Hebben jullie de kachel al aangehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:05

Meestal gaat ie hier half oktober aan. Het is nu nog 23 graden in huis en af en toe hebben we de airco nog aan omdat we het warm vinden.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:11

belle_boef schreef:
Jindai schreef:
Hier is het op dit moment 26,6 graden binnen, zonder zonwering en lekker de ramen open. Voorlopig hoeft hier de kachel nog niet aan :D Hang er verder ook geen datum aan vast, als ik het koud krijg dan gaat 'ie aan.

Wow. Schijnt de zon dan bij jou?

Hier is het 19,5 binnen. Niet perse warm

Ja, die schijnt hier al de hele dag eigenlijk :j Ik heb net als AmyJamess een appartement op de hoek, op de hoogste verdieping en grote ramen. s'Ochtends komt de zon aan de voorkant op, dan heb ik 'm de hele middag op de zijkant en s'avonds nog op de achterkant, dus dat wil wel natuurlijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:34

Hier ook een appartement op de hoek, hoogste verdieping en het zuidwesten, en een hele glazen pui. Zon schijnt van half 9 ‘s morgens tot 7 uur op de pui en daarna tot zonsondergang op de ramen aan de west kant. Dus dat wil wel opwarmen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:36

Vorig weekend zat het binnen voor het eerst op 19 graden en toen dacht ik wel goh het wordt snel kouder.
Smorgens was het ook rond de 19 graden.
Maar kachel staat hele jaar door op 17 graden en hoop dat het nog even duurt voor die aanslaat.
Momenteel staat achterdeur nog wijd open en boven staan er 3 ramen open op kantelstand. Maar die zullen binnenkort wel dicht gaan denk ik.

Winged

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:11

Hier een paar keer de airco laten bijverwarmen. Maar dan max 10 minuten. Merkte vanmorgen wel dat ik de douche kouder begin te worden wanneer je net onder die warme straal vandaan komt :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:16

In de natte week hebben we een avond de pelletkachel aangehad om even de wakte uit het huis te krijgen.
Nu niet meer, temp is nog altijd rond de 18 graden binnen, dus nog doenbaar.
Zodra het structureel onder de 16 duikt gaat die aan.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:26

In ons nieuwbouwhuis nog niet want het is nog niet onder de 20 graden geweest.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:54

Nee. Voorlopig komt hij niet aan. Mocht het te fris voelen dan eerst een vest of trui aan.
Helpt dat niet, dan gaat hij pas aan.

En dan alleen voor meerdere uren en wanneer we thuis zijn. Niet, zoals veel mensen doen, even in de ochtend de cv aan voordat ze naar hun werk gaan.
Dat vreet juist gas. Hier gaat hij over het algemeen dus pas aan wanneer we smiddags thuis komen en meerdere uren thuis blijven.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:57

1x palletkachel aangehad om te zien of ie t nog deed. Was niet echt koud. Ik woon in een stacaravan.
Conclusie, ontsteking kapot :+

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:01

Hier nog geen kachel aangehad. Hier gaat hij aan als het in huis onder de 18 graden komt. En momenteel is het 21,5graad in huis. Bijna te warm…

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:08

Kabayo schreef:
1x palletkachel aangehad om te zien of ie t nog deed. Was niet echt koud. Ik woon in een stacaravan.
Conclusie, ontsteking kapot :+

Liever daar nu achterkomen dan :D

Hier gaat voor het werk aan sowieso de cv niet aan. Nooit gedaan ook. Die 10 minuten dat ik dan door huis ren zijn niet voldoende :+

Vorig jaar ook laat de kachel aangezet in oktober. Maar: toen was het ook relatief gezien een warme maand.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:15

