niks op' en ineens is t wat... :D

Ghostattack

Berichten: 11279
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:39

Ja zeker! Ik gebruik het echt al jarenlang, gaat inderdaad niet onwijs snel. Maar ik laat eens in de zoveel tijd toch 50-150 euro uitbetalen. Toch een leuk extraatje dan :))

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:39

Cer schreef:
ik heb daar ook wel eens een bedrag uit teruggehaald toen ik krap zat.. :j
je denkt heel lang 'jeemig dat levert niks op' en ineens is t wat... :D

Hhaa ja misschien een jaar lang dagelijks doen...

linoleum

Berichten: 6504
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:39

Ik meld me hier ook graag. In verleden nooit zo bezig geweest met besparen. Maar de situatie is de laatste paar jaar erg veranderd en zeker momenteel is de noodzaak er wel even.

Ik ben 33 jaar, woon samen met mijn man in een vrijstaande koopwoning met giga tuin welke we twee jaar geleden hebben gekocht. Inmiddels een dochter van 10 maanden oud en we verwachten in april 2024 een zoontje.

Woning is 50 jaar oud en was ook al 50 jaar niks aan gedaan. Dus ook geen enkele isolatie en alles moest verbouwd worden. Inmiddels is de benedenverdieping volledig verbouwd, overal dubbele of 3dubbele ramen ipv enkelglas, boven ook nieuwe kozijnen, vloerisolatie, in gehele huis is heteluchtverwarming eruit en beneden vervangen door vloerverwarming en boven voor radiatoren via CV.
De bovenverdieping is nog in verbouwing. De eerste twee slaapkamers zijn eerder dit jaar verbouwd, dak is geïsoleerd, muren van binnenuit. Momenteel is de overloop en derde slaapkamer tot dakbeschot leeg gesloopt, morgen gaat de gehele badkamer+wc eruit. Dan komt er komende week een dakkapel op badkamer, wordt alles van binnenuit geïsoleerd en komt nieuwe badkamer er in. Dus straks is wel alles goed geïsoleerd!

Vorige winter hadden we energiecontract waarbij we 600 euro voorschot per maand betaalden. Inmiddels gelukkig overgestapt naar een voordeliger contract, nu betalen we maar 290 per maand. De verwarming staat hier wel redelijk veel aan, met een dochter die de hele dag over de vloer kruipt.

Voor de verbouwing hebben we het budget rond. Maar met een tweede kindje op komst, moet er echt een andere auto komen in 2024. We krijgen anders gewoon letterlijk niet twee volwassenen, twee kinderen + stoeltjes en de dubbele kinderwagen in de auto. Tot nu toe redden we het nog met onze huidige kleine hatchbacks. Maar één zal toch vervangen moeten worden.
Dus ons huidige spaardoel is om uiterlijk april 2024 een budget te hebben voor een ruime station. Hoeft niet een hele nieuwe te zijn, zolang we ons maar de eerste twee jaar redden en dan verder kunnen sparen.

Daarnaast nog een flinke studieschuld van mijzelf, de komende twee jaar gelukkig nog met 0% rente. Die hoop ik komende twee jaar zover mogelijk al af te lossen. Mijn man zijn studieschuld is gelukkig al helemaal afgelost.

We mogen zeker niet klagen met onze lonen, we kunnen het allemaal betalen en hebben werkgevers die ook heel erg redelijk zijn met loonsverhogingen ivm inflatie en prestaties. Maar een beetje extra financiële ruimte zou wel lekker zijn.

Anoniem

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:42

Euroclix doe ik ook! Niet heel fanatiek maar af en toe inderdaad wel eens wat laten uitbetalen. Vind het alleen vaak zo jammer dat je soms al heel wat vragen hebt beantwoord en dan de melding krijgt dat je niet geschikt bent voor de vragenlijst.

Tancreda4

Berichten: 24208
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:46

Euroclix bestaat dat nog ?? Eens kijken of mijn account nog leeft.

Ghostattack

Berichten: 11279
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:49

LV19952 schreef:
Euroclix doe ik ook! Niet heel fanatiek maar af en toe inderdaad wel eens wat laten uitbetalen. Vind het alleen vaak zo jammer dat je soms al heel wat vragen hebt beantwoord en dan de melding krijgt dat je niet geschikt bent voor de vragenlijst.