Hier nog geen kachel aan gehad, wel ligt het dekentje alweer standaard op de bank, maar ik lig sowieso onder een dekentje zodra ik er niet helemaal onder weg zal smelten :')
We hebben een doorzonwoning dus met het zonnetje wat af en toe nog schijnt blijft het lekker warm binnen, en anders maar een trui aan. Nu ben ik van jongs af aan ook opgegroeid met de thermostaat op 19 graden en heeel af en toe, als het echt koud is, op 20 graden, maar veel warmer hebben we het nooit staan. Als iedereen een lange werkdag heeft gaat de thermostaat op 17 graden, en de eerste die thuis komt zet m op 19 als dat nodig is.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:23

Toen we een week veel regen hadden op de laatste dag de cv wel even aangezet. Was bij opstaan 16.5 graden en om 3 uur 's middags nog maar 17 graden. Toen de cv even aangezet naar 20, gewoon omdat het echt niet lekker meer is als je gaat stilzitten.
Verder niet aangehad, met de ramen op het zuiden en een vlot opwarmend huis (zelfs bij wat bewolking nog makkelijk) gewoon niet nodig geweest verder.

De kachel gaat hier pas aan als de dagtemperatuur rond de 17 graden blijft, en vest/dekentje niet meer genoeg helpen. Minimumtemperatuur is hier 15 graden, en alleen in de woonkamer/keuken staat de kachel aan. De rest staat op enkel doorstromen en wordt pas hoger gezet voor zolang iemand in die ruimte bezig is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:52

Hier is het nog heerlijk 21 graden in huis. ‘S avonds koelt het wel iets af, maar dan doe ik gewoon een dekentje over.
CV zetten we overigens nooit aan, we gebruiken een houtkachel

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:11

Hier helaas al wel, vooral in de nacht.
Het wordt hier gewoon de buitentemperatuur binnen en het warmt niet op omdat we geen zon op het huis hebben.
Als ik thuis ben staan de deuren overdag dus wagenwijd open om warmte naar binnen te krijgen :+
Wij hebben de thermostaat op max 19 trouwens, alleen met vochtig weer vanwege schimmels. De rest van het najaar op 17.
Gewoon een dikke trui aan, dekentje op de bank en als je het echt koud hebt even gaan stofzuigen of zo :+

En ja, ons huis is mega slecht geïsoleerd, huurbaas doet er niks aan en wij betalen de rekening. Hoera voor Nederland "zo'n mooi land!!" :')

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:16

Bij ons is het nog heerlijk. S ochtends 22 graden en overdag (afhankelijk van hoeveel zonwering ik naar beneden doe) 24-27 graden. Huis op het zuiden met heel veel ramen. Ik doe nu expres weinig zonwering naar beneden want ik kan wel van die warmte genieten.

Ik zet nooit een termijn, ik wil het gewoon behaaglijk hebben binnen. Maar wij hebben een zuinig huis door al die zon die we binnen krijgen.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:24

Hier ook geen verwarming aan,het is in de woonkamer 23 graden bah.
Ik merk wel dat het boven 's-nachts een stuk kouder is,maar niks wat een dekbed niet kan oplossen en ik heb zowiezo boven geen verwarming aan,behalve als het echt koud is,in de badkamer eventjes.
Vorig jaar ook amper aangehad eigenlijk.

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:54

Hier ook nog geen kachel aan . Tis nu in de woonkamer 24 gr met het zonnetje die aan de voorkant staat . S avonds rond de 21 gr . Kachel gaat hier pas aan als het onder de 17,,5 gr is .

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:25

Wij hebben een jaren 90 woning, energielabel B of C. Gaan komend jaar nog een deel van het huis verbouwen waarmee we meteen op dat deel de gevel, de vloer en het dak isoleren. Daar is het namelijk niet aangenaam in de winter (maar is bijhok/washok/garage en wordt keuken, washok en garage maar dan wel helemaal inpandig en netjes afgewerkt). Gaan aan de achterkant van het huis de achterdeur/ramen van dubbelglas naar HR++ glas laten vervangen (grote ramen en schuifpui).