Ja dat! Heel frustrerend soms haha. Wat ook werkt is de Euroclix add-on downloaden in je browser, via sommige sites kun je extra clix sparen als je bestellingen doet (bijvoorbeeld Zooplus). Stiekem kan dat best aardig aantikken.

Het Smaakhuis is ook een leuke manier van geld verdienen, je geeft je op voor een proefsessie (20-40 minuten) en daar krijg je dan 10 euro voor. Maar is enkel geschikt als je een Smaakhuis in de buurt hebt, voor zover ik weet zit het alleen in Amstelveen, Den Bosch en Alkmaar. Iedereen verklaarde me altijd voor gek dat ik dit deed, maar haalde toch 40-100 euro per maand ermee binnen. En als je een goede sessie hebt, dan zit je ook nog goed vol daarna. Geen garantie dat het lekker eten is natuurlijk :+

Liannetje86
Berichten: 794
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:56

Ik moet vaker even bellen "Denk jij nog aan..." Weer Too good to go gedaan.... Ik ga sporten, hij had alles al netjes klaargezet om te gaan halen. Ik kom thuis van het sporten en denk "hmmm... de auto staat nog precies hetzelfde..."

Beetje jammer, maarja :) Dus meer in control zijn en overal aan proberen te denken :')

Verder proberen wij regelmatig via too good to go wat te doen, hier in de buurt echt een paar fijne bedrijven :) En verder niet naar de action gaan. (Nouja, we zijn er laatst geweest.. voor 20 euro ons nieuwe serre ingericht :') Dus mag niet klagen... Via via lounge set gekregen, paar andere kussentjes erbij, bloembakje en klaar!

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:59

Hoeveel geld geven jullie per week uit aan boodschappen?
Ik denk dat mijn vriend en ik samen echt wel aan €150 per week uitkomen enkel voor eten / drinken.

linoleum

Berichten: 6504
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:02

Teveel kopen bij Action heb ik nooit last van. Ik vind dat zo'n verschrikkelijke winkel omdat het er zo druk is, dus ik vlieg er doorheen om te halen wat ik nodig heb en ga dan zo snel mogelijk weer weg :')

Kaitlyn, wij komen op zo'n 500/600 per maand uit voor twee volwassenen en een baby die langzaam steeds meer eet. Dat is zonder echt zuinig aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:05

Ghostattack schreef:
LV19952 schreef:
Euroclix doe ik ook! Niet heel fanatiek maar af en toe inderdaad wel eens wat laten uitbetalen. Vind het alleen vaak zo jammer dat je soms al heel wat vragen hebt beantwoord en dan de melding krijgt dat je niet geschikt bent voor de vragenlijst.

Ja dat! Heel frustrerend soms haha. Wat ook werkt is de Euroclix add-on downloaden in je browser, via sommige sites kun je extra clix sparen als je bestellingen doet (bijvoorbeeld Zooplus). Stiekem kan dat best aardig aantikken.

Het Smaakhuis is ook een leuke manier van geld verdienen, je geeft je op voor een proefsessie (20-40 minuten) en daar krijg je dan 10 euro voor. Maar is enkel geschikt als je een Smaakhuis in de buurt hebt, voor zover ik weet zit het alleen in Amstelveen, Den Bosch en Alkmaar. Iedereen verklaarde me altijd voor gek dat ik dit deed, maar haalde toch 40-100 euro per maand ermee binnen. En als je een goede sessie hebt, dan zit je ook nog goed vol daarna. Geen garantie dat het lekker eten is natuurlijk :+

Ohja bedankt voor de tip! Heb hem meteen aan gezet. Nu alleen wel er aan denken dat ik online aankopen zoveel mogelijk doe via de laptop ipv de telefoon!

Qua boodschappen zijn wij hier met 2 volwassenen ongeveer tussen de €250 en €300 per maand kwijt. Dit was eerst bijna het dubbele maar door anders boodschappen te doen hebben we het flink terug kunnen dringen.