We verwarmen nu hoofdzakelijk met onze airco's. Hebben zonnepanelen en spelen ongeveer quitte op het einde van het jaar en een verbruik van 600 m3 gas voor douchen en de keren dat de thermostaat aanslaat wanneer het onder de 17 graden komt.

In de ochtend gebruikt partner de airco om te verwarmen, ik heb dan nachtdienst gehad en heb overdag niks aan een warm huis ;) gisteren was het 19.5 maar de rolluiken waren dicht gebleven en na het openen van de deuren was het later aangenaam 21 graden. Om wat in de herfstsferen te komen had ik een paar kaarsjes aangestoken. Ineens was het 24 graden :') dat was toch wel erg warm!

Hij gaat hier dus enkel aan als het enkele dagen vriest en gedurende de nacht springt hij wel eens aan.

Verder als het koud is, trui/vest en dekens. Ik loop meestal in November wel met een dubelgevoerde enkellange dekenhoodie rond, maar ik ben een koukleum. Lig bijna jaarrond onder een dubbel gevoerd dekentje op de bank :=
Dit jaar zal het wat minder zijn, ben door zwangerschap een stuk minder kouwelijk!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:30

Hier nog niet. Het is momenteel 23 graden overdag en ‘s nachts 19.
Ik heb de thermostaat wel van 14 naar 17 gezet. Kouder hoeft het voor mij niet in huis te worden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:34

Hier in heerlen is het momenteel 27 graden en staat de airco aan haha.

Het is structureel ook echt nog niet koud genoeg geweest hier voor de kachel vind ik. Ik ben iemand die sowieso veel in oodies en onesies ed rond loopt thuis en dekens op de bank, dus de kachel gaat hier sowieso niet zo snel echt aan. Pas als het echt winter is en het gaat vriezen/structureel rond vriespunt blijft, gaat ie boven in de avond aan - enkel glas boven dus iets van verwarmen voor t slapen is wel fijn - en in de ochtend even beneden de vloerverwarming aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 19:59

Kachel aan...
Jullie zijn koekoek 8)7 :D

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:28

Nou, ondanks de warmte in mijn huis kan ik me heel goed voorstellen dat dat niet in ieder huis zo is. Als je amper de zon binnen krijgt en het blijft binnen kouder dan dat het buiten is, ja dan snap ik wel dat je 'm soms al even aanzet om het behaaglijk te hebben. Overdag is het nu nog heerlijk weer, maar de nachten zijn wel al een stuk kouder dus dan koelt je huis ook snel af.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:30

Hier de kachel nog niet aangehad en zal denk ik ook nog wel even duren. Vorig jaar was het af en toe 15 graden in huis en ent een dikke trui is dat ook best te doen. Zeker als je er wat aan gewend bent. Wij zijn toen de kachel aan gaan doen omdat onze oude katten last kregen van de kou (komen niet buiten)
Dit jaar zullen we de kachel denk ik aan doen als het binnen iets van 16 of 17 graden is.

Op de slaapkamers staat de verwarming trouwens nooit aan. De ramen staan ook altijd op een grote kier open. Alleen als het rond de 10 graden wordt gaat het raam iets dichter. Heerlijk om met die kou te slapen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:34

De cv is nog niet aan geweest om te verwarmen. Wel soms even een paar blokken op de houtkachel als het me te fris werd in huis om lekker te kunnen zitten. Wij zitten op de open vlakte dus als het buiten afkoelt en ik heb graag een raam open om te luchten merk je dat best wel met de wind. Hou ik de boel goed dicht zakt de temperatuur veel minder hard in huis. De enige kamers waar we eigenlijk niet stoken ( oké de verwarming staat zeg maar op standje anti-vries temperatuur daar) zijn de slaapkamers, zelfs in de winter staan er 2 ramen op een kier voor de frisse lucht in de slaapkamer. Warm slapen vind ik vreselijk